#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Zo. Kogel is de door de kerk. Gekocht! Zodra de zooi van de weg is, gaan we hem ophalen8-)Bekijk bijlage 1831345
Hele mooie machine! Samen met de Vtec toch wel de mooiste in mijn bescheiden mening. Alleen jammer dat ze bij dit type hebben besloten om de uitlaat weer laag te monteren, waardoor je dat schitterende achterwiel met single sided swingarm niet goed ziet.
 
Veel rijplezier met de vtec….moet lukken toch.

Ik vind de dubbel karakter prachtig…heerlijk toeren onderin en als je sportief wilt zijn hoppa…in de toeren jagen. Heb dan geen moment het idee dat ik vermogen te kort kom.. _O-
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Veel rijplezier met de vtec….moet lukken toch.

Ik vind de dubbel karakter prachtig…heerlijk toeren onderin en als je sportief wilt zijn hoppa…in de toeren jagen. Heb dan geen moment het idee dat ik vermogen te kort kom.. _O-
Bij de nieuwere Vtec's is toch veel minder het Vtec efect aanwezig (veel soepeler) dan bij de eerste Vtec's?
 
Laatste type heb ik nog niet op proefgereden en maar rond 6800 ff een dipje en dan gaan. Dat geklaag snap ik niet, blijf daar boven en heb je geen centje pijn.

Praktijk is dat ik nauwelijks daar boven kom omdat dat je dan fors onderweg ben, voor mijn gewone toerwerk klungel ik onderin rond. Originele pijpen en genieten…

Pas bij een oprit en de autobahn in Dld dan gaat de toerenteller soms naar de 12k, maar dan nog zit je onaangenaam rond de 200…gauw weer terug en naar rechts voor mij…. :+

Maargoed, roep ik en doe ik het jaren zo…..:]
 
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie een leuke kerst hebben gehad. Ik zat nog een beetje bij te komen van de kerst drukte, dus ik heb een filmpje in elkaar gezet om de winter maanden door te komen. :) Het is een simpel filmpje van wat flyby's voor het geluid. Hier is het linkje:

Ik wens jullie allemaal alvast een gelukkig nieuwjaar en veilige kilometers in het nieuwe jaar! :]
 
Hier een heel andere kerst gehad..
Al eerder de remklauwtjes eraf gehaald aan de voorzijde (zie post #3714), ultrasoon gereinigd, met staalwol schoolgemaakt, geschuurd, gespoten met remklauwlak en 1e kerstdag afgebakken (net na het kerstontbijt)..
2022-12-25 Afbakken remklauwverf VFR.JPEG

Inmiddels weer voorzien van allemaal nieuwe OEM rubbers, keerringen, onderlegplaatjes, e.d. tezamen met DOT 5.1. remvloeistof..

2022-12-27 Winterproject VFR weer klaar.JPEG
(zo kom ik de wintermaanden door)...

Kan het weer 33 jr. mee...
 
Hier een heel andere kerst gehad..
Al eerder de remklauwtjes eraf gehaald aan de voorzijde (zie post #3714), ultrasoon gereinigd, met staalwol schoolgemaakt, geschuurd, gespoten met remklauwlak en 1e kerstdag afgebakken (net na het kerstontbijt)..
Bekijk bijlage 1834382

Inmiddels weer voorzien van allemaal nieuwe OEM rubbers, keerringen, onderlegplaatjes, e.d. tezamen met DOT 5.1. remvloeistof..

Bekijk bijlage 1834383
(zo kom ik de wintermaanden door)...

Kan het weer 33 jr. mee...
Waarom 5.1 en niet de standaard dot4?

db
 
Hier een heel andere kerst gehad..
Al eerder de remklauwtjes eraf gehaald aan de voorzijde (zie post #3714), ultrasoon gereinigd, met staalwol schoolgemaakt, geschuurd, gespoten met remklauwlak en 1e kerstdag afgebakken (net na het kerstontbijt)..
Bekijk bijlage 1834382

Inmiddels weer voorzien van allemaal nieuwe OEM rubbers, keerringen, onderlegplaatjes, e.d. tezamen met DOT 5.1. remvloeistof..

Bekijk bijlage 1834383
(zo kom ik de wintermaanden door)...

Kan het weer 33 jr. mee...

Netjes! ziet er goed uit.
 
Iets hoger kookpunt.
Iets specifieker: hoger minimum kookpunt :P
Meeste race remvloeistoffen zijn dot4, maar hebben een véél hoger kookpunt dan de 5.1 vloeistoffen.
(geen idee overigens waarom ze dan dot4 zijn en niet 5.1...)(nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hierover :P )
 
@Dirtbag da's heel simpel..
Het minimum kookpunt (wat @MTFDarkEagle ook aangeeft) ligt beduidend hoger, in droge en 'natte' omgeving. Ook het "wet boiling point" van 5.1 ligt beduidend hoger dan van een dot 4. Aangezien remvloeistof hygroscopisch is, trekt het dus vocht aan, óók in gesloten omgeving. Komt daarbij dat meeste mensen de remvloeistof té weinig wisselen, wat kan leiden tot hachelijke situaties..
Zelf een keer gehad dat (met bijna nieuwe dot 4 in) m'n cbr 1000F (in de Pyreneeën, gecombineerd remmensysteem) opeens last kreeg van 'fading brakes' (ook wel vapour-lock genaamd, het koken van de remvloeistof, specifiek beginnende bij het wateraandeel in de vloeistof).
Mijzelf bijna dood geschrokken, wel de bocht kunnen halen (maar wel een nieuwe pamper om kunnen doen... Manmanman wat is dát spannend als alle remmen niet meer werken voor een bochtige afdaling) en na terugkomst op zoek gegaan naar een oorzaak.

Veel verschillende tests gedaan met vochtpercentages in div. gesloten en open verpakkingen, en tot bovenstaande conclusies gekomen (na terugkoppeling met o.a. de toenmalige technische dienst van Honda NL en de toenmalige technische dienst van Kroon olie).

Sindsdien is het uitsluitend 5.1 voor mij, en uitsluitend 'zo vers mogelijke' remvloeistof.. Aangezien remvloeistof niet zo veel verkocht wordt, wil je nog wel eens vloeistof krijgen die langere tijd op het schap heeft gestaan. Maar aangezien de productiedatum vrijwel altijd op de fles staat, is het heel simpel dit te controleren. Is het ouder dan een jaar? laat ik het staan..
Ook open verpakkingen gooi ik na gebruik resoluut weg (lees: breng het naar de milieustraat), ik wil géén remvloeistof uit open verpakkingen in m'n fietsen gooien.. Voor mijn eigen veiligheid dan maar een 0,5 litertje halen, indien ik iets nodig heb..

En om terug te komende op de VFR, ik rijd gemiddeld 1000 km in een jaar, maar de vloeistof van bijna 2 jr. geleden begon al aardig geel te kleuren.. Staat bij mijn ST 1100 hetzelfde te gebeuren (daar ben ik dit jaar mee naar de Pyreneeën geweest), maar daar is (met name) de koppelingsvloeistof al zeer donkergeel (met zwarte residu zelfs a.d. onderkant van het reservoir) te zien. Afgelopen 2 jr. ca. 16000 km mee gereden, en óók daar is de vloeistof nog geen 2 jr. oud van...
 
Laatst bewerkt:
@MTFDarkEagle waarom het dot 4 genaamd wordt in de racerij, weet ik niet.. Volgens de opsomming op deze site kom ik tot de conclusie dat het iets is wat de fabrikant zelf kiest (4 of 5.1)..
Kom het trouwens ook niet veel tegen op de reguliere plank bij de dealer, speciaal voor racerij.
 
De gein is dat dot5.1 niet altijd een hoger kookpunt heeft dan dot4.

De aanname dat 5.1 standaard een hoger kookpunt heeft dan dot 4 is fout.

Echter gezien je reactie gok ik dat je de specs van de verschillende soorten hebt opgezocht.

Een standaarlijstje van een bedrijf dat ik ken van terpentine zegt mijzelf niet zoveel. ;)

db
 
MerkTypeSoortDroog kookpuntNat kookpuntNorm
MotulBrake fluid3 & 4
245​
158​
EurolBrake fluid
4​
260​
155​
SAE J1703
CastrolReact performance
4​
260​
180​
SAE J1703ASTM D1120
EurolBrake fluid
5,1​
260​
180​
SAE J1703
BardahlSynthetic
4​
260​
160​
PutolineBrakefluid
4​
263​
168​
Reflux
PutolineHigh performance braking fluid
5,1​
263​
190​
Reflux
EurolBrake fluid LV
4​
265​
170​
SAE J1703
BardahlBrake fluid LV
4​
267​
172​
Motulbrake fluid
5,1​
272​
185​
Bardahlfully synthetic
5,1​
275​
185​
PutolineURBF Racing
4​
300​
200​


Als je dus eurol 5.1 of 4 er in hebt gedaan, dat maakt dus geen zak uit, Had je er Putoline URBF dot 4 in zitten en ga je dan naar de eurol 5.1 "omdat 5.1 beter is" dan komt je bedrogen uit.


:)

db
 
Behalve als je iets verder kijkt, dan zie je dat het natte kookpunt van de 5.1 wel hoger ligt dan bij de 4.

Gelukkig rij ik als een dweil, een kookpunt boven de 60 graden is voldoende voor mijn rijstijl. :P
 
Je opsomming gaat niet geheel op @Dirtbag .. Je vergelijkt dot 4, met 5.1, LV (lage viscositeit) en racing spec dot 4. Enkel op het dry boiling point? Is m.i. niet representatief, gemiddelde remvloeistof zit er bij veel gebruikers méér dan 2 jaar in..
Ben het met @voodoo eens, kijk maar naar het wet boiling point. Het gaat met name op die waarde, aangezien elk remsysteem vocht aantrekt.. Theoretische waarden in het lab zeggen mij niet zoveel, de 'wet' waarden komen meer overeen met de praktijk. "wet" waarden worden gemeten met ca. 3.2% vocht erin, wat het kookpunt redelijk reduceert..
Ook betwijfel ik of je de racing spec dot 4 kunt verkrijgen in de gem. motorzaak, bezien het speciale karakter. Daarbij speelt dat wedstrijdmachines veel meer onderhoud krijgen als normale, dáár gaat het 'wet' point dan weer minder op (dan de gemiddelde motorrijder), omdat het simpelweg veel meer gewisseld wordt..

Ik preek ook zeker niet voor 5.1, IK gebruik het enkel nog n.a.v. eerdere ervaringen met zware machines in extremere situaties (en uitsluitend met het oog op het 'wet boiling point'). IK wissel dan ook alle remvloeistoffen van AL mijn machines, uiterlijk om de 24 maand (maar liever om de 18, zoals o.a. Honda dit voorschrijft). Overigens schrijft honda minimaal dot 4 voor, wat in mijn geval dus niet goed genoeg is gebleken..
Mocht tóch blijken dat 5.1 op enig moment niet meer volstaat, zou je kunnen denken aan racing fluid. Dat is echter de 1% regeling...
 
Terug
Bovenaan Onderaan