VFR houd in tussen 5 en 6000 rpm

DeKleef

MF veteraan
5 nov 2002
19.986
1
Eindhoven
Ik heb een VFR uit 1990, er staat ondertussen al 107.000 km op. Maar als ik van onder 5000 door trekt naar boven de 6000 toeren houd ie erg sterk in tussen dat gebied en lijkt het er op dat ie zich verslikt ofzo. Als je bijvoorbeeld continue 6000 toeren rijdt lijkt ie wel of ie benzine te kort heeft, als of dus de tank haast leeg is en het tijd wordt om hem op reserve te zetten.
Hoe kan dit en belangrijker, hoe is dit op te lossen?

Is het trouwens erg als je er mee door blijft rijden?
 
Erg veel en heftig inhouden, dwz meer gas = minder zelfs langzamer duidt volgens mij op teveel benzine, te weinig lucht. (gebeurd me in de auto als ie koud is en op benzine loopt ipv gas).

Een beetje inhouden, dwz constant gas, maar ineens minder hard accelereren, had ik met mijn GPZ die ik voorzien had van een Dynokit. Volgens instructie had ik er toen KLEINERE sproeiers in gezet dan origineel; gevolg; tussen 5 en 7000 toeren liep ie te arm; te weinig benzine en dus inhouden.

Ik denk dat jouw VFR ook last heeft van te weinig benzine. Of teveel lucht ('t is maar hoe je 't bekijkt...)

Niet mee doorrijden, want te weinig benzine betekent een warmere verbrandingskamer. (minder koeling door benzine) Kan bij langdurig doorrijden tot verbrandingen leiden.

Mogelijke oplossing in geval van boven...
Bij orginele uitlaat; zit er ook wel het originele luchtfilter op? (als de vorige eigenaar er een andere demper op had, had ie misschien ook wel iets aan luchtfilter/carburateurs gedaan) Indien niet, dan zullen ook wel de sproeiers in de carburateurs niet meer origineel zijn...die ook controleren.

Succes!
 
Erg veel en heftig inhouden, dwz meer gas = minder zelfs langzamer duidt volgens mij op teveel benzine, te weinig lucht. (gebeurd me in de auto als ie koud is en op benzine loopt ipv gas).

Een beetje inhouden, dwz constant gas, maar ineens minder hard accelereren, had ik met mijn GPZ die ik voorzien had van een Dynokit. Volgens instructie had ik er toen KLEINERE sproeiers in gezet dan origineel; gevolg; tussen 5 en 7000 toeren liep ie te arm; te weinig benzine en dus inhouden.

Ik denk dat jouw VFR ook last heeft van te weinig benzine. Of teveel lucht ('t is maar hoe je 't bekijkt...)

Niet mee doorrijden, want te weinig benzine betekent een warmere verbrandingskamer. (minder koeling door benzine) Kan bij langdurig doorrijden tot verbrandingen leiden.

Mogelijke oplossing in geval van boven...
Bij orginele uitlaat; zit er ook wel het originele luchtfilter op? (als de vorige eigenaar er een andere demper op had, had ie misschien ook wel iets aan luchtfilter/carburateurs gedaan) Indien niet, dan zullen ook wel de sproeiers in de carburateurs niet meer origineel zijn...die ook controleren.

Succes!

Bedankt, maar ik heb er nu zelf al 70.000 km mee gereden en heb er zelf niets aan veranderd. Uitlaat en luchtfilter zijn origineel. Misschien zijn die versleten?
 
mm.

ik ken wel van die verhalen van versleten naalden in de carburateurs. Een maat van mij had dat bij z'n GSX 750F uit 1990, bij 70.000 km.
Bij VFR nog niet van gehoord, maar 't een oorzaak kunnen zijn.

Of, misschien is gewoon de benzineleiding aan vervanging toe...

zoveel mogelijke oorzaken...

wanneer is 't spul voor 't laatst gesynchroniseerd?
 
mm.

ik ken wel van die verhalen van versleten naalden in de carburateurs. Een maat van mij had dat bij z'n GSX 750F uit 1990, bij 70.000 km.
Bij VFR nog niet van gehoord, maar 't een oorzaak kunnen zijn.

Of, misschien is gewoon de benzineleiding aan vervanging toe...

zoveel mogelijke oorzaken...

wanneer is 't spul voor 't laatst gesynchroniseerd?

dat is een goede vraag...
moet ik s nakijken/vragen bij garage
kan wel fftjes geleden zijn
 
Zou hem even een beurtje laten geven.
Die dip in dat toerengebied zit er normaal vaak ook al.
Enkel als alles fris en fruitig is merk je er weinig van.

Had op mijn CBR 600F hetzelfde.
Bij mij was het ook tussen de 5000 en 6000 toeren.
En das op een 600F van 2000 precies op de maximum snelwegsnelheid.
Dus telkens als je ff gas bij wilde geven om snel iemand in te halen leek het net of ie zich verslikte en zat er geen gang in.
Nieuw luchtfiltertje, carbs ff laten synchroniseren, boeltje wat laten reinigen en een rondje afstellen.
Tenslotte nog wat reinigingsvloeistof door de benzine en het was grotendeels opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan