Vibratie voetsteunen

tinske

MF'er
22 jun 2010
30
0
Amersfoort
hallo allemaal! Ik ben sinds een paar weken de eigenaar van een mooie r1200gs uit 2012; eigenlijk heel tevreden, alleen 1 ding valt me op, en dat is dat ik vanaf het begin al een soort vibratie/trilling voel rond tussen de 40-60 km/h, met name in de voetsteunen; het lijkt uit de cardan te komen, maar na navraag en een testrit door de dealer, wordt mij verteld dat dit te maken heeft met de (nieuwe) banden (Michelin anakee 2), en het wat grove profiel ervan. Iemand ervaring met een dergelijk euvel?
Alvast dank voor de reakties!
 
Yeah right.

Best bull shit ever! Een nieuwe Michelin die een trilling zou veroorzaken? Een ingereden exemplaar heel misschien maar een nieuwe? Vet nie!

Ik heb wel eens een hobbelende Michelin Pilot Sport gehad, maar een trillende nog nooit. Meerdere jaren bandenmonteur geweest en nog nooit een motor gehad die jouw euvel heeft. Dat komt echt ergens anders vandaan hoor.

Probeer eens bij dezelfde snelheid een andere versnelling? 2de, 3de, 4de en 5de versnelling dus. Kijken of het dan meer of minder word.
 
Laatst bewerkt:
In andere versnellingen is het hetzelfde, maar als ie mee toeren maakt voel je het uiteraard minder doordat het motorblok meer toeren maakt. het lijkt dus gerelateerd aan de onwentelingssnelheid van het wiel, wat volgens mij rechtevenredig is aan de draaisnelheid van de cardan. Ik ben niet heel technisch ;-)
 
Het zou uit de wielen/banden kunnen komen, ik had een heel kleine hoogteslag in het v.wiel van mijn Capo Nord (bijna dezelfde spaakvelgen als de GS) dat resulteerde in trillingen in het stuur tussen de 145 en de 190.
Nieuw v.wiel en het was helemaal weg. Je zou ook eens kunnen proberen of met meer of minder bandenspaning te rijden en of dit de trillingen beinvloed, dan zou je bijna kunnen concluderen dat dit van de band komt.
Bij trillingen in de voetsteunen was dit bij mijn motoren altijd het blok zelf (kan zo simpel zij al een para losse motorsteunen) of de ketting en tandwielen. In jouw geval zou ik de transmissie dan ook niet uitsluiten.
Op papier is het echter gissen, je zou gewoon moeten proberen en eens de motro laten proberen door een andere GS rijder met een soortgelijke set-up. kan ook inherent zijn aan het type motor?
 
Dank allemaal voor de reakties. Misschien laat ik het even op z'n beloop, de motor zit nog 2 jaar in de BMW garantie dus mocht het erger worden dan kan ik nog altijd beroep doen hierop.. De perfectionist in me wil alleen achterhalen wat de oorzaak is ;-) Zeker bij een relatief nieuwe motor mag je dit toch wel verwachten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan