VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net een testrit gedaan met m'n Vffie :]

Was wel weer eens lekker om te rijuh moet ik zeggen :Y

You know it! Hang je Bandietenplannen maar aan de wilgen.

De TT was zeer de moeite waard, enorm spannende race natuurlijk alleen wel k*tplaatsen op de Winterdijktribune. Echt niet meer van deze tijd zo krap, volgend jaar weer lekker op de Geert TImmer!
Motor heeft het prima gehouden, koppeling weer uitstekend maar had ik ook eigenlijk wel verwacht.
Ik zal binnenkort even wat plaatjes van de magische koppelingsdop van MagnaBrainiac posten.
 
Da's mooi! Is je werk iig niet voor niets geweest! :Y Dat met de achterschokbreker zal ik ook eens proberen, je hebt toch het ventiel losgedraaid en de schokker een tijdje ondersteboven gehangen? Daarna dikkere olie erin, wat voor olie? Ben benieuwd! Die van mij wordt ik gek van, fantastische motor maar die vering... :( |( :( |(
Mee eens, heerlijk ding die V4 maar de vering i.c.m. het vrij hoge gewicht is echt ruk. Nu heb ik dus 20w vorkolie in de achterschokker en WP veren met 15w olie in de voorvork. Had vorig jaar 20w in de voorvork (wordt door WP aangeraden) maar dat vond ik niet echt super. Ik kreeg in mijn korte ritje toch het idee dat het contact met de weg nu beter is *O*
V.w.b. het verversen van de olie in de achterschokbreker: dat is niet iets wat je in een half uurtje gedaan hebt :N
Wat ik gedaan heb is het volgende:
-Schokker in een bankschroef met het punt waar dat luchtslangetje zit zoveel mogelijk als laagste punt.
-Ventieltje uit het slangetje, slangetje in een maatbeker. Nu komt door de overdruk aan lucht die nog in de schokker zit in rap tempo de zwarte meuk eruit dus opletten dat je de maatbeker bij de hand hebt.
-Dagje ofzo uit laten druppelen. Er is in een dag nog een paar cc zwart water uit de schokker gekomen maar als je geen zin hebt om te wachten zul je die paar cc ook wel gewoon kunnen laten zitten.
-Juiste hoeveelheid olie afgemeten; je stopt gewoon zoveel als eruit kwam weer terug erin.
-Slangetje van de schokker afgeschroeft en schokker horizontaal in bankschroef gezet met het gaatje naar boven wijzend. Klein trechtertje (uit de knakenbak van Praxis) met een stanleymes toegtakelt en in de schroefdraad waar het luchtslangetje hoort gedraait. Dit moet wel goed afsluiten anders heb je de vorkolie overal op de grond i.p.v. in je schokkert.
-Fohn van m'n vriendin :o op de heetste stand richting de maatbeker met olie laten blazen. Ook al tijdens de voorbereidingen (ik heb dit in de winter gedaan dus de fles olie lag al enkele uren op de verwarming voor ik aan het werk ging).
-En toen... De olie wilde niet vrijwillig de schokkert in en via een injectiespuit wilde ook niet echt lukken. Dat gaatje is zó f#cking klein :X . Ik heb uiteindelijk zo'n dun slangetje dat bij een bus WD40 zit in het tuitje van een injectiepuit gepropt en heb dit door het trechtertje in de schokkert gestoken. Toen vorkolie in het trechtertje gegoten en dan steeds lucht in en uit de schokkert "gepompt". Op het moment dat er een luchtbel naar boven komt door de overdruk die je teweeg brengt loopt er iets olie in de schokker en als je onderdruk veroorzaakt loopt er ook iets olie naar binnen.
Dit is een langdurig, irritant proces -O- dat enigzins zinloos overkomt maar met voldoende geduld werkt het wel.
Ook heb ik eerst een deel van de olie geïnjecteerd via mijn spuit met WD40 slangetje maar dat schoot ook absoluut niet op. Zelfs als de olie warm is, is 'ie vrij dik.... :(
Het is niet moeilijk maar wel een vervelend karweitje. B|

Overigens is de fohn van mijn vriendin niet beschikbaar voor eventuele lollige mensen die dit wilden vragen; gebruik de fohn van je eigen partner, dat zou minstens even goed moeten werken... :+
Wat betreft het synchroniseren van een V4: da's idd een lastig karweitje, zeker als je het voor de eerste keer doet. Ik heb ooit eens uit de 5 gulden bak bij de benzinepomp een flexibele schroevendraaier met verschillende bitjes meegenomen, daar is het goed mee te doen, met een gewone schroevendraaier niet. Goede lamp erbij (om de schroeven te vinden) en Beverwijk bellen om de brandwonden op je handen te laten behandelen (errug warme koelleidingen..... :X ). Maar goed, het resultaat is een heerlijk lopende V4, vooral het geluid dat van de koppeling komt (klapperen) was geheel verdwenen. Suc6. :W
Dat geluid uit de koppeling heb ik ook wel eens, bij een bepaalde temperatuur klappert 'ie als ik stil sta bij het stoplicht.
Flexibele schrovendraaier dus? Hmmmm.... 'kzal eens op zoek gaan.
Maar is het een beetje te doen om de vacuümmeter aan te sluiten? Zal wel moelijk zijn bij de VF :X
Bij zo'n 4-in-lijn echt simpel; flink stuk benzineleiding, tank op de gereedschapswagen. Mooi rijtje cilinders met daarachter een mooi rijtje carbs een weer iets verder een luchtfilter.
Dat in tegenstelling tot twee cilinderkoppen met daartussen gefrot een stel carbs en daarbovenop een luchtfilter :X

We shall see; eerst maar eens die vervuilde sproeiers reinigen...

You know it! Hang je Bandietenplannen maar aan de wilgen.
Aan de wilgen niet direct....
Maar ik zit wel te dubben over de timing.
 
Laatst bewerkt:
Dat geluid uit de koppeling heb ik ook wel eens, bij een bepaalde temperatuur klappert 'ie als ik stil sta bij het stoplicht.
Flexibele schrovendraaier dus? Hmmmm.... 'kzal eens op zoek gaan.
Maar is het een beetje te doen om de vacuümmeter aan te sluiten? Zal wel moelijk zijn bij de VF :X
Bij zo'n 4-in-lijn echt simpel; flink stuk benzineleiding, tank op de gereedschapswagen. Mooi rijtje cilinders met daarachter een mooi rijtje carbs een weer iets verder een luchtfilter.
Dat in tegenstelling tot twee cilinderkoppen met daartussen gefrot een stel carbs en daarbovenop een luchtfilter :X

We shall see; eerst maar eens die vervuilde sproeiers reinigen...Aan de wilgen niet direct....
Maar ik zit wel te dubben over de timing.
Aansluiten van de meters is geen probleem. Ik heb een setje van 4 manometers met lange slangen, de meters leg ik op het dashboard en de tank kan gewoon blijven zitten. :] Wat de schokker betreft: ik wacht nog even denk ik...
 
een heel lölverhaal over de schokbreker vullenDat geluid uit de koppeling heb ik ook wel eens, bij een bepaalde temperatuur klappert 'ie als ik stil sta bij het stoplicht.
Flexibele schrovendraaier dus? Hmmmm.... 'kzal eens op zoek gaan.
Maar is het een beetje te doen om de vacuümmeter aan te sluiten? Zal wel moelijk zijn bij de VF :X
Bij zo'n 4-in-lijn echt simpel; flink stuk benzineleiding, tank op de gereedschapswagen. Mooi rijtje cilinders met daarachter een mooi rijtje carbs een weer iets verder een luchtfilter.
Dat in tegenstelling tot twee cilinderkoppen met daartussen gefrot een stel carbs en daarbovenop een luchtfilter :X

We shall see; eerst maar eens die vervuilde sproeiers reinigen...

de aansluitnippels voor de vacuumslangen zitten prima bereikbaar aan de zijkant van ieder spruitstuk (m5 kruiskopschroefje), het klotige is idd de stelsachroeven bereiken zonder je vingers te verbranden, een flexibele schroevendraaier bied hier idd wel een uitkomst.
voor wat betreft het vullen van de schokbreker, ik heb ongeveer hetzelfde proces gevolgd, een grote injectiespuit ipv een trechter gebruikt (ik had geen trechtertje klein genoeg en wel een spuit groot genoeg) en dan de schokbreker continue heen en weer kantelen, dan "bloept" het ook naar binnen, langzaaaaaaam maar zeker.
 
stickers.jpg


HOERA mijn stickers zijn binnen *O* *O*
Ik begin nu toch wel een beetje te twijfelen of ik niet ook de VFOUR sticker had moeten bestellen.... Aan de andere kant wil ik alles zo leeg mogelijk omdat er nog pinstriping op komt..... Dilemma's....
 
http://img.photobucket.com/albums/v727/mantis79/stickers.jpg ((Afbeelding))

HOERA mijn stickers zijn binnen *O* *O*
Ik begin nu toch wel een beetje te twijfelen of ik niet ook de VFOUR sticker had moeten bestellen.... Aan de andere kant wil ik alles zo leeg mogelijk omdat er nog pinstriping op komt..... Dilemma's....
Cool. 8-)
Ik ben benieuwd....
 
Ben ook zeker benieuwd! Wat voor kleuren wordt hij ook weer?
En looptie ook nog een beetje trouwens? Kan me herrinneren dat je 'm vorig jaar niet helemaal lekker aan de praat kon houden.
 
Hij is mat zwart ;) Alleen de tank was nog niet af...
Of hij loopt... tja... vorrig jaar de hoofdzekering doorgebrand met aanstarten... en daarna heeft hij niet meer gelopen.... Dus dat is de volgende stap....
 
Praat me niet van zekeringen... B| B|
Aangezien ik tijdens mijn storingzoeken met m'n F2 zekeringen verslijt als een ander biertjes drinkt tijdens 35 graden op het terras , had ik een 15 A zekering geplaatst ipv een 10 A. (Ik weet het...)
Motor sloeg aan en bleef lopen, ook na getrek en gedoe aan de bedrading waar ik maar dacht dat het kort kon sluiten.
Ik de hele zooi erop gebouwd, blij als ik was en een proefritje maken.
Aan het einde van de straat was het feest stotterend voorbij, maar dit keer doordat de carbs leeg waren.
Ik gechecked en het relais van de bezinepomp wordt knap heet nu, dus de kortsluit fout zit er nog in, maar niet met genoeg Ampere's om de 15A door te blazen..
Toch maar 10A geplaatst (ruilen met goed circuit) en die ploft wel weer..
Het lijkt dus in het relais van de benzinepomp te zitten. De pomp zelf lijkt me (nu) niet, het is de aansturing van het relais dat misschien kortsluiting maakt, of de bedrading, maar die meet goed. Los meet het relais ook oneindig, maar er zijn maar 3 aansluitingen, 1 van de stuurkant en 2 van de schakelkant. Waar is dan de min van het relais :? :?
 
Wat is knap heet? Is het voelbaar warm met je handen? Zoja, dan zou ik het erop wagen en een nieuw/gebruitk relais erop zetten. Best kans dat er intern in het relais iets niet meer goed zit...
 
Je kan het nog wel hebben, maar het zit tegen je handen branden aan. Ik zal morgen proberen een ander relais (en pomp) te plaatsen. Eerst het relais maar eens.
 
Praat me niet van zekeringen... B| B|
Aangezien ik tijdens mijn storingzoeken met m'n F2 zekeringen verslijt als een ander biertjes drinkt tijdens 35 graden op het terras , had ik een 15 A zekering geplaatst ipv een 10 A. (Ik weet het...)
Motor sloeg aan en bleef lopen, ook na getrek en gedoe aan de bedrading waar ik maar dacht dat het kort kon sluiten.
Ik de hele zooi erop gebouwd, blij als ik was en een proefritje maken.
Aan het einde van de straat was het feest stotterend voorbij, maar dit keer doordat de carbs leeg waren.
Ik gechecked en het relais van de bezinepomp wordt knap heet nu, dus de kortsluit fout zit er nog in, maar niet met genoeg Ampere's om de 15A door te blazen..
Toch maar 10A geplaatst (ruilen met goed circuit) en die ploft wel weer..
Het lijkt dus in het relais van de benzinepomp te zitten. De pomp zelf lijkt me (nu) niet, het is de aansturing van het relais dat misschien kortsluiting maakt, of de bedrading, maar die meet goed. Los meet het relais ook oneindig, maar er zijn maar 3 aansluitingen, 1 van de stuurkant en 2 van de schakelkant. Waar is dan de min van het relais :? :?
Heb zelf met mijn eerdere VFR700 problemen gehad met het benzinepomprelais. Benzinetoevoer stokte steeds, ik stond weer stil. FF wachten en ik kon weer rijden! :? Volgens dealer lag het aan de pomp, deze vervangen (a 250 gulden), bij de eerste rit stond ik weer stil! :( Damn! Daarna heb ik het bezinepomprelais letterlijk van de kabelboom afgeknipt, de draden overbrugd en lekker probleemloos zonder benzinepomp rondgereden, een paar jaar lang. De motor liep als nooit tevoren! Wat je ook kunt controleren is of de contactpuntjes van de benzinepomp erg ingevreten zijn, dit kun je zien door het kunststof kastje er af te schroeven. Als dit zo is kunnen ze blijven plakken waardoor de pomp erg veel stroom gaat trekken en dus je zekering het begeeft. Mocht je de pomp loshalen en controleren met bijv een losse accu, let er goed op dat de plus en min goed om zitten, anders kun je direct een nieuwe pomp bestellen (ik spreek helaas uit ervaring.....). Enne....met een zwaardere zekering rondrijden zou ik al helemaal niet aan beginnen, tenzij je je motor in rook wilt zien opgaan! Succes! ;) )
 
Daarna heb ik het bezinepomprelais letterlijk van de kabelboom afgeknipt, de draden overbrugd en lekker probleemloos zonder benzinepomp rondgereden, een paar jaar lang. De motor liep als nooit tevoren!
Ik heb ook wel eens gelezen van iemand met een VFKF die probleemloos zonder benzinepomp reed. Is wellicht inderdaad ook een optie; het schijnt dus echt te kunnen.

Hoe minder meuk op je motor hoe beter *O*
 
Ik heb ook wel eens gelezen van iemand met een VFKF die probleemloos zonder benzinepomp reed. Is wellicht inderdaad ook een optie; het schijnt dus echt te kunnen.

Hoe minder meuk op je motor hoe beter *O*
Destijds heb ik bij Piet Kruis in Arkel (de tweedehands hal) geinformeerd of hij dit relais nog had; antwoord was nee, omdat iedereen deze wil hebben. Duidt er dus wel op dat dit relais het vaker begeeft! Weg ermee! :Y
 
Bedankt voor de reacties, dat even als eerste. Altijd nuttig.
Nou, ik ben vandaag bezig geweest met het vervangen van het relais. En het blijkt idd niet in de reservevoorraad van mijn aangeschafte onderdelendozen te zitten. Ik heb niet veel electronica van mijn in onderdelenbakken erbij aangeschafte VFKF brommert, kom ik achter... |( |(
Maar goed, het relais dan maar vervangen door die van mijn F. Starten en lopen. *O* *O* (met de 10 A, die 15 A was echt een noodsprong Bleke, ik ga er dus echt niet mee rijden. (vandaag maar een voorraadje van 10 stuks aangeschaft, je kan er niet om verlegen zitten, toch?)

Goed, lopen en blijven lopen dus. Maar...twijfel knaagt, dus toch maar het originele relais teruggezet. Ik heb 'm gestart en gewacht op het doorslaan van de zekering, dan had ik tenminste zekerheid over het relais. Niet doorslaan dus... Hij loopt nu met de originele onderdelen en met het korte proefritje (paar kilometer) van vanavond blijft ie gewoon lopen. Het relais wordt niet warm ook. Flinke drempels genomen om te zien of dat wat deed, maar op mijn ingewanden na geen krimp.
Ik snap het niet (deed ik toch al niet, maar nu al helemaal niet meer).
Misschien was de steker van de benzinepomp een beetje geoxideerd (niet te zien iig). Daardoor trok ie misschien wat meer stroom :? :?
Spanningsregelaar doorgemeten, maar ik heb er drie gemeten en ik meet allemaal dezelfde waardes. Dus dat lijkt me ook goed.
Ik heb de diverse stekers met contactspray schoongemaakt, en morgenavond ga ik een langere rit maken. Kijken of ik het red.

Btw Jos, de bobines zijn dus ook goed, heb ze aan de primaire kant doorgemeten en die meten goed, net zoals van de F die nu op de F2 draaien. Die kunnen dus van het lijstje af.
Lijkt me toch een contactprobleem, met het getrek aan plaat van de spanningsregelaar en de pomp enzo is het weer ff weg nu. Maar lekker rijden is even niet nu.
 
Dus gewoon wat 10A en 15A meenemen als je gaat rijden, als ie doorslaat heb je spare bij je.
Wat het zou kunnen zijn met het relais is, toen je het relais demonteerde bewoog het (logisch toch?), a.g.v. daarvan zijn de interne schakelaars/contacten ook wat bewogen en hebben de sluiting opgelost. Best kans dat het nu lang goed blijft, mits dat het was. Wat je nog zou kunnen doen is, het relais openmaken en kijken of er contactenpunten inzitten die ingevreten zijn, zwart oid, als je dat ziet, weet je zeker dat dat het was.
 
Nou, het is zo'n dichtgegoten relais, je kan er dus niets mee. Ik weet dus niet of het bewegen van het relais het probleem heeft opgelost. Voor hetzelfde geld heeft het bewegen van de pomp ook wat gedaan. Ik vraag me af of dat relais niet te vervangen is door een standaard relais. Die hebben weliswaar 4 contacten, maar de sturing zou aan de 0 kant aan de massa kunnen.
Moet ik wel zeker weten dat het relais defect is en dat is dus nog niet zo. Vanavond maar weer een ritje gaan maken, nu wat verder en dan zien of ik niet met de pechhulp moet bellen :X :X
Btw, de pomp meet electrisch hetzelfde als 2 andere pompen, een paar Ohm (weet het zo even niet uit mijn hoofd hier op het werk 8-) ). Dus om nou die aan te wijzen durf ik ook niet. Lekker probleempje, not...
 
Is wel mooi rot als je niet 100%-zeker de fout hebt...

Wat je kan doen is de brandstof pomp en het relais vervangen, weet je zeker dat het opgelost is :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan