vf700 supermagna onderhoud na 2 jaar stil

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Even een vraag. Een oom van mij heeft een vf700 supermagna. Deze heeft een half jaar buiten gestaan in weer en wind en 1,5 jaar in een schuurtje zonder ramen maar wel buiten bereik van regen. Nu willen we dat ding gaan opknappen, roest wegwerken ed. Waar moeten we op letten? Ik zat zelf te denken aan alle slangen, remmen, banden vloeistoffen en waar moet je nog meer op letten? Het zal een hoop zijn maar ben n00bie hierin en zie er ook wel wat in voor mezelf.

Wat zijn jullie tips/tools? Wat kan ik zelf(ben handig) en wat kan ik beter laten doen?

Greetz
 
Ik ben zelf niet echt handig dus kan je weinig technische tips geven, wel kan ik je aanraden even wat topics door te lezen van andere MF-ers die een motor op hebben geknapt die erg lang stil/buiten heeft gestaan.
 
waar je het meest op moet letten zijn de carburateurs.
als de motor voor lange tijd weggezet wordt met de benzine nog in de vlotterbakken, kan deze benzine vergommen dwz de lichtere delen verdampen en er blijft een taai goedje over.
dat goedje varieert van vloeistof waar de motor alleen maar wat lastig op start en met nieuwe benzine erin geen problemen meer geeft, tot het vervangen van het gehele carburateurblok.
en natuurlijk de accu, die zal ook niet veel meer doen.
het vervangen van alle vloeistoffen en slangen vind ik persoonlijk wat overdreven al verschillen daarover de meningen nogal.
als de motor was blijven rijden waren deze in de meeste gevallen ook niet vervangen.
dus buiten wat je optisch wil opknappen, zou ik alleen de accu vervangen, de carburateurs schoonmaken en de olie en oliefilter vervangen.
de banden zou ik pas na een proefrit beoordelen of ze geen platte kant hebben en vervangen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
waar je het meest op moet letten zijn de carburateurs.
als de motor voor lange tijd weggezet wordt met de benzine nog in de vlotterbakken, kan deze benzine vergommen dwz de lichtere delen verdampen en er blijft een taai goedje over.
dat goedje varieert van vloeistof waar de motor alleen maar wat lastig op start en met nieuwe benzine erin geen problemen meer geeft, tot het vervangen van het gehele carburateurblok.
en natuurlijk de accu, die zal ook niet veel meer doen.
het vervangen van alle vloeistoffen en slangen vind ik persoonlijk wat overdreven al verschillen daarover de meningen nogal.
als de motor was blijven rijden waren deze in de meeste gevallen ook niet vervangen.
dus buiten wat je optisch wil opknappen, zou ik alleen de accu vervangen, de carburateurs schoonmaken en de olie en oliefilter vervangen.
de banden zou ik pas na een proefrit beoordelen of ze geen platte kant hebben en vervangen moeten worden.

Niks aan toe te voegen..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan