VFR800 '98 Rammelend geluid onder tank bij gebruik koppeling

Cleric

MF'er
8 mei 2008
37
0
Rijswijk
Beste MF-ers,

Ben sinds 3 weken de trotse eigenaar van een prachtige Honda VFR800 uit 1998.
Hij is in prima staat, alleen ik twijfel bij 2 geluiden.

Als ik stilsta en de motor in eerste versnelling staat en ik laat de koppeling wat opkomen (nog voor het aangrijp moment) dan gaat er onder de tank (klinkt in blok) iets rammelen. Een metaalachtig geluid wat lijkt op een los schroefje in een metalen cilinder die ronddraait.
Op andere fora las ik dat dit misschien de korf met veren zou kunnen zijn. Een ander schrijft weer over de flappervalve?

Andere geluid is in de derde versnelling, bij gas geven geeft de motor ook een extra mechanisch geluid. Het is zacht maar wel merkbaar het klinkt als een storingsruis op t.v., maar dan scherper en mechanisch.

Iemand ideeen? Of zijn dit typische VFR kwalen/geluiden?

Bedankt voor het kijken!

Groeten,
Mark
 
Ga eerst eens met oordoppen rijden. Dan wordt het windgeruis een beetje weggefilterd en hoor je je blokgeluiden beter. Dat is betreffende je versnelling..

Wat het rammelen aangaat.... Als het je koppeling zou zijn dan rammelt hij meestal alleen als je hem los hebt (spanning eraf).

Moeilijk om een geluid die je omschrijft te beoordelen.
 
Het klapperen van de flappervalve onder de tank is een bekend iets, kan geen kwaad.
Het geluid van de 3e versnelling kan ik niets over zeggen. Misschien toch wat slijtage, het is de versnelling die het meest gebruikt wordt en ook het meeste wordt belast. Afgezien van de nokkenaskettingspanner bij de 800 en later, zijn er weinig problemen met VFR blokken. Dus het zal wel meevallen.
 
Laatst bewerkt:
Het klapperen van de flappervalve onder de tank is een bekend iets, kan geen kwaad.
Klopt, hoort d'r bij. Dit is exact het geluid dat jij beschrijft. Het wat klapperen van de koppeling klinkt anders.

Het geluid van de 3e versnelling kan ik niets over zeggen.
Ik ook niet. Is het niet het gierende geluid van de tandwieltrein, die de nokkenassen aandrijft? Misschien hoor je het in deze versnelling met de bijbehorende snelheid het best.

Verder is de derde versnelling er eentje die berucht is om kapot te gaan. Afgebroken dog bones. Ook dit verklaart het geluid niet, maar toch. Het kapot gaan is overigens toch wel zeldzaam.

...Afgezien van de nokkenaskettingspanner bij de 800 en later, zijn er weinig problemen met VFR blokken. Dus het zal wel meevallen.
VFR 800 heeft geen spanner. Tandwiel aangedreven nokkenas. :} :} Vroembert, dit weet je toch wel :+
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de respons.

Kettingspanning is verder goed :-)
Het is echt als je gas geeft. Als ik namelijk in z'n derde gas geef maar tegelijkertijd de koppeling in trek hoor je het niet.

Mja ik vraag ook wel even na bij dealer in de buurt. Geluiden zijn toch lastig te beschrijven :-)

Bedankt zover!
 
Terug
Bovenaan Onderaan