VFR 400 vs CBR 400

Welke motor is beter/exclusiever? Ook gezien het onderhoud e

  • Honda CBR 400 (

    Stemmen: 9 31,0%
  • Honda VFR 400 (

    Stemmen: 20 69,0%

  • Totaal aantal stemmers
    29

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.706
86
Tilburg
Ik wil als ik mijn volle rijbewijs heb misschien een VFR 400 oud model aanschaffen of een CBR vanaf het bouwjaar '88-'89 dus het tweede model.
Nou dacht ik dat de VFR 400 alleen wat onderhoudsgevoelig was en als student heb je niet veel te besteden natuurlijk. En van de CBR weet ik het eigenlijk helemaal niet
Dus mijn vraag: Wat zijn de voor- en nadelen / zwakke en sterke punten van beide motoren en waar moet je op letten bij de aanschaf.

Ik weet dat er al verschillende topics zijn maar ik kan niet een echt duidelijk antwoord vinden of het moet zijn dat ik niet goed zoek.
 
Ik wil als ik mijn volle rijbewijs heb misschien een VFR 400 oud model aanschaffen of een CBR vanaf het bouwjaar '88-'89 dus het tweede model.
Nou dacht ik dat de VFR 400 alleen wat onderhoudsgevoelig was en als student heb je niet veel te besteden natuurlijk. En van de CBR weet ik het eigenlijk helemaal niet
Dus mijn vraag: Wat zijn de voor- en nadelen / zwakke en sterke punten van beide motoren en waar moet je op letten bij de aanschaf.

Ik weet dat er al verschillende topics zijn maar ik kan niet een echt duidelijk antwoord vinden of het moet zijn dat ik niet goed zoek.


Aan de VFR400 sleutelen is wat lastiger vanwege de compacte bouw van deze motor.
De bougies zijn crazy duur (22,- Euro per stuk)
Voor de rest een mooie (exotische) motor. Rijd heel lekker. Ik heb er 2 gehad.
Op de CBR400RR heb ik gereden. Meerdere types. Ook een hele leuke motor, minder exclusief. Waarschijnlijk wel goedkoper in onderhoud. Als je zelf kan sleutelen maakt het niet zo veel uit.
Ik denk dat de aanschaf van een CBR400RR van 1989 - 1992 goedkoper is dan een VFR400R van 1987 - 1989 (NC24) of het nieuwere type van 1990-1992 (NC30 - K, L, M)
De modellen voor 1987 van de VFR400 zijn zonder enkelzijdige achterbrug. (NC21)
 
Ik heb een CBR400rr uit '88 gehad. Reed heerlijk! en in 80.000 nooit wat mee gehad. Af en toe nieuwe olie, bougies en 1 x nieuwe koppelings platen.

Zwakke punten? Zijn er niet, zelfs de spanningsregelaar is heel gebleven. Heb hem uit eindelijk weg gedaan omdat ik er goed geld voor kon krijgen, alleen de schijven voor waren toen helemaal versleten.
 
He jongens bedankt, zeker goed advies. Ik ben vrij nieuw met het motor gebeuren dus het zelf sleutelen zit er ook nog niet zo in. Toch vind ik de CBR dan wat handiger maar die is wel wat moeilijker te vinden denk ik. Maar dan maar ff lekker doorzoeken. Ik wil dus een 400cc omdat ik zelf niet zo groot ben en omdat het redelijk lekker bochten machientjes zijn.

Bedankt voor de info jongens!
 
Heb je nie liever een GSXR400rr?? Maat van me heeft nog een te koop staan, zie gezocht en gevonden, ik kan je wel influisteren dat er van die vraagprijs nog genoeg af kan, hij wil namelijk zn CBR600rr kopen.
 
Ik zou voor een vfr 400 gaan. Ik had een vfr400 (nc24) en dat rijd super. Nu heb ik een Rvf 400 (nc35), het jonge type dus, en dat rijd ook erg goed. Een v4 loopt gewoon mooier dan een 4 in lijn. Maar dat kan ook smaak zijn :X . En het onderhoud valt nog wel mee, de meeste verhalen zijn nogal opgeblazen. De bougies zijn geen 22 euro. Orginele honda bougies zijn 10,40 per stuk! Oliefilter 10,70 en luchtfilter 35,65. Zo extreem is het allemaal dus niet. En een vfr is en blijft meer waard dan een cbr. De honda cbr (400/600/900) is toch een beetje de opel kadett onder de motoren. Of je hebt er een, óf je hebt er een gehad! O-)
 
Nou, de CBR 400 zie ik toch wel wat minder te koop als de VFR 400.

Maar waar let je bij deze twee motoren vooral op bij de aankoop voordat ik straks een misbarrel koop. Ben nu lekker aan het sparen dus ik kan lekker de tijd nemen om op beide straks ook nog ff een testritje te maken :)

Ik heb ook maar ff een polletje aangemaakt om ff te stemmen *D
 
Ik heb ook een VFR400 gehad, NC30. Ik vond het CBR blok mooier lopen. VFR was wel iets sneller, maar zo'n V4 loopt roch iets rauwer. Voor de rest is een NC30 sportiever dan een CBR400 uit '88 (NC23?) De zit veel sportiever. Voor alledaags gebruik vond ik de CBR toch lekkerder rijden. Waar ik helemaal niet blij mee was, die heeeeele lange 1e versnelling op de VFR.
De VFR reed eigenlijk alleen beter op het circuit, betere vering en remmen, en hij schakelde het best zonder koppeling.

ff CBR gestemd ;)
 
Ik zou voor een vfr 400 gaan. Ik had een vfr400 (nc24) en dat rijd super. Nu heb ik een Rvf 400 (nc35), het jonge type dus, en dat rijd ook erg goed. Een v4 loopt gewoon mooier dan een 4 in lijn. Maar dat kan ook smaak zijn :X . En het onderhoud valt nog wel mee, de meeste verhalen zijn nogal opgeblazen. De bougies zijn geen 22 euro. Orginele honda bougies zijn 10,40 per stuk! Oliefilter 10,70 en luchtfilter 35,65. Zo extreem is het allemaal dus niet. En een vfr is en blijft meer waard dan een cbr. De honda cbr (400/600/900) is toch een beetje de opel kadett onder de motoren. Of je hebt er een, óf je hebt er een gehad! O-)

Welke bougies heb je dan? :?
Honda maakt geen bougies. :?
Je kan kiezen tussen Nippon Denso, wordt bijna nooit aangeraden en verkocht of voor de NGK (ER9EH) en die kosten Netto 22,96 per stuk. (17-09-2002 aangeschaft)

Kleppen stellen bij deze machine is veel werk. Laat je niks wijs maken. Ieder uur in de werkplaats dient betaald te worden. Het demonteren van kuipdelen, kleppendeksels en de radiator behoort er allemaal bij.

Wel is een VFR een mooi stuk techniek. Heeft inderdaad een hogere waarde dan de CBR. Maar om een CBR400 nou gelijk een Opel Kadett te noemen, nee.... :?
Da's een Fireblade, R1 en tegenwoordig de wasmachine van Aprilia. :+
 
Ik heb even gekeken. Mijn bougies kwamen van de honda dealer. Zijn van ngk, voor iets meer dan 10 euro per stuk. Kleppen stellen is inderdaad veel werk, vooral bij de voorste cilinders. Maar ook al is de cbr400 best leuk, ik blijf toch voor de vfr. :}

groetjes!
 
Ik ben vandaag dus ff naar een dealer geweest. Ze hadden namelijk een VFR 400 staan (met de ronde koplampen dus de NC30) om gewoon eens ff te kijken hoe die er in het echt uitzag. Maar vooral dat achterwiel is wel erg vet! Hij was al wel verkocht maar het maakte niet uit want het was toch alleen maar ff om te kijken. Natuurlijk ook ff op gaan zitten en hij zat ook wel erg lekker.
Heb de CBR ook nog niet in het echt gezien dus daar gaan we ook eens naar kijken. Ik weet wel dat ik nu heel erg me best ga doen met sparen want ik wil zeker zo'n Honda 400 cc-tje
 
Ik zou het wel weten... :] (maar dan wel allemaal in het leer natuurlijk)

full
 
Ik lees dat je opzoek bent naar een CBR 400, bij deze het volgende aanbod:

TE KOOP

in verband met bouw van een woning mijn

CBR 400.

Hij hoeft niet weg maar ik bied hem te koop aan omdat ik het de komende tijd erg druk krijg met de bouw.

Goed onderhouden motor uit 1987, 43.000 km gereden. Naar mijn mening ziet hij er perfect uit. Wanneer je interesse hebt kun je komen kijken (Heerenveen). (Mail Trijpkema@yahoo.com)
 
Bedankt voor het aanbod maar nee dank je. Ik wil een CBR 400 als ik vol rijbewijs heb ik dat is nog ff wachten. Daarnaast bedoelde ik het model vanaf '89 en dus niet het jouwe. En Heerenveen is een beetje ver weg voor mij (woon tegen de grens met Belgie).

Toch bedankt!
 
ik heb nog een performance bikes voor je met een test van een aantal
400's oa cbr gsx-r vfr en rvf, als je er wat aan hebt moet je je adres
even mailen
 
Heb zelf een VFR400R (te koop op dit forum) en een maat van me een CBR400 en heb uiteraard op beiden gereden. VFR blok is veel soepeler en trekt overal (dat is dus vanaf 7000tpm), op de CBR begint het feest eigenlijk pas bij 10000tpm, maar gaat dan wel iets harder (of is dat alleen het geluid?). Zitpositie is ook compleet anders. VFR is sportiever en compacter terwijl bij de CBR de sitpositie veel uitgestrekter is. Compacte blok is inderdaad lastig bij sleutelen, maar hoeft toch maar om de 12000km te gebeuren. Zelfs bij het kleppen stellen kan het blok in het frame blijven en hoeft alleen gekanteld te worden, in 4 uurtjes ben je klaar, dus dat is wel te doen denk ik. Voor de rest: VFR is natuurlijk veel mooier: enkelzijdige achterwielophanging, schitterend V4 blok, zeldzamer en sportiever, mocht je interesse hebben kijk even op gezocht en gevonden, woon namelijk ook bij de grens van Belgie.

Greetz, NC30 lover
 
Terug
Bovenaan Onderaan