VFR 800 / 800F / 800FI ??????

The Unknown

Die hard MF'er
31 mei 2004
452
0
Putten
Hallo iedereen,

ik had een vraag, en dat is: wat is nu het verschil tussen vfr's ??
Ik ben er namelijk naar 1'tje opzoek en ik heb er tot nu toe 2 gevonden.
Ik ga voor het eerst motor rijden, en kennissen van mij zeiden van aahh dan moet je een vfr hebben, zijn fijne dingen en passen goed bij jou.
Nouja, zo gezegd zo gedaan nu ben ik dus opzoek maar wordt ik gek van alle vfr series wat zijn de verschillen tussen de in de titel genoemde versies ?

Mijn oog is gevallen op een vfr 800fi uit '99 33000 km (€8490) en een vfr800f uit '03 9000km (€10450)
Wat zijn de verschillen tussen deze 2 behalve de prijs & zijn dit normale prijzen ?
Ik heb geen inruil omdat het mijn 1e motor wordt dus ik hoop dat ik er toch wel wat vanaf kan krijgen..

Zal het zo typen, ik zie weinig verschil maar ik heb er dan ook niet zoveel kaas van gegeten, dus kom aub. niet met zoveel technische details, want ik heb ook wat gelezen over v4 en vtec meende ik wat houdt dit precies in ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

Groeten Gerwin.

Ps. Hierbij nog ff een foto van alle 2 de bovenste is degene uit 2003.
Wat mij hierbij opvalt is dat je dus bijna geen verschil ziet terwijl dat volgens mij voor een 2003 model wel zou moeten of niet ?

0

Laatst bewerkt:
De Vtec versie (ervaringen van anderen hoor want ik kan hem niet betalen) rijd niet lekker in de stad en bij wegrijden. Meeste die ik ken hebben liever het model voor de Vtec omdat deze veel beter oppakt.

Overigens mijn neef heeft er net 1 gekocht voor 3250 (model net voor Vtec, weet niet welk jaar, dacht 1998). Wel met kromme voorvork, maar die heeft ie in DLD gekocht voor 150 Euri, kuip laten lassen voor 100 Euro en nu nog spuiten. Reken uit je winst.

Allereerst bedankt voor je snelle reactie,
uhmm maar hoe kom ik daarachter (kun je dat ergens aan zien) of merk je het in het rijden snel genoeg ?

Groeten Gerwin..

Laatst bewerkt:
Bij deze nog een vraag, ik zie nu dat alle modellen boven 2001 de uitlaat via de bovenkant hebben ?
Hoe kan het dan dat het 2003 model z'n uitlaat onderlangs heeft ?

Alvast bedankt maar weer !

Groeten Gerwin..

Ga es ff langs bij www.vfroc.nl - daar staan alle modellen beschreven. Er is ook een forum voor VFR-rijders, dus krijg je geheid alle details die je maar kunt wensen.

Dan voor je eerste motor... ik kan niet voor jou bepalen natuurlijk, maar zou je nu wel zo'n nieuwe fiets kopen? Want weet je, je laat hem hoe dan ook een keer vallen. Hetzij rijdend, dan wel stilstaand. Maar vallen doet'ie een keer. En dan is het wel wat zonde van al die mooie nieuwe tupperware. Je zou ook een iets ouder type kunnen overwegen (VFR750F). Die rijden ook meer dan prima, ook 105 pk met overal plenty koppel. Ik heb er drie jaar lang met erg veel plezier op gereden. Als ik het had kunnen betalen, dan had ik hem naast mijn huidige motor gehouden.

Dat de Vtec niet goed rijdt in de stad is volgens mij niet waar. De Vtec begint pas bij 7000 toeren. Op een VFR blijf je daar met normaal tot snel rijgedrag echt wel onder in de stad (het is een V-blok, dus overal veel koppel)

Hoe dan ook veel plezier met het kiezen van je fiets.

goeie keuze die VFR. mijn vader rijdt er ook op rond. de 800i (het model voor de VTEC) en ik heb zelf heel wat kilometers gemaakt op een VFR750 uit '91

de VFR is comfortabel maar toch snel en behoorlijk sportief als je zin hebt om eens lekker een bocht in te duiken. je kunt er zonder problemen in een dag naar zuid-frankrijk mee rijden, maar je kunt er ook flink hard mee scheuren over het plaatselijke dijkje of klaverblad.

even de afkortingen..

V4 wil zeggen dat de cylinders van het motorblok van de VFR in een V - vorm zijn opgesteld en wel met in elke 'poot' van de V, twee cylinders naast elkaar. zo kom je in totaal op 4 cylinders. Deze opstelling geeft de VFR een heel eigen geluid en

het VTEC systeem dat (zoals het mij uitgelegd is) bij hoge toeren overschakelt van 2 kleppen per cylinder naar 4 kleppen per cylinder, zorgt er theoretisch voor dat de motor bij zowel hoge als lage toeren heel krachtig is.

we hebben een dagje een VTEC gehuurd en ik was niet onder de indruk, bij 7000 toeren schakelt het VTEC systeem in en die overschakeling is nogal abrupt. hij loopt rond de 7000 toeren gewoon onrustig. ook vond ik de VTEC wat zenuwachtiger sturen dan de 800i. natuurlijk kun je dat ook positief opvatten want hij zal wat sneller de bocht om te krijgen zijn dan de 800i. ook lijkt het alsof de VTEC boven de 7000 toeren wat harder trekt dan de 800i, maar misschien lijkt dat zo door het VTEC systeem, omdat de VTEC bij 7000 toeren opeens harder gaat trekken. de 800i trekt zeer gelijkmatig door zijn toerenbereik heen, zonder merkbare dipjes. het lijkt wel een elastiekje.

ik vind zelf de 800i (de VFR van voor 2002, na in 2002 kwam de VTEC uit) dus fijner rijden dan de VTEC.

even voor de volledigheid:

dit is een 800i:
vfr800.jpg

en dit is een VTEC:
vfr800.jpg

maar welk model fijner rijdt is heel persoonlijk. ik zou zeggen.. maak eens een proefritje op beide fietsen (de 800i en de VTEC) en dan weet je vanzelf wat voor jou de beste keuze is. op beide motorfietsen zul je in iedergeval veel plezier beleven.

Want weet je, je laat hem hoe dan ook een keer vallen. Hetzij rijdend, dan wel stilstaand. Maar vallen doet'ie een keer.
hoezo? ik heb anders nog nooit een fiets laten vallen. niet rijdend en ook niet stilstaand. de kans is natuurlijk wat groter als je nog niet zo lang rijdt, maar het is niet zo dat je fiets per definitie tegen de grond gaat als je nog niet zo veel ervaring hebt en dat je als je meer dan 30.000km hebt gereden opeens nooit meer een ongeluk(je) krijgt.

Laatst bewerkt:
:) Welkom bij de vfr-rijders. Een fantastische keuze.

Wat betreft jouw keuze-mogelijkheid. Ik zou eerst kiezen voor een vfr zonder VTEC. Het is een betrouwbaar systeem bij de auto's van Honda. Maar bij de motoren hebben ze nog niet veel ervaring. Trouwens het verschil merk je als beginnende motorrijder nog niet echt.

Een 800 is afgeleid van de "oude" 750. Deze machine heeft zijn waarde bewezen in het verleden. En zeker bij mij. Ik heb enkele weken geleden een vfr 750 uit '87 ingeruild. Deze had 97000 km gelopen zonder problemen. Enkel het normale onderhoud.

Dus omdat het verschil in prestaties niet veel scheelt en het uiterlijk ook weinig, ga voor de gewone 800 en besteedt de andere euro's aan benzine om zo ervaring op te doen.

Veel rijplezier,

Bigbike 8-)

P.s. Het is al gezegd, maar de vfr-club kan de meeste vragen beantwoorden.

The unknown, weet neit wat de dealer je probeert wijs te maken, maar die bovenste is GEEN 2003 model. Dat type is alleen gemaakt in 2000 en 2001, in 2002 kwam de VTEC variant (zie ook het plaatje ergens in deze thread). De 2000/2001 modellen zijn gelijk aan de 1998/1999 modellen, op een paar kleine wijzingen zoals bv de spiegels na. Het kan natuurlijk gaan om een overjarig model dat pas in 2003 op kenteken is gezet, maar het is een 2000 of 2001 model. Beiden heten gewoon VFR800Fi. Meer dan 10k euro voor dit model is gewoon te duur. Daar kan je ook een VTEC voor kopen.

Allereerst bedankt voor jullie reacties,

vindt het leuk de verschillende antwoorden, want ik ben eigenlijk altijd zo begonnen. Met m'n eerste auto ook eerst een goedkope en daarna een duurdere.
Alleen het nadeel is dat je met die goedkope makkelijk doet en nooit een deukje in rijdt, en zodra je een nieuwe hebt, dat je er dan meteen krassen etc. op hebt.

Ik ben alleen tegenwoordig zo als ik iets wil kopen koop ik liever iets goeds dat ik er een tijd plezier van heb, dan dat ik iets koop wat 30 - 50 duizend km heeft gelopen en waar ik pech aan krijg want dan ben ik hem snel zat.

Ook vindt ik persoonlijk de grijze supermooi vergeleken met die rode..
En da's niet zo erg, maar de buurt vindt het meteen zo'n race monster zo'n rode en zo'n grijze komt nog iets rustig over..

Hoe is jullie ervaring daar eigenlijk mee ?

En wat is prijs technisch het beste om te doen ?
Een nieuwer type of een ouder type stel dat ik hem in 1 / 2 jaar inruil..

Alvast zeer vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden..

Groeten Gerwin..

Ps. Moet je na gaan dat ik eerst een chopper wilde gaan rijden..hihihi

Hallo Afterburn,

zeer vriendelijk bedankt, want dit was dus ook mijn ondervinding en daarom heb ik ook de foto's erbij gezet. Want ik kon dit niet begrijpen.
Had namelijk alle modellen na gekeken en zoals ik al typte in een vorige bericht zijn die modellen alleen nog van 2001.

Ik dacht van mischien is het een speciale eis van de klant geweest, zou het niet kunnen begrijpen want ik vindt het andere model mooier dan deze.. |(

Fijn dat ik ook even weet dat er geen verschil zit tussen de motoren zijn en allebei 800fi zijn..
Dit heeft mij een leuk stuk geholpen.. :}

Groeten Gerwin.. :]

Ben ik weer,

ondertussen ben ik dus mooi gezakt voor mijn rijbewijs |( kreeg 1 leraar en leerling examinator mee en die konden het niet eens worden dus dan maar zakken 2 opmerkingen hadden ze, gebruikte te weinig m'n achterrem en maakte 1x een te ruime bocht. Mag pas 11 Augustus weer af rijden ben dus 1 maand geleden gezakt..

Positieve heb al wel een motor gekocht, het is iets heel anders geworden, dan op de foto's hierboven het is wel een vfr gebleven ook een 800i, maar een rode uit '98, met 19.0000 op de teller.
Voor leuk geld en ziet er goed uit !
En rijdt ..... ooh nee dat mag niet. O-)

Bij deze ook nog ff een plaatje ervan
full

Nogmaals bedankt voor jullie info !

Groeten Gerwin !

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan