Vfr 750 rc36 probleempje

82dt

MF veteraan
26 apr 2004
1.305
2
Adegem, BELGIE
Hallo,
We zijn bezig met het opknappen van een vfr 750 van 1993 en stoten op het probleem dat de motor niet wil starten.
Wanneer we starterpilot vernevelen aan de carburators zelf, dan wil de motor wel starten.
Het probleem moet zich volgens mij dus situeren in de brandstoftoevoer of de carburators.
Volgens ons is er niks mis met de toevoer van brandstof zelf gezien de vlotterkamers vollopen met benzine.
De sproeiers van de carburators hebben we nagekeken en voor de zekerheid gereinigd, maar ook dit hielp niet.
Ik vraag me nu af of de benzinepomp van een rc36 automatisch inschakelt wanneer je het contact aan zet, of begint de pomp pas te werken bij het starten zelf.
Ik kan de benzinepomp namelijk niet horen inschakelen, iets wat je bij andere motoren wel hoort.
We vragen ons ook af of je de benzinepomp kan omzeilen om de testen of moet er een bepaalde druk aanwezig zijn op de benzinetoevoer?
Hopelijk zijn hier een paar vfr klussers die raad of advies kunnen geven.

Alvast bedankt
 
Als de vlotterbakken vollopen, zou die moeten starten. Ook als de pomp niet werkt.


Met lege vlotterbakken, vinger op de pomp en startknop indrukken, weet je wanneer de pomp wel of niet werkt.
 
Is niet specifiek een VRF probleem hoor 8-) Startpilot heeft geen vonk nodig, daar kan je het ook nog zoeken. Ook als je hem op de startmotor rond laat gaan en hij krijgt wel bezinne en hij loopt niet moet je benzine uit de uitlaten ruiken. Probeer anders eens een spuitfles, zoals van de Glassex met benzine en spuit dat in het filterhuis/carburateurs, als-tie dan oppakt heb je een benzineprobleem... Zitten de bougiekappen op de juiste cilinders? heb je vonk gecontroleerd?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de benzine pomp omzeilen. Geen probleem, wel ff de tank minimaal half vol en aansluiting los van de kabelboom (een rood of zwart stekkertje zeg ik uit mijn hoofd)
 
Specifiek voor de oudere VFRs is dat als de noodstop is ingeschakeld de startmotor vrolijk gaat rondt draaien maar de brandstof pomp niet aanschakelt en de motor niet start.

Wellicht wel als je startpilot gebruikt.
 
dude ....
ewa minder startpilot snuiven, dan komt er minder onzin uit uw brein !

Hoe denk je dat startpiloot in een diesel ontbrandt. Ether is dermate vluchtig en explosief, dat het bij lagere compressie al ontbrandt door het samenpersen. Het geeft soms net dat beetje extra, om een motor die lang niet heeft gedraaid aan de gang te krijgen.

Wat betreft het brein, dat produceert helemaal geen gedachten meer, als er ether wordt gesnoven, dan ga je lekker onder zeil. Werd vroeger gebruikt als narcose middel. :P
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
We zijn bezig met het opknappen van een vfr 750 van 1993 en stoten op het probleem dat de motor niet wil starten.
Wanneer we starterpilot vernevelen aan de carburators zelf, dan wil de motor wel starten.
Het probleem moet zich volgens mij dus situeren in de brandstoftoevoer of de carburators.
Volgens ons is er niks mis met de toevoer van brandstof zelf gezien de vlotterkamers vollopen met benzine.
De sproeiers van de carburators hebben we nagekeken en voor de zekerheid gereinigd, maar ook dit hielp niet.
Ik vraag me nu af of de benzinepomp van een rc36 automatisch inschakelt wanneer je het contact aan zet, of begint de pomp pas te werken bij het starten zelf.
Ik kan de benzinepomp namelijk niet horen inschakelen, iets wat je bij andere motoren wel hoort.
We vragen ons ook af of je de benzinepomp kan omzeilen om de testen of moet er een bepaalde druk aanwezig zijn op de benzinetoevoer?
Hopelijk zijn hier een paar vfr klussers die raad of advies kunnen geven.

Alvast bedankt

Haal de statuionair sproeiers er maar eens uit en prik die voorzichtig door, de kans is groot, dat die verstopt zitten. Zeker als de boel lang stil heeft gestaan. Ze lijken open te zijn, maar je kijkt dwars door de verglaasde gumlaag heen.

Brandstofpomp gaat pas draaien, als er wordt gestart/de motor loopt, er komt een signaal vanuit de cdi kast naar het relais van de brandstofpomp.
 
Hoe denk je dat startpiloot in een diesel ontbrandt. Ether is dermate vluchtig en explosief, dat het bij lagere compressie al ontbrandt door het samenpersen. Het geeft soms net dat beetje extra, om een motor die lang niet heeft gedraaid aan de gang te krijgen.

Wat betreft het brein, dat produceert helemaal geen gedachten meer, als er ether wordt gesnoven, dan ga je lekker onder zeil. Werd vroeger gebruikt als narcose middel. :P
Laatmaar joh.
 
We hebben deze week nog eens de sproeiers gereinigd en na wat prutsen om de carbs terug op de motor te plaatsen kunnen we nu schrijven dat de motor terug draait.
Hij draait nog niet helemaal perfect maar dat volgt vast!

Iedereen bedankt
 
Gooi een reiniger door de brandstof en laat de motor draaien, totdat het ook in de carbs zit. Dan een dagje laten staan en weer laten draaien. Vervolgens de carbs nog synchroniseren en het blok gaat vast mooier lopen.
 
We hebben deze week nog eens de sproeiers gereinigd en na wat prutsen om de carbs terug op de motor te plaatsen kunnen we nu schrijven dat de motor terug draait.
Hij draait nog niet helemaal perfect maar dat volgt vast!

Iedereen bedankt
:t

Soms denk je dat iets schoon en ok is, maar toch.

Rijden met extras in de benzine kan een goed idee zijn. Oude meuk ene afzetting gaat los, en verbrand mee. Let ook op meuk onderin de tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan