Vietnam Deel 2

Eerste sterrenwacht in Vietnam

TEMPLATE | HOME geeft een korte video-presentatie over de eerste sterrenwacht in Vietnam. Ik begrijp alleen de locatie niet zo goed. Ongetwijfeld gekozen, omdat het dichtbij een van de grootste toeristische centra van Vietnam ligt, maar tegelijkertijd vlakbij een gigantische lichtvervuiling. De lichtkoepel is vanuit mijn huis goed te zien.

Niettemin, een bezoek staat al in de ToDo (en de vraag over de lichtvervuiling zal dan zeker worden gesteld).
 
Naar wat ik zelf heb gezien is StreetView maar mondjesmaat beschikbaar en dan zo algeveer alleen op een paar plaatsen in Nha Trang zelf.

Het is vlak bij Hon Chon: leuke rotsen om te boulderen. Alleen veel stenen rond de rotsen, dus afspringen is nogal tricky, zoals ik ook zelf heb gemerkt. :(

Dit is een leuke weg naar het noorden voor een dagtochtje. Zie FredVN in "Vietnam" voor een beschrijving en kaartje.
 
Noedels Bánh phở - Mì Quảng (1)

Hier begint men al om 03:00 ’s morgens. Helaas was daarom tijdens ons onverwachte bezoek de oven al uitgezet, maar Hương wilde ons toch wel rondleiden. Ze werkt al 3 jaar samen met eigenaresse Luyến die het bedrijf 30 jaar geleden startte.

De rijst staat eerst een poosje onder water, wordt vervolgens gemalen en gemixed met water en tarwemeel.

full



Dit mengsel gaat de oven in en er komen grote vellen uit.

full

full
 
Noedels Bánh phở - Mì Quảng (2)

Deze worden buiten op grote bamboe rekken te drogen gelegd. Als het regent worden de rekken binnen geplaatst.

full

full



Als de vellen droog zijn worden ze in dunne “draden” gesneden. Een deel wordt rechtstreeks vanuit de oven gesneden en direct verkocht.

full



De gele draden zijn Mì Quảng en worden gebruikt in Mì Quảng, de witte zijn Bánh Phở en worden gebruikt in phở. Mì Quảng en Phở zijn beide beroemde noedelsoepen in Vietnam.
 
Geweldige fotoreportage's, en oh zo herkenbaar.

Ik erger me wel altijd aan de rommel en spullen die overal liggen. Ik bedoel: Hoe moeilijk is het om even dat afval hout weg te gooien waar je die bamboerekken neerlegt? Of even de vloer aanvegen in je fabriek (of spinnenwebben weghalen)?

Ik weet precies waarom ze het niet doen overigens: "Morgen is het toch weer smerig!"... Tsja, dan moet je het morgen weer opruimen lijkt me.

Ga zo door Fred! Buiten mij heb je volgens mij nog veel meer trouwe lezers.
 
Dat van die rommel klopt ook aardig, zoals ook uit het boek blijkt. Een enkeling probeert het redelijk opgeruimd te houden (Hai, mijn lasser) maar bij de motorreparateur liggen de oude onderdelen gewoon opgestapeld op de vloer.

En als je ziet hoe onze tuin is achtergelaten na de reparatie van de muur...
 
Noedels Bánh phở - Mì Quảng (3)

Een deel wordt tot een bundeltje opgerold en met een elastiekje vastgezet. Daarna worden ze verder gedroogd tot het bundeltje hard is. Deze worden verkocht in plaatsen, die verder weg liggen, zelfs tot in het buitenland.

full

full

full

full
 
Inmiddels alweer 10 dagen in Vietnam, en wat een fantastisch land is dit toch! Inmiddels aangekomen in Ninh Binh en bezig met mijn afdaling naar het diepe zuiden. Ik blijf me verbazen over de de vriendelijkheid van de mensen en de prachtige natuur, als ze nu alleen eens zouden leren hun plastic en ander afval niet overal te dumpen ;).
full
 
Mooi dat het zo goed bevalt. We zien en horen graag nog veeeel meer. Waar je nu zit is een gebied dat ik zelf niet ken dus hoe meer informatie hoe beter. :)

Over het afval zijn net een paar posts geweest.

Hen Gap Lai!
 
De noedels i.c.m. oude roestige olievaten doet mijn maag een beetje doen rillen....
Maar zolang je er niet inkijkt bestaat het niet.... ;-)

De Noedels zullen vast goed ge-olied zijn ;-)

Je boek is uit Fred, wanneer komt de volgende? haha
 
De noedels i.c.m. oude roestige olievaten doet mijn maag een beetje doen rillen....
Maar zolang je er niet inkijkt bestaat het niet.... ;-)

De Noedels zullen vast goed ge-olied zijn ;-)

Je boek is uit Fred, wanneer komt de volgende? haha
Ach, het bekende gezegde: "als je weet wat je allemaal eet, dan eet je niets". Ik heb ooit vakantiewerk gedaan in een wafelfabriek ("op iedere tafel een Maasstad wafel") en toen at ik ook een tijdje geen koekjes, wafels etc. Maar dat gaat vanzelf weer over.

Boek. Dat kost enorm veel tijd en ik moet een goed onderwerp hebben. Ik heb er wel al vaag over lopen denken om het boekje (ca. 160 pag.) dat ik een paar jaar geleden als fotokopie voor familie, vrienden en bekenden heb gemaakt, ook als pdf uit te geven. Alleen kost up-to-date maken denkelijk heel veel tijd, al is veel wat er in staat niet aan tijd gebonden. Ik broed nog even verder...
 
Boek

Ton, een goede vriend die ik al heel lang ken, is al een aantal keren in Vietnam geweest en heeft ook een paar artikelen gepost over de plaatsen die hij heeft bezocht. Zie bv. FredVN in "Vietnam" e.v.

Hij mailde me een recensie van mijn boek. Ik heb het uiteraard hieronder geplaatst. O-)


Recensie Boek Kleine Bedrijven in Vietnam
Toen ik de laatst op bezoek was bij mijn vrienden Fred en Minh in Vietnam en een fietstochtje maakte in de omgeving, viel mij op dat her en der langs wegen en paden allerlei spul lag wat op het eerste gezicht afval leek. Ook zag ik in het vochtige land vele eenden en kippen ogenschijnlijk vrij rondlopen en vroeg mij af wat het doel hiervan was.

Maar na het lezen van het boek over Kleine Bedrijvigheid in Vietnam heb ik een andere blik hierover gekregen.

Een voorbeeld:
Schillen en restmateriaal van kokosnoten die zo niets ter zake doende langs de weg leken te liggen, blijken voor velerlei producten te worden gebruikt. Niet alleen het eetbare deel en het vocht en vruchtvlees, maar ook de schillen en vezels levert weer het basismateriaal op voor (nieuwe) producten. Dit is maar een klein voorbeeld van de inventiviteit waarmee de Vietnamees van niets lijkend, veel meer weet te maken en zo z’n inkomsten vergroot.

Het boek, wat ik voor het gemak nu maar KBinVN noem, legt tot in detail uit wat er op allerlei gebied zoal wordt gedaan. Om tot een betere en slimmere verwerking van deze producten te komen, ontwerpen sommige boeren/ondernemers zelfs hun eigen machines om tot een snellere en handiger verwerking van hun producten te komen om het zo verder als eind- of bijproduct te kunnen aanbieden aan een volgende verwerker.

Het boek KBinVN beperkt zich niet alleen tot eet of drinkbare producten maar ook op het gebied van materiaal zoals betonverwerking, meubelen, motortechniek en kleine shops voor fotografie en kapsalons. Maar er zijn ook andersoortige werkzaamheden te zien op het gebied van: koken, eenden en kippen houden, viskwekerijen en verwerking tot voedsel en afgeleide producten. Ook op het gebied van bouwmaterialen zoals steenfabrieken, houtzagerijen en verzameling van karton en blikjes voor o.a. hergebruik.

En dit is maar een kleine indruk die ik naar aanleiding van het boek Kleine Bedrijven in Vietnam heb gekregen. Ik beveel de lezer dan ook aan om dit boek te bestellen. Het is reuze interessant en met veel aandacht voor detail geschreven. Het geeft een goede inkijk in het productieve en inventieve leven van de Vietnamezen die in de kleine bedrijvigheid werkzaam zijn. Veel leesplezier toegewenst…..

Ton


Zie voor het boek E-book Kleine bedrijven in Vietnam - Een kijkje van binnenuit

full
 
Laatst bewerkt:
Wafels

Even terug in de tijd. Omdat ik het gisteren over mijn vakantiewerk bij De Maasstad had, was ik nieuwsgierig of daar nog wat op internet over terug te vinden zou zijn. Wel, één hit: Rechthoekige winkeltrommel met papieren wikkel waarop een snoepend kind is afgebeeld en een plaatje van de Maasbruggen, voor kleine wafels van N.V. Biscuitfabriek De Maasstad, Rotterdam

Dit was meteen een goede, want één van de taken voor mij was het leeg- en schoonmaken van deze blikken. Dat was vooral leuk omdat er regelmatig nog kleingeld tussen het papier en de kruimels zat. En je kon dus op die manier je niet al te geweldige uurloon nog een klein beetje aanvullen.

Daarna moest je, als de lagen te dik waren geworden, het papier aan de buitenkant verwijderen. Uitermate geestdodend, maar nog niet zo erg als de “grote ruit”, waar ik mijn carrière bij De Maasstad begon.

Dat was een soort lange oven met bakplaten als een soort lopende band, die vlak voor je open klapten en waar dan een wafel lag van –in mijn herinnering- ca. 30 * 50 cm. en bloedheet. Die moest je dan met je nagel opwippen van de bakplaat, de klodders aan de zijkant verwijderen en op een stapel leggen. Op dat moment was de volgende wafel al weer gearriveerd.

Heerlijk afwisselend werk dus. O-)

Bij een aantal van de fotoshoots moest ik hieraan terug denken: hetzelfde monotone gedoe.
 
Downloaden webpagina’s

Al weer geruime tijd geleden ben ik bezig geweest met het downloaden van complete webpagina’s. Dit op verzoek van één van de leden van het racehelden-forum, die graag delen van het topic van/over Jan Thiel wilde bewaren. Het gebruikte programma HTTrack heeft nooit echt goed willen werken.

Bij toeval kwam ik zojuist een extensie voor de Google Chrome browser tegen. Een snelle test op de voorlaatste pagina (uitsluitend tekst) gaf een png van ca. 1 Mb. Een test hier op een topic met veel foto’s op die pagina gaf een png van 18 Mb. Kortom, dit lijkt goed te werken.

Zie voor de download: Awesome Screenshot: Screen Video Recorder
 
Rijstpapier (1)

In het Vietnamees “Bánh tráng mỏng”. Deze worden gemaakt door een familie van vier vrouwen: moeder en drie dochters. De middelste dochter Bé is degene, die de leiding van het bedrijf over heeft genomen. Het is één van de zeldzame bedrijfjes, waar alles nog met de hand wordt gemaakt.

In het schuurtje is de kaf van de rijst te zien, die als brandstof wordt gebruikt. Rechts is de “bedrijfsruimte”.

full



De rijst wordt elders gemalen omdat ze maar een klein bedrijfje zijn. Het rijstpoeder wordt gemengd met water tot een juiste dikte.

full



Het rijstmengsel wordt dun uitgesmeerd in een soort grote “koekenpan”…

full



…kort gestoomd…

full
 
Rijstpapier (2)

…en op de rand van een soort tafel gehangen.

full



Van daaruit wordt het rijstpapier door Be opgerold,…

full

full



…op bamboe rekken uitgespreid zodat het snel droogt.

full
 
Rijstpapier (3)

Als het rijstpapier droog is wordt het van de rekken afgehaald en tijdelijk in een plastic zak opgestapeld.

full

full



Ze worden per 100 stuks verpakt en verkocht.

full



Dit hele dunne rijstpapier wordt gebruikt om verse loempia’s te maken zoals gỏi cuốn en nêm nướng.

full
 
Vandaag doe ik een mooi rondje op de "motorbike" in de omgeving van Da Lat. Voorzover ik al gezien heb redelijk nieuw asfalt, en ze rijden hier iets relaxter :]
 
Spiegels

Inmiddels bijna 5 jaar geleden (time flies) beschreef ik de ellende met de spiegels van mijn motor in FredVN in "Vietnam" en de gevonden oplossing.

Welnu, die heeft zijn geld riant opgebracht: de spiegel zit er nog steeds op. Wel inmiddels voorzien van een likje zwarte verf. Nadeel blijft dat hij iets harder trilt dan een echte spiegel. Maar volgens de Vietnamese verkeers”regels” is alles, dat er achter je gebeurt, toch niet belangrijk, dus… O-)
 
Spandoek

Dit is de hoofdvestiging van de school, waar ik eerder de fotoshoot heb gedaan over het koken voor minority-kinderen. De school heeft weinig geld, dus voor de komende jaarlijkse vergadering van de vakbond worden de spandoeken zelf gemaakt: uitgeknipte letters worden op een doek geplakt.

De plankjes, die ze voor het uitlijnen gebruikten, lagen tamelijk scheef ten opzichte van zowel elkaar als van de bovenrand. Mijn hint, om de plankjes aan de bovenkant van het doek te leggen, werd weggelachen: “als het waait zie je er niets van…”.

Tja…

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan