Vfr 750 vs zzr 600

Maffert

Rookie
24 jan 2014
27
0
Zetten
Beste allen!

Ik ben op zoek naar mijn eerste motor, heb inmiddels op een aantal types proef gereden, en de zzr600 en vfr 750 bevielen mij het beste.

Wat is jullie ervaring qua betrouwbaarheid en de kosten betreffende onderhoud en onderdelen?

Alvast bedankt!
 
VFR is heel betrouwbaar, die kan heel hoge kilometerstanden aan. Onderdelen zijn gangbaar en goed te krijgen.
 
Ben benieuwd of bij één van beide modellen je nog bepaalde zaken in positieve of negatieve zin zijn opgevallen, Maffert, aangezien ik zelf ook op zoek ben naar een niet extreem sportieve Japanse vierpitter.
 
qua techniek is de zzr wat conventioneler/gewoner dan de VFR, maar in elk opzicht is de VFR beter.
De ZZR kan spannender zijn qua sturen en dat je hem meer op toeren moet/mag houden.

Goede kans dat een aantal Honda onderdelen wat duurder zijn als bij Kawasaki, maar ik zou zelf voor de VFR gaan.

En aangezien je op beiden gereden hebt denk ik wel dat je al een voorkeur hebt, daar zou ik gewoon voor gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met de 750 maar de VTEC is wat allrounder dan de ZZR en ik vermoed dat de VFR750 dat ook is.
De ZZR vond ik na een jaar saai maar de VFR bevalt me na ruim 6 jaar nog steeds goed.
 
Eerste motor was een ZZR 600, uiteindelijk 100.000 km mee gereden voordat ik hem verkocht had. Eigenlijk helemaal geen problemen mee gehad, op schijfremslijtage na dan.

Kan hem je prima aanbevelen, al zal de Honda wat beter(soepeler) schakelen.
 
Let bij de VFR op de staat van de uitlaatbochten. Als die vervangen moeten worden dan moet het blok eruit. En dat is een flinke klus en duur als je het niet zelf kan. VFR vond ik een heerlijke motor. De zzr heb ik nooit op gereden dus ik kan ze niet vergelijken.
 
Wat ZZR betreft zal ik voor het E model gaan, tot tegenstelling van veel Kawasaki,s uit die tijd is de ZZR600 heel erg betrouwbaar en nog steeds snel.
Deze is hoogtoerig dus meer schakelen van een VFR.
De VFR is soepeler en meer geschikt voor de lange baan met evt een duo achterop.
 
Ik heb in 3 jaar tijd ruim 60.000km op een 750 weggetikt dus die kan ik je van harte aanraden. Het blok karakter stond mij erg aan. Maar dat is persoonlijke voorkeur; ZZR ook gereden en dat was niet echt mijn ding. Wederom persoonlijk, ik ben gewoon minder gecharmeerd van het wat rauwere lopen van een kawa, en het hoogtoerige karakter van een 4 in lijn.

Anders dan normaal onderhoud heb ik in die kilometers niks hoeven repareren aan de Honda. De 750 heeft tandwiel aangedreven nokkenassen en dus geen last van slijtage cq een klapperende distributie ketting door een versleten spanner.
 
Ik vind de ZZR zeker beter sturen dan de VFR, vering is ook beter. Blok van de VFR is sterker zowel qua betrouwbaarheid en qua koppel, maar de ZZR is zuiniger en onderhoudskosten zijn waarschijnlijk door zijn simpeler techniek wat lager als je het niet zelf kunt.
 
Ik was van de uitlaatbochten van de vfr op de hoogte. Afgelopen zaterdag bij een dealer een proefrit gemaakt op een vfr en op een thundercat. Van de vfr waren de uitlaatbochten erg diep ingeroest wat me er van weerhield om hem te kopen( toen ik dat aangaf ging de prijs ineens een eind omlaag...) de thundercat had ooit een glijer gemaakt maar reed opzich ook wel fijn.
Twee weken geleden had ik een stuk gereden met de zzr 600 uit 1995 van een vriend van mij. Zitpositie en vering bevielen mij goed, maar ten opzichte van de vfr was hij wat nerveuzer.
Dilemma dilemma!;-)
 
Ik was van de uitlaatbochten van de vfr op de hoogte. Afgelopen zaterdag bij een dealer een proefrit gemaakt op een vfr en op een thundercat. Van de vfr waren de uitlaatbochten erg diep ingeroest wat me er van weerhield om hem te kopen( toen ik dat aangaf ging de prijs ineens een eind omlaag...) de thundercat had ooit een glijer gemaakt maar reed opzich ook wel fijn.
Twee weken geleden had ik een stuk gereden met de zzr 600 uit 1995 van een vriend van mij. Zitpositie en vering bevielen mij goed, maar ten opzichte van de vfr was hij wat nerveuzer.
Dilemma dilemma!;-)


Zoek dan wat verder, er staan meer VFR's te koop. Kijk ook eens op het forum van de VFROC. Daar staan ook regelmatig VFR's te koop. En rij eens wat langer op de zzr600. Ik heb er ooit een mee gehad, voor een weekend en kreeg uiteindelijk last van mijn polsen.
 
vfr... opel manta onder de motorfietsen

o wacht :+

Zou gaan voor wat het prettigste rijd, maar dan wel kwaliteit onder het zadel heeft...spanningregelaar daargelaten natuurlijk ;)
 
ZZR all the way voor mij. VFR's zijn schitterende moto's, maar tegelijk de meest saaie waar ik ooit een been over gegooid heb. ZZR is mss wat gedateerd, maar voor wie geen al te hoge eisen stelt nog steeds dikke fun en snel.

en kwa sleutelen : VFR is een ramp. klote om zelf aan te werken, en duurder wegens meer uren nodig als je het moet laten doen.

enige ZZR probleem = originele uitlaatcollector die doorroest, dus je zoekt best 1 met after-market uitlaat al op.
 
Laatst bewerkt:
ZZR all the way voor mij. VFR's zijn schitterende moto's, maar tegelijk de meest saaie waar ik ooit een been over gegooid heb. ZZR is mss wat gedateerd, maar voor wie geen al te hoge eisen stelt nog steeds dikke fun en snel.

en kwa sleutelen : VFR is een ramp. klote om zelf aan te werken, en duurder wegens meer uren nodig als je het moet laten doen.

enige ZZR probleem = originele uitlaatcollector die doorroest, dus je zoekt best 1 met after-market uitlaat al op.

Aan de VFR valt prima zelf te sleutelen, je zal alleen af en toe wat inventief moeten zijn.
 
VFR is prima aan te sleutelen, ik doe allles zelf :Y

over de uitlaat bochten: het blok hoeft er niet uit om die te wisselen van een 1994-1997 :9 op de mijne zit een volledig systeem ipv het originele systeem en het blok is er niet uit geweest.

Zelf raad ik een VFR aan, fijn blok, zeer betrouwbaar
Heb wel eens op een ZZR600 gereden maar kon er geen klik mee krijgen, alleen op het einde van het toerenbereik waar de 4 in lijn kan gillen wordt het leuk, maar onderin is het een saaie stofzuiger.
 
1 keer gedaan en toen gezegd "nooit meer". ook niet toen ne maat vroeg of ik zijn kleppen wilde regelen. heb geen masochistische neigingen :+

Half uurtje voor het verwijderen kuipwerk en loshalen radiateur en een half uurtje voor het stellen van 16 kleppen. Wat kan daar nu voor moeilijks aan zijn tssss
 
Ik had het topic iets ander mogen noemen... Het is een thundercat geworden! Vrijdag proefgereden en komende week kan ik hem op gaan halen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan