Dutchforce1
VF750F + Futura
Ja hoor, een nieuwe casus.
motor:
Honda VF750F 1983
voorgeschiedenis:
6 weken stilgestaan van de zomer
symptomen:
tijdens een snelwegrit wat haperingen in het vermogen, daarom even gestopt bij een parkeerplaats om te zien of er zichtbaar iets niet in orde is. geen bijzonderheden waargenomen, vermogen ook weer normaal, dus weer opgestapt.
een paar honderd meter 80 gereden, niks aan de hand, vrachtwagen ingehaald, niks aan de hand, dan weer verder op vaartje 120 (belgie). 100 meter verder volledige vermogen weg, dus richting pechstrook. Nog steeds niks te zien aan de motor zelf. De motor slaat wel aan bij starten, maar gooit een aanzienlijke hoeveelheid koelvloeistof via de overloop eruit. Die laten we nu dus maar uitstaan. De motortemperatuur is al die tijd niet boven de 90 graden geweest.
Lang verhaal kort, motor (en mezelf) op laten halen.
Eerste indruk op werkbank:
Ik dacht de koppakking, dus thuis de compressie gemeten (bougies overigens prachtig koffiebruin): allemaal prima, klein verschil maar binnen de marges die honda aangeeft.
Verder ben ik nog niet gekomen. Wie heeft een idee wat als eerste verder te onderzoeken? De waterpomp defect misschien, stilstaande koelvloeistof die is gaan koken rond de cilinders? Maar waarom dan ineens dat verlies van vermogen?
Update volgt
Oplossing: defecte koelvloeistof-pijpje in expansievat. Verder direct na deze storing een ander blok erin gezet. Bleek een blok uit 1984 te zijn, die hebben een andere pickup-magneet dan die uit 1983. Daardoor startte hij wel, maar kon niet boven 3000 toeren komen. Hoe hoger de toeren hoe zwakker de vonk werd.
motor:
Honda VF750F 1983
voorgeschiedenis:
6 weken stilgestaan van de zomer
symptomen:
tijdens een snelwegrit wat haperingen in het vermogen, daarom even gestopt bij een parkeerplaats om te zien of er zichtbaar iets niet in orde is. geen bijzonderheden waargenomen, vermogen ook weer normaal, dus weer opgestapt.
een paar honderd meter 80 gereden, niks aan de hand, vrachtwagen ingehaald, niks aan de hand, dan weer verder op vaartje 120 (belgie). 100 meter verder volledige vermogen weg, dus richting pechstrook. Nog steeds niks te zien aan de motor zelf. De motor slaat wel aan bij starten, maar gooit een aanzienlijke hoeveelheid koelvloeistof via de overloop eruit. Die laten we nu dus maar uitstaan. De motortemperatuur is al die tijd niet boven de 90 graden geweest.
Lang verhaal kort, motor (en mezelf) op laten halen.
Eerste indruk op werkbank:
Ik dacht de koppakking, dus thuis de compressie gemeten (bougies overigens prachtig koffiebruin): allemaal prima, klein verschil maar binnen de marges die honda aangeeft.
Verder ben ik nog niet gekomen. Wie heeft een idee wat als eerste verder te onderzoeken? De waterpomp defect misschien, stilstaande koelvloeistof die is gaan koken rond de cilinders? Maar waarom dan ineens dat verlies van vermogen?
Update volgt
Oplossing: defecte koelvloeistof-pijpje in expansievat. Verder direct na deze storing een ander blok erin gezet. Bleek een blok uit 1984 te zijn, die hebben een andere pickup-magneet dan die uit 1983. Daardoor startte hij wel, maar kon niet boven 3000 toeren komen. Hoe hoger de toeren hoe zwakker de vonk werd.
Laatst bewerkt: