Dutchforce1
VF750F + Futura
Hallo motor-forum,
Ik lees al tijden met plezier de besproken casussen, en nu heb ik er zelf 1. ik hoor graag jullie overwegingen:
Motor: Honda vf750f 1983
Specs: 4 cilinder v-blok, vloeistofgekoeld, vacuüm carburateurs, elektronische ontsteking, met externe olieleiding naar koppen wegens 'en fabrique' een slechte olieopbrengst bovenin
Gebruik: 40.000 km, heeft 8 jaar stil gestaan op een zeldzaam kort ritje na. Als dat zeldzame korte ritje niet mogelijk was elk kwartaal 5 minuten stationair laten draaien.
Probleem:
stationair verspringt tussen dan weer 1000, dan ineens weer 2000. bij belast vol gas is een lichte ratel/tik te horen gelijk met het toerental, ongeacht hoge of lage toeren. Pakt vanuit stationair niet vloeiend op. Toerental zakt niet vlot genoeg terug, blijft net een seconde hangen rond 4000 rpm na gas dicht. Het stationair toerental verlagen helpt hier erg goed tegen, dan keldert ie van 9000 (max) gelijk terug naar beneden, maar dan wel tot op 0. (Vervelend om bij elk stoplicht opnieuw te moeten starten)
Eerdere interventies / metingen
Carburateurs
inlaatrubbers vervangen (er was sprake van valse lucht volgens de deodorant-test), carbs fysiek en met toevoeging in benzine gereinigd en naalden/sproeiers op de juiste plek gezet (blijkt verschil in te zitten voor/achter, mijn eigen fout), membranen zijn in orde, vacuüm zuigers trekken normaal omhoog en komen met constante snelheid weer naar beneden. gaskabelspeling 4 mm (2-6 voorgeschreven) ook bij gedraaid stuur, gaskleppen slaan bij gas dicht zonder weerstand direct tegen afstelschroef. choke kabel speling in orde, choke dicht volledig. stationair-afstelschroef van 1 cilinder zit vast, dus niet af te stellen (had ik daar gelijk maar naar gekeken met de carbs op mijn werkbank, grrr), vacuüm synchronisatie nog niet gemeten (apparaat besteld),
Kleppen
klepspeling afgesteld, geen noemenswaardige afwijkingen gevonden. wegens het ontbreken van een juiste voelermaat (0,12mm) tijdelijk meer richting de 0,15 afgesteld om er zeker van te zijn dat er geen klep open blijft door te weinig klepspeling. Dit veroorzaakt een typisch kleppentikje, maar dat is niet de tik die ik bedoel bij de probleemstelling.
Ontsteking
nieuwe bougies en bougie kabels (1 was defect), 2 linkerbougies komen na week stilstaan nat eruit (open inlaatkleppen vermoed ik?). weerstand bobines binnen juiste waarden, alles vonkt nu zoals je mag verwachten.
Cilinders
voorste cilinders compressie 12,2 bar (voorgeschreven 13 + - 2), achterste cilinders allebei 9 bar. met een scheutje olie in de achterste cilinders is er een toename van 0,4 bar dus 9,4. De motor slaat niet af bij het dichthouden van de uitlaten, niet eens een gering verschil te merken. er zitten wel gaatjes onderin de dempers (origineel), ik zou verwachten dat het op zijn minst zou gaan sissen met het dichtdrukken van de dempers door de hoge druk in de uitlaten, maar niet dus)
Koppakking
Koelvloeistof is schoon (geen olie) en olie is ook schoon (geen koelvloeistof). Compressie blijft hetzelfde bij meten met bougie in naastgelegen cilinder en dichtgestopte Carter ontluchting. geen olielekkage buitenzijde cilinders. er ontstaat geen druk in koelvloeistofcompartiment bij gas geven, (radiator open en gas geven trekt de vloeistof iets naar beneden, wordt dus niet omhoog gedrukt). uitlaatgassen zijn kleurloos.
Verder
Motor slaat altijd snel aan bij starten en heeft goed vermogen, 190 km/h (toen was dat veel) is haalbaar (1x als test gedaan, hardrijden is niet mijn favoriete onderdeel van deze hobby). Minimale stationair rpm voor afslaan: 800 (voorgeschreven afstelling is 1000 +/- 100). 1 rubber van kleppendeksel was lek, lijkt me nergens op slaan, maar toch alle rubbers vervangen. blok is nu gas- en oliedicht dus nergens lekkage.
Ik lees al tijden met plezier de besproken casussen, en nu heb ik er zelf 1. ik hoor graag jullie overwegingen:
Motor: Honda vf750f 1983
Specs: 4 cilinder v-blok, vloeistofgekoeld, vacuüm carburateurs, elektronische ontsteking, met externe olieleiding naar koppen wegens 'en fabrique' een slechte olieopbrengst bovenin
Gebruik: 40.000 km, heeft 8 jaar stil gestaan op een zeldzaam kort ritje na. Als dat zeldzame korte ritje niet mogelijk was elk kwartaal 5 minuten stationair laten draaien.
Probleem:
stationair verspringt tussen dan weer 1000, dan ineens weer 2000. bij belast vol gas is een lichte ratel/tik te horen gelijk met het toerental, ongeacht hoge of lage toeren. Pakt vanuit stationair niet vloeiend op. Toerental zakt niet vlot genoeg terug, blijft net een seconde hangen rond 4000 rpm na gas dicht. Het stationair toerental verlagen helpt hier erg goed tegen, dan keldert ie van 9000 (max) gelijk terug naar beneden, maar dan wel tot op 0. (Vervelend om bij elk stoplicht opnieuw te moeten starten)
Eerdere interventies / metingen
Carburateurs
inlaatrubbers vervangen (er was sprake van valse lucht volgens de deodorant-test), carbs fysiek en met toevoeging in benzine gereinigd en naalden/sproeiers op de juiste plek gezet (blijkt verschil in te zitten voor/achter, mijn eigen fout), membranen zijn in orde, vacuüm zuigers trekken normaal omhoog en komen met constante snelheid weer naar beneden. gaskabelspeling 4 mm (2-6 voorgeschreven) ook bij gedraaid stuur, gaskleppen slaan bij gas dicht zonder weerstand direct tegen afstelschroef. choke kabel speling in orde, choke dicht volledig. stationair-afstelschroef van 1 cilinder zit vast, dus niet af te stellen (had ik daar gelijk maar naar gekeken met de carbs op mijn werkbank, grrr), vacuüm synchronisatie nog niet gemeten (apparaat besteld),
Kleppen
klepspeling afgesteld, geen noemenswaardige afwijkingen gevonden. wegens het ontbreken van een juiste voelermaat (0,12mm) tijdelijk meer richting de 0,15 afgesteld om er zeker van te zijn dat er geen klep open blijft door te weinig klepspeling. Dit veroorzaakt een typisch kleppentikje, maar dat is niet de tik die ik bedoel bij de probleemstelling.
Ontsteking
nieuwe bougies en bougie kabels (1 was defect), 2 linkerbougies komen na week stilstaan nat eruit (open inlaatkleppen vermoed ik?). weerstand bobines binnen juiste waarden, alles vonkt nu zoals je mag verwachten.
Cilinders
voorste cilinders compressie 12,2 bar (voorgeschreven 13 + - 2), achterste cilinders allebei 9 bar. met een scheutje olie in de achterste cilinders is er een toename van 0,4 bar dus 9,4. De motor slaat niet af bij het dichthouden van de uitlaten, niet eens een gering verschil te merken. er zitten wel gaatjes onderin de dempers (origineel), ik zou verwachten dat het op zijn minst zou gaan sissen met het dichtdrukken van de dempers door de hoge druk in de uitlaten, maar niet dus)
Koppakking
Koelvloeistof is schoon (geen olie) en olie is ook schoon (geen koelvloeistof). Compressie blijft hetzelfde bij meten met bougie in naastgelegen cilinder en dichtgestopte Carter ontluchting. geen olielekkage buitenzijde cilinders. er ontstaat geen druk in koelvloeistofcompartiment bij gas geven, (radiator open en gas geven trekt de vloeistof iets naar beneden, wordt dus niet omhoog gedrukt). uitlaatgassen zijn kleurloos.
Verder
Motor slaat altijd snel aan bij starten en heeft goed vermogen, 190 km/h (toen was dat veel) is haalbaar (1x als test gedaan, hardrijden is niet mijn favoriete onderdeel van deze hobby). Minimale stationair rpm voor afslaan: 800 (voorgeschreven afstelling is 1000 +/- 100). 1 rubber van kleppendeksel was lek, lijkt me nergens op slaan, maar toch alle rubbers vervangen. blok is nu gas- en oliedicht dus nergens lekkage.