VFR start matig

ouideaux

MF veteraan
11 jul 2009
1.263
0
Schoten, NL
Gisteren heb ik mn VFR terug gekregen van de garage, die de klepspeling heeft gecontroleerd (en bij 2 cilinders heeft afgesteld), en de injectie heeft gesynchroniseerd. Nou was dat laatste op mijn verzoek gedaan omdat mn motor altijd een beetje knullig start:


Anyway, nadat alles was nagekeken liep de motor een stuk mooier, zeker in de lage regionen, en trilt minder in de hogere toerentallen. Maar starten is dus nog steeds ruk. Ik moet met 20*c gewoon choken. Maar als het blok 1x warm is, is het starten en lopen. Hoe komt dat, wat kan ik hier nog meer aan doen?
 
Ik heb ook jaren op een VFR800 gereden en een choke hebben ze zeker niet. Deze motoren draaien een verhoogd stationair toerental als je de "choke" hendel op je linker stuurhelft gebruikt. Maak je niet al teveel zorgen over je "start problemen" de mijne moest altijd met de "choke" gestart worden. Ik heb hem gekocht met ongeveer 11.000 km en vanaf dat moment moest ik hem altijd al zo starten, ongeacht het weer en/of temperatuur. De mijne heeft overigens nooit bij een garage gestaan en ik heb in de ruim 40.000 km dat ik op gereden heb wel een keer de klepspeling zelf gemeten.
precies, mijn bmw heeft ook injectie en daarbij is de choke ook een verhoogd stationair toerental. Zonder choke start die moeizaam, met choke of een wat gas erbij dan is het starten lopen, zodra die loopt kan de choke er weer af en regelt de boord computer het verder
 
De reden waarom mensen het steeds hebben over het verschil tussen de oude choke en de toerentalverhoger die tegenwoordig op motoren zit:
bij de oude chokes werd het mengsel verrijkt. Meer benzine in het mengsel spoelt ook de olie weg, olie die er nauwelijks bij komt omdat de motor nog stationair draait en de spatsmering nog nauwelijks werkt.
Maar de handbediende chokes op verreweg de meeste motoren werken al lang niet meer volgens dit principe, maar via het verhogen van het toerental.

Dat de smering bij stationair draaiend blok nog steeds niet optimaal werkt klopt. Dus: minuutje laten draaien en dan wegwezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan