Dutchforce1

VF750F + Futura
20 mei 2020
127
30
Alblasserdam
Hallo motor-forum,

Ik lees al tijden met plezier de besproken casussen, en nu heb ik er zelf 1. ik hoor graag jullie overwegingen:

Motor: Honda vf750f 1983
Specs: 4 cilinder v-blok, vloeistofgekoeld, vacuüm carburateurs, elektronische ontsteking, met externe olieleiding naar koppen wegens 'en fabrique' een slechte olieopbrengst bovenin
Gebruik: 40.000 km, heeft 8 jaar stil gestaan op een zeldzaam kort ritje na. Als dat zeldzame korte ritje niet mogelijk was elk kwartaal 5 minuten stationair laten draaien.

Probleem:
stationair verspringt tussen dan weer 1000, dan ineens weer 2000. bij belast vol gas is een lichte ratel/tik te horen gelijk met het toerental, ongeacht hoge of lage toeren. Pakt vanuit stationair niet vloeiend op. Toerental zakt niet vlot genoeg terug, blijft net een seconde hangen rond 4000 rpm na gas dicht. Het stationair toerental verlagen helpt hier erg goed tegen, dan keldert ie van 9000 (max) gelijk terug naar beneden, maar dan wel tot op 0. (Vervelend om bij elk stoplicht opnieuw te moeten starten)

Eerdere interventies / metingen

Carburateurs

inlaatrubbers vervangen (er was sprake van valse lucht volgens de deodorant-test), carbs fysiek en met toevoeging in benzine gereinigd en naalden/sproeiers op de juiste plek gezet (blijkt verschil in te zitten voor/achter, mijn eigen fout), membranen zijn in orde, vacuüm zuigers trekken normaal omhoog en komen met constante snelheid weer naar beneden. gaskabelspeling 4 mm (2-6 voorgeschreven) ook bij gedraaid stuur, gaskleppen slaan bij gas dicht zonder weerstand direct tegen afstelschroef. choke kabel speling in orde, choke dicht volledig. stationair-afstelschroef van 1 cilinder zit vast, dus niet af te stellen (had ik daar gelijk maar naar gekeken met de carbs op mijn werkbank, grrr), vacuüm synchronisatie nog niet gemeten (apparaat besteld),

Kleppen
klepspeling afgesteld, geen noemenswaardige afwijkingen gevonden. wegens het ontbreken van een juiste voelermaat (0,12mm) tijdelijk meer richting de 0,15 afgesteld om er zeker van te zijn dat er geen klep open blijft door te weinig klepspeling. Dit veroorzaakt een typisch kleppentikje, maar dat is niet de tik die ik bedoel bij de probleemstelling.

Ontsteking
nieuwe bougies en bougie kabels (1 was defect), 2 linkerbougies komen na week stilstaan nat eruit (open inlaatkleppen vermoed ik?). weerstand bobines binnen juiste waarden, alles vonkt nu zoals je mag verwachten.

Cilinders
voorste cilinders compressie 12,2 bar (voorgeschreven 13 + - 2), achterste cilinders allebei 9 bar. met een scheutje olie in de achterste cilinders is er een toename van 0,4 bar dus 9,4. De motor slaat niet af bij het dichthouden van de uitlaten, niet eens een gering verschil te merken. er zitten wel gaatjes onderin de dempers (origineel), ik zou verwachten dat het op zijn minst zou gaan sissen met het dichtdrukken van de dempers door de hoge druk in de uitlaten, maar niet dus)

Koppakking
Koelvloeistof is schoon (geen olie) en olie is ook schoon (geen koelvloeistof). Compressie blijft hetzelfde bij meten met bougie in naastgelegen cilinder en dichtgestopte Carter ontluchting. geen olielekkage buitenzijde cilinders. er ontstaat geen druk in koelvloeistofcompartiment bij gas geven, (radiator open en gas geven trekt de vloeistof iets naar beneden, wordt dus niet omhoog gedrukt). uitlaatgassen zijn kleurloos.

Verder
Motor slaat altijd snel aan bij starten en heeft goed vermogen, 190 km/h (toen was dat veel) is haalbaar (1x als test gedaan, hardrijden is niet mijn favoriete onderdeel van deze hobby). Minimale stationair rpm voor afslaan: 800 (voorgeschreven afstelling is 1000 +/- 100). 1 rubber van kleppendeksel was lek, lijkt me nergens op slaan, maar toch alle rubbers vervangen. blok is nu gas- en oliedicht dus nergens lekkage.
 
Op onderstaande zijn DE techneuten van deze specefieke motor....Dutchy is de goeroe van de VF750F jes.

 
Carburateurs
inlaatrubbers vervangen (er was sprake van valse lucht volgens de deodorant-test), carbs fysiek en met toevoeging in benzine gereinigd en naalden/sproeiers op de juiste plek gezet (blijkt verschil in te zitten voor/achter, mijn eigen fout), membranen zijn in orde, vacuüm zuigers trekken normaal omhoog en komen met constante snelheid weer naar beneden. gaskabelspeling 4 mm (2-6 voorgeschreven) ook bij gedraaid stuur, gaskleppen slaan bij gas dicht zonder weerstand direct tegen afstelschroef. choke kabel speling in orde, choke dicht volledig. stationair-afstelschroef van 1 cilinder zit vast, dus niet af te stellen (had ik daar gelijk maar naar gekeken met de carbs op mijn werkbank, grrr), vacuüm synchronisatie nog niet gemeten (apparaat besteld),

na deze zin niet meer verder gelezen.

vermits je de mengschroeven er niethebt uitgehaald, zijn je carbu's nog niet gereinigd. toch niet net dat deel dat problemen geeft.

begin maar weer te demonteren, ALLES uit je carbu's halen (gaskleppen mogen blijven zitten), ALLE kanalen reinigen en TESTEN of alle kanalen vrij zijn.
 
De stationairschroeven zijn er inderdaad niet uitgeweest. Ik ben bang gemaakt door spookverhalen dat je daar nooit aan moet zitten, tenzij er echt geen andere opties zijn, blabla
En die andere opties zijn er niet,dat is het eerste gedeelte wat verstopt gaat zitten na lange stilstand.
Wat de compressie betreft zou je een lektest moeten doen,dan weet je wat er de oorzaak van is,kleppen of zuigers.
 
Zoals eerder benoemd zit vermoedelijk het stationair circuit dicht. Nu stel je het stationair zo hoog af dat hij op het middengebied gaat draaien. De gasschuiven gaan dan al omhoog.

Het circuit:
Bij de inlaat kelk zie je een messing luchtsproeier. Vandaar wordt lucht gevoerd aan de kleine sproeier (#38). Kanaal controleren.
Vanaf de kleine sproeier (#38) wordt deze lucht vermengd met brandstof afgegeven aan de regelbare sproeier. Kanaal controleren.
Vanaf de regelbare sproeier wordt het mengsel afgegeven aan de inlaat. Kanaal controleren.

Controleer de luchtgaatjes onder de gasklep.

Op de regelbare sproeier zit vanaf de schroefkop een veertje, een stalen ringetje en als laatste een O-ring. Controleer de o-ring of vervang deze bij twijfel.
Draai de regelbare sproeier tot tegen de aanslag, doe dit met beleid. Het puntje van de sproeier is aardig fragiel. Bij een VD52 carburateur dient deze 2,5 slagen uitgedraaid te worden. Bij een VD61 dienen ze 1,5 slag uitgedraaid te worden.

Controleer de vlotterhoogte. Deze dient 7mm te zijn wanneer de vlotter lichtjes tegen de vlotternaald drukt, het veerpennetje mag niet ingedrukt worden. (Carburateur gekanteld) Je geeft aan dat de bougies er nat uit komen. Controleer de vlotters en zittingen.. Controleer ook je olie peil en of de olie niet naar benzine ruikt. Als de vlotters niet afdichten, stroomt de benzine door het blok in. Olie vermengd met benzine resulteert in schade aan krukas en drijfstang lagers.

Algemeen: Controleer tussen de gas bedien asjes en stelschroeven alle veertjes gemonteerd zijn en of de bediening geen speling heeft. Controleer of de afdichtschroefjes in de luchtinlaten van de cilinderkoppen gemonteerd zijn.
 
uitgevoerde zaken:

Ultrasone reiniging, universeel us reinigingsmiddel 20% 80º 30 min:

hoofdsproeiers, stationaire sproeiers, stationaire stelschroeven met veer, sproeiernaalden, vlotternaalden, bevestigingsbouten met ring van de brandstoffilters in vlotterhuis, chokeplunjers

Chokebediening
reinigen van- en wat smering aanbrengen op de koppelstiften
afstellen

Stationaire stelschroeven:
stalen ring en rubberen o-ring monteren stationaire stelschroeven, afstellen op 2,5 slagen uit

Kanalen
perslucht 6 bar en stukje rubberen leiding voor de moeilijk bereikbare plaatsen

overig
brandstoffilters vervangen
vlotterhoogte gecontroleerd

bevindingen:

ultrasone reiniging

onderin de ultrasone reinigingspot zat een respectabele hoeveelheid smurrie, dat beloofde al veel.

chokebediening
De chokebediening leek me aanvankelijk goed te werken, het bleek echter dat 1 koppelstift iets verbogen was en het startcircuit van 1 carburateur dus een kwart mm open bleef staan. gemonteerd teruggebogen (met geknepen billen). De koppelstiften draaiden soepel genoeg, maar wel met lichte weerstand. Nu toch los, dus maar gelijk even de borstel erover en wat vet ertussen.

Stationaire stelschroeven
de stationaire stelschroef die aanvankelijk vast zat kwam op de werkbank met gemak eruit. Juist tijdens het terugplaatsen na reiniging kwam de post van Dutchy binnen over de stalen ring en o-ring die hier aanwezig behoren te zijn. Dat waren ze dus niet. Eerst twijfel, zitten ze niet gewoon erg vast in het gat. ga ik met een dunne schroevendraaier of naald in dat gat rotzooien ofzo... Naah, doe maar niet. Uiteindelijk vergeleken met wat reservecarburateurs uit de schuur. hier kwamen de ringen mee met de schroef en kon ik de diepte van het gat tot aan het randje waar de ringen op behoren te liggen meten: 25 mm. ring en o-ring zijn samen 1 mm, dus de diepte als de ringen er nog in zitten zou theoretisch 24 mm moeten zijn. Deze theorie getest met nog een stuk of 12 carburateurs uit de schuur, uitslagen bleken zeer consequent, en daarna in praktijk gebracht. inmiddels genoeg ringen op mijn werkbank om te monteren op de carburateurs die in gebruik zijn. allemaal afgesteld op 2,5 slag uit

Kanalen
na het behandelen van de kanalen met perslucht (6 bar) getest met de vinger of aan het corresponderende uiteinde van het kanaal de lucht er ook daadwerkelijk weer uit kwam, dat bleek uiteindelijk het geval. de carburateurs passen niet in zijn geheel in de ultrasoon, en alles loskoppelen had ik niet gehaald vandaag dus heb het risico genomen dat dit voldoende was (fingers crossed).

Overig
de brandstoffilters waren niet meer van juiste vorm en sommigen vervuild. ook uit een andere set gehaald die nog wel gangbaar zijn.
de vlotterhoogte is tussen de 6,5 en 7 mm. aangemerkt als geen significante afwijking. hooguit dat het brandstofpeil in een vlotterkamer een halve mm lager is, dus overlopen zal het niet doen


Resultaat
De boel weer gemonteerd, met een wijze les: blijf regelmatig naar je werkbank kijken of er geen onderdelen blijven liggen. dus weer een stukje in zijn achteruit, de resterende onderdelen die op de werkbank waren blijven liggen ook gemonteerd. vlotterkamers vullen, checken op lekkage. Groen licht: even starten om te kijken of hij aan wil slaan. Dat duurt langer dan ik gewend ben, slaat uiteindelijk aan zonder choke. Ik zie hem draaien op 500 toeren, contact uit (denk aan de buren), tijd om de moto naar de straat te duwen om een testritje te maken.

De eerste 500 meter beetje sputterend, maar wel stationair op 2000. stationair teruggedraaid naar 1000. 3 km sputterend, stotterend, dit wordt niks dacht ik. nog een keer gestopt, stationair 1300. teruggedraaid naar 1000. inmiddels is de motor redelijk warm dus op diezelfde parkeerplaats eens kijken wat ie doet bij een rukje aan het gas in neutraal. De ene keer reageert ie beter dan de andere. Weer de weg op, hee! die pakt ineens lekker op. vervolgens van alles geprobeerd om het aanvankelijke probleem te reproduceren maar dat lukt niet meer. Wat ik ook uithaal, zodra het gas dicht gaat en de koppeling in, gaan de toeren zeer rap terug naar 1000. bij het stoplicht soms op 900, maar wel stabiel, ik heb geen angst dat ie af gaat slaan. Vanaf dit moment pakt ie ook goed op van stationair.

Bedankt Janbros, voor de zeer vlotte en subtiele hint dat ik half werk had geleverd bij het fysiek reinigen van de carburateurs. Bedankt RG-gamma voor de stimulans om toch aan de stelschroeven te zitten, anders had ik dat niet gedurfd. Bedankt Dutchy voor de zeer volledige uitleg van de werking en mechanica van de carburateurs en bijbehorende tips. Ik heb hier echt veel aan gehad.

Voor wat betreft de compressie, daar ga ik nu nog niet mee aan de slag. Ik heb wel - nu toch de inlaten open waren - de inlaatkleppen getest door wat benzine in de inlaat te laten lopen (met de zuiger op het bdp) en met een usb sonde cameraatje (china, 10 euro) in het bougiegat te kijken of de benzine in de cilinder aankomt. Dat is niet het geval, de inlaatkleppen zijn in ieder geval benzinedicht. Dit werkte boven verwachting, zodra de kleppen opengaan zie je heel duidelijk de nattigheid komen. hoe betrouwbaar deze zelfverzonnen test is op gasdichtheid onder druk weet ik niet. Het tikje bij vol gas is er nog steeds.
 
Top.. VF koud heeft altijd een beetjes choke nodig.. Vanaf fabriek is #38 beetje krap bemeten bij koud blok. Bij een doorgewarmd blok gaat dat prima. Kanttekening met de vlotterhoogte.. Een halve millimeter lager resulteert in meer brandstof in de vlotterbak..De vlotter sluit later bij een lagere vlotterhoogte..
 
Dutchy, bedankt voor de extra info. Het duurde even voor het kwartje viel m.b.t. je kanttekening over de vlotter hoogte. Minder hoogte t.o.v. het pasvlak betekend in beginsel een hogere vlotter. Het drijfvermogen blijft echter hetzelfde, dus is er een hoger vloeistofniveau nodig om de naald volledig omhoog te krijgen.

Voldoor, bedankt voor het compliment, je verzint eens wat als hobbyist...
 
Terug
Bovenaan Onderaan