Vietnam cruising

baron86

MF'er
29 mei 2007
162
0
Andel
Op het moment ben ik door Vietnam aan het rijden voor een maand met de motor, van Noord naar Zuid. Een fantastische rit over de mooiste bergen en langs rijstvelden, een onvergetelijke ervaring. Ik doe dit op een oude Minsk motor, 125cc in China (rondreis azie 1/2 jaar) kwam ik een Engelsman tegen die hetzelfde had gedaan en die heeft een mail voor mij opgesteld met alle ins & outs die je moet weten. Dus als er mensen zijn die met dezelfde ideeen rondlopen kan je je voordeel doen met deze informatie.

Easy,

Basically little bits you need to know are on this website: www.minskclubvietnam.com : It's got all sorts of information but most importantly its got a really well written repair manual that you can print out. Not essential obviously but I'm taking one along with me.


This is what I've learnt about them mostly: They are tough as nails although prone to breaking down quite often. However they are notoriously easy to fix on the side of the rode. If you cant do that all the people I've spoken to say that it takes about ten minutes before someone drives past and can help you. Apparently every tiny village along the roads will have some guy with a couple of spanners and will have your bike running again. Ususally you've just gotta clean the spark plug and it will fire up again. Be careful about taking it to some Yamaha or Honda specific garages, I had some guys trying to glue my spark plug in because they were clueless. Keep an eye on them.


You said some of you work on your bikes back home so if you want to do stuff yourself then go along Thuoc Bac street just north east of the lake in old town and buy the tools you need. There's a list in the manual mentioned above, I didn't bother with puncture repair kit but got all the other stuff for like 100,000. (If you are buying a spark plug remover then make sure you get the right size. Most shops have smaller ones for the scooters, could be worth going to a Minsk mechanic shop and buy one off them, I got one for 30,000. Its a size 22 I think.) You might be better off tool shopping after you've got your bike because some of them have obviously got different bits put on them over the years. Mine has got the old style shocks and it took me ages to find a C-spanner (I don't know if thats what you call them in holland) but chances are each bike will need slightly different things. Mostly though you only need like 3 or 4 spanners. However if you cant be arsed or know nothing about fixing them then just rely on the locals. Im about to set off with guys who made it all the way from Luang Prabang with a screwdriver and pliers and I don't think they used them. What you will need is some bungee's though, again I the shops along that tool road sell them I think.

By the way while you're in Hanoi got to the corner in old town where they sell 'Bia Hoi.' Just ask people for directions, it's 3000 dong for a glass of beer, thats like 20cents. Tastes pretty shit but its cheap. Try and smoke the local tobacco too, they smoke it through a bong. Funny stuff, gives you a proper head rush for a few minutes. Anyway...


I couldn't find anywhere on the Internet selling bikes initially so ended up getting a slightly dubious one off some Vietnemese guy. But it seems to be ok. However it cost me $300, and I obviously paid a tourist tax on that. Since then my advise is either check the minsk face book page for other westerners selling them and various other forums. Try this website too: www.horizonsunlimited.com/hubb/.
But overall the best place would be to go to Luong Ngoc Quyen street North of the lake. Go to the east end. No.1 on that street is a 'Mr Cuong' the famous mechanic mentioned in the manual (above). Anyway he sells second hand ones and they should be pretty good I guess although the mechanic who I've been using is like 20 yards down the road from Cuong, you'll see a sign saying Minsk repair and service outside. I know for a fact that they've got nice ones in there right now for 300 - 350$. That would be my recommendation. I went to that mechanics house yesterday actually to work on my bike, he's sound, had lunch with his family and worked on my bike. Re-wired the electrics, got a horn, new spark and took the engine apart and got a luggage rack put on for $45. I trust him anyway and he's cheaper than Cuong. The guy's name is Phong. There's a girl who works there who speaks good English, she's close to being fit as well. I've heard a few dreamy stories of people getting absolute steals off westerners selling their bikes and gear for $200 but you have to get some lucky timing with that I guess. Make sure when you get you're bike it's got legal papers with it, it's only a small bit of laminated card but if you don't get one you'll struggle to sell it again.


Fucking hell what else.......Helmets are law, I wouldn't be surprised if the police didn't try and squeeze a few dollars out of you if you didn't get one. If you cant get a second hand shitty one from the mechanics or anywhere else then head down Hang Bai, south of the lake. Walk down that road for 10 or 15 minutes. Its like a 'motorbike street' full of jap scooter shops and stuff, bit of a walk (or cycle) but eventually on the left you'll see a string of helmet shops, cheapest we found that covers your temples and with a visor was 140,000 or something like that. Rain mac's around there should cost 80,000 - 100,000.

Like I said riding in the north of hanoi is great, a lot more remote and scenery is good. If you head down south get yourself a half decent map and drive down the Ho Chi Minh Highway rather than the Highway one. They run parallel but the Highway 1 is busy and dangerous and the scenery is shit.
When you get to Ho Chi Minh City, try and sell the bike's privately rather than to a garage because they'll only offer you about $50. Whereas I sold mine privately and got $330. If you're really struggling call Dauh on 01225656508. He's an honest mechanic there who might buy them off you, if not then call Kevin on +841654797017. He's an English guy who will probably definitely buy them off you but I'm not sure for how much. Tell him Craig sent you.

There is another good mechanic in Hoi an, look for a motorcycle rent a shop called 'easy rider.' If you're developing problems half way down the country that's a good place to stop and get it fixed.
If you run into real trouble you can put your bike on a train, it costs about $10 I think. They'll nick all the fuel out of the tank though so be warned. Only other tip I'd give you is never let the staff at petrol stations put the oil in the tank for you (they're 2stroke by the way.) Alway do it yourself, they never get the mixture quantity right and sometimes put the oil in first, I used to carry around a chopstick with me to give it a proper mix. Otherwise just shake the bike from side to side. It's all little different from your Suzuki's!


Sorry it's a long email but it should save you a bit of time and money. I think thats about everything you need to know I guess. Mail me back if you need anything else. Let me know how you get on either way.


Safe driving,
Craig
 
Ik dacht kan het altijd plaatsen voor het geval dat iemand met hetzelfde idee rondloopt. Ik hou zeker een site bij op mathijsbaron.waarbenjij.nu kan je ook foto's zien van de Minsk bikes bepakt en bezakt.
 
Hee Baron86, ik weet zeker dat je daar een te gekke tijd beleeft!!
Een echt avontuur daar in Vietnam!! Doet me denken aan een topgear aflevering.
Die gingen op scootertjes door Vietnam heen...

Ikzelf heb eens wat langer geleden ook zo'n tropische belevenis gehad, een reisje door Zuid-Thailand op een gehuurde motor.
Het was ergens in de maand maart en ik was in Puket, Thailand, waar de mensen 90% van de tijd met een glimlach rondlopen.
Op de boulevard van Patong beach stond wel een rij van meer dan 100 motoren. V-Maxen, Intruders, CBR's, off the road's, enduro's, scooters, noem maar op, je hoeft alleen maar te kiezen en te onderhandelen/afdingen.
Ik reed toen thuis alleen sportmotoren, maar racen daar leek me niet zo'n goed idee en ik wilde wel eens wat anders proberen.
Ik kreeg een goeie deal op een vet gepimpte Honda VT600 Shadow met purple metallic special paint, dragbar en open fishtails, dat was wel wat voor mij!

Het waren een paar ongelofelijke weken "on the road" in Thailand en heb daar ook enorm gelachen.
Zoals die 12 Thailanders toen ik m'n tank bijvulde bij een benzinepomp.
Ze wilden allemaal even gassen met de gashandle want een 600 Vtwin kenden ze vrijwel niet in de binnenlanden (ja, wel van tv of magazines).
Opschieten en door het land heen knallen, kun je wel vergeten...overal waar je rijdt wordt er gezwaaid en hoor je Hello farang!! Heeey farang!! (farang is een westerling).
Na een dag al voel je je een soort Hollywood moviestar.
Stoppen en vragen naar de weg s'avonds in veel dorpen was ook leuk.
Soms werd je bijna van je motor afgetrokken, kreeg een biertje aangeboden en voor je het weet zit je weer ergens een uur, je wilt ook niet onbeleefd zijn.
Meestal bood ik zelf aan om de biertjes e.d. te betalen want het kostte toch geen ruk.
Ook slapen was geen punt, ik werd vaak ook wel ergens uitgenodigd om bij hun de nacht door te brengen als ik geen accomodatie had of vragend rondkeek naar een pensionnetje.
Ze improviseren gewoon een bed voor je met gebakken rijst in de ochtend.
Al die vriendelijkheid en gastvrijheid raakt je echt.
Ergens halverwege kwam ik een engelsman tegen op een antieke Royal Enfield eenpitter.
Die woonde daar en werkte (als ie wat geld nodig had) vaak even als IT'er in Bangkok.
Als ie weer wat geld had ging hij gewoon weer op z'n Royal Enfield terug naar de eilanden.
We zijn toen samen richting zijn huis opgereden en met de ferry naar Koh Samui en Koh Samet etc. gegaan.
Prachtige bounty eilanden met het welbekende aquariumwater en witte zandstranden...zoiets als de film "The Beach" met Leonardo Di Caprio.

Je maakt echt wat mee daar, het valt met niets in Europa te vergelijken en het kostte echt geen drol...
Zuid-Thailand is niet echt druk bevolkt.
De kwaliteit van de wegen waren afwisselend, maar goed te doen met de "Shadow".
Opvallend genoeg waren de hoofdwegen soms zo strak als een biljartlaken.
Je rijdt nooit echt hard over de B-wegen, want af en toe drogen ze de rijst gewoon op het asfalt, of er steken een paar kippen de weg over.
Op de hoofdwegen kon je wel veel harder rijden.

Met dit soort ervaringen kan ik je wel zeggen dat je er heel erg tegenop gaat zien als het weer tijd wordt naar huis te gaan.
Ik wilde wel voor eeuwig door de zonovergoten rijstvelden cruisen, op die Shadow v-twin met fishtails....in m'n t-shirtje en met een hele grote big smile op m'n gezicht.....

koh samui beach - Google zoeken
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in Oktober-November 2009 hetzelfde gedaan, ook op een Minsk. Wij zijn echter van zuid naar noord gereden via de Ho-Chi-Minh weg, en, omdat we tijd tekort kwamen, bij Hue via Highway 1 naar Hai Phong gereden. Daar nog een paar dagen op Cat Ba island gezeten om daarna de laatste 3 dagen in Hanoi de motoren weer proberen te verkopen.

In totaal hebben we er een maand over gedaan, en hebben bijna elke dag wel een "garage" moeten bezoeken omdat er weer wat stuk was. Ergens in de middle of nowhere had ik zelfs een complete scheur in m'n frame, net op het punt waar de achter shock en de 2 stangen mij elkaar komen. Gelukkig kon een mannetje in een schuurtje boven op een berg het wel weer aan elkaar lassen. Kosten: €1,20. :D

Verder veel leuke dingen beleeft, en natuurlijk ook minder leuke. Maar al met al een geweldig avontuur.

Oh, en ik weet niet precies welke route je neemt, maar probeer Highway 1 te ontwijken. Deze weg is lelijk, vervuild, druk, en levensgevaarlijk... Verder viel Hue ons een beetje tegen. Het nachtleven is er wel leuk, maar voor de rest is het erg toeristisch. We hebben ons veel meer vermaakt met de lokale bevolking in de bergen die geen woord Engels spraken. Om de oude citadel hoef je er ook niet heen. Dit ding is volledig kapotgeschoten in de oorlog. Momenteel zijn ze het weer aan het opbouwen, echter dit word niet heel smaakvol gedaan, en alles ziet er dan ook erg nep uit. Oh, en er staat een tennisbaan midden in... De oorlogsmusea zijn ook allemaal hetzelfde. Een paar oude tanks en wat anti-Amerika propaganda. Eigenlijk is de hele oostkust een beetje zo. Te toeristisch, en weinig "echt" Vietnam.

Ik zal zo ook wat fotos posten...

Verder grappig dat die man in de e-mail het over Kevin heeft, van hem kochten we 1 van de 2 minsks. De andere kochten we van een local. Kevin is idd een toffe gast, hij zit in District 9 als ik me niet vergis, en heeft vaak een aantal mooie, custom Minsks op voorraad.

Verder, als je ze wil verkopen moet je op zo'n $100-200 rekenen als je naar een local gaat. Andere toeristen willen je soms nog wel wat meer geven. De mijne kocht ik voor $350 en verkocht ik voor $180.
 
Laatst bewerkt:
Hier een paar fotos! Ik hoop dat ze werken...


Saigon


Toen waren ze nog schoon. Net buiten Saigon


Mooie custom Minsk van mijn reisgenoot


Lunch aan de kant van de weg. Het formaat van meubels is iets kleiner dan we in Nederland gewent zijn.


De weg is niet altijd schoon...


Even de koppeling repareren...


Kaart lezen... Koffie droogt men aan de weg.


De overstroming weerhield deze Vietnamees er niet van zijn leven te wagen over de ingestorte touw brug naar het dorpje aan de andere kant van de rivier.


De weg was recht, de weg was krom, de weg was weg.


"Omleiding"


Boven in de mistige bergen...


De weg was weer eens weg...


Oude Amerikaanse tanks zijn daar nog veel.


Amerika is de slechterik. De Vietcong zijn helden.


Zo! Nu weten we ook wat een bom is!


Even mijn schokdemper repareren...




Een nieuwe stuwdam die meteen geasfalteerd is. Nu vol hobbels, gaten en verzakkingen...


Even een glaasje cola drinken aan zee.


Welterusten!
 
Laatst bewerkt:
Hejhej,

Duurde ff voordat ik weer tijd had om opt onderwerp te reageren. Ik zie dat meerdere mensen dit soort dingen hebben gedaan, erg leuk om ook andere verhalen te horen.
Ik ben door het Thailand verhaal geenthousiameerd en heb ik ook in Thailand voor 1,5 week een motor gehuurd (cbr) erg goede wegen en mensen zijn te aardig. Ik heb in het noorden rondgereden van Chiang Mai naar Pai en Chiang Rai, fantastische trip.
Ik zal ff wat foto's plaatsen next month als ik weer thuis ben.
greets
 
Terug
Bovenaan Onderaan