VFR800 VTEC timing veranderen?

qwerc

Rookie
7 mei 2010
11
0
Dordrecht
Hoi,

Misschien een vreemde vraag, maar goed..
Weet iemand of je de VTEC timing kan verschuiven?
Naar bijv. 5000 tpm. Of misschien helemaal naar 0
Dat zou via het motormanagement dan doen, denk ik
 
Hoi,

Misschien een vreemde vraag, maar goed..
Weet iemand of je de VTEC timing kan verschuiven?
Naar bijv. 5000 tpm. Of misschien helemaal naar 0
Dat zou via het motormanagement dan doen, denk ik

De nieuwere modellen schakelen de VTEC later uit dus ja er is het e.e.a. aan te verschuiven. het systeem wordt aan gestuurd door een klep die weer aangestuurd wordt door het motor management. Maar daar is bij mijn weten niet aan te veranderen tenzij je het motormanagement systeem vervangt.

Mijn vermoeden is dat de VTEC klep 12 volt krijgt om in te schakelen dus als je deze konstant aan de 12volt hangt is je VTEC ingeschakeld bij 0 toeren pm.

Dit is mijn theorie, ik heb het zelf niet aan gedurft.
 
Ik heb daar ook aan gedacht.
De sturing is in eerste instantie Hydraulisch. Maar goed dat wordt ook weer gestuurd.
Dan zou je dat met een schakelaar moeten doen.
Maar wat gebeurd er dan verder. Wordt het mengsel dan ook automatisch aangepast.?
Het zijn zo maar vragen die bij mij opkomen.
 
Tuurlijk wordt het mengsel aangepast, er zit toch injectie op die fiets met een lambdasonde?
Zou wel kunnen dat er een foutmelding ontstaat omdat de vooraf ingestelde ijkwaardes in de ECU niet worden gehaald, maar dat kan ook best achterwege blijven. Een en ander is afhankelijk van het feit of er op deze manier een controle van de uitlaatgassen plaatsvindt.
 
Nu je over chiptuning begint heb ik het idee dat je er goed aan doet om je VTEC te veranderen zodat je meer power krijgt, praktisch gezien gaat dat niet lukken.
Door de VTEC al vanaf 0tpm in te schakelen heb je echt niet ineens al die pk's vanaf 0tpm.

Je VTEC systeem zorgt er juist voor dat de kleptiming wordt aangepast op het motortoerental.
In Nederlands: Je hebt een "normale" kleptiming en lift bij lagere toerentallen en een "getunede" bij hogere toerentallen.
Wat jij wil gaan doen is er eigenlijk altijd een getunede kleptiming en lift op maken, dat heeft geen zin en zorgt alleen maar voor ellendig motorgedrag op lage toeren. Je zult er hetzelfde mee bereiken als een motor waar alleen maar een aangepaste nokkenas in zit voor hoge toerentallen, dus slechte motorkarakteristiek bij lage toeren (slecht stationair etc.) en goede karakteristiek bij hoge toeren.

Check: What does the VTEC system in a Honda engine do?
 
Laatst bewerkt:
Toch denk ik dat er wel iets gebeurd. Immers de cilinder wordt effectiever gevult. Als Vtec direct inkomt. En dus zal het vermogenkromme ook anders zijn, en het koppel ook.
En het gaat mij voornamelijk om meer koppel. Maar meer vermogen mag hoor.
 
Lees nou dat artikel eens, als je dan ook werkelijk begrijpt wat VTEC doet dan snap je zelf al dat je idee niet klopt.
De cilinder wordt effectiever gevuld naar verhouding met het toerental, daar heb je VTEC voor ;)
Ga jij je cilinder vullen met een vullingsgraad die hoort bij een ander toerental (door de VTEC op een ander moment in te schakelen), dan ga je daar echt geen winst uithalen, integendeel.

Succes met je idee, maar VTEC is niet te vergelijken met een turbo oid.
 
Dus alle blokken die standaard met 4 en soms 5 kleppen lopen. Das allemaal onzin.
Ik weet niet wat je bedoeld of ik het wel begrijp....
Maar ik ga van me zelf uit en ik denk dat ik het begrijp. Maar ja .....
Feit is, en dat kan zelfs jij niet ontkennen, dat als de VTEC "IN" komt, je dat duidelijk aan je bike merkt!
ER komt plots meer vermogen vrij. Dat kan je ook zien op allerlei vermogens kromme van een dynobank.
Dus wat gebeurt er nu als je dat moment gaat vervroegen?

En dat een VTEC geen turbo is ja deuhhh dat weet een iedereen. Maar dat heb ik nooit beweerd.
Gaat mij erom om het timing moment te veranderen, net zoals ze dat doen bij de turbodruk bij een autoblok (diesel)
Maar goed lezen is ook moeilijk zal ik maar denken.
 
Laatst bewerkt:
Als de startervalves van een VTEC goed gesynchroniseerd zijn, is de overgang van 8 naar 16 kleps bijna niet te voelen. De meeste VTECs hebben af fabriek startervalves, die ruk afgesteld staan.

Verder is bij 5 kleps en 4 kleps koppen de cilindervulling bij lage toerentallen niet optimaal, net als bij 2 kleps koppen de vulling bij hoge toerentallen meestal niet optimaal is. Door het VTEC systeem wordt over een veel breder toerenbereik een optimale vulling gekgregen. Door b.v VTEC in te schakelen vanaf 0, haal je het voordeel van de optimale vulling over een breed toerengebied weg.
 
Laatst bewerkt:
Okay...
Weet jij of de klep timing van een VFR ook wordt aangepast.
Bij een motorblok van een Honda auto gebeurt dit wel, als ik het goed begrijp.
2
Eigenlijk is de VTEC best ideaal! waarom gebruikt dan niet iedereen het. Zelfs Honda maar heel bescheiden.?
 
Okay...
Weet jij of de klep timing van een VFR ook wordt aangepast.
Bij een motorblok van een Honda auto gebeurt dit wel, als ik het goed begrijp.
2
Eigenlijk is de VTEC best ideaal! waarom gebruikt dan niet iedereen het. Zelfs Honda maar heel bescheiden.?

ER komt plots meer vermogen vrij. Dat kan je ook zien op allerlei vermogens kromme van een dynobank.
Dus wat gebeurt er nu als je dat moment gaat vervroegen?

De vtec-techniek haalt dat meerdere vermogen uit een extreem grote klepoverlap. Dat wil zeggen: de uitlaatklep gaat erg laat dicht in de inlaatslag waardoor het uitstromende uitlaatgas nog wat extra vers mengsel naar binnen zuigt door de traagheid van het gas.

Maar, door deze overlap zal de motor bij lagere toerentallen een slecht rendement hebben en slecht draaien. Je hoort dat goed bij getunede motoren, daar is veel vermogen belangrijker dan stationair goed draaien.

Als het VTEC systeem goed afgesteld is, is het vermogen met de ene nokkenastiming hetzelfde als met de andere timing en dan zal je het niet merken.

Tegenwoordig zijn veel meer motoren met VTEC uitgerust. Bij Toyota heet het bijvoorbeeld VVTi. Ook de nieuwste multiair motoren van Fiat kennen een soort variabele nokkenastiming (alleen gecompliceerder) waarbij de inlaatkleppen een variabel nokkenprofile kunnen volgen danzij kortsluiting van een hydraulische koppeling.
 
Dus alle blokken die standaard met 4 en soms 5 kleppen lopen. Das allemaal onzin..


Alleen dit deel al geeft aan dat je niet snapt wat de effecten van een 2/4/5 kleps motor zijn bij de verschillende toerentallen EN dat je niet begrijpt welke zaken ik eerder al allemaal aangehaald heb.
Daarbij ben je hier op een forum om iets op te steken denk ik?
Doe dan niet zo eigenwijs en lees je in in de techniek.
Kun je niet tegen het feit dat er gereageerd wordt op een wijze die niet in jouw straatje past, open dan geen topic ;)

Verander zelf gerust de timing van de VTEC, maar verwacht er niet van dat je dan gaat krijgen wat jij wil, dat is alles wat ik je duidelijk PROBEER te maken :j
 
Laatst bewerkt:
Je VTEC systeem zorgt er juist voor dat de kleptiming wordt aangepast op het motortoerental.
In Nederlands: Je hebt een "normale" kleptiming en lift bij lagere toerentallen en een "getunede" bij hogere toerentallen.
Wat jij wil gaan doen is er eigenlijk altijd een getunede kleptiming en lift op maken, dat heeft geen zin en zorgt alleen maar voor ellendig motorgedrag op lage toeren. Je zult er hetzelfde mee bereiken als een motor waar alleen maar een aangepaste nokkenas in zit voor hoge toerentallen, dus slechte motorkarakteristiek bij lage toeren (slecht stationair etc.) en goede karakteristiek bij hoge toeren.

Check: What does the VTEC system in a Honda engine do?

Ehmm, VTEC in de Honda CRX is niet dezelfde VTEC als bij de VFR.

De CRX pakt een stijlere nok de VTEC gebruikt gewoon dezelfde nok alleen draait nu de andere helft van de kleppen pas mee boven de 7000 tpm.
 
Dacht al dat VTEC op een motorfiets het gebruik van 8 of 16 kleppen was, kon alleen geen link voor uitleg hiervoor vinden. Hier zit het verschil in i-VTEC of VTEC op motorfietsen.
Maakt overigens voor de tuning aspiraties van de topicstarter niet veel uit volgens mij, een 8 klepper lijkt mij gunstiger bij lage toeren dan een 16 klepper.
 
Dacht al dat VTEC op een motorfiets het gebruik van 8 of 16 kleppen was, kon alleen geen link voor uitleg hiervoor vinden. Hier zit het verschil in i-VTEC of VTEC op motorfietsen.
Maakt overigens voor de tuning aspiraties van de topicstarter niet veel uit volgens mij, een 8 klepper lijkt mij gunstiger bij lage toeren dan een 16 klepper.

Dat is wel het idee. Maar je voelt wel een verschil dus ik kan me voorstellen dat tuning wel wat op levert. Ook kan ik me voorstellen dat het e.e.a. is gedaan om het mileu te sparen cq om aan de norm te voldoen.
 
dus vergelijkbaar met het Opel systeem
images


onder een bepaald toerental wordt een klep in 1 van de twee inlaatkanalen afsluit, hierdoor meer wervelingen en een leaner/mager mengsel die door de wervelingen wel goed mengt en zodoende brandstof bespaart

Opel en fiat systeem is vrijwel gelijk, door Fiat bedacht en door opel overgenomen in de tijd dat die twee samenwerkte.
 
Laatst bewerkt:
dus vergelijkbaar met het Opel systeem
[afbeelding]

onder een bepaald toerental wordt een klep in 1 van de twee inlaatkanalen afsluit, hierdoor meer wervelingen en een leaner/mager mengsel die door de wervelingen wel goed mengt en zodoende brandstof bespaart

Opel en fiat systeem is vrijwel gelijk, door Fiat bedacht en door opel overgenomen in de tijd dat die twee samenwerkte.
Het nieuwste systeem van Fiat (de multiair) gebruikt een nokkenas met scherpe nokken met relatief (voor een automotor dan) veel klepoverlap. In de cilinderkop zit dan een zuigertje wat het nokprofiel volgt en de inlaatklep wordt met olie geopend. Op hetzelfde kanaaltje tussen het zuigertje op de inlaatklep en de inlaatklep zit ook een computergestuurd klepje waarmee de opening van de inlaat verkleind kan worden.

Hierdoor is het mogelijk de computer de inlaattiming en klepopening te laten verminderen tov de maximale profiel. Hiermee wordt de rendementsverlagende factor bij lagere toerentallen, de klepoverlap verminderd en daarmee is de multi-air motor van Fiat extreem zuinig.

 
Enige manier om het vermogen te verbeteren is er een PCIII aan te hangen en deze door een goede tuner af te laten stellen.
De vroegere timing van de V-tec kleppen bij de modellen vanaf '06 is puur om een soepelere inschakeling en niet vanwege het vermogen.
Onderin is koppel belangrijker en met een PCIII kan je meerdere mappings laten maken voor een beter rendement bij verschillende soorten rijgedrag en die kan je via USB met een laptop omzetten.
Zo kan je kiezen wat je rit is en als je een toerrit hebt zet je de mapping erin die afgeteld is voor lage toeren (zo veel mogelijk koppel), bij woon-werkverkeer met veel snelweg zet je een zuinige mapping erin omdat je toch niet kan racen in de spits en als je wilt knallen zet je een mapping erin voor sportief gebruik en dus maximaal vermogen op hoge toerentallen.
De V-tec vroeger of zelf continue inschakelen werkt alleen maar averechts, niet te vergeten dat je ook een belachelijk verbruik gaat krijgen.
Daarbij zal je ook bij een aanpassing van de V-tec timing de rest van het motormanagement daarop aan moeten passen middels een PCIII of dergelijk systeem.
 
Goed, dat begrijp ik dan.
Wat ik ook zie is dat bij die Fiat je echt de timing (Inlaat) continue kan veranderen.
Dat regelt het management systeem.

Bij VTEC kan je alleen die ene klep "aan of uit" zetten.
De nokkenas blijft gewoon draaien en de nokken veranderen niet.

Ik had bedacht of je daar winst kon halen.
Maar dat is niet zo. Okay.

Wat ik ook begrepen heb is dat de zin/nut van een PC III dat daar de meningen ook over uiteen lopen. Van fantasties tot doet (bijna) niks.
Je moet de juiste mapping hebbeb en allerlei "Runs" maken.

Is het nu wel wat of helemaal niks. (PC III) dus bedoel ik.
En, sorry daar kom ik weer, kan je daar zelf ook wat mee rommelen?
 
Laatst bewerkt:
Als je je motor heel wilt houden moet je daar niet zelf aan gaan "rommelen".
Afstellen komt heel precies en je moet ook weten wat er gesteld moet worden en welke kant op.
Een PCIII (of dergelijke systemen zoals Rapid Bike en wat hebben we nog meer) hebben wel hun zin maar of je op de openbare weg er het nut van hebt??
Natuurlijk wel als je een andere uitlaat en/of een ander luchtfilter hebt want dan wordt de hele mapping weer goed gezet naar die waarden want de eigen aanpassing van de systemen die op de motor zitten (lambdasensoren i.c.m. de ECU) zijn hier wat beperkt in.
In dat geval is de kans ook groot dat de motor zuiniger wordt wat in de praktijk alleen anders lijkt maar dat ligt puur aan je rechterhand die door het extra vermogen en het geluid wat losser komt te zitten 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan