#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Na ooit eens afscheid te hebben genomen van mijn 1998 VFR800FI kwam er in november via via een bericht binnen of ik een interesse had in een VFR800FI van 2000.
De VFR had 2 a 3 jaar stilgestaan en kon voor een gering bedrag worden aangeschaft..

JmQSJbR.jpg


jPG9mIJ.jpg


Nu zijn ze nooit in wit verkocht, dus cosmetisch valt ze zekers op.. Kilometerstand was niet te controleren.. Accu dood, diverse elektrische zaken werken niet, waaronder de LCD. Maar, ze wilde wel starten. Startte direct, maar geen LCD display.. Dat waren uiteindelijk eenpaar koperbanen in de folie achter de teller die gescheurd waren.. Enige info over de teller.. Laatste stand bekend was 96.000. Nou, na herstel van de display waren het er iets meer..
vtCtjzr.jpg


106,000 kilometers is aardig wat... Na het strippen van de fiets zag niet alleen de gehele motor de jaren van gebruik en stilstand.. Het blok:
MyLtOoy.jpg


Ondertussen een lijst van benodigde onderdelen opgesteld.. Eerste verbruiken: Uitlaat / Remschijven voorzijde / kettingset / banden / oliekoeler en de rest.. Toen kwam er een geschikte donor voorbij..
cPYeaSp.jpg


De donor gestript tot hetgene nodig te hebben....
TXqvAMx.jpg


En de donor samengesteld met de eerste VFR800.... Ondertussen aan de voorkant begonnen met herstel.,
egsXdAd.jpg


sU7GtNW.jpg


e achterkant een wonderdoekje over gehaald..
2vVK4tV.jpg


AoB5hyY.jpg


Blok en inlaat traject een service gegeven
eioxysZ.jpg


Resulterend in de huidige status..
OpuV3xn.jpg


Ik had wel op kunnen gaan voor de € 500,- challenge….
 
Testament aan de kwaliteit van Honda.....

De benzine had er al die tijd ingezeten. Motor buiten onder een hoes, tankslot vast; afijn, frisse accu erin en inderdaad meteen goed lopen...

:t Die VFR's zijn bij Ray in goede handen!
 
Iemand ervaring met het reviseren van remklauwen, remcilinder en leidingen? Moet ik ergens speciaal op letten? Ik twijfel nog of mij dit wel gaat lukken. Motorzaak kan het voor mij doen maar dat kost me een rib uit mijn lijf, of zit er hier een handige harry die wat wil bijverdienen?
 
VFR750 is prima te doen. Belangrijkste is dat je oppast met remvloeistof. Remvloeistof is het beste middel om je lakset te ruïneren. Mocht er om wat voor reden remvloeistof op je lakdelen komen, gaan dan niet direct met een droge doek het wegpoetsen. Spoel het af met veel water.

Voor het reviseren van de remcilinder heb je wel een klein circlip tangetje nodig. De rest is eigenlijk redelijk eenvoudig stap voor stap uit te voeren. Neem er de tijd voor en doe geen overhaaste stappen.

Als alles opgebouwd is, begint het ontluchten, iets waar veel mensen tegen op zien. Sommigen gaan voor het vullen middels een spuit via de zijde van de remklauw terug naar boven. Anderen gebruiken een vacuumpompje en trekken van bovenaf de olie er in. Heb je dergelijke dingen niet, kan het wel eens een lange klus worden, maar het kan:
Ontlucht eerst de remcilinder door het reservoir te vullen en middels de banjo op de remcilinder te onluchten. In het reservoir van de rempomp zit in het toevoergat een clipje met een plaatje wat een tweede gaatje afdekt. Mocht dit kleine plaatje niet in jouw reservoir zitten, leg dan na het afvullen van het reservoir het deksel terug op het reservoir. Het gaatje waar het deflector plaatje over heen ligt is het olie overdruk retour gaatje. Als je de rempomp loslaat schiet hier olie uit tot enkele meters hoog.
Wikkel een doekje om de banjo op het reservoir en draai deze los, rem stukje inknijpen en draai tijdens het inknijpen de banjo weer vast. Komt er bij de banjo olie uit dan is de rempomp ontlucht en kan er bij de remklauwen ontlucht worden.

Remklauw ontluchten werkt hetzelfde.. Slangetje op de ontluchtingsnippel en nippel openen, hendel intrekken en als de hendel bijna is ingetrokken de nippel weer dicht. Paar keer rustig pompen en dan de stal van ontluchten herhalen.

Ik heb vandaag de procedure op de 800 gedaan. Daar zit alles dubbel op vanwege het dual combined braking system. In totaal 7 punten die ontlucht moeten worden. Gewoon aan begonnen en de tijd er voor genomen. Na een paar uurtjes sleutelen waren de systemen afgevuld en is er weer remdruk..
 
Waarom zwart? Rood is ook mooi.
En volgens onderzoekers zijn mensen met een rode auto de agressievere rijders. Ze rijden snellers maar ook veiliger.
 
Ik heb al een rode RC36-2.. Ik wil wel eens wat anders.. De donor heeft nog een goede tank zonder beschadigingen en die is zwart.. Wellicht daarom de keuze..

Subframe staat weer in verse lak.. Binnenspattert is schoon en alle electriek zit weer op de plaats waar het hoort..
Bs3KCY7.jpg
 
Alhoewel de donor aan voorzijde kort was, en de tellerset ook niet ongeschonden was, kon ik de LCD overzetten in het andere dashboard.
De tellerstand is nu weer terug naar de kilometerstand van de donor..
807uH0w.jpg


Uitlaatbochten hersteld, en wat kleine zaken aangepakt. Bijna zover voor een eerste startpoging. Deze week de koeling afwerken.
UGmBTwu.jpg
 
Apart dash voor een 36-2, die van mij eet daar twee ronde meters waar jouw digi display zit.
Edit: komt van een 46... zie ik nu
 
Vandaag voor het eerst gestart en warm gedraaid.. Werkplaats stond even blauw vanwege alle gebruikte smeermiddelen, schoonmaakspullen, pakkingmaterialen en noem het maar op.. Toen het koelwater op temperatuur kwam, was dat over..



Wel fijn dat na weken sleutelen, onderdelen schoonmaken, een blok waarvan je weet dat het een lage kilometerstand heeft, echter je hebt hem bij aanschaf niet horen lopen, afijn.. DAT IE HET DOET... Maar ja, dat is ook verrassing meer... Het is Honda, nog wel een VFR... Als de accu spanning heeft, peut in de tank, dan komt het wel goed..
 
Ik ben op zoek naar de kleuren codes ,rood en blauw van de vfr rc 30.
Ik ga wat delen met de originele kleur pearl Crescent White bijwerken, mocht dat niet goed uitpakken dan met de rc30 kleuren wat camoufleren.
 
Ik ben op zoek naar de kleuren codes ,rood en blauw van de vfr rc 30.
Ik ga wat delen met de originele kleur pearl Crescent White bijwerken, mocht dat niet goed uitpakken dan met de rc30 kleuren wat camoufleren.
Kleurcodes staan volgens mij gewoon op het identificatieplaatje. Dat is toch hoe ik ooit mijn rear-seat-cover in de juiste kleur heb laten spuiten.
 
Kleurcodes staan volgens mij gewoon op het identificatieplaatje. Dat is toch hoe ik ooit mijn rear-seat-cover in de juiste kleur heb laten spuiten.
Dat is het punt, ik heb een rc24 ,daar heb ik de verf voor en ga ik bijspuiten.
Als dat niet goed lukt, bij de overgang van oud naar nieuw wil ik dat met biezen,vlakken bijwerken maar wel met de juiste Honda kleuren van de rc30, vind ik mooi.
Dus ik dacht een rc30 bezitter weet dat gewoon, hoop ik
 
Dat is het punt, ik heb een rc24 ,daar heb ik de verf voor en ga ik bijspuiten.
Als dat niet goed lukt, bij de overgang van oud naar nieuw wil ik dat met biezen,vlakken bijwerken maar wel met de juiste Honda kleuren van de rc30, vind ik mooi.
Dus ik dacht een rc30 bezitter weet dat gewoon, hoop ik
Ik ben op zoek naar de kleuren codes ,rood en blauw van de vfr rc 30.
Ik ga wat delen met de originele kleur pearl Crescent White bijwerken, mocht dat niet goed uitpakken dan met de rc30 kleuren wat camoufleren.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...paint-codes/&usg=AOvVaw1TLPeLN0aei2mR4tX8UDFF
 
Terug
Bovenaan Onderaan