VFR800 2003

daskent5

Rookie
29 aug 2022
19
12
Zwolle
Beste MFers,

Ik ben sinds een kleine 6 weken in het bezit van het fel begeerde A rijbewijs. Nu heb ik een aantal proefritten gemaakt op verschillende motoren. Mijn wens is een sport/tour motor die meer neigt naar sport. zodoende is mijn oog gevallen op een VFR800 uit 2003. A.s. zondag ga ik kijken bij deze motor. mijn vraag is of jullie mij misschien kunnen vertellen waar op te letten. Als rookie op dit forum en in de motor wereld laat ik me graag adviseren, en het liefst op het gebied van de VFR800.

Ik hoor het graag!
Gr. Daskent
 
Kijk eens op het forum van de vfroc.nl Heel veel nuttige info, oa tav aankoop en onderhoud. Succes met de aankoop van (😁 misschien wel) de beste motor ooit.
Alleen SR’s/dynamo willen ze weleens verbruiken……maar dat is std ook voor andere merken motoren…. _O-

mechanisch zijn VFR’en nagenoeg idioten sicher….. ;)

Voor de rest rijdt een VFR ‘lekker’, aangenaam zitpositie en ruim voldoende vermogen voor sportief rijden op de openbare weg; mijn ervaring dan.
 
Beste MFers,

Ik ben sinds een kleine 6 weken in het bezit van het fel begeerde A rijbewijs. Nu heb ik een aantal proefritten gemaakt op verschillende motoren. Mijn wens is een sport/tour motor die meer neigt naar sport. zodoende is mijn oog gevallen op een VFR800 uit 2003. A.s. zondag ga ik kijken bij deze motor. mijn vraag is of jullie mij misschien kunnen vertellen waar op te letten. Als rookie op dit forum en in de motor wereld laat ik me graag adviseren, en het liefst op het gebied van de VFR800.

Ik hoor het graag!
Gr. Daskent
Als ik het goed heb heeft de ABS-versie een draaiknop voor de verstelling van de veervoorspanning achter. Als de de verstelling perse op die manier wil, zorg dan dat je je oog laat vallen op de ABS-versie.
 
Net boven het duo stoepje:

(en ik wilde persé ABS)

B11E9182-2BD8-4CF2-8A5A-127A02AA3917.jpeg
 
ik zou niet weten waarom ik die verstelling mogelijkheid zou willen? zou u dat kunnen uitleggen?
 
ik zou niet weten waarom ik die verstelling mogelijkheid zou willen? zou u dat kunnen uitleggen?
Als je vaak met flink wisselende belasting rijdt (wel met passagier en bagage vs solo) dan is het wel makkelijk om het verstellen van de veervoorspanning op de wisselende belasting gemakkelijk te kunnen afstellen.
 
Als je vaak met flink wisselende belasting rijdt (wel met passagier en bagage vs solo) dan is het wel makkelijk om het verstellen van de veervoorspanning op de wisselende belasting gemakkelijk te kunnen afstellen.
Ahh ik snap het denk ik, maar doe dan ook gelijk de aanname dat er zonder de "draaiknop" nog steeds versteld kan worden. Al zou dat dan met gereedschap moeten?
 
Ahh ik snap het denk ik, maar doe dan ook gelijk de aanname dat er zonder de "draaiknop" nog steeds versteld kan worden. Al zou dat dan met gereedschap moeten?
Yep, verstelling kan in dat geval met een wartel op de veerunit zelf. Maar of dat nu zo`n genot is om te doen c.q. om erbij te kunnen komen... @swetty : kom er maar in met VFR-kennis.
 
Yep, verstelling kan in dat geval met een wartel op de veerunit zelf. Maar of dat nu zo`n genot is om te doen c.q. om erbij te kunnen komen... @swetty : kom er maar in met VFR-kennis.
Haha, bij de ABS uitvoering heb je in het gereedsschaptasje GEEN stift voor het afstelling….nu slechts een knop en je houdt je handen schoon….
 
Er staat op het internet van alles te vinden over jouw model en techniek in het algemeen. Wellicht kan je iets meer zeggen over wat je al hebt opgezocht en wat je kennis van motorvoertuigen is? Zoek je model specifieke informatie of algemene motor dingen?
 
Ben vooral opzoek naar informatie omtrent de VFR800 vtech uit 2003, en waar op te letten. De normale slijtage delen ben ik mee bekend maar weet niet goed waar op te letten. Meer voor mezelf om een mogelijke miskoop te beperken.
 
Zoals bij elke motor de algehele staat en bijbehorende slijtage delen/onderhoud. Tweedehands gewoon opletten want er valt daarover heel veel te typen of niet. Je harses gebruiken en niet teveel mee laten slepen.

Ik heb de mijne ’zo’ gekocht voor 3k in Rotterdam, kijken, stationair laten draaien en kopen. Week later is hij gebracht en ik rij er al 5 jaar probleemloos rond, op de stator en slijtagedelen na…. :]

en specifiek vtec: het kleppenstellen, is een dag werk voor een monteur. Daar heb ik ook mijn eigen mening over: ik doe het niet want de praktijk/ervaring leert dat het nauwelijks verloopt. Ook de motorzaak waar onderhoud uitgevoerd vind het niet nodig…met alle plezier willen ze het wel doen maar tis gewoon niet nodig… ._O- Ondertussen van 46k naar 82k gereden in de afgelopen 5 jaar en dat ding draait nog steeds prima.

Succes met je zoektocht want tis een 20 jaar oude motor….2003. En daar kan nogal wat aan mankeren…. :+


 
Laatst bewerkt:
Hadden die eerste generatie VTEC's niet wat last van "VTEC-pingelen" op een vervelend toerental?

Verder idd eten ze nog al eens spanningsregelaars, zeker als je met accesoires begint. Toen ik mijn VFR verkocht heeft de nieuwe eigenaar mijn reserve regelaar er zelfs bij gekregen.

Ik heb 12j met een 2001 VFR (zonder VTEC) gereden met véééééél plezier. Als de huidige Brutale niet mijn pad gekruist had reed is wss nog mee. Maar soms wil het hart iets anders dan het verstand. :+
 
Heb een korte tijd een Vfr 800 Vtec uit 2002 gereden, is wat jaren geleden.
Het was niet mijn type motor, vond de zithouding iets te sportief.
Ook vond ik de motor moeilijk op kruissnelheid te houden, veranderde steeds van snelheid, was dat misschien het pingelen wat Joske omschrijft?
Het blok is wel smeuïg, en loopt mooi als alle vier de kleppen opengaan.
 
Injectie niet goed gesynchroniseerd, zijn ze gevoelig voor. Bovendien kun je wat modificaties op het inlaat traject aanbrengen.

en zeker als je rond het vtec ‘moment’ NL 6800 toeren hangt, dan zijn ze onrustig. Maarja, in de zesde rijd je al illegaal veel te hard. Met mijn rijstijl zweef ik tussen de 4-6k, lekker soepel….helemaal doortrekken doe ik slechts bij een oprit en dan merk ik slechts het overgangsmoment waarna het blok met gemak. 12k haalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Terug
Bovenaan Onderaan