Viergastester Sun, probe zelf maken en calibreren

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
Ik kan goedkoop een defecte Sun 5000 overnemen.
Met een beetje geluk is het alleen vervuiling en een elektrisch component wat vervangen moet worden.

Maar ik ken de apparaten verder niet.
Heeft er iemand ervaring mee?

Hoe calibreer je zo'n apparaat en wat gaat er als eerste stuk? Welk onderhoud heb je er aan?

Het apparaat bestaat alleen uit de kast. Er zit geen probe bij. Is dit zo simpel als een metalen buis (tegen het smelten) met daaraan een stuk slang?

Zo ja kan ik het makkelijk zelf maken. Zo niet moet het gekocht worden. Ik hoop voor 45 euro klaar te zijn en ik wil er niet nog eens 150 in steken.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Sun is een van de stugste leveranciers om mee te werken, als particulier krijg je helemaal geen ondersteuning, en om te calibreren heb je speciaal gas nodig , waar je bijna niet aan kunt komen...ik zeg laten staan...
in veel garages zijn ze genezen van sun, duur, en nog duurdere service..
Alleen als je een bevriendde sun servicemonteur kent ,kun je er wat mee...
Volgens mij moet SUN ook nog eens elk half jaar door een servicemonteur gecalibreerd en gereset worden, anders stopt hij er gewoon mee

En waarom denk je dat de huidige eigenaar dat ding aan de kant heeft gezet?
 
Laatst bewerkt:
hier heb je een pdf link waarin staat dat bij elke calibratie de servicemonteur moet komen
En heb op het net nog nooit een crack of manier kunnen vinden die dit kon omzeilen...
Ik heb zelf een ( wat oudere ) Hoffmann, en die zijn helaas ook door SNAP-ON over genomen, en krijg je ook geen support meer van, gelukkig is de mijne nog niet beveiligd met een service code, en calibreren doe ik dmv een auto die ik laat testen door een "gekeurde" meter, en controleer of ik nog steeds dezelfde waarde krijg.....

link
https://www1.snapon.com/display/3791/MOTEmis/DGA-5000/SunDGA5000-SystemWarningCodes.pdf
 
Niet goed voor particulieren haha. Er staat een servicenummer op, 020 nr. Dus ga eens bellen in de pauze. Als ze nog bestaan, apparaat is het laatst gekeurd in 1999.
 
Laatst bewerkt:
Nummers zijn buiten gebruik.

Defect is een groot woord denk ik. buiten gebruik gesteld door het apparaat zelf door achterstallig onderhoud, zonder methode om hem zelf weer te activeren is een betere omschrijving.

Ik ga in de beperkte tijd die ik vandaag overdag heb eens googlen.
 
Nummers zijn buiten gebruik.

Defect is een groot woord denk ik. buiten gebruik gesteld door het apparaat zelf door achterstallig onderhoud, zonder methode om hem zelf weer te activeren is een betere omschrijving.

Ik ga in de beperkte tijd die ik vandaag overdag heb eens googlen.
Ik heb uiteindelijk een goedkope co2 tester gekocht, nieuw.

Voor wat je er mee kan, is dat ruim voldoende.

En kost t zelfde als een defecte sun.

Overigens in de praktijk maar een keer of drie gebruikt :')

Overnemen?
 
Ik heb de aankoop geannuleerd op MP.
Er zit ook geen temperatuursensor bij en alles compleet maken kost 200 euro, dan nog service aan laten doen want dat kan je zelf niet.

Welk apparaat heb je staan martell?
De Sun was 40 euro op MP, die 5 euro was voor het vervangen van elektra componenten :p

Het gaat om de motoren afstellen en diagnostiseren volgens de handleiding, dus co en hc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de aankoop geannuleerd op MP.
Er zit ook geen temperatuursensor bij en alles compleet maken kost 200 euro, dan nog service aan laten doen want dat kan je zelf niet.

Welk apparaat heb je staan martell?
De Sun was 40 euro op MP, die 5 euro was voor het vervangen van elektra componenten :p

Het gaat om de motoren afstellen en diagnostiseren volgens de handleiding, dus co en hc.
Ik zal komende dagen eens dat koffertje opsnorren en meteen foto's maken.
Kan ik het daarna te koop zetten.
Ik stuur jou als eerste een pb, goed?
 
Ik heb uiteindelijk een goedkope co2 tester gekocht, nieuw.

Voor wat je er mee kan, is dat ruim voldoende.

En kost t zelfde als een defecte sun.

Overigens in de praktijk maar een keer of drie gebruikt :')

Overnemen?

Ik gebruikte de mijne ook alleen na inbouwen van LPG installatie's, wordt nu nog amper gebruikt, maar goed hij is betaald en je zult zien als je hem verkoopt heb je m nodig
 
In afwachting van Martell: hoe ver kom je met een wideband lambda sensor (en display) en hoe hang je deze het beste in een uitlaat zonder aansluiting hiervoor?
 
Laatst bewerkt:
In afwachting van Martell: hoe ver kom je met een wideband lambda sensor (en display) en hoe hang je deze het beste in een uitlaat zonder aansluiting hiervoor?
Wb lambda is erg duur.
Dan wil je niet los in n uitlaat hangen, maar prikken in de voorbocht op ong 15~20 cm van de kop. Ik laat me hierin gerust verbeteren, want er zijn n aantal mf ers die erg veel ervaring, kunde en kennis hebben van dergelijke metingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een wideband sensor, controller en display.

Ik heb alleen geen flauw idee waar ik mee bezig ben haha.

Overigens zelfbouw, en goed gekalibreerd dus duur viel wel mee.
 
Een wideband lambdasonde is zover ik weet altijd voorzien van interne verwarming. Deze hoef je dus niet perse vlak bij de motor te plaatsen maar je moet natuurlijk wel zorgen dat de sensor een goede gasstroom krijgt en de buitenlucht niet terug de uitlaat in kan slaan tot bij de sensor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan