Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hoi,
Misschien een vreemde vraag, maar goed..
Weet iemand of je de VTEC timing kan verschuiven?
Naar bijv. 5000 tpm. Of misschien helemaal naar 0
Dat zou via het motormanagement dan doen, denk ik
Okay...
Weet jij of de klep timing van een VFR ook wordt aangepast.
Bij een motorblok van een Honda auto gebeurt dit wel, als ik het goed begrijp.
2
Eigenlijk is de VTEC best ideaal! waarom gebruikt dan niet iedereen het. Zelfs Honda maar heel bescheiden.?
ER komt plots meer vermogen vrij. Dat kan je ook zien op allerlei vermogens kromme van een dynobank.
Dus wat gebeurt er nu als je dat moment gaat vervroegen?
Dus alle blokken die standaard met 4 en soms 5 kleppen lopen. Das allemaal onzin..
Je VTEC systeem zorgt er juist voor dat de kleptiming wordt aangepast op het motortoerental.
In Nederlands: Je hebt een "normale" kleptiming en lift bij lagere toerentallen en een "getunede" bij hogere toerentallen.
Wat jij wil gaan doen is er eigenlijk altijd een getunede kleptiming en lift op maken, dat heeft geen zin en zorgt alleen maar voor ellendig motorgedrag op lage toeren. Je zult er hetzelfde mee bereiken als een motor waar alleen maar een aangepaste nokkenas in zit voor hoge toerentallen, dus slechte motorkarakteristiek bij lage toeren (slecht stationair etc.) en goede karakteristiek bij hoge toeren.
Check: What does the VTEC system in a Honda engine do?
Dacht al dat VTEC op een motorfiets het gebruik van 8 of 16 kleppen was, kon alleen geen link voor uitleg hiervoor vinden. Hier zit het verschil in i-VTEC of VTEC op motorfietsen.
Maakt overigens voor de tuning aspiraties van de topicstarter niet veel uit volgens mij, een 8 klepper lijkt mij gunstiger bij lage toeren dan een 16 klepper.
Dus wie snapt nou wat niet???
Het nieuwste systeem van Fiat (de multiair) gebruikt een nokkenas met scherpe nokken met relatief (voor een automotor dan) veel klepoverlap. In de cilinderkop zit dan een zuigertje wat het nokprofiel volgt en de inlaatklep wordt met olie geopend. Op hetzelfde kanaaltje tussen het zuigertje op de inlaatklep en de inlaatklep zit ook een computergestuurd klepje waarmee de opening van de inlaat verkleind kan worden.dus vergelijkbaar met het Opel systeem
[afbeelding]
onder een bepaald toerental wordt een klep in 1 van de twee inlaatkanalen afsluit, hierdoor meer wervelingen en een leaner/mager mengsel die door de wervelingen wel goed mengt en zodoende brandstof bespaart
Opel en fiat systeem is vrijwel gelijk, door Fiat bedacht en door opel overgenomen in de tijd dat die twee samenwerkte.