VFR 400R NC 30 projectje

Begrijp ik nu uit de foto's dat je de nokkenassen niet hoeft te verwijderen, als je een shim wilt vervangen?
De tuimelaars kun je opzij schuiven?

Is de blokconstructie, (nokkenas aandrijving) van zo'n NC 30 het zelfde als bij de RC 30?

gr jeroen
 
Begrijp ik nu uit de foto's dat je de nokkenassen niet hoeft te verwijderen, als je een shim wilt vervangen?
De tuimelaars kun je opzij schuiven?

Is de blokconstructie, (nokkenas aandrijving) van zo'n NC 30 het zelfde als bij de RC 30?

gr jeroen

De nokkenas-aandrijving is hetzelfde, vanaf de krukas wordt een cassette met tandwielen aangedreven die op hun beurt weer de tandwielen van de nokkenas laten draaien.
Het kleppen stellen verschilt wel. Bij de RC 30 moeten de nokkenassen wel worden gedemonteerd.
De klepstelplaatjes zijn niet zichtbaar bovenop de klepsteel, maar zitten onder de valve lifter.

Bij mijn CBR 250RR zit het net zo, alleen zitten daar de tandwielen aan de rechterzijde en niet in het midden.
Hier een filmpje van de opengewerkte kop tijdens het kleppenstellen.
Let op hoe verschrikkelijk klein alles is bij die MC22. Dat nokkenasje is werkelijk een scheetje :9~ En daaronder draait het 19000 RPM :9~ :9~

https//www.youtube.com/watch?v=ICZXkEpe6bk

Hier mooie foto's te zien op mijn hobby-website:

Kleppen stellen CBR 250RR (MC22). oktober 2014.
 
Laatst bewerkt:
Update 7.

Veel is er niet gebeurd. (anders ben ik te snel klaar :z )

Carburateur-rubbers waren enorm uitgehard en moesten worden vervangen anders is een mooie afstelling niet mogelijk.

full


De nieuwe set:

full


Kroonplaten zijn nu drie keer gespoten.

full


Balhoofd zit nu definitief en correct afgesteld op z'n plaats.

full


De eerste types NC30 staan bij hoge RPM een beetje aan de magere kant.Latere type's kregen een andere sproeierbezetting. Deze bezetting gaat straks ook in mijn NC30. Ook komt er een shimmetje onder de naalden om de dip tussen 6000/7000 RPM wat te verzachten.
Ze zijn niet goedkoop die sproeiers, maar wat wil je: Echt goud. 18K. :Y

full

full
 
Hey Roel,

Je gaat weer als een tornado door de garage zie ik!
Wat voor verf/spuitbus gebruik jij voor het spuiten van de kroonplaat?
Schuur je het eerst nog?
 
Hey Roel,

Je gaat weer als een tornado door de garage zie ik!
Wat voor verf/spuitbus gebruik jij voor het spuiten van de kroonplaat?
Schuur je het eerst nog?

Schoonmaken,licht waterproof opschuren (400) en in dunne laagjes spuiten. Tussen de lagen door weer licht schuren.
Gewoon mat zwart van de Action _O-
 
Laatst bewerkt:
Update 8

De ultrasoon gereinigde carburateurs weer in elkaar gezet.
Eerst nog de vlotterhoogte correct afgesteld en nieuwe vlotterbakdekselpakkingen gemonteerd

full

full

full


Daarna een lektest. En toen was het mis :( :(
De benzine kwam er behoorlijk uitzetten. Dacht eerst even nog aan een pakking van de vlotterkamer, maar nee hoor: het benzine T-stuk. En dan kan de hele carb gedeeld worden.
Wat een feest. ;( ;( ;(
Slopen die handel.

full

full

full

full

full


De boosdoener. :( Eigenlijk geen wonder na 7 jaar stilstand.

full

full


Gelukkig had ik nog een complete set uit Thailand. (Viton rubber).

full

full


De buisjes van de overflow.

full

full

full

full


Alles zit weer in elkaar. (En dat ging niet in een paar uurtjes)Het terugplaatsen van de veertjes onder de synchroonschroeven is een ramp. :r
Gelukkig had ik laatst al een paar RC 30 tigs carbs dezelfde behandeling gegeven. Dus ik wist wat er komen ging.Rustig blijven en koffie blijven drinken en niemand in de buurt.
Daarna opnieuw de lektest en tot nu toe compleet lekvrij. Alles dicht weer keurig af.

full

full

full

full


Binnenkort terugplaatsen op de bike en kijken of er leven in het blok zit. :P :9

Wordt vervolgd. *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
De nokkenas-aandrijving is hetzelfde, vanaf de krukas wordt een cassette met tandwielen aangedreven die op hun beurt weer de tandwielen van de nokkenas laten draaien.
Het kleppen stellen verschilt wel. Bij de RC 30 moeten de nokkenassen wel worden gedemonteerd.
De klepstelplaatjes zijn niet zichtbaar bovenop de klepsteel, maar zitten onder de valve lifter.

Bij mijn CBR 250RR zit het net zo, alleen zitten daar de tandwielen aan de rechterzijde en niet in het midden.
Hier een filmpje van de opengewerkte kop tijdens het kleppenstellen.
Let op hoe verschrikkelijk klein alles is bij die MC22. Dat nokkenasje is werkelijk een scheetje :9~ En daaronder draait het 19000 RPM :9~ :9~

https://www.youtube.com/watch?v=ICZXkEpe6bk

Hier mooie foto's te zien op mijn hobby-website:

http://400v4service.nl/content/2014/10/Kleppen-stellen-CBR-250RR-MC22-oktober-2014

Bedankt voor je uitleg Roel :Y .
De constructie/opbouw van een RC30 ken ik wel een beetje. Heb ik me wel in verdiept iig. Ik hoop er ooit nog eens een te vinden met "race-geschiedenis" *D
Maar dat kleppenstellen van de NC30 was me nog nooit opgevallen :} wat een mooi systeem zeg :Y

:+ Jouw website kende ik al wel hoor. :)
 
Bah wat een mooi werk!
Ik heb zelf niks te klagen maar dit is toch wel erg gaaf! :]
Leuk spul die 400 motoren :Y
 
Update 9.

Carbs weer ingebouwd.
Eerst nieuwe carb rubbers.

full

full

full

full


Niet vergeten om een nieuw subair filtertje te plaatsen.
Deze filtertjes vergaan langzamerhand en de "brokstukjes" komen dan onder het membraan van de gasschuif te liggen. Niet fijn. Dus op tijd vervangen.

full

full


Koelsysteen vast doorgespoeld.

full

full


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 10.

De voorvorken worden gereviseerd en krijgen sterkere lineaire veren.
Ze zijn van het eerste type, dus alleen maar veervoorspanning.
Maar met de juiste veren en de juiste olie en luchtkamer en een goede neg.1 en 2 afstelling van de vork is hier perfect mee te sturen.
En dat doen die NC 30 tigs toch al. :9

Uit elkaar:

full

full

full

full


Vreselijk goor van binnen. :(

full


En weer schoon.

full

full

full


De poten meteen maar even gepolijst.

full


De onderpoten ga ik spuiten.
Ben inmiddels begonnen met het schuurwerk.

full

full


wordt vervolgd.
 
Bedankt voor je uitleg Roel :Y .
De constructie/opbouw van een RC30 ken ik wel een beetje. Heb ik me wel in verdiept iig. Ik hoop er ooit nog eens een te vinden met "race-geschiedenis" *D
Maar dat kleppenstellen van de NC30 was me nog nooit opgevallen :} wat een mooi systeem zeg :Y

:+ Jouw website kende ik al wel hoor. :)

full

full
 
Hey Roel,

Je bent het jaar weer goed begonnen!
Hoe haal je die blanke lak van die onderpoten af?
Met afbijtmiddel of iets dergelijks?
En dan opschuren met?

Ik moet de onderpoten van mijn nsr's ook nog eens doen maar kom er maar niet aan toe...
 
Hey Roel,

Je bent het jaar weer goed begonnen!
Hoe haal je die blanke lak van die onderpoten af?
Met afbijtmiddel of iets dergelijks?
En dan opschuren met?

Ik moet de onderpoten van mijn nsr's ook nog eens doen maar kom er maar niet aan toe...

Mike,doe dit de volgende keer even buiten dit topic om, bijv.op het vfr/rvf forum.Of PB.
Beperken we ons hier tot het projectje. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan