VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Dag sleutelaars,

Ik post dit bericht maar even hier want ik heb tot nu toe in het techniek topic geen antwoord gekregen op mijn vraag hoe de toleranties op te meten in mijn vf 500 magna blok ;( Ik zie met het blote oog dat de einden van de nokkenassen licht tot zwaardere groeven hebben. Ik zou graag weten hoe ik kan meten of dit binnen de tolerantie valt en of de kop en de kappen nog oke zijn. Het wphb heeft het over een dial indicator om de slijtage op de as te meten, met een micrometer de nokken en met plastigauge de olie clearance. Volgens mij kan ik de plastigauge dan ook gebruiken om te kijken of de kop is uitgesleten? De dial indicator meet dan met name of de as te veel is gesleten, klopt dat? Ik hoor jullie graag. Vr gr Evan
 
Je wilt eerste weten of je as nog goed is, dit doe je door je as in x blokken te leggen en met een meetklok te controleren. Dan meet je je nokken met een micro meter en dan kun je met plastigauge checken wat de speling tussen je as en je blok is.
In het werkplaatshandboek staat dit precies toegelicht en die heb je zoizo nodig voor de maten en toleranties.
Maar laat eens foto's zien idd dan weten we wat meer.
 
Bij deze wat foto,s
 

Bijlagen

  • IMG_20220622_111931.jpg
    IMG_20220622_111931.jpg
    259,2 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20220622_112503.jpg
    IMG_20220622_112503.jpg
    169,3 KB · Weergaven: 41
  • IMG_20220622_112855.jpg
    IMG_20220622_112855.jpg
    128 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20220622_114232.jpg
    IMG_20220622_114232.jpg
    149,9 KB · Weergaven: 38
  • IMG_20220622_120740.jpg
    IMG_20220622_120740.jpg
    290,1 KB · Weergaven: 37
De nokken van de nokkenas op foto zitten op de juiste tolerantie. Het zijn echt die zijkanten die beschadigd zijn. Heb nog niet gecontroleerd of er misschien olie kanaaltjes verstopt zitten.
 
Zo op het eerste gezicht valt het allemaal wel mee wat ik zie. Hoe zijn de lagerkappen?? Op de lagerkappen staat meer druk tijdens indrukken van de tuimelaar/kleppen, dus verwacht ik daar eerder slijtage als in de kop.
 
Zo op het eerste gezicht valt het allemaal wel mee wat ik zie. Hoe zijn de lagerkappen?? Op de lagerkappen staat meer druk tijdens indrukken van de tuimelaar/kleppen, dus verwacht ik daar eerder slijtage als in de kop.
Nog even ter verduidelijking. Dit blok had een tik wat ik met name bij de voorste cylinder kop hoorde boven in. Vndr deze operatie. Er zitten geen groeven in de lagerkappen en wil met plastigage en de schuifmaat de tolerantie gaan meten.
 

Bijlagen

  • IMG_20221004_123402_9.jpg
    IMG_20221004_123402_9.jpg
    145 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20221004_123504_1.jpg
    IMG_20221004_123504_1.jpg
    138,5 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20221004_123535_6.jpg
    IMG_20221004_123535_6.jpg
    276 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20221004_123356_7.jpg
    IMG_20221004_123356_7.jpg
    134,9 KB · Weergaven: 16
Zie op de foto toch iets meer slijtage op het uiteinde van de lagerkap.

Het gebeurt niet gauw dat dit resulteert in overmatig gekletter. Wellicht kun je de tuimelaars er uit nemen en dan de nokkenassen monteren / controleren op kantelen en speling.

Uit ervaring weet ik dat de VF500F een zwak punt heeft op het krukaslager van cilinder 3 en 4. Dit kun je je controleren door een schroevendraaier in het bougiegat te steken. Draai de zuiger omhoog tot ongeveer middenstand en dan de krukas een stukje terug. Kun je met de schroevendraaier de zuiger naar beneden drukken dan zit er speling op het krukaslager.

Als er speling op het krukaslager zit tikt uiteindelijk de zuiger tegen de kop bij hogere toerentallen als stationair..
 
Zie op de foto toch iets meer slijtage op het uiteinde van de lagerkap.

Het gebeurt niet gauw dat dit resulteert in overmatig gekletter. Wellicht kun je de tuimelaars er uit nemen en dan de nokkenassen monteren / controleren op kantelen en speling.

Uit ervaring weet ik dat de VF500F een zwak punt heeft op het krukaslager van cilinder 3 en 4. Dit kun je je controleren door een schroevendraaier in het bougiegat te steken. Draai de zuiger omhoog tot ongeveer middenstand en dan de krukas een stukje terug. Kun je met de schroevendraaier de zuiger naar beneden drukken dan zit er speling op het krukaslager.

Als er speling op het krukaslager zit tikt uiteindelijk de zuiger tegen de kop bij hogere toerentallen als stationair..
Ik heb de nokkenassen een tijdje geleden al op die manier geïnstalleerd, net nog weer even gecheckt en het lijkt alsof de uitlaat nokkenas idd wat radiale speling heeft.
 
Met een schuifmaat ga je weinig meten hier, de toleranties zijn kleiner dan wat een schuifmaat aan kan geven, een millimeter meer of minder is het verschil tussen een soepel rijdend blok en niet meer te redden.
Ik zag laatst micrometers bij de Lidl liggen voor weinig, geen idee of dat echt wat is verder.
 
Er was ooit een goede Honda VF750S. En toen was er bus, een uitglijder en beschadigde motor. Toen kwam Covid en stond de motor 2 jaar stil. Mijn motor dus, ik was van plan die te herstellen, maar door omstandigheden is dat er nooit van gekomen.

Nu is de vraag wat ik er mee ga doen. Ik weet oprecht niet wat wijsheid is in deze, ik zie mezelf er niet echt meer mee rijden, hij is me te zwaar geworden.

Maar wat nu te doen met wat ik nu in de schuur heb staan? De motor was altijd vrij goed onderhouden, maar is wel 40+ jaar oud. Er moeten dingen aan gebeurden, een nieuwe koplamp op, die ik al heb en het instrumentcluster moet vervangen worden. Die heb ik ook al. Ik was namelijk van plan hem te fixen.

Hij start soepel en loopt goed als ik er even een accu in zet, maar heeft ook nog een nieuwe, nu ja, eigen accu nodig.

Zoals ik het zie qua opties.
  • Er is de sloopoptie, geen idee wat zo'n brok staal nog waard is. Nog geen ervaring mee.
  • Er is de hersteloptie, maar ik weet niet zeker wanneer en of ik daar tijd voor ga hebben.
  • Ik kan hem demonteren voor onderdelen, maar ook daar heb ik nu niet bijster veel verstand van. Is er sowieso vraag naar onderdelen van zo'n oud brik?
  • Of ik kan hem trachten te verkopen, geen idee of er sowieso vraag naar is
Wat denkt men hier? Enig advies of inzicht of nog andere opties?
 
Terug
Bovenaan Onderaan