VFR V4 loopt op 2 cilinder

roow

MF veteraan
3 okt 2007
1.444
1
Gelderland
Wilde vandaag de motor starten omdat ik een nieuwe accu had gehaald, en wat andere kleine dingetjes had gedaan, maar hij liep ineens heel slecht.

Blijkt dat er maar 2 uitlaatbuizen warm worden.Natuurlijk ook heel slecht lopen, en bij iets gas geven valt ie ook meteen uit. (Dit was een maand geleden nog niet, toen liep die nog op 4cilinders)

Ik de bekabeling van de bobine's gechecked.. zelfs de vonk nog gekeken... en die doet het heel sterk. -O-

Ook word de bougie nat.

- X
- X

X= cilinder die niet warm word
- = wel warm

Ik denk dat ie nog wel compressie heeft, nog niet gevoeld.. maar dan zou die ook moeten lopen toch?

iemand een idee? :?
 
Laatst bewerkt:
Pfoe. Als er brandstofmengsel in de cylinder komt, en er komt een vonk, dan moet dat toch echt af en toe BOEM zeggen. Zelfs als de brandstof NIET verbrandt, dan komt het nog in de uitlaat wel andere hete brandstof tegen en doet iig. af en toe BOEM (knallen in de uitlaat). Ik ga er van uit dat je een 4-in-1 pijp hebt, volgens mij is dat standaard.

Misschien is de vonk gewoon niet sterk genoeg (ook al denk je van wel)?

Wat je iig kan doen is de bobines omwisselen en dan eens kijken of de warme en koude kant verwisseld zijn. Ik denk toch dat het iets met de bobine te maken heeft. Precies twee cylinders. Dat kan haast niet anders dan de bobine zijn.

Misschien doet 'ie het nog wel op lage toeren (startmotor), maar niet op hogere toeren (als de motor draait)?
 
Nou, hij wil alleen maar stationair draaien (maar niet langer dan 5 seconden)
iets gas of veel gas valt ie direct uit.

Bobines kan ik nog eens omwisselen, is een goeie.

De bougie vonkt ook op het frame als ik 'm er een paar centimeter vanaf houdt.. en door m'n vingers voel ik 'm ook wel dus dat lijkt me goed.

zal het vanavond en anders morgen nog eens proberen :)
 
Laatst bewerkt:
Nou, hij wil alleen maar stationair draaien (maar niet langer dan 5 seconden)
iets gas of veel gas valt ie direct uit.

Bobines kan ik nog eens omwisselen, is een goeie.

De bougie vonkt ook op het frame als ik 'm er een paar centimeter vanaf houdt.. en door m'n vingers voel ik 'm ook wel dus dat lijkt me goed.

zal het vanavond en anders morgen nog eens proberen :)


Hmm, als jij een bougie die vonkt met je vingers vast kan pakken en niet meteen de wereld bij elkaar scheld (mits je nog bij kennis bent), is er iets mis met je bobine/bougie.
 
@mastertommy: een bobine mag dan een vonkie met een hoge spanning afgeven (duizenden volt?), ampere is zo laag dat je er niet bewusteloos van raakt.


Heel wat moderne bobines geven een spanning af die dodelijk kan zijn, dus als ts ze aan kan raken en niet op zijn minst de hele wereld bij elkaar scheld is er toch iets mis in het elektronische circuit. Alhoewel ik het wel vreemd vind, dat 2 cilinders gelijk uitvallen, omdat een VFR 4 bobines heeft.

Misschien de motor een paar keer gestart en niet warm laten worden, waardoor de bougies nu doorslaan. ?
 
Heel wat moderne bobines geven een spanning af die dodelijk kan zijn, dus als ts ze aan kan raken en niet op zijn minst de hele wereld bij elkaar scheld is er toch iets mis in het elektronische circuit. Alhoewel ik het wel vreemd vind, dat 2 cilinders gelijk uitvallen, omdat een VFR 4 bobines heeft.

Misschien de motor een paar keer gestart en niet warm laten worden, waardoor de bougies nu doorslaan. ?

Als ik mij niet vergis, praten we hier over een VFR 400. Correct me if I'm wrong.

Die heeft dus wel 2 bobines in totaal, voor en achterkant, even omwisselen en je weet het.

edit: ik heb bij mijn 400 wel eens gehad dat de achterste uitvielen toen ik op reserve reed, na tanken en weer op normaal deed ie het gewoon. Was ook met wat vochtig weer.
 
Laatst bewerkt:
Moedig m nou niet aan, want ik meen het. ik werk nou ook al weer een jaartje als leerling monteur bij een motorfietsdealert, en ik heb t een keer meegemaakt dat een collega een fiets wilde starten terwijl collega 2 de bougie nog niet op t blok had gelegd en dus nog in zn handen had.

Gevolg= flinke opdonder en hij was 10 seconden out. :)

Daarom, ik weet ook uit eigen ervaring dat dat echt wel pijn doet. Iemand die anders beweert daag ik uit om het zelf te proberen.
 
Als ik mij niet vergis, praten we hier over een VFR 400. Correct me if I'm wrong.

Die heeft dus wel 2 bobines in totaal, voor en achterkant, even omwisselen en je weet het.

edit: ik heb bij mijn 400 wel eens gehad dat de achterste uitvielen toen ik op reserve reed, na tanken en weer op normaal deed ie het gewoon. Was ook met wat vochtig weer.


nc 30 heeft er inderdaad 2, de nc 21/24 heeft er 4, is dus nog weer model afhankelijk.

Dus ts zal zijn geheimen over het type vfr nog moeten onthullen
 
Bobines verwisseld, kabels afgeknipt er eropnieuw ingedraaid... nog niet doen.

Toen een olie bijvultuitje gepakt, in de benzineleiding gepropt en volgegoten met benzine.. en ja hoor.. lopen _O-

Morgen de benzinekraan eens schoonmaken |(
 
En zo zie je maar weer, een VFR gaat zelden stuk.

Controleer ook het vacuumslangetje, dat de benzinekraan opent zodra de motor wordt gestart. Als het vacuumslangetje gaat lekken, trekt het vacuum de kraan niet open en loopt de boel droog. Dit wil bij een 400 nog wel eens een storingsbron zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan