VF750F koelvloeistof

Dutchforce1

VF750F + Futura
20 mei 2020
127
30
Alblasserdam
Ja hoor, een nieuwe casus.

motor:
Honda VF750F 1983

voorgeschiedenis:
6 weken stilgestaan van de zomer

symptomen:
tijdens een snelwegrit wat haperingen in het vermogen, daarom even gestopt bij een parkeerplaats om te zien of er zichtbaar iets niet in orde is. geen bijzonderheden waargenomen, vermogen ook weer normaal, dus weer opgestapt.
een paar honderd meter 80 gereden, niks aan de hand, vrachtwagen ingehaald, niks aan de hand, dan weer verder op vaartje 120 (belgie). 100 meter verder volledige vermogen weg, dus richting pechstrook. Nog steeds niks te zien aan de motor zelf. De motor slaat wel aan bij starten, maar gooit een aanzienlijke hoeveelheid koelvloeistof via de overloop eruit. Die laten we nu dus maar uitstaan. De motortemperatuur is al die tijd niet boven de 90 graden geweest.

Lang verhaal kort, motor (en mezelf) op laten halen.

Eerste indruk op werkbank:
Ik dacht de koppakking, dus thuis de compressie gemeten (bougies overigens prachtig koffiebruin): allemaal prima, klein verschil maar binnen de marges die honda aangeeft.

Verder ben ik nog niet gekomen. Wie heeft een idee wat als eerste verder te onderzoeken? De waterpomp defect misschien, stilstaande koelvloeistof die is gaan koken rond de cilinders? Maar waarom dan ineens dat verlies van vermogen?

Update volgt

Oplossing: defecte koelvloeistof-pijpje in expansievat. Verder direct na deze storing een ander blok erin gezet. Bleek een blok uit 1984 te zijn, die hebben een andere pickup-magneet dan die uit 1983. Daardoor startte hij wel, maar kon niet boven 3000 toeren komen. Hoe hoger de toeren hoe zwakker de vonk werd.
 
Laatst bewerkt:
Brandstofpomp relais defect.

Tank onder de 50% krijg je niet meer genoeg in de carbs.

Relais is te vervangen door twee polen van zn stekker te verbinden. Om te testen of zoals bij mij permanent. Pomp is dan altijd aan als de motor op contact staat ipv als de motor draait.

db
 
Beste db,

Bedankt voor je reactie, ik zal het in overweging nemen.

Heb je een verklaring hoe het zou kunnen dat de defecte brandstofpomp(relais) een overdruk in het koelsysteem veroorzaakt?

Groet,

Df1
 
Ik had vorige week bij mijn VF750F dat de motor te warm werd. Speelde al langer maar niets kunnen vinden. Naald temp. stond nu echt bovenin en coolingfan draaide. Op de snelweg daalde deze terug tot op de helft. Thuis op mijn denkkruk gaan zitten in de garage en gaan brainstormen. Pomp is goed, vloeistof peil is goed, thermostaat goed, toen overloop tankje eens nagekeken en wat bleek: retourslang was losgeraakt. Dus radiator gooide het uitgezette hete vloeistof in tankje maar kon niet meer terug naar de radiator.
Gelukkig niet de koppakking eruit gekookt…🥵
 
Inderdaad vampire, wat een geluk dat je er op tijd achter kwam.

In mijn geval gooide hij de koelvloeistof uit de overloop van het expansievat, dus die verbinding zit wel goed. Bedankt voor je input!

Ik heb vanwege de bekende koelproblemen bij deze motor de fan-sensor vervangen door 1 die al bij 70 graden inschakelt. Deze sensor zit namelijk achter de radiatoren. De radiatoren koelen de koelvloeistof zo'n 30 graden af, dus met de originele sensor van 85 graden schakelt de fan pas in als de koelvloeistof (direct uit het blok) 115 graden is. Voorts ook voorzien van een permanente voeding (gezekerd uiteraard) zodat de fans bij warme motor na blijven draaien als het contact uit staat. Werkt naar volle tevredenheid.

Ook mijn koppakkingen zijn niet aangetast, getuige de compressiemetingen.
 
Voorts ook voorzien van een permanente voeding (gezekerd uiteraard) zodat de fans bij warme motor na blijven draaien als het contact uit staat.
Volgens mij heeft dit geen zin omdat simpelweg het koelwater niet wordt rond gepompt als de motor afgezet is. Hoe dan ook, koelwater mag nooit of te nimmer via de overloop eruit gegooid worden bij normale werking en hoeveelheid. In koude toestand met alle lucht eruit gewoon tussen min en max in het overloop. Bij hete motor zal het stijgen richting max, beetje hoger is niet erg. Controleer zoals al vernoemd ook de radiatordop. Kijk of het rubber nog goed is. En misschien toch mogelijk een beginnend koppakking lek? Maar gezien jouw gemeten waardes even nog niet vanuit gaan. Waterpomp is oké?
 
Mee eens, klikoo, de genoemde aanpassingen dateren al van eerder. Was even offtopic richting vampiremax.

Waterpomp is op het moment het meest verdacht, die ga ik aankomende week bekijken.

Het enige wat is niet kan plaatsen daarbij is dat de motor afsloeg op de snelweg.
 
Het afslaan zou kunnen komen door de oververhitting. Hoeft uiteraard niet meteen schade op te leveren, maar hou bij het testen die temperatuur echt heel goed in de gaten. Als de waterpomp, radiatordop goed zijn en de hoeveelheid koelwater juist is, mag het bij goede werking er niet uit gegooid worden. Wordt het er nog steeds uitgegooid dan zul je toch richting koppaking of ander inwendig overdruk lek moeten gaan zoeken. In dat geval wordt het doorgaans altijd erger.
 
Ik heb ooit eens bij een andere VF750F van me de pomp gecontroleerd door naast de motor een krukje met emmer water te zetten. Slang losmaken bij de thermostaat en in emmer hangen. Even een andere slang monteren aan radiator ingang en ook in de emmer hangen en motor warmdraaien. Je ziet dan of er genoeg doorstroming is…
 
Thuis op mijn denkkruk gaan zitten in de garage en gaan brainstormen. toen overloop tankje eens nagekeken en wat bleek: retourslang was losgeraakt. Dus radiator gooide het uitgezette hete vloeistof in tankje maar kon niet meer terug naar de radiator.
🥵
en waar heb je dat retourslangetjes dan op aangesloten :?:')

wat sommigen hier durven posten |(_O-
 
De nr 20 denk ik.

Nu ik het zo zie zou dat best van toepassing kunnen zijn, in tegenstelling tot wat ik eerder zei, dat dat wel goed zou zitten omdat het uit de overloop kwam. Ook als die tube los zit zou het uit de overloop komen bij oververhitting. Vanavond checken...
 
Alleen wat dan vreemd is, is dat je aangeeft dat tijdens het rijden de temperatuur niet opliep (of de meter / sensor klopt niet).

Inderdaad vampire, wat een geluk dat je er op tijd achter kwam.

In mijn geval gooide hij de koelvloeistof uit de overloop van het expansievat, dus die verbinding zit wel goed. Bedankt voor je input!

Ik heb vanwege de bekende koelproblemen bij deze motor de fan-sensor vervangen door 1 die al bij 70 graden inschakelt. Deze sensor zit namelijk achter de radiatoren. De radiatoren koelen de koelvloeistof zo'n 30 graden af, dus met de originele sensor van 85 graden schakelt de fan pas in als de koelvloeistof (direct uit het blok) 115 graden is. Voorts ook voorzien van een permanente voeding (gezekerd uiteraard) zodat de fans bij warme motor na blijven draaien als het contact uit staat. Werkt naar volle tevredenheid.

Ook mijn koppakkingen zijn niet aangetast, getuige de compressiemetingen.
70 ipv 85 graden?? Dat is lager dan de temperatuur waarbij de thermostaat open gaat. Dan slaat de fan toch om de haverklap aan?
En waarom deze aanpassingen btw, eerder koelproblemen gehad?

Met mijn VF heb ik eens een dicht geslipte radiateur gehad, met warm weer werd de motor loeiheet en aan raakte aan de kook, maar afslaan deed hij niet.
 
De nr 20 denk ik.
zoals je kan zien is er maar 1 leiding van de radiator naar het tankje. er is dus geen "apparte retour" zoals vampiremax beweert. nr 20 is een buis die tot onder in het tankje gaat , dat is nodig omdat bij afkoelen en bij terug zuigen van de vloeistof we zeker moeten zijn dat er vloeistof en geen lucht wordt aangezogen.

wat vampiremax dus schreef is geschreven door iemand die echt niet snapt hoe dit alles werkt. ik mag misschien scooteren (jeuj) , denk dat vampiremax zich voorlopig beperkt tot Lego Duplo.
 
Alleen wat dan vreemd is, is dat je aangeeft dat tijdens het rijden de temperatuur niet opliep (of de meter / sensor klopt niet).


70 ipv 85 graden?? Dat is lager dan de temperatuur waarbij de thermostaat open gaat. Dan slaat de fan toch om de haverklap aan?
En waarom deze aanpassingen btw, eerder koelproblemen gehad?

Met mijn VF heb ik eens een dicht geslipte radiateur gehad, met warm weer werd de motor loeiheet en aan raakte aan de kook, maar afslaan deed hij niet.
De thermostaat zit vóór de radiateurs, de sensor er achter, dus de fans slaan met een sensor op 70 aan bij pak hem beet 100 graden uitstroomtemperatuur.

Interessant dat jou motor niet afsloeg bij kokende koelvloeistof, dat neem ik mee in mijn overwegingen.

Het (te) warm lopen van de interceptors schijnt een veel voorkomend probleem te zijn. Er zijn er ook zat die de fans kortgesloten hebben, zodat ze constant aan staan bij ingeschakeld contact.
 
zoals je kan zien is er maar 1 leiding van de radiator naar het tankje. er is dus geen "apparte retour" zoals vampiremax beweert. nr 20 is een buis die tot onder in het tankje gaat , dat is nodig omdat bij afkoelen en bij terug zuigen van de vloeistof we zeker moeten zijn dat er vloeistof en geen lucht wordt aangezogen.

wat vampiremax dus schreef is geschreven door iemand die echt niet snapt hoe dit alles werkt. ik mag misschien scooteren (jeuj) , denk dat vampiremax zich voorlopig beperkt tot Lego Duplo.
Toch brengt het me op een spoor waar ik anders niet aan gedacht had. Ik kon me niet inhouden en heb net al gauw tussen de bedrijven door even gekeken. De tube zit op zijn plek, echter de rubber dop waar die tube in zit is ernstig vergaan. De expansie-slang hangt er aan de bovenkant nog maar losjes in. Ik heb maar weinig verbeelding nodig om me voor te stellen dat er meer lucht dan koelvloeistof terug gezogen wordt. Die wordt in ieder geval vervangen.

Ik kan me voorstellen dat iemand dat een retour slang noemt, aangezien het ding weinig functie heeft voor de aanvoer van vloeistof, des te meer voor het retour zuigen. Ik vul het als hobbyist maar in zoals ik denk dat het bedoeld is 🤔
 
Er zit bij de thermostaat klep (rechts boven)een nippel. Dit is een ook een ontluchtings nippel want de VF moet goed ontlucht worden na vullen radiator. Op middenbok zetten en radiator bijvullen, wachten… dan motor iets schuins houden om luchtbellen in radiator te laten ontsnappen. Dit blijven herhalen. Zelf heb ik in onderste radiator een fan gebouwd die manueel bediend kan worden via stadslichtknop.
En ik bedoelde ook de retourslang no:20 in reserve tankje die zuigt bij afkoeling de vloeistof weer terug. Deze moet ten alle tijde in de vloeistof hangen…bij mij was deze los gegaan.
 

Bijlagen

  • B1860032-20F9-4916-9080-9CF25F84C24A.jpeg
    B1860032-20F9-4916-9080-9CF25F84C24A.jpeg
    161,9 KB · Weergaven: 25
  • 0D37CAD3-0E8F-4ACD-B70F-32E211DB5694.jpeg
    0D37CAD3-0E8F-4ACD-B70F-32E211DB5694.jpeg
    28,7 KB · Weergaven: 30
Hier ook met het eerste blok een lekke koppakking gehad. Alles aan de kook, spuwen en dampen gehad. Slecht lopen was er niet bij. Slecht starten doordat de cilinder vol met koelvloeistof stond wel.

db
 
Hier ook met het eerste blok een lekke koppakking gehad. Alles aan de kook, spuwen en dampen gehad. Slecht lopen was er niet bij. Slecht starten doordat de cilinder vol met koelvloeistof stond wel.

db
Goed lopen met een cylinder vol koelvloeistof,dat hij niet uigeregent is is wel heel bijzonder,net zo bijzonder dat de koppakking er niet uitknalt met een cylinder vol koelvloeistof
 
Terug
Bovenaan Onderaan