VF750F loopt slecht stationair

WW750

MF'er
29 sep 2012
88
0
Steenderen
Hallo allemaal,

Ik heb mijn VF750F (die 7 jaar heeft stilgestaan wegens privé omstandigheden, maar wel elke 3 maanden enkele uren heeft gedraaid), toch maar weer "uit het vet" gehaald.

Wat heb ik al gedaan:

1] met forte motorflush de motor gespoeld
1a] aanvulling: motorolie + filter vervangen (dank je wel midlifecrises voor opmerking)
2] forte motor 1 aan nieuwe benzine toegevoegd (3x)
3] moto forte 2 aan benzine toegevoegd.

Na dit alles loopt de motor al een stuk beter.

Het enige wat er nog overblijft is het niet willen lopen zonder dat de choke er helemaal af is.
De choke moet er minimaal 1/2 op blijven staan, anders slaat hij af.

Zonder luchtfilter blijft het effect hetzelfde (behuizing zover weggehaald, dat ik de gasschuiven kon zien).

Echter als ik met de motor van voor naar achteren schud (ja, ja lijkt op een liedje :D ), dan loopt de motor wel goed, zolang ik maar schudt.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? vlotters? stationaire sproeier?
Ik ben ff kwijt waar dit aan kan liggen, vreemd vind ik het wel.

Voor de rest loopt de motor goed, reageert ook normaal op gashendel (moet wel ff stukje voorbij zijn, dat normale sproeiers in werking komen om het zo maar ff te omschrijven).

Hopelijk heeft iemand een idee.
 
Laatst bewerkt:
Lang stil staan, slecht stationair? Dan zijn imho verstopte stationairsproeiers de eerste verdachte. Het beste op te lossen door de carburateurs ultrasoon te laten reinigen.

Paar maanden geleden met de carb's van mijn FZ gedaan, loopt sindsdien weer veel mooier stationair en pakt veel mooier op met klein beetje gas geven. Eén sproeier zat helemaal dicht, de drie andere gingen die kant op.

Trouwens, de echte VF liefhebbers en kenners zitten hier: VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 11
 
Trouwens, de echte VF liefhebbers en kenners zitten hier: VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 11

Ok, daar kijk ik ff, die had ik nog niet gevonden, ben vrij nieuw hier, THX!

Stationaire sproeiers zat ik ook aan te denken, alleen dat verklaar het schudden niet volgens mij, of zit ik daar verkeerd te denken?
 
Lang stil staan, slecht stationair? Dan zijn imho verstopte stationairsproeiers de eerste verdachte. Het beste op te lossen door de carburateurs ultrasoon te laten reinigen.

Paar maanden geleden met de carb's van mijn FZ gedaan, loopt sindsdien weer veel mooier stationair en pakt veel mooier op met klein beetje gas geven. Eén sproeier zat helemaal dicht, de drie andere gingen die kant op.

Trouwens, de echte VF liefhebbers en kenners zitten hier: VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 11

Je bent me voor...
VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 11

Hoeveel benzine zit er in de tank?
 
Tank zit 3/4 vol, ontluchting is ok (gecontroleerd).
Vandaag benzinefilter vervangen, zat vol met rommel, loopt nu al een stuk beter.
Gaat nu weer in toeren omhoog als ie warm wordt, zoals het altijd was.
Echter stationair zonder choke lukt niet, dus blijven volgens mij de stationaire sproeiers over inderdaad.

(edit: typo's)
 
Laatst bewerkt:
Maak als je met de sproeiers bezig bent meteen het filtertje van de vlotternaald schoon. Gaat veel troep in zitten door de jaren heen. (zie plaatje)
full
 
Hallo allemaal,

Ik heb mijn VF750F (die 7 jaar heeft stilgestaan wegens privé omstandigheden, maar wel elke 3 maanden enkele uren heeft gedraaid), toch maar weer "uit het vet" gehaald.

Wat heb ik al gedaan:

1] met forte motorflush de motor gespoeld.
2] forte motor 1 aan nieuwe benzine toegevoegd (3x)
3] moto forte 2 aan benzine toegevoegd.

Na dit alles loopt de motor al een stuk beter.

Het enige wat er nog overblijft is het niet willen lopen zonder dat de choke er helemaal af is.
De choke moet er minimaal 1/2 op blijven staan, anders slaat hij af.

Zonder luchtfilter blijft het effect hetzelfde (behuizing zover weggehaald, dat ik de gasschuiven kon zien).

Echter als ik met de motor van voor naar achteren schud (ja, ja lijkt op een liedje :D ), dan loopt de motor wel goed, zolang ik maar schudt.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? vlotters? stationaire sproeier?
Ik ben ff kwijt waar dit aan kan liggen, vreemd vind ik het wel.

Voor de rest loopt de motor goed, reageert ook normaal op gashendel (moet wel ff stukje voorbij zijn, dat normale sproeiers in werking komen om het zo maar ff te omschrijven).

Hopelijk heeft iemand een idee.

mischien overbodig maar:
vergeet niet je olie+ filter te vervangen voordat je geaat rijden.
forte is niet geschikt om in je olie te houden en er mee rond te rijden.
 
Aangezien je het over een VF750F uit 1983 hebt, heb je waarschijnlijk VD52 carburateurs..
Deze zijn wat dorstig qua verbruik.

Een hele verbetering is de overgang naar VD61 carburateurs, welke op het model 84 en later werden toegepast..

IMG_6248.jpg


Het J of vormige slangetje zit op de later modellen. De eerste modellen hadden deze niet en de buisjes van de beluchting van de vlotterkamer staken door het aluminium huis van de luchtfilterbak. Dit gaf problemen met pulsaties in de vlotterkamer.

De eerste serie had 128 hoofdsproeiers.. De VD61 heeft 112 en 110 als hoofdsproeier om hetzelfde te genereren.. Hetgeen een brandstofbesparing resulteerd..
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er precies uit zoals het bij mij op de motor zit, de slangetjes bedoel ik dan.
Ik denk omdat het een japanse import motor is, dat deze aanpassing wat eerder doorgevoerd is dan in de rest van de wereld. Ook het motorblok is al gemodificeerd voor wat betreft oliekanalen e.d.
Ik zal eens kijken wat voor een sproeiers er in zitten, vindt dit wel een goeie tip, dank je wel.

Die carbs blinken wel mooi trouwens, nieuw of gereinigd?
 
Laatst bewerkt:
Interessant, weer een discussie over carbs. Ook ik heb een set carbs van een Japanner van 1983 gedemonteerd liggen om ultrasoon te reinigen. Bij de demontage kwam ik er achter dat er 108 en 110 (als ik het goed herinner, het was iig kleiner) als hoofdsproeiers uitkwamen. Hier zat het "j-vormige" slangetje op, en het was een set VD61 carbs. Wat ook opviel was dat hier de grote sproeiers van de voorste cilinders waren, waar dit normaal andersom is.
Hier ook al uitgebreid contact over gehad met Dutchy (ik moet nog steeds een carb-huis bij je ophalen Dutch :$ ). Nu ben ik heel benieuwd wat er uit jouw Japanner komt.

Het J of vormige slangetje zit op de later modellen. De eerste modellen hadden deze niet en de buisjes van de beluchting van de vlotterkamer staken door het aluminium huis van de luchtfilterbak. Dit gaf problemen met pulsaties in de vlotterkamer.

De eerste serie had 128 hoofdsproeiers.. De VD61 heeft 112 en 110 als hoofdsproeier om hetzelfde te genereren.. Hetgeen een brandstofbesparing resulteerd..

Overigens zat er op mijn eigen VF van 1987 een set VD52, ook met het J-slangetje. Nu is dit weer een Interceptor met running-lights, dus zou een US import kunnen zijn, maar heeft weer geen mijlen-teller...
 
Ik heb het idee dat Honda afhankelijk van het oorspronkelijke werelddeel waar de motor heen ging, de boel anders in elkaar zette op dit soort punten en dat men wat modificaties betrfet Japan als eerste gebruikte om de boel te testen o.i.d.
Dat is denk ik de reden dat er dit soort verschillen te zien zijn bij hetzelfde type motoren.
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs zijn volledig gereviseerd.. En dus ook de huizen gepareld, gasklep asjes opnieuw verzinkt, nieuwe dichitingen en vlotternaaldjes.. Kortom een goede revisie.. Heb nu twee setjes op de plank..

IMG_6251.jpg

IMG_6249.jpg

IMG_6250.jpg

IMG_6247.jpg


Kortom.. we doen het goed, of we beginnen er niet aan..

@Jan ARTC132 Die VD52 érs komen hoogstwaarchijnlijk van een VF700F.. Ook VD52 maar an VD52D met 110 en 108 mains maar nu met OWJ gasnaalden..
 
Op de cilinders staat 748cc bij beide blokken. De VD52's heb ik nog niet open gehad, dus weet niet wat voor sproeiers daar in zitten. De carbs met kleine sproeiers zijn VD61, en komen van een Japanse 750. Aan het motornr. kon jij zien dat deze Japanner waarschijnlijk al uit 1982 was, en voor de Japanse markt.

@Jan ARTC132 Die VD52 érs komen hoogstwaarchijnlijk van een VF700F.. Ook VD52 maar an VD52D met 110 en 108 mains maar nu met OWJ gasnaalden..

Verder nogmaals complimenten met je carburateurs. Ik hoop 75% van dit resultaat te halen met mijn sets. *O*
 
Nou, heb de carb weggebracht om ultrasoon te laten reinigen (was helemaal versmeerd van binnen), vandaag weer ingebouwd. Loopt weer als een zonnetje, sterker loopt beter dan toen ik hem kocht.
Weer helemaal tevreden.
Sproeiers: zit gewoon de kleine maten in. Of dit origineel ook zo was weet ik niet, omdat de vorige eigenaren (ben derde in Nederland), zelf veel sleutelden.

Ben alleen vergeten foto's te maken van alles.

Iedereen bedankt voor de reacties :D, heeft me behoorlijk geholpen bij het zoeken naar het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan