Vibratie in de ruit DL-650

Reklameon21

MF'er
11 nov 2018
78
80
Utrecht
Dag motorrijders,

Mijn suzuki v-strom-dl-650, met aftermarket Givi ruit, geeft een tussen de 5 en 6 duizend toeren een irritante vibratie. De vibratie geeft een irritant geluid, even de ruit vastpakken en de vibratie is weg. Het komt dus uit de ruit, wat zijn hier mijn opties?

- de schroeven van de ruit vaster draaien? (met het risico de boel kappot te maken)
- de schroeven juist iets losser draaien?
- extra rubberen ringetjes plaatsen? (waar koop ik die?)
- Andere oplossingen?
 
Ik zou de schroefjes van de ruit zeker niet vaster dan vast draaien, want dat vinden ruitjes meestal niet leuk, zeker niet als die ruit zoals de meeste goedkopere after-market ruiten onder spanning staat (ivm matige passing, en Givi is daarvan in mijn ervaring een “goed” voorbeeld). Je zou even kunnen kijken of je kunt achterhalen waar het geluid vandaan komt (dat het spul trilt is evident, maar geluid betekent dat er iets hards met iets anders hardst in contact staat). Waarschijnlijk is het met wat extra rubber op de juiste plek opgelost, en dat rubber koop je gewoon bij de bouwmarkt, of je knipt het uit een oude (fiets)binnenband.

Ter info: bij de meeste OEM Kuip-ruiten die ik ken - de grotere dan - geldt dat de boutjes waarmee ze vastzitten meestal van plastic* zijn, meestal door een rubberen ring in de ruit steken (dus niet met de ruit in contact staan), en in een al dan niet plastic moertje vastdraaien dat eveneens in rubber hangt. Dat verklaard wss waarom je die ruiten niet hoort trillen. Boodschap is: je wilt geen contact tussen het harde materiaal van de ruit en het harde materiaal van waar het ding op geschroefd is (steun of kuip).

Overigens kan het net zo goed zijn dat de resonantie die je hoort gewoon uit de Kuip komt, en niets met de ruit als zodanig te maken heeft. Het toerengebied dat je noemt is er typisch eentje waarbinnen motoren (door arme afstelling) vaak resoneren, en als de motor wat ouder is ga je dat horen in b.v. de kuipdelen. In dat geval zul je eraan moeten wennen, of alle ophangpunten resp. contactoppervlakken van de kuip moeten bekijken om te zien of je er met wat rubber (of siliconenkit) isolatie tegen de trillingen kunt aanbrengen. Of oordoppen in doen, wat om meer redenen verstandig is 😜

* De reden van de plastic boutjes: ze moeten afbreken bij een ongeval, zodat de ruit van de motor los komt als je - bij het ongepland verlaten van de motor om een stukje te gaan vliegen - het ding raakt, in plaats van mooimooimooi vast blijven zitten en je keel doorsnijden (o.i.d.).
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor dit uitgebreide antwoord! Hier kan ik wat mee. Zal van de week eens e.e.a. Gaan uitproberen. Denk dat het plaatsen van wat extra rubbers het probleem hooplijk gaat oplossen.
 
kan ook zijn dat t ruitje gaat trillen omdat het "zijn" frequentie is..

optie kan zijn stripje op t ruitje plakken zodat de frequentie buiten t gebied vd trilling zit.

(mocht bovenstaande geen soelaas bieden)
 
Het is dus geen trillen wat te verhelpen is met rubbertjes, het is idd resonantie.

Oplossing is structureel aanpassen, gewicht, dus niets aan te doen.

Het doorgeven van vibraties kan je proberen te verminderen maar het kan net zo goed de wind zijn.

Als de rubbertjes uitgedroogd/hard zijn dan zou je deze kunnen vervangen. Goedkoop en simpel te testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan