Victory Motorcycles - Deel 1 "American Muscle"

RMWJ

MF'er
27 apr 2009
140
0
Voor velen is Victory Motorcycles nog een redelijk onbekend merk. Victory is een Amerikaans merk en hiermee een directe concurrent van Harley-Davidson. Het moederbedrijf van Victory is Polaris, die wij ook kennen van Indian Motorcycle. Ik zag dat er nog geen aparte topic was voor Victory-liefhebbers en -eigenaren, dus hierbij trap ik als eerste af:

Ik ben sinds kort eigenaar van een 2017 Victory Octane. Voor de Octane reed ik op een Harley Davidson Sportster. Direct na de bekendmaking van de Victory Octane op de motorbeurs in Utrecht, was ik verkocht. Ik twijfelde nog of ik niet bij Harley moest blijven.

Na de eerste paar meters wist ik het zeker. Ik moest en zal de Octane hebben! Zo gezegd zo gedaan. Het slogan is niet voor niets: "Ride One and you'll Own One".

Zijn er naast mij ook andere Victory of Octane eigenaren? Zo ja, wat is jouw verhaal?
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een foto van mijn Victory Octane.
full
 
Wat kan je me vertellen over het blok? Victory eigen techniek of Polaris spul? Of geleende techniek van Indian? Wat maakt het anders dan een Harley blok of Honda blok en is er iets typisch Victory? Wat is de opbouw/ configuratie?

Hoe is de afwerking? Plastic of veel staal? Bouten of klempluggen? Etc
 
Victory magnum vind ik 1 van mijn favorieten, maar ja de prijs. Mss binnen 20j een tweedehandse.
 
Laatst bewerkt:
Wat kan je me vertellen over het blok? Victory eigen techniek of Polaris spul? Of geleende techniek van Indian? Wat maakt het anders dan een Harley blok of Honda blok en is er iets typisch Victory? Wat is de opbouw/ configuratie?

Hoe is de afwerking? Plastic of veel staal? Bouten of klempluggen? Etc

Hierbij gekopieerde informatie over het motorblok:

Gebaseerd op het prototype motor van project 156, die ontwikkeld werd om mee te doen aan de Pikes Peak International Hillclimb, is de hoogtoerige 1200 cc V-Twin van de Victory Octane voorzien van 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en vloeistofkoeling. De motor levert een vermogen van 104 pk en heeft een koppel van 103 Nm. De gearing van de Octane zorgt voor een acceleratie van 0-100 km/uur onder de 4 seconden en een kwart mijl binnen 12 seconden.

De Victory Octane is een moderne V-Twin, een soort combinatie van een Sportster en een V-Rod. Het verschil is dag en nacht ten opzichte van mijn Sportster. De Octane stuurt messcherp, schakelt direct en bevat de nieuwste technieken. Mijn Sportster was snel, maar de Octane is echt nog veel sneller. Ik was gek met de Sportster, maar die onderhoudsbeurtjes werden mij te gek. Plus het feit dat ik er niet langer dan een uur op kon zitten. Ik was daarna echt gesloopt. Dit kwam met name door het zwaar sturen en trillingen van het blok. Harley's blijven mooie fietsen. Het is klassiek en heeft karakter.

Je moet gewoon een keer op een Victory rijden. Dan begrijp je mijn gevoel.

Wat betreft de afwerking is het net als bij Harley, veel staal en genoeg ruimte om te customizen.
 
Mooi ding hoor, maar lijkt wel veel de Indian scout ... Of heb ik t mis.

photo-4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klopt, alleen dan agressiever. Het uiterlijk is het enige wat overeenkomt, motorisch een totaal andere fiets.

Ja heb net ff een review zitten lezen ff gegoogled op victory vs indian, behoorlijk wat pk's voor een cruiser. Wel mooi ding, als de andere victory's in t echt zie vindt ik ze net te platic achtig ...vooral koplamp gedeelte.
 
Ja heb net ff een review zitten lezen ff gegoogled op victory vs indian, behoorlijk wat pk's voor een cruiser. Wel mooi ding, als de andere victory's in t echt zie vindt ik ze net te platic achtig ...vooral koplamp gedeelte.

Ik snap wat je bedoelt. Bij de 2016 modellen is dit al een stuk minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan