#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Kleppen stellen/controleren officieel ook bij deze beurt (zeker als ie eerder is overgeslagen), tenzij je het risico neemt natuurlijk. 8-)

Zag het staan, heb het bij de vraagstelling van de offerte gemeld, maar m'n garage heeft een Honda dealerschap, dus ga dr voor leuke vanuit dat ze het weten.

Als je die filosofie "digitaal" doortrekt kun je onderweg voor hele spannende verrassingen komen te staan! _O-

Maar dat past op zich wel bij een fatal mind.....

Is het werkelijk zo vreemd ? Bedoel ga toch ook geen banden vervangen die niet op zijn, of lampen die werken ? ( er vanuit gaande dat men content is met wat er nu op/in zit )
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, dat is zeker niet vreemd. Maar als je zoals ik schreef die filosofie tot het uiterste doorvoert gaat er wel iets mis. Heel veel onderdelen kun je prima langer gebruiken dan het onderhoudsboekje voorschrijft, een heleboel onderdelen ook niet. Lastig wordt het ook als je de slijtage niet goed kunt zien, zoals bijvoorbeeld bij bougies. Of bij oudere vfr-en de stator en spanningsregelaar. ;-)
 
En de bougies vervang je niet zo maar even.
Middenkuipen er af, frontkuip er af, tank er af, radiator er af.

Daarom toch maar beter vervangen als alles er toch af moet voor het kleppen stellen.
Het werk is vele malen meer dan de vier tientjes voor nieuwe bougies. 😊
 
Goedkope bougies, iridium zijn per stuk al tegen de 40 euro.

Geen idee of die eBay bougies niet neppers zijn...want daar heb ik ook naar gekeken. Uiteindelijk door een motorfiets zaak gewoon laten vervangen tijdens een beurt...viel het niet zo op naast kettingset/banden ed.

Komende winter bij 72k ook kleppen vd vtec laten controleren, zal ook dure beurt worden. Maar dat wist ik al voordat ik een vtec kocht.... ;)
 
Ik ben aan het overwegen om een VFR te gaan kopen, eentje van na '93 (ik wil de middenbok hebben) Zijn er nog dingen om op te letten bij deze motoren?

db
 
Nee hoor, dat is zeker niet vreemd. Maar als je zoals ik schreef die filosofie tot het uiterste doorvoert gaat er wel iets mis. Heel veel onderdelen kun je prima langer gebruiken dan het onderhoudsboekje voorschrijft, een heleboel onderdelen ook niet. Lastig wordt het ook als je de slijtage niet goed kunt zien, zoals bijvoorbeeld bij bougies. Of bij oudere vfr-en de stator en spanningsregelaar. ;-)

True, redelijk.

En de bougies vervang je niet zo maar even.
Middenkuipen er af, frontkuip er af, tank er af, radiator er af.

Daarom toch maar beter vervangen als alles er toch af moet voor het kleppen stellen.
Het werk is vele malen meer dan de vier tientjes voor nieuwe bougies. 😊

Ah, dat zoveel werk was wist ik niet, vandaar dat de vorige garage het waarschijnlijk ook niet gedaan heeft met het laatste beurtje wat ie daar gekregen heeft.

Ben overtuigd, dan maar nieuwe bougies en er niet meer over ouwehoeren.

Nog even aan afwachten op de prijsopgave voor de bende.
 
Radiator hoeft er niet af; alleen los van de ophanging en met een houten spie net genoeg ruimte creëren.......
 
Zo kun je er nog makkelijker bij.....
38244700lv.jpg
 
Alsnog zou ik persoonlijk voor een RC36II gaan. Grotere tank, ietsje zuiniger en persoonlijk vind ik ze (op de achtervelg na) mooier.

Op de standaard slijtagedelen (ketting, tandwielen, banden, remmen, koppeling, balhoofdlagers, enz. enz.) na zijn er niet echt dingen om op te letten. Het zijn super betrouwbare motoren. Echte kilometervreters. Het zwakste deel is denk ik de spanningsregelaar. Die gaan op den duur kapot en nemen soms de accu mee tijdens hun sterven. Mijn tip zou zijn om deze meteen bij aanschaf door te meten en de stekkerverbinding te controleren. Een reserve onder je zadel gooien kan ook geen kwaad. Eventueel zou je deze actief kunnen gaan koelen met een computerventilatortje. Op het forum van de VFR club staat wel hoe dat moet.

Succes met je zoektocht.
 
Alsnog zou ik persoonlijk voor een RC36II gaan. Grotere tank, ietsje zuiniger en persoonlijk vind ik ze (op de achtervelg na) mooier.

Op de standaard slijtagedelen (ketting, tandwielen, banden, remmen, koppeling, balhoofdlagers, enz. enz.) na zijn er niet echt dingen om op te letten. Het zijn super betrouwbare motoren. Echte kilometervreters. Het zwakste deel is denk ik de spanningsregelaar. Die gaan op den duur kapot en nemen soms de accu mee tijdens hun sterven. Mijn tip zou zijn om deze meteen bij aanschaf door te meten en de stekkerverbinding te controleren. Een reserve onder je zadel gooien kan ook geen kwaad. Eventueel zou je deze actief kunnen gaan koelen met een computerventilatortje. Op het forum van de VFR club staat wel hoe dat moet.

Succes met je zoektocht.
Ipv koelen (wat m.i. niks oplost) kun je beter een voltmetertje inbouwen en die in de gaten houden. Want eea gaat niet in 1x stuk....
en als je toch van je VFR houdt, zet er een MOSFET SR op....
1x per jaar (begin of eind motorseizoen) meet je de weerstand en Vac output van je altenator door; klusje van 10 minuten
 
Voor de plannenmakers, toerrijders toen ik vorig jaar m'n RC24 kocht kreeg ik er nog wat spullen bij, een kofferset ,gebruikers sporen en niet waterdicht ,wellicht te repareren.
Er zit ook een zelfbouw,(supframe van verwarmings buis) en originele bevestiging bij.
Gratis af te halen bij mij, wel eerst contact opnemen20200522_143120.jpg20200522_143059.jpg20200522_142952.jpg20200522_143359.jpg20200522_143217.jpg
 
Radiator hoeft er niet af; alleen los van de ophanging en met een houten spie net genoeg ruimte creëren.......

Eens. 😊
Maar met een schroefje extra los maak je het jezelf een stuk makkelijker. Vandaar dat ik hem helemaal los maak.
 
Gisteren heb ik de ketting van mijn versys gespannen én het wiel rechtgezet dmv zo'n tooltje waar mee je kan zien of de ketting recht over het achterste kettingwiel loopt. Dubbele ophanging, dus simpel bij te stellen.
Daarna bij de vfr de ketting gespannen, en toen kwam bij mij de vraag op of het bij de vfr met enkelzijdige ophanging ook mogelijk is om het wiel recht te zetten?

Natuurlijk even gechecked, en was niet nodig. Maar uit interesse toch de vraag...
 
Gisteren heb ik de ketting van mijn versys gespannen én het wiel rechtgezet dmv zo'n tooltje waar mee je kan zien of de ketting recht over het achterste kettingwiel loopt. Dubbele ophanging, dus simpel bij te stellen.
Daarna bij de vfr de ketting gespannen, en toen kwam bij mij de vraag op of het bij de vfr met enkelzijdige ophanging ook mogelijk is om het wiel recht te zetten?

Natuurlijk even gechecked, en was niet nodig. Maar uit interesse toch de vraag...
Dat is het voordeel van een enkelzijdige ophanging,het wiel staat altijd recht;)
En daarom gaat de ketting van een VFR gemiddeld langer mee,geen knoeiers die het wiel verkeerd kunnen zetten.
 
Die ziet er goed uit!
Ja nadeel van het duokapje is dat je dan niet meer in het bagagevak kan komen.
Zelf ben ik uiteindelijk maar een rugzakje gaan gebruiken. Maa goed ik hoef ook maar 30 Km.
Zo'n VFR is zoveel mooier MET kapje.
 
Ik rij woon werk altijd met een rugzak, die heb ik dusdanig afgesteld dat die op het zadel achter mij leunt. Als ik dat doe dan vernaggel ik dat kapje, en dat is zonde. Ik heb alleen de grepen niet er bij. Daar heb ik nu al 5 keer naar mis gegrepen. Dus die ga ik nog opscharrelen.

db
 
Dat van dat kapje zag ik al snel, dat moest anders . Ik heb dat lipje er af gezaagd en een klein beugeltje aan het kapje gelijmd ,pak je in een beweging dekje plus kapje er af.
20200523_164537.jpg
20200523_164648.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan