[VF500F] Afstelproblemen

Abraxas

MF'er
1 nov 2001
231
0
Borsbeke
Zoals ik even geleden in het grote VF topic gepost heb, loopt mijn VF500F weer na het reviseren van het blok. Echter waren er lekken in de koelvloeistofdoorvoer tussen de cilinders. Deze zijn nu opgelost door 1 nieuwe dichting te monteren (afgeknepen bij montage blijkbaar) en bij de andere bevestiging het pasvlak wat extra te reinigen.
Intussen heb ik dus ook mijn kleppen opnieuw gesteld aangezien ze tikten met als gevolg dat ze nu veel te ruim staan (raad opgevolgd van bevriende automonteur ivm juist aanvoelen van passing voelermaten :( ).

Nu is de eerste vraag: wie kan me +/- omschrijven hoe de "drag" van een voelermaat moet aanvoelen bij juiste passing.

2de vraag: bij het starten (bij dit weer zonder choke) loopt de toerenteller meteen door naar 2500rpm en blijft daar staan. Soms als ie zin heeft zakt hij enorm traag door naar het normaal stationair toerental. Als die daar dan is en ik kom gewoon eens licht aan de gashendel schiet ie meteen weer naar die 2500rpm. In het algemeen zakt hij na gas geven traag terug.
Dit fenomeen deed zich echter niet voor voor ik de kleppen opnieuw gesteld had en de carbs opnieuw verwijderd werden. Zou het kunnen liggen aan een te grote klepspeling?
Wat heb ik al nagekeken: gaskabel komt mooi terug en heeft voldoende speling, de gasschuiven komen ook mooi terug wanneer ik ze met de hand omhoog duw en los laat.
Valse lucht aan de carbrubbers kan ik niet goed met de wd40-methode testen want kan enkel aan de buitenste helft van de rubbers. Deze zien er trouwens in nieuwstaat uit.
Carbs zijn met compressor doorgeblazen en van nieuwe dichtingen voorzien. Maar aangezien bij de allereerste start dit fenomeen zich niet voordeed, denk ik dat de carbs wel in orde zijn (buiten de afstelling dan).

Iemand enig idee wat het nog kan zijn of een alternatieve methode om op valse lucht te controleren?

Dank bij voorbaat

Kleppen stellen.............voelermaat moet er strak tussen door gaan.
carburateurprobleem.............ik denk dat ze niet synchroon staan?

Hoe verklaar je dan dat voor het verwijderen van de carbs en het stellen van de kleppen de gasrespons wel goed was? Ik heb sindsdien niets aan de carburatorafstellingen gewijzigd namelijk...

Als dat carb-synchren voor de revisie is gedaan,zul je nu opnieuw moeten synchren.
Klepspeling heeft weinig met vreemd stationair lopen te maken,mits ze niet te krap staan (geen speling,minder compressie-> doodvallen).

Ik zal't nog eens uitleggen :)
De aller aller aller eerste start na de revisie 2 weken geleden had ie een goede gasrespons. Na de herstelling van het koelsysteem en het opnieuw stellen van de kleppen deed ie zo raar. En ik heb dus niets aan de carbs gewijzigd.

Ik wil gerust geloven dat het enkel de synchronisatie is hoor (ik zou niets liever hebben eerlijk gezegd dat dat het is) maar dan snap ik niet goed dat hij voor die herstelling van het koelwatercircuit het wel goed deed...

Terug
Bovenaan Onderaan