Aapie23
Rookie
- 25 mei 2009
- 26
- 0
Even een vraag voor de specialisten hier.
Afgelopen weekend ben ik een weekend weggeweest met wat vrienden naar het hartz gebied. Zaterdags slecht weer en zondag lekker kunnen toeren.
Nu komt het, ik rij met een Honda CB1000R 2009. Ik heb tijdens die rit op zondag een flinke noodstop moeten maken vanaf zo'n 100Km/u. Ik heb daarbij alleen de voorrem gebruikt en niet zo snel de koppeling er bij kunnen pakken, waardoor de versnellingsbak dus een paar klappen heeft gekregen. Op zondag heb ik hier echter weinig meer van vernomen en gewoon kunnen rijden.
Echter de volgende dag op maandag zag ik olie naast de hydraulische cilinder die de koppeling ontgrendeld dus niet de cilinder zelf, maar er naast motor olie lekken. Er was een boutje los, vast gedraaid en geen lekkage meer (ik was 600ML olie verloren en bijgevuld natuurlijk).
Na het bijvullen ben ik gaan rijden en merkte ik al vibraties in het stuur. Eenmaal op de snelweg aangekomen waren de vibraties sterk merkbaar werden sterker met het oplopen van het toertal/snelhuid in het stuur en pedalen. Als ik de koppeling intrek is het zo goed als weg op een lichte vibratie na.
Mijn vraag is nu is er kans dat er een tand of een lager in de bak beschadigt is geraakt(dit zijn mijn eerste gedachten)?
Ik zou dit prima zelf kunnen repareren, alleen voor dat ik de boel open maak even wat meer advies inwinnen.
Wat ik inmiddels gedaan heb is
- koppeling ontluchten
- Koppelingsplaten nagekeken(geen slijtage of wat dan ook)
- Nieuwe olie en filter
Enige wat ik kan vinden is een speling op de cassette die de platen vast houdt.
Afgelopen weekend ben ik een weekend weggeweest met wat vrienden naar het hartz gebied. Zaterdags slecht weer en zondag lekker kunnen toeren.
Nu komt het, ik rij met een Honda CB1000R 2009. Ik heb tijdens die rit op zondag een flinke noodstop moeten maken vanaf zo'n 100Km/u. Ik heb daarbij alleen de voorrem gebruikt en niet zo snel de koppeling er bij kunnen pakken, waardoor de versnellingsbak dus een paar klappen heeft gekregen. Op zondag heb ik hier echter weinig meer van vernomen en gewoon kunnen rijden.
Echter de volgende dag op maandag zag ik olie naast de hydraulische cilinder die de koppeling ontgrendeld dus niet de cilinder zelf, maar er naast motor olie lekken. Er was een boutje los, vast gedraaid en geen lekkage meer (ik was 600ML olie verloren en bijgevuld natuurlijk).
Na het bijvullen ben ik gaan rijden en merkte ik al vibraties in het stuur. Eenmaal op de snelweg aangekomen waren de vibraties sterk merkbaar werden sterker met het oplopen van het toertal/snelhuid in het stuur en pedalen. Als ik de koppeling intrek is het zo goed als weg op een lichte vibratie na.
Mijn vraag is nu is er kans dat er een tand of een lager in de bak beschadigt is geraakt(dit zijn mijn eerste gedachten)?
Ik zou dit prima zelf kunnen repareren, alleen voor dat ik de boel open maak even wat meer advies inwinnen.
Wat ik inmiddels gedaan heb is
- koppeling ontluchten
- Koppelingsplaten nagekeken(geen slijtage of wat dan ook)
- Nieuwe olie en filter
Enige wat ik kan vinden is een speling op de cassette die de platen vast houdt.