Vfr 800 onbekend probleempje

Peter12

Gtr 1400- mt01- vfr800 - monkey
26 jun 2019
356
280
Ik ben vrijdag naar Venetië gereden met mijn vfr 800 uit 2000. Ik had nogal haast want ging maandagochtend weer terug. Dus ben in 1 keer heen gegaan met een goed tempo (autobahn) dat ging goed maar de terugweg minder. Hij stopte ermee, maar nadat ik de accu vervangen had liep hij wel weer.

De motor had 35000 gelopen, nu 39000.

Ik heb hem als 3e motor goedkoop gekocht. Dus de onderhoudshistorie is niet compleet.

Nu is het probleem, dat als ik in lage toeren rijd hij hapert, ook stationair loopt het toerental op en af. En als ik optrek dan wil hij niet, ik moet heel rustig omhoog dat gaat het wel, en komt hij wel bovenin z'n toeren.

Nu twijfel ik of hij te weinig brandstof krijgt, of dat de koppeling klaar is. Ben erg benieuwd wat jullie denken.
 
Laatst bewerkt:
De dynamo in je motor maakt wisselspanning. Dat moet gelijkstroom worden. Daarom zit een gelijkrichter in je motor, samen met een spanningsregelaar.

Een dynamo wekt op aan de hand van omwentelingen, toeren. Bij stationair wat minder, bij vol gas veel, en alles daar tussen. pakembeet tussen 20 en 80 volt.

Daarom zit er een spanningsregelaar in je motor. Die vlakt de opbrengst van de dynamo af, naar acceptabele waardes.

De gelijkrichter en spanningsregelaar zijn vandaag de dag 1 kastje. de SR genoemd.

Die maakt dus van 20 tot 80 volt wisselstroom, een nette 13,5 tot 15 volt gelijkstroom. Ongeveer, om en de nabij.
 
Totaal offtopic maar respect! In 1 keer naar Venetië....dat is best een eindje rijden in 1 dag.
Ja, is een leuk eindje ja, maar af en toe heb ik daar even zin in, met mijn cb1000r heb ik als max 1100 km op een dag , en met mijn mt01 zou ik de 1500 wel over kunnen in een dag, die zit super fijn, maar heb ik nog maar 700 mee (heb hem nog maar 3 weken)

Is een soort uitdaging voor mezelf om zoveel mogelijk in 1 dag te rijden. En 4000 km in 3 dagen is dan toch weer een nieuw recordje 😅.

Daarintegen ben ik met bochtige weggetjes weer echt een mietje (traag) dus ieder zo z'n ding denk ik.
 
De dynamo in je motor maakt wisselspanning. Dat moet gelijkstroom worden. Daarom zit een gelijkrichter in je motor, samen met een spanningsregelaar.

Een dynamo wekt op aan de hand van omwentelingen, toeren. Bij stationair wat minder, bij vol gas veel, en alles daar tussen. pakembeet tussen 20 en 80 volt.

Daarom zit er een spanningsregelaar in je motor. Die vlakt de opbrengst van de dynamo af, naar acceptabele waardes.

De gelijkrichter en spanningsregelaar zijn vandaag de dag 1 kastje. de SR genoemd.

Die maakt dus van 20 tot 80 volt wisselstroom, een nette 13,5 tot 15 volt gelijkstroom. Ongeveer, om en de nabij.

Ben technisch echt een malloot, maar ik maak op uit je verhaal dat het zou kunnen dat het de spanningsregelaar is, deze week even naar de garage, dan kan ik er bij melden dat het wel is dit kan zijn.

Hartstikke bedankt hè
 
je bent in ieder geval niet bang uitgevallen 4000 km op een motor waarvan je niets weet van onderhoud. blijft bij mij de vraag .was dat met wielrenbroekje of zonder ?
Is idd een punt, op mijn vfr hou ik het slechts een paar uur uit zonder wielrenbroek. Echter in de praktijk vind ik de hoogste tijd om te pauzeren, motorrijden is voor mij geen wedstrijd... ;)
 
je bent in ieder geval niet bang uitgevallen 4000 km op een motor waarvan je niets weet van onderhoud. blijft bij mij de vraag .was dat met wielrenbroekje of zonder ?
Nee hoor, gewoon in het textiel gestoken. Maar ben 23 dus ja, had nog helemaal niet nagedacht over wel of geen onderhoud 😅

Bovendien is het een honda, dat hoort toch gewoon te blijven lopen 😂
 
Ik heb ook zo'n vfr800 , 2001, gehad.
2000-2001 hadden al verbeterde spanningsregelaars, maar kan altijd dat deze de geest geeft.
De spanning over de klemmen van de batterij meten, toerental laten stijgen en mag niet boven 14,7v gelijkspanning komen..

Zijn super goede, onverslijtbare blokken, al veel spijt van gehad dat ik de mijne ooit weg gedaan heb.
In 2 dagen naar Istanboel en in 2 dagen terug. Je zit er zalig op en zuinig in verbruik.
 
Ik heb ook zo'n vfr800 , 2001,
In 2 dagen naar Istanboel en in 2 dagen terug. Je zit er zalig op en zuinig in verbruik.


In 2 dagen 2700 km, challenge accepted.

Ja, zit heerlijk, heb ook een verhoogd stuur, en rijd idd 400 km op een tank. Zit te twijfelen om hem volgend jaar om te wisselen voor een echte toerbuffel maar denk ook dat ik daar spijt van krijg. En erbij kopen heb ik geen ruimte voor.

Eerst maar is kijken hoe hij rijd nadat hij volgende week bij de garage is geweest.
 
Weet niet of een standaard regelaar of een mosfet regelaar is gemonteerd, maar een mosfet is schijnbaar een stuk meer betrouwbaar. En omdat je soms vele km's maakt in het buitenland zou ik uitzoeken ofdat er een betrouwbare mosfet spanningsregelaar is gemonteerd of niet.
 
Weet niet of een standaard regelaar of een mosfet regelaar is gemonteerd, maar een mosfet is schijnbaar een stuk meer betrouwbaar. En omdat je soms vele km's maakt in het buitenland zou ik uitzoeken ofdat er een betrouwbare mosfet spanningsregelaar is gemonteerd of niet.
Oke, zal dit even nakijken ja, beetje zonde als je nog zo'n geintje hebt, als je dat nu nog kan voorkomen.
 
Zit te twijfelen om hem volgend jaar om te wisselen voor een echte toerbuffel maar denk ook dat ik daar spijt van krijg.

Ik heb mijn CBR ingeruild voor een 1300 Pan.

Eerste 2 weken miste ik het sportievere rijden wel en twijfels of ik er goed aan heb gedaan.
Nu helemaal om, wat een geweldige machine is die 1300.
Ik ga gewoon net zo plat door de bochten als op de CBR, vorige week de verlichting laten ombouwen naar led en die monteur had gelijk even de motor langs gelopen en verbaasde zich over de strepen op de achterband. Zo zag hij ze niet vaak 😂
 
Ik heb mijn CBR ingeruild voor een 1300 Pan.

Eerste 2 weken miste ik het sportievere rijden wel en twijfels of ik er goed aan heb gedaan.
Nu helemaal om, wat een geweldige machine is die 1300.
Ik ga gewoon net zo plat door de bochten als op de CBR, vorige week de verlichting laten ombouwen naar led en die monteur had gelijk even de motor langs gelopen en verbaasde zich over de strepen op de achterband. Zo zag hij ze niet vaak 😂
Over 2 weken met mijn vfr naar Zwitserland, Oostenrijk en Italië met mijn broer, die voor de gelegenheid een kawasaki gtr 1400 heeft gekocht. Kan ik daar mooi even kijken of dat wat is. Op de snelweg vind ik het in elk geval flink valsspelen met zo'n ding.
 
Ik ben ook echt onder de indruk! Venetie in een rit, waw. Ik ben in juni op mijn VFR 1200 naar la Rochelle gereden en ik was kapot. Kon bijna niet meer staan. Chapeau!!
Had geen centje pijn eigenlijk toen ik aankwam.
Transfagarasan in Roemenië moet hem volgend jaar worden om in 1 keer te rije, maar dat doe ik wel op een fjr 1300/pan european of gtr 1400
 
Terug
Bovenaan Onderaan