VFR750 of TRX850 om te toeren

Fredvans

Die hard MF'er
9 nov 2005
916
175
Rotterdam
Via deze weg de vraag, beide zijn totaal andere motoren.
En heb op beide niet gereden, reden is dat ze nogal een eind uit de buurt staan, zeker de TRX. Heb er 1 op het oog, onderhoud geschiedenis is onduidelijk km stand 5300 bj. 1996.
1e serie. Lees veel goede maar ook mindere.
VFR 750 zijn in alle prijsklasse rondom woonplaats te koop.

Motor gaat gebruikt worden voor dag trippen max 10x per jaar dus km vliegen er niet bij.
Heb voor dagelijks gebruik de T-max500 vandaar.
Graag verneem ik meer over de TRX
 
fredvans,

Kies je voor het hele complete plaatje -> vfr
Kies je voor meer karakter, speels -> trx
Vfr,
Passagier plek, goede kuip, complete instrumenten, leuk v4 roffel, weinig, geen olieverbruik.
Vaag rijwielgedeelde (doet alles, maar weinig feedback), middenbok, 6versnelling
Trx,
Licht, strak rijwiel, leuke twin koppel, geluid, wel olieverbruik, niet alledaags, 5versnelling, bagage onder duo plek.

Beide fietsen kwalitatief goed, goede lak, goede afwerking.
Welke je ook koopt, geen van beide is een tegenvaller,
Het zal hier om persoonlijke voorkeur gaan.
 
Via deze weg de vraag, beide zijn totaal andere motoren.
En heb op beide niet gereden, reden is dat ze nogal een eind uit de buurt staan, zeker de TRX. Heb er 1 op het oog, onderhoud geschiedenis is onduidelijk km stand 5300 bj. 1996.
1e serie. Lees veel goede maar ook mindere.
VFR 750 zijn in alle prijsklasse rondom woonplaats te koop.

Motor gaat gebruikt worden voor dag trippen max 10x per jaar dus km vliegen er niet bij.
Heb voor dagelijks gebruik de T-max500 vandaar.
Graag verneem ik meer over de TRX

een nieuw record *O* ,250 kilometer per jaar :P
 
Joebiker.
Bedankt, vanavond naar het zuiden van het land gereden om proefrit op TRX te doen
Motor sond er goed en netjes bij, alleen war kuipdelen verkleurd.
Dat op zich vind ik geen bezwaar.
Rijden is apart, heb ook een guzzi 850 gehad, die schudde wat meer.
Voordeel is de langere versnellingen en het geluid, inderdaad.
De 6e versnelling miste ik niet, ben ook niet op rijksweg geweest dus kan daar geen oordeel over geven.
Ben van mening dat als je een weekend naar het buitenland wil 140km per uur om afstand te overbruggen geen enkel probleem is.
Woensdagavond mogelijk met de VFR proefrijden.
Uiteindelijk wordt er een keuze gemaakt.

En inderdaad een klein gemmidelde per jaar, moet nl 53000 zijn.
Maar weet zeker dat je dit zelf al had bedacht.
 
Dag Fred,

Let bij vfr op de balhoofdlagers, makelijk om dit te testen,
Middenbok zetten, achterkant omlaag laten duwen, en zelf voelen aan het voorspatbord of er geen vast punt is. Voel ook aan het achterwiel, wiellagers en achterbrug omhoog tillen, kijken naar het link systeem of daar geen speling zit,
Het kuipwerk moet in orde en best origineel zijn, duur om te vervangen.
Voor de gelijkrichter best meten, om die goed te houden, kan je gaten boren in het zijpaneel, zodat hij meer koeling krijgt.
De vfr zal ietsjes sneller zijn dan Trx, zeker op top, miss in optrekken.
De trx is echter wel een ‘valse trage’ zoals men zegt.
full

full

Dit zijn mijn Trx en Vfr...
Vfr mag in de verkoop als ik er een goede prijs voor krijg...te bezichtigen in turnhout.
 
Joe biker.
Bedankt voor de info.
Ben nu net terug van een proefrit op een vfr 1993 met 43000 km. Opties veel kapchade, uitlaatbochten erg slecht en naar daar bleek een lekke kering in de vork.
Ik moet zeggen motorisch was er niets op aan te merken, reed geweldig en direct vertrouwd.
Gaat hem niet worden door de schade en corrosie her en der.
De trx die ik kan kopen staat op speurders.nl, rode met ietwat verkleurde kuipdelen, maar dat was het dan ook wel.
Zoals aangegeven wil ik er een motor bij om te touren, zal zo 10/12 keer per jaar zijn.
Trx is lekker licht in Kg. t.o.v. de VFR. Hoe is de betrouwbaarheid van de Yamaha, aangezien je beide hebt kun je de vergelijking goed maken lijkt me.
Verstand zegt honda, trx is ook gaaf en volgens mij ruim voldoende voor dagtrippen op een dijk.
PS. Motor slaapt bij mij onder een zeiltje, wel onder een overkapping.

Wat bedoel je met de opmerking traag snel.
 
Gevoelige punten Trx,
Oliepeil.
Versnellingsbak als je tuned.
Versnellingspook goed afstellen, zodat je altijd goed de versnelling neemt.
Oliepeil is drysump, dus de motor moet draaien x aantal minuten, dan kan je pas peilen.
Het contactslot, sleutel wat naar voor duwen, typisch voor japanse contactsloten.
Dat is het zowat, heeft me 1 keer in de steek gelaten in 21jaar, omdat ik het oliepeil niet gecheckt had, en toen 200 was gaan rijden, ingelopen drijfstang, rammelen amai...
Grtjes
 
Heb ik inderdaad al in rond geneusd!
Zoals aangegeven, had bij de vfr direct een goed gevoel.
Aanmerkelijk zwaarder in gewicht maar ook een geweldige motorloop en zeer vlotte gasrespons.
Voorkeur gaat toch uit naar de Honda.
Ben bang dat ik spijt krijg van de Yamaha ondanks alle goede dingen die ik lees.
Wat is er met die vfr gebeurd op de foto?
 
Dag Fred,
Die is bevrozen, haha...
nachtje -14ºc buitengestaan...
Wel direkt starten, tis mijn pekelfiets...
Grtjes
 
Vandaar die witte zooi, dacht dat er in de buurt verbouwing aan de gang was.
Na proefrit met trx welke super goed bevallen is echter tekort wegens ontbreken van geldige verzekering nog even een vraag.
ben zelf 1.87meter en vraag me toch af hoe de zit op langere ritten is.
Als ervaringsdeskundige kun je daar volgens mij een redelijk antwoord op geven.
Weet niet hoe lang u bent?
U heeft beide maar verkoop de vfr, is de TRX echt zo leuk?
 
Dag Fred,

Ze zijn beide goed voor afstanden, het ligt aan je eigen pijngrens hoe lang je kan rijden.
De trx is net iets beter voor mij,
De afstand zit, stuur is een beetje korter, waardoor de polsen minder afzien.
De kniehoek is een beetje scherper, dus daar kan je wel last van krijgen.
Ik ben zelf maar 1,63m dus dat kunnen we niet vergelijken.
De trx is speciaal ja,
Marvic magnesium velgen,
Wp upside down voorvork
Handmade uitlaten, geflowde kop, andere nokkenassen, 20% meer vermogen.
Brembo remmen...
De vfr is volledig standaard buiten een yoshimura uitlaatdemper.
Welke je ook kiest, beide hebben voor en nadelen...
Grtjes
 
Thanks.
Ga morgen de Yamaha kopen.
Als ik een fito heb gemaakt zal ik hem posten.
Bedankt voor de info.
 
Goed Fred,
Het is zeker een speciale katakterfiets,
Bv. 5 kleppen per cilinder, 3 voor inlaat, 2 voor uitlaat.
Het blok is dry sump gesmeerd.
Krukas draait dus niet in de olie, heeft 2 balans assen.
Het buizenframe, is naar voorbeeld van Segale, dus achterbrug opgehangen in aluminium schetsplaten die dan aan het frame gebout zijn, zoals Mv agusta ook toepast.
Dus niet zoals KTM en Ducati, die de achterbrug anders ophangen.
Als je in de toekomst vragen hebt, doe maar het TRx topic, genoeg liefhebbers die je te woord staan.
Maar hou het oliepeil in de gaten, dan blijf je rijden. Peilen zie vorige post...
Let ook op de benzine kraan, naar onder gewoon, midden reserve, naar boven PRI, enkel na lang stil staan heb je die stand nodig, bv na winterstop.
Als je nog sneller stuurgedrag wenst, voorpoten doorsteken, of achterkant dmv kortere wishbones, hoger zetten
Open dempers is echt een aanrader, klinkt zò mooi....zag dat het originele onderzaten.
Alée veel rijplezier ermee
 
Tijdens terugrit gestrand bij de benzinepomp net voor de Moerdijk, richting Rotterdam.
Accu totaal leeg. ANWB gebeld en heerlijk w uur in de zon met leren motorkleding zitten wachten.
Na aankomst anwb direct accu aan de lader en verder gekeken, blijkt er in de stekker van de spanningsregelaar enorm veel aanslag te zitten en een afgebroken lstekker van de rode draad.
Alles gereinigd en een bypas om de stekker gelegd, super lade ook weer op 13,2 volt.
Nu alleen de orginele bedrading herstellen in de loop van de week.
Rijdt wel vreemd weer, Moto guzzi is alweer een paar jaartjes weg.
Welke dempers passen en aan welke bedragen moet ik aan denken, kunnen er ook carbon dempers van een ducati monster op?
Ps. Hebben jullie geen last van verkleuring kuipdelen.
Zal me aanmelden bij het trx forum, wil graag een werkplaatshandboek hebben.
 
Dag Fred,
Neen totaal geen verkleuring ook niet na 21jaar..
Dempers heb je veel keuze, en die van een monster zouden kunnen passen.
Ik heb Lazers gehad, die klonken hol...en carbon LeoVinci die klinken zalig diep...
Op ebay-kleinanzieghen.de staan veel zoekertjes.
Grtjes jochen
 
Hoi Fred,

Leuk dat je een TRX gekocht heb, ik ben zelf 184 en ik vind de zit prima.
Heb vroeger ook guzzi gereden, TRX is dan toch echt wat anders, veel lichter.
TRX kan goed mee op snelheid op de snelweg, maar de kracht ligt toch echt in de bochten werk.

Ik heb er geen spijt van dat ik er 3 jaar geleden een gekocht heb.
en meld je ff bij Yamaha TRX850 topic deel 10 :Y :Y :Y

succes er mee 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan