VFR 750F (1996) slaat niet aan

Bugboy

Die hard MF'er
6 mei 2003
521
2
Enschede
Mijn buurman heeft nog een nette RC36-II staan en die wil die gaan verkopen, want hij rijdt er nooit op. Probleem is alleen dat die niet wil starten en dat doet de prijs geen goed. Aangezien ik ook jaren een RC36-II heb gehad maar even gekeken wat er aan de hand kan zijn. De motor is vorig jaar rijdend weggezet, maar start nu niet meer. Ik heb de volgende zaken gecontroleerd:
  • Er zit genoeg benzine in de tank en de startmotor draait prima rond.
  • Benzinekraan staat open en de benzinepomp geeft benzine. Overigens begint deze niet meteen te lopen als ik de motor op contact zet, maar pas als ik de startmotor activeer. Bij mijn BMW gaat de pomp altijd even kort lopen als ik de motor op contact zet. Maar bij het starten komt er benzine uit de uitgaande slang, dus ik vermoed dat de benzinepomp werkt.
  • Ik heb de tank gelicht en het luchtfilter verwijderd. Vervolgens een beetje benzine in de carburateurs gespoten en de motor geprobeerd te starten. De motor slaat dan wel even aan, maar sterft weer af.
Ik vermoed dat de benzine in de vlotterkamer is vergomd door het langdurig stilstaan. Ik had de ijdele hoop dat het kortdurend starten het een beetje los zou krijgen en dat de motor zou gaan lopen (desnoods op 3 cylinders). Dan had ik een flesje Forté reinigingsmiddel toegevoegd en kijken of het weer zou gaan lopen. Dat is dus niet gelukt :)

Ik heb geen WPH dus ik durfde het niet aan om de motor (van een ander) verder uit elkaar te sleutelen. Denken jullie dat ik op de juiste weg zit en is er ergens een WPH van deze motor te krijgen? Volgens mij heb ik die vroeger gehad, maar het is zo lang geleden dat ik het me niet meer kan herinneren.
 
Voordat je heel moeilijk gaat doen...

Bij de oudere VFRs draait de startmotor vrolijk rond als de noodstopknop op uit staat. Dus even controleren of het daar niet aan ligt.
 
Dan had hij bij onderstaande poging niet aangeslagen, wat niet uitsluit dat die knop niet altijd even goed functioneert ;)

Ik heb de tank gelicht en het luchtfilter verwijderd. Vervolgens een beetje benzine in de carburateurs gespoten en de motor geprobeerd te starten. De motor slaat dan wel even aan, maar sterft weer af.
 
Daarom mss, als je geluk hebt loopt de troebele derrie nog weg en anders blijft er weinig over dan de carbs te demonteren en grondig reinigen.
Maar idd, vandaag wordt t al snel van die jelly.😣
 
Terug
Bovenaan Onderaan