VFR800 (1998-2001) Verschil revisies/uitvoeringen?

kimjansen

Die hard MF'er
6 feb 2006
436
0
Stellendam
Facebook
Ik ben naarstig aan het rondkijken naar een leuke Honda VFR800 (niet-VTEC), ook het forum al een beetje doorgespit echter paar dingen zou ik graag op een rijtje hebben. Misschien dat een van de vfr-oemers me wat info kan geven O-) .

Kwa prijs/looks/etc wil ik voor een VFR800Fi gaan rond 1999-2000 (of jonger) met max 20.000 tot 30.000 op de klok.

- Zijn er problemen bekend met deze motoren? Ik begreep dat er na 1999 een 'update' is geweest, maar wat deze precies inhoud is me onduidelijk.

- Verder moet er bij 24.000 een 'groot onderhoud' plaatsvinden, is dit oa klepstellen of iets anders waardoor je veel mensen over deze stand hoort opmerken?

- Het motorblok is volgens mij uitgerust met tandwielen ipv een distributieketting, of kijk ik bij de verkeerde?

- In het algemeen, olieverbruik, bak en slijtage zoals een goede Honda betaamd, of wil hij je weleens verassen met erg hoge kosten?


Eventuele tips (naast de standaard aankooptips) voor de aankoop zijn ook altijd gewaardeerd :+
 
Ik kan je niet echt helpen met je vragen (heb zelf een VFR 750 F), maar je (hopelijk) wel in de juiste richting sturen: het topic VFR-rijders en hun fietsen - deel 2 hier op M-F en het forum van de VFROC. Ook op de website van de VFROC is veel technische informatie te vinden.

De VFR 750 F heeft inderdaad tandwiel-aangedreven nokkenassen, maar volgens mij is Honda daar bij de 800 vanaf gestapt. Verder kent de VFR eigenlijk maar één echt zwak punt: de spanningsregelaar. Probeer er dus eentje te vinden waarbij die al eens is vervangen, liefst door een exemplaar mét koelribben. Succes!
 
Verder kent de VFR eigenlijk maar één echt zwak punt: de spanningsregelaar. Probeer er dus eentje te vinden waarbij die al eens is vervangen, liefst door een exemplaar mét koelribben.

Is dat bij de RC46 ook nog steeds het geval?

Van die revisie die misschien in 2000 is gekomen heb ik ooit wat gelezen maar weet niet meer precies wat en waar(VFROC biedt ook geen info zo ik 123 zie)
 
Is dat bij de RC46 ook nog steeds het geval?
Voor zover ik weet wel ja; helaas.
Van die revisie die misschien in 2000 is gekomen heb ik ooit wat gelezen maar weet niet meer precies wat en waar(VFROC biedt ook geen info zo ik 123 zie)
Ik denk toch dat je je vraag het beste op het VFROC-forum kunt stellen... Daar zitten de mensen die er echt verstand van hebben. Registreren is gratis, maar stel jezelf wel even voor in het daarvoor bedoelde topic... Dat wordt daar erg op prijs gesteld :Y
 
Kwa prijs/looks/etc wil ik voor een VFR800Fi gaan rond 1999-2000 (of jonger) met max 20.000 tot 30.000 op de klok.

Neem er een van 2000-2001, die rijden zuiniger en hebben roestvaste uitlaatbochten. En natuurlijk mooiere spiegels.

- Zijn er problemen bekend met deze motoren? Ik begreep dat er na 1999 een 'update' is geweest, maar wat deze precies inhoud is me onduidelijk.

Spiegels, uitlaatbochten, katalysator en natuurlijk HISS (Startonderbreker van Honda) en een automatische choke (geloof ik).

- Verder moet er bij 24.000 een 'groot onderhoud' plaatsvinden, is dit oa klepstellen of iets anders waardoor je veel mensen over deze stand hoort opmerken?

Kleppenstellen dient inderdaad bij 24.000 km plaats te vinden, beter kun je spreken over klepspeling controleren. De mijne is over 3000km ook aan de beurt, ik ga dit zelf doen. Is met een wphb en enig technisch inzicht en rust (alleen rust kan ons redden) goed te doen.

- Het motorblok is volgens mij uitgerust met tandwielen ipv een distributieketting, of kijk ik bij de verkeerde?

De aandrijving van de nokkenassen geschied inderdaad door een tandwielentrein (gear driven cams) en behoeven geen onderhoud. In tegenstelling tot de VTEC uitvoeringen die een nokkenas ketting hebben en de bijbehorende spanners.
Natuurlijk ga je voor een uitvoering met gear driven cams want het geluid daarvan is wereldberoemd en een genot voor het oor.

- In het algemeen, olieverbruik, bak en slijtage zoals een goede Honda betaamd, of wil hij je weleens verassen met erg hoge kosten?

In mijn geval is er van olieverbruik geen spraken (een heftige dag op het circuit kan enig olieverbruik opleveren, volgens de kenners geen probleem).Versnellingsbak problemen heb ik geen ervaring mee, netjes schakelen met koppeling e.d. voorkomt overmatige slijtage. De spanningsregelaar wil wel eens de geest geven (en dan ook de accu slopen), een bekende Honda kwaal. Er zijn dan via Ebay of andere kanalen goedkopere vervangers (en vaak betere kwaliteit) verkrijgbaar.
En tenslotte het is een Honda en dat zijn mooie, betrouwbare en goed machines.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds een paar weken een VFR 800 uit 1999 en heb echt niks te klagen, de VFR is 1 van de meest betrouwbare motoren en zeer functioneel. Maar ja, kan altijd een maandagmorgenmodel tussen zitten natuurlijk.
Wel een echte aanrader deze motor!!! Weet alleen nog niet welke sportuitlaat ik eronder wil hebben. Tips zijn welkom. Een mooi laag VFR geluid natuurlijk!
 
Hoi mensjes,

Op aanraden van Martijn-V4 toch eens echt lid geworden van de VFR owners club (forum dan), en daar ook eens gepeild hoe en wat. Heeft er toe geleid dat het een mooie 2001 is geworden :D, morgen mag ik hem gaan ophalen...

1.jpg

2.jpg

3.jpg


Slaap er nu al slecht van ;) en nou weet ik niet of dat door de budget-overschrijving komt of het 'ik-wil- :] -gevoel' })
 
Terug
Bovenaan Onderaan