Vierkante zuiger/nieuwe motor techniek

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.198
53
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#1
Ik zag een aantal jaren terug op Discovery een documentaire over een nieuwe motor techniek, namelijk vierkante cilinder\'gaten\' met vierkante zuigers. Dit zou veel zuiniger zijn dan ronde zuigers, en meer vermogen opleveren. Ze hadden ook een prototype wat ze over een baan lieten rijden, had een heel apart (mooi) geluid.. weet iemand hier wat meer van, of is het project stopgezet ? Lijkt me sterk dat het een 1 april grap was ;) De techniek was trouwens toegepast op een motor. Ze lieten niets zien over auto\'s, maar ongetwijfeld dat auto\'s ook dit soort motoren dan zouden krijgen.
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
50
#4
de term overvierkant bestaat wel, betekent dat de diameter van je zuiger groter is dan de slag welke die maakt.

Maar dat is niet wat je bedoeld.

Weet je nog wat ze als afdichting/zuigerveer gebruikte??
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.198
53
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#5
de term overvierkant bestaat wel, betekent dat de diameter van je zuiger groter is dan de slag welke die maakt.

Maar dat is niet wat je bedoeld.

Weet je nog wat ze als afdichting/zuigerveer gebruikte??
Hmmmm toch was ie echt vierkant hoor :)
Ze lieten een animatie zien, de zuiger was *ECHT* 100% zeker vierkant !!! btw : een vierkante zuigerveer lijkt me wat lastig, maar niet onmogelijk als ze daar wat op bedacht hebben.

Ik zal nog eens zoeken op discovery. Aangezien het jaren geleden is, kan het best eens zijn dat het een geintje was. Vroeger had je van die korte filmpjes over een onderwerp. 5 minuten of korter, toen was het van dat motorblok een keer op TV.

Misschien dat op de discovery site nog wat te vinden is... ff zoeken.

En alexx : ja ik hou wel van sleutelen, maaruh wat heeft dat te maken met zo\'n motorblok? Moet ik er zelf een in elkaar knutselen? uhhh dat wordt lastig :P ik ben ook nog maar net in de wereld gestapt die motor heet! (naja.. net... ruim een jaar)
 

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
#6
Lijkt me niet logisch, bij rond heb je (met de bougie in het midden) een zo symetrisch mogelijke en een zo goed mogelijke verdeling verdeling van de verbranding.

Bij vierkant krijg je misschien een dood punt in de hoeken?

Het zelfde met de massa. Bij rond is deze (nagenoeg) overal gelijk. Bij vierkant zijn de hoeken weer anders. Hierdoor warmen de hoeken sneller op en koelen sneller af. Lijkt me ook niet goed.

Want volgens mijn moet alles zo goed mogelijk verdeeld zijn en zo stabiel mogelijk zijn. Dat is het beste. Maar ik heb er niets over gezien of gehoord, dus misschien hebben \'zij\' wel goede redenen dat het juist wel goed zou zijn... :?
 
#7
Lijkt mij ook niet logisch.
Als je een vierkante zuiger en cilinder hebt dan heb heb je voor hetzelfde aantal cc\'s een grotere omtrek van je zuiger.

Voorbeeld:
opp zuiger = 100

bij vierkant = omtrek 10+10+10+10 = 40
bij rond = omtrek 2x3,14x5,6 = 35,2

Meer omtrek van de zuiger = meer wrijving
Meer wrijving = meer warmte en meer weerstand.

:?
 

koga

Die hard MF'er
16 sep 2001
676
0
Breda
#8
??? komt mij vreemd over vierkant,
wel weet ik dat optimale menging in een ovale ruimte plaatsvindt, dus verwacht ik meer ovaal !!!


:(
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
50
#10
Een ding weet ik wel zeker, als het echt beter was (vierkant), dan hadden we er wel mee rond gereden.

Ik ben technisch toch wel heel nieuwsgierig geworden hoe ze bepaalde problemen hebben opgelost, maar dat zal wel juist de reden zijn dat we er niets meer van horen.

Maar het blijft leuk, die knutselaars.
 
27 aug 2001
249
0
#12
Lijkt me een beetje een broodje aap verhaal. Vierkante zuigers zijn nooit af te dichten, zie maar eens een veerkracht (zuigerveer) in een hoek te krijgen. Wrijving in een hoek is altijd groter. En de verbranding zal ook niet gelijkmatig verlopen, over het gehele oppervlak bekeken.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.198
53
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#13
Lijkt me een beetje een broodje aap verhaal. Vierkante zuigers zijn nooit af te dichten, zie maar eens een veerkracht (zuigerveer) in een hoek te krijgen. Wrijving in een hoek is altijd groter. En de verbranding zal ook niet gelijkmatig verlopen, over het gehele oppervlak bekeken.
Hmm ja ik zit ook meer te denken dat discovery gewoon een geintje heeft uitgehaald... anders was er allang meer over te horen geweest in die jaren tijd. Maar moest er ineens aan denken ;)

BTW: Vierkante wielen ? Vierkante tieten kan wel, gewoon 4 handen gebruiken op een tiet :) Ook redelijk mogelijk met 2 handen.
 
13 sep 2001
24
0
Sint Pancras
#14
Ach, Austin of BMC (1 van die oude dode Engelse automerken) hebben eens een \'vierkant\' stuur in een auto gebouwd, dus het kan best zijn dat iemand de vierkante cilinder bedacht heeft. En als je maar voldoende overtuigingskracht hebt kun je misschien wel iemand overtuigen om er geld in te steken. Het vierkante stuurwiel is tenslotte ook in productie gegaan... :+