Vibraties in stuur en voetsteun

Aapie23

Rookie
25 mei 2009
26
0
Even een vraag voor de specialisten hier.

Afgelopen weekend ben ik een weekend weggeweest met wat vrienden naar het hartz gebied. Zaterdags slecht weer en zondag lekker kunnen toeren.

Nu komt het, ik rij met een Honda CB1000R 2009. Ik heb tijdens die rit op zondag een flinke noodstop moeten maken vanaf zo'n 100Km/u. Ik heb daarbij alleen de voorrem gebruikt en niet zo snel de koppeling er bij kunnen pakken, waardoor de versnellingsbak dus een paar klappen heeft gekregen. Op zondag heb ik hier echter weinig meer van vernomen en gewoon kunnen rijden.

Echter de volgende dag op maandag zag ik olie naast de hydraulische cilinder die de koppeling ontgrendeld dus niet de cilinder zelf, maar er naast motor olie lekken. Er was een boutje los, vast gedraaid en geen lekkage meer (ik was 600ML olie verloren en bijgevuld natuurlijk).

Na het bijvullen ben ik gaan rijden en merkte ik al vibraties in het stuur. Eenmaal op de snelweg aangekomen waren de vibraties sterk merkbaar werden sterker met het oplopen van het toertal/snelhuid in het stuur en pedalen. Als ik de koppeling intrek is het zo goed als weg op een lichte vibratie na.

Mijn vraag is nu is er kans dat er een tand of een lager in de bak beschadigt is geraakt(dit zijn mijn eerste gedachten)?

Ik zou dit prima zelf kunnen repareren, alleen voor dat ik de boel open maak even wat meer advies inwinnen.

Wat ik inmiddels gedaan heb is

- koppeling ontluchten
- Koppelingsplaten nagekeken(geen slijtage of wat dan ook)
- Nieuwe olie en filter

Afbeelding van Joost.jpg


Enige wat ik kan vinden is een speling op de cassette die de platen vast houdt.

 
Ja in principe wel, of de lekkage toen al aan de gang was durf ik niet te zeggen. Misschien al wel eerder, lastig te zeggen.

Ben vooral benieuwd op de speling normaal is? Er zit een penlager onder met een bus er overheen, je zou zeggen dat daar geen speling op moet zitten.
 
ik zie niet 123 in waarom het verbruik van 600 ml motorblok olie, wat ik uit het verhaal opmaak, te maken heeft met de rest.
controleer eerst even goed of je ketting inc tandwielen niet versleten zijn, dit veroorzaakt vaker trilling in de voetsteunen.
verschil tussen min en max is vaak 0,5 liter dus met 600 ml heb je wel gereden met het oliepeil onder minimum, uitgaand van wat je vertelt.

van een noodstop moet een koppeling niet meteen defect raken, dus zou die even laten voor wat het is, als die verder correct functioneert.
 
Ben vooral benieuwd op de speling normaal is? Er zit een penlager onder met een bus er overheen, je zou zeggen dat daar geen speling op moet zitten.

En valt er nog wat te zeggen over de speling in de cassette? Voor dat ik de boel weer dicht maakt.. Ketting en tandwiel zijn al wel 32k oud dus wat dat betreft wel aan vervanging toe..
 
ik zie niet 123 in waarom het verbruik van 600 ml motorblok olie, wat ik uit het verhaal opmaak, te maken heeft met de rest.
controleer eerst even goed of je ketting inc tandwielen niet versleten zijn, dit veroorzaakt vaker trilling in de voetsteunen.
verschil tussen min en max is vaak 0,5 liter dus met 600 ml heb je wel gereden met het oliepeil onder minimum, uitgaand van wat je vertelt.

van een noodstop moet een koppeling niet meteen defect raken, dus zou die even laten voor wat het is, als die verder correct functioneert.

Dus Aapie heeft een probleem en jij wuift dat even weg?
 
elke koppelingskorf heeft speling en is normaal
maar zo,n honda cb is best betrouwbaar met normaal gebruik dus gewoon weer inelkaar zetten en vraaaaaaoommmmm


Haha, dat weet ik. Alleen kloppen de vibraties op dit moment niet, op vrijdag 400km gereden en weinig last van vibraties met 150km/u door duitsland. En op de terugweg wel erg veel last van vibraties. De vibraties gaan in de handen zitten zeg maar.
 
Ja in principe wel, of de lekkage toen al aan de gang was durf ik niet te zeggen. Misschien al wel eerder, lastig te zeggen.

Ben vooral benieuwd op de speling normaal is? Er zit een penlager onder met een bus er overheen, je zou zeggen dat daar geen speling op moet zitten.
Is het naaldlager niet beschadigd, en zit de moer goed vast?
 
Aapie, met dat je de koppeling intrekt haal je ook het vermogen van het achterwiel. Misschien móet je het wel in de ketting/tandwielen zoeken of in een achterwiellager danwel de dempingsrubbers...
 
Als hij met de koppeling ingetrokken voelt dat de vibraties praktisch weg zijn dan lijkt mij dat je het daarin moet gaan zoeken.
Met versleten transmissie dempers en/of ketting voel je meer een rukkerig gedrag in de aandrijving .
Ketting en kettingwielen na 32 K zou ik sowieso vervangen.
 
In principe kan er niets stuk door een gemiddelde noodstop, al kan je een schijf krom remmen als je blijft remmen nadat je stil stond (maar dat wordt niet minder als je je koppeling in trekt). Er kan wel iets aan het licht komen, waar je anders een paar duizend km later pas last van zou krijgen.

Er is wellicht een probleem in het rijwielgedeelte, in de hoek Eindoverbrenging > ketting > trillingsdemper > achterwiel. Andere issues zijn denk ik niet direct gerelateerd aan het trillen.
 
Aapie, met dat je de koppeling intrekt haal je ook het vermogen van het achterwiel. Misschien móet je het wel in de ketting/tandwielen zoeken of in een achterwiellager danwel de dempingsrubbers...
stel je rijdt 120 aan 6000tr/min en je voelt vibraties.
dan trek je de koppeling in. Wat doet iedereen dan ook ? het gas lossen.
trillingen zijn nagenoeg weg.

wat is er dan hoofdzakelijk verandert ? het toerental van het blok. ik zou het dus eerst daar gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan