"vierkante banden""?

Lady-BMW

MF veteraan
23 okt 2004
2.289
6
Scherpenzeel
Ik rij nog niet zo lang en ben nog niet zo'n held, vooral niet in het bochtenwerk. Zal ik misschien ook wel nooit worden. Maar nu viel het mij vanmiddag op dat mijn achterband "vierkant" is geworden. Ik rij ook heel veel dezelfde weg, en dat is veel recht.
Nu is mijn vraag eigenlijk, kan dit kwaad?? De band is verder nog prima.
 
Misschien is het wat voor je om een band te nemen die in het midden een wat hardere compound heeft als aan de buitenkant(en)?
Dat hebben de meeste banden tegenwoordig al.
Met een wat sportievere band, heb je in de bochten wat meer grip en kun je daar wat vertrouwen gaan krijgen en steeds lekkerder bochtjes gaan rijden.
Ik denk dat een Bridgestone BT020NT voor een Beemer ook een hele goede band is.

Mijn remedie is veel bochten rijden en daar lekker uit accellereren ( :? moeilijk woord)
Rechtdoor dus niet gaan sprinten, want dan wordt die vierkant.
Ipv de snelweg de binnendoorwegen nemen (indien mogelijk)
 
Ik rij bijna alleen maar binnendoor naar mijn werk, maar helaas weinig bochten. Dus als ik het hier goed begrijp, gewoon doorrijden totdat de band vervangen moet worden. En blijven oefenen. Dat zal ik zeker, alhoewel ik momenteel wel het idee heb dat het al beter gaat.
Maar waar het mij ook omging, is of het kwaad kon. Maar dat kan het kennelijk niet.
 
Ik rij bijna alleen maar binnendoor naar mijn werk, maar helaas weinig bochten. Dus als ik het hier goed begrijp, gewoon doorrijden totdat de band vervangen moet worden. En blijven oefenen. Dat zal ik zeker, alhoewel ik momenteel wel het idee heb dat het al beter gaat.
Maar waar het mij ook omging, is of het kwaad kon. Maar dat kan het kennelijk niet.
Gewoon 5-10 min. eerder weg naar je werk en een omweg zoeken met bochten :P
Verder kan een vierkante band weinig kwaad alleen het stuurgedrag wordt een stuk minder. Insturen wordt moeilijker en je fiets gaat de bocht "invallen". Zoek dus straks een band die bij je rijgedrag past, een degelijke tourband.

:]
 
Maar waar het mij ook omging, is of het kwaad kon. Maar dat kan het kennelijk niet.
Nope kan geen kwaad, maar rijdt niet lekker vind ik. Eerst moet je de motor de bocht insleuren en daarna moet je (letterlijk) tegensturen om de motor op de lijn te houden.
Geeft straks wel een leuk effect als deze band versleten is en je monteert een nieuwe. Dan weet je niet wat je overkomt! :] :} Stuurt je fiets opeens zooooooooo licht!
 
gewoon een sport/tour band eronder laten zetten de volgende keer. (bv BT020nt)
Vierkante achterband heb ik nu ook, door een snelwegritje groningen-antwerpen-parijs, is toch niet zo goed voor pirelli corsa's, en vierkante banden sturen toch wel lichtelijk apart.
:]
 
Het kan geen kwaad maar voor je eigen gevoel kan het wel beter zijn om toch een nieuwe band te laten monteren.
Zeker als je toch al niet zo'n bochtenheld(in) bent zou ik er een nieuwe onder leggen. Het is gewoon veel zekerder bochtjes maken.
 
Aangezien een band over lange tijd slijt, merk je nix van dat plots de bocht invallen. Je went er langzamerhand aan mettertijd. Je merkt het pas wanneer je een nieuwe band koopt, dan moet je ff 500 km ofzo wennen. Maak je dus niet ongerust, je speelt er vanzelf op in. Wat de mensen hierboven roepen, is volgens mij gebasseerd op theorie en van-horen-zeggen.
 
gewoon een sport/tour band eronder laten zetten de volgende keer. (bv BT020nt)
Vierkante achterband heb ik nu ook, door een snelwegritje groningen-antwerpen-parijs, is toch niet zo goed voor pirelli corsa's, en vierkante banden sturen toch wel lichtelijk apart.
:]

Het zal inderdaad wel te merken zijn als je in 1 weekend je band plots vierkant rijdt. Dan zal het best wel kut zijn. Maar als je gewoon een jaar ofzo met een band doet, ga je niet merken dat je band vierkant is geworden, omdat het geen plotselinge verandering is. Nogmaals, je went vanzelf mee eraan zeg maar
 
Pak een sporttourband. De Bridgestone BT020 is een goede band maar de Metzeler Roadtec Z6 kwam als beste uit de test. Het enige nadeel is dat de achterband op de voorband is afgestemd dus je moet dan zowel voor als achterband gaan vervangen.

Als je voorband nog goed is en je moet aan een nieuwe achterband dan zou ik voor de BT020 ofzo gaan. Moet je beide banden tegelijk vervangen dan aan de Metzeler :)

Ik heb nu de Metzeler en in het begin vond ik ze weinig vertrouwen geven maar dat zat allemaal tussen mijn oren (harde band, harde compound dus moet wel minder grip geven enzo.. :z ). Die dingen gaan ook erg goed :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan