VF750F koelvloeistof

Dutchforce1

VF750F + Futura
20 mei 2020
127
30
Alblasserdam
Ja hoor, een nieuwe casus.

motor:
Honda VF750F 1983

voorgeschiedenis:
6 weken stilgestaan van de zomer

symptomen:
tijdens een snelwegrit wat haperingen in het vermogen, daarom even gestopt bij een parkeerplaats om te zien of er zichtbaar iets niet in orde is. geen bijzonderheden waargenomen, vermogen ook weer normaal, dus weer opgestapt.
een paar honderd meter 80 gereden, niks aan de hand, vrachtwagen ingehaald, niks aan de hand, dan weer verder op vaartje 120 (belgie). 100 meter verder volledige vermogen weg, dus richting pechstrook. Nog steeds niks te zien aan de motor zelf. De motor slaat wel aan bij starten, maar gooit een aanzienlijke hoeveelheid koelvloeistof via de overloop eruit. Die laten we nu dus maar uitstaan. De motortemperatuur is al die tijd niet boven de 90 graden geweest.

Lang verhaal kort, motor (en mezelf) op laten halen.

Eerste indruk op werkbank:
Ik dacht de koppakking, dus thuis de compressie gemeten (bougies overigens prachtig koffiebruin): allemaal prima, klein verschil maar binnen de marges die honda aangeeft.

Verder ben ik nog niet gekomen. Wie heeft een idee wat als eerste verder te onderzoeken? De waterpomp defect misschien, stilstaande koelvloeistof die is gaan koken rond de cilinders? Maar waarom dan ineens dat verlies van vermogen?

Update volgt

Oplossing: defecte koelvloeistof-pijpje in expansievat. Verder direct na deze storing een ander blok erin gezet. Bleek een blok uit 1984 te zijn, die hebben een andere pickup-magneet dan die uit 1983. Daardoor startte hij wel, maar kon niet boven 3000 toeren komen. Hoe hoger de toeren hoe zwakker de vonk werd.
 
Laatst bewerkt:
Op de foto's is het niet duidelijk te zien. Ik weet de juiste benamingen niet, ik waag een poging het te omschrijven: De 'rand' aan de binnenzijde van het rubber waar het uiteinde van het spruitstuk / carburateur overheen moet vallen, zodat het zonder klemringen op zijn plek blijft zitten is aan de motorblokkant voor de helft weg. Die is dus aan 1 kant gewoon glad en kan zelfs met klemring vrij gemakkelijk van het spruitstuk getrokken worden. Ik had nog wat andere rubbers liggen, die wat aan de harde kant zijn, maar die nog wel die randen hebben . Die probeer ik eerst wel.

Door het gerotzooi met die carburateurs zijn de afdichtingen van de benzinedoorvoeren gaan lekken. Daar mag ik dus eerst achteraan. Eens kijken of ik o-ringen kan vinden voor minder dan de 30 euro die ze samen met zo'n revisiesetje kosten. Of is er inmiddels een goedje ontwikkeld, kit ofzo, waarmee het afgedicht kan worden?
 
Op de foto's is het niet duidelijk te zien. Ik weet de juiste benamingen niet, ik waag een poging het te omschrijven: De 'rand' aan de binnenzijde van het rubber waar het uiteinde van het spruitstuk / carburateur overheen moet vallen, zodat het zonder klemringen op zijn plek blijft zitten is aan de motorblokkant voor de helft weg. Die is dus aan 1 kant gewoon glad en kan zelfs met klemring vrij gemakkelijk van het spruitstuk getrokken worden. Ik had nog wat andere rubbers liggen, die wat aan de harde kant zijn, maar die nog wel die randen hebben . Die probeer ik eerst wel.

Door het gerotzooi met die carburateurs zijn de afdichtingen van de benzinedoorvoeren gaan lekken. Daar mag ik dus eerst achteraan. Eens kijken of ik o-ringen kan vinden voor minder dan de 30 euro die ze samen met zo'n revisiesetje kosten. Of is er inmiddels een goedje ontwikkeld, kit ofzo, waarmee het afgedicht kan worden?
www.technirub.nl, even de oude ringen opmeten en je hebt voor een paar euro nieuwe viton ringen
 
Als de inlaatrubbers zouden lekken dan zou hij ook niet goed stationair lopen lijkt mij. Krijgt hij niet veel te veel benzine? Vlotter niveau klopt? Zelfde effect had ik met een te grote hoofdsproeier als ik volgas gaf. Dan bleven de gasschuiven halfverwege steken.
 
Dat klinkt interessant. Ik kan mij herinneren dat de binnenkant van de carburateurs nat waren van benzine, nadat hij even (30 sec) gelopen had. Maar hier mis ik de ervaring om te kunnen beoordelen of het normaal is dat de benzine condenseert op de koude onderdelen, of dat er teveel benzine voorhanden is?

Ga er zeker aandacht aan besteden, het lijkt op wat je omschrijft wat je zelf meegemaakt hebt met de te grote sproeiers.
 
Ik had nog wat andere rubbers liggen, die wat aan de harde kant zijn, maar die nog wel die randen hebben . Die probeer ik eerst wel.
Leg ze eerst in heet water dan monteren ze zich "makkelijker". Het is een crime om ze meteen goed op de inlaat te drukken als ze niet goed onder bepaalde hoek voor geinstalleerd zijn. En van te voren rand inspuiten met wat kruipolie, glijd ie nog makkelijker erop.
En zijn de juiste sproeiers gemonteerd? Toen ik de VF kocht zoop ie als een maleier en na controle bleken er te grote sproeiers in zitten.
De voorste cilinders 2 en 4 hebben andere sproeier bezetting dan 3 en 4 achter.
 
Laatst bewerkt:
En zijn de juiste sproeiers gemonteerd? Toen ik de VF kocht zoop ie als een maleier en na controle bleken er te grote sproeiers in zitten.
De voorste cilinders 2 en 4 hebben andere sproeier bezetting dan 3 en 4 achter.
Verschillen zit in productiejaar.
1983 VF750F hebben VD52 carburateurs met 128 hoofdsproeiers in elke carburateur. (De zuipschuit)
1984 en later hebben VD61 carburateurs en ja, deze 112 hoofdsproeiers voor de voorste cilinders en 110 achter.
Ook zitten er verschillen in gasnaalden en verschillende lengten in gasschuif veren.

Belangrijkste verschil zitten in de beluchting van de vlotterbakken. Bij de 1983 versie ademen de vlotterbakken naar de airbox. Bij de latere versies (VD61) ademen de vlotterbakken via een "J" vormig slangetje naar de buitenlucht.

Vo0r een volledig overzicht:
V Main Jet Slow Speed Jet Slide Needle Spring Length Float Float Pilot
Model Front Rear Front Rear Front Rear Front Rear Valve Height Needles Bike Model
52B 128 128 38 38 1HE 1HB 170mm 130mm 1.6 7mm 2.5 turns 83 VF750F
61B 112 110 38 38 0we 0wc 170mm 130mm 1.6 7mm 1.5 turns 84 VF750F
 
Ik rijd al 14 jaar met veel plezier op dit ding. Meestal 1:21. Vermoedelijk heeft niemand stiekem mijn sproeiers / naalden verwisseld in mijn achtertuin, in het zicht van een camera 😂

Maar we bedankt voor de info, je kan nooit teveel weten over je moto 👍
 
Vlotter niveau klopt?
Eeehm. Schaam... Was al eerder in dit topic benoemd, maar niet naar gekeken, omdat de klacht zo plotseling ontstond.

Aardig wat vlotters liggen, de voorste 2 heb ik vervangen, de achterste nog niet. Voorgeschreven is 7 mm...
 

Bijlagen

  • IMG_20221011_113227.jpg
    IMG_20221011_113227.jpg
    151,7 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20221011_113425.jpg
    IMG_20221011_113425.jpg
    188,9 KB · Weergaven: 22
Ik zou er een klein beetje siliconen vet op smeren dat maakt het monteren een stuk makkelijker zeker bij die buisjes. Sinds ik mijn remmen heb gedaan gebruik ik dit daarvoor. Voor heen gebruikte ik altijd vaseline wat ook altijd goed ging eigenlijk. Maar sommige o-ringen kunnen daar niet goed tegen schijnt
remvet.jpg
 
Hij start, draait prachtig stationair, (heb wel meer choke nodig nu de vlotters ervoor zorgen dat er geen benzine boven de sproeiers staat) bij gas geven tot 2500-3000 toeren en dan blubbert het alleen maar. Hoe verder de gashendel open, hoe erger het blubbert
 
Lijkt mij een carburatie probleem. Ik heb bij mijn andere VF de sproeiers goed gezet. Men had de sproeiers van de voorste en achterste cilinders verwisseld. Waarschijnlijk verwisseld met het in elkaar zetten van de carbs.
Maar misschien heb je hier wat aan:
DC0E442D-3341-4B9E-B65D-4AF56DB468E2.jpeg
19989347-DA93-48A0-A0B3-2FD3087D2156.jpeg
 
Heb je de airbox er op? Met open carburateurs krijgt hij veel te veel lucht en wil hij niet oppakken.

De brandstof aanvoer via de brandstofpomp? De carbs alleen aangesloten op een toevoer zonder voordruk levert niet genoeg peut..

Hoe heb je de vlotters afgesteld? Normaliter leunt de vlotter op een verend pennetje van de vlotternaald. Dit verend pennetje mag niet ingedrukt staan bij het afstellen van de vlotterhoogte. Je dient de carburateur dus zodanig te kantelen dat de vlotter wordt ingedrukt en daarna terugkantelen opdat het pennetje niet wordt ingedrukt.
Als het pennetje is ingedrukt tijdens de meting is de vlotterafstelling te hoog hetgeen resulteert in te weinig peut in de vlotterbak.
 
Laatst bewerkt:
Dit volg ik niet. Kan je dat iets nader toelichten? Ik leg de carbs gewoon op zijn kop...
Als je het hele rek op z'n kop legt dan drukken de vlotters het verende pennetje in de vlotternaald in.

Als je het hele rek iets terug kantelt zie je dat de vlotters iets terug veren, maar de vlotters nog niet los komen van de vlotternaald.
(dit is met de carburateurs op z.n kop ook zichtbaar als je de vlotter met de hand iets oplicht. Dan maakt het plaatje wat de vlotternaald bediend nog steeds contact met het pennetje van de vlotternaald)
 
Terug
Bovenaan Onderaan