Vietnam Deel 2

Trip

Op deze plaats is deze link volstrekt off-topic. Maar voor een motor-forum al een heel stuk minder, ook al gaat het over een brommer. Niettemin leuk om te volgen:

https://www.astroforum.nl/forum/ove...-het-kan-denk-ik-op-de-bromfiets-naar-kollase

Dit is trouwens niet de eerste lange trip die hij met deze fiets maakt. Duidelijk een routinier.
Sorry, you are not authorized to view this page.
Please try logging in or logging in as different user Login or send a message to the admin
 
Jammer. Ik kan helaas niet zien of je lid moet zijn en zo ja voor welke onderdelen.

Xin Loi (sorry).

Lid worden is trouwens best de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
Through rain and wind and weather…

…and also under the sun…

Move 'em on, head 'em up
Head 'em up, move 'em on
Move 'em on, head 'em up, rawhide
Cut 'em out, ride 'em in
Ride 'em in, cut 'em out
Cut 'em out, ride 'em in, rawhide
(Frankie Laine:
)

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Looking Forward (1)

Had ik mij net voorgenomen om alleen nog de fouten in de reisverslagen te gebruiken als trigger hoe het echt is, wordt me dat weer onmogelijk gemaakt. Want jawel, het blijkt nog steeds dwazer te kunnen.

“[…]We rijden op de brommer (met mondkapjes op) naar de woning van lerares Phuong Lai in Dien Lac. Hier woont ook de eerste geselecteerde leerling-in-nood, want dat is Lai’s zoontje Nguyen Tuan Hung (10). Het zoontje van een lerares die ook nog een van de nieuwe L-F managers is geworden? Dat vraagt om uitleg.
Het selecteren van nieuwe L-F leerlingen moeten wij toevertrouwen aan het schoolbestuur van de betreffende school. In de praktijk gebeurt dat in een lerarenoverleg weten wij. De directeur keurt de uiteindelijk voorgedragen leerlingen goed. Als wij op een aangesloten school komen hebben we altijd contact met de directeur hierover. Wij bezoeken de voorgedragen leerlingen op hun woonadres en geven dan de uiteindelijke goedkeuring. […]”


Het meest treffende voorbeeld van “Wij van wc-eend…” wat ik in heel lange tijd ben tegengekomen. Maar er is hoop:
“[…]We zijn meegegaan in de voordracht van het schoolbestuur. We zijn niet naïef; we zullen alles goed in de gaten houden. […]”

Nee hoor, jullie zijn niet naief. Wat wel zal ik maar voor mezelf houden.

Er zit dan wel een heel leuterverhaal omheen waarom het in dit ene specifieke geval nu juist wel een goed idee is maar daardoor wordt de waanzin van deze beslissing juist nog meer geaccentueerd. Zeker als je b.v. denkt aan alle, vaak verplichte, extra lessen, die het onderwijzend personeel de ouders door de strot wringen. Maar goed, dat is mijn cynische inslag.

Bij gebrek aan enig inzicht in hoe het hier echt werkt lijkt het laten selecteren door schoolbesturen een goede oplossing. Helaas, vriendjepolitiek (om een nette term te gebruiken) is hier veel meer dan in NL gewoon een keihard onderdeel van de cultuur. Ik doe wat voor jou, jij MOET wat voor mij doen. De afgelopen jaren zijn daar genoeg voorbeelden van langs gekomen. Denk bv. aan het feit, dat je bij een bruiloft minimaal hetzelfde bedrag terug moet geven als je ooit zelf hebt gehad. Dat LF geen enkel benul heeft van de cultuur hier, maar alles relateert aan de Nederlandse situatie wordt zo ongeveer elke dag weer bewezen.

Vandaar mijn principiële tegenstand tegen individuele sponsoring.

Morgen nog een stukje, waardoor bovenstaande reactie nog duidelijker wordt.
 
Looking Forward (2)

Toen ik las dat Hiep zou stoppen als manager had ik daar wat specifieke gedachten over. Maar kort daarna kwam het bericht dat dit om gezondheidsredenen was. Vooruit, dat zou kunnen.

Maar na verloop van tijd vertelt Johan –zoals zo vaak- waarschijnlijk per ongeluk gewoon de echte waarheid.

“Om half 3 staan we voor het nieuwe huis van manager Hiep. Hiep’s huis was erg slecht geworden, maar zij had nooit geld genoeg om het een grondige bouwkundige opknapbeurt te geven. Ons fonds heeft aan Hiep voor haar management werk altijd een kostenvergoeding betaald, maar als zij over haar slechte huis begon, hebben wij de boot afgehouden; we zijn immers een fonds voor educatie aan leerlingen-in-nood. Met Lucette van Quan Am foundation uit Nieuw-Zeeland kon ze meer. Quan Am heeft behoorlijk bijgedragen in de vernieuwbouw van Hiep’s woning. Er zijn zelfs 2 klaslokaaltjes in het huis gebouwd die geheel betaald en ingericht zijn door Quan Am.
Dat Hiep, toen zij moest kiezen om te minderen wegens haar gezondheid, heeft gekozen om te stoppen met het management werk van Looking-Forward en door te gaan met Quan Am kunnen we nu helemaal begrijpen.”


Ja, ik nu ook.

De puur financiële kwestie, die ik al eerder aangaf.

Er heeft al eerder in een verslag gestaan dat Quan Am een veel grotere financiële basis heeft dan LF en ook (veel?) meer kinderen sponsort. Dat betekende bv. dat Hiep gewoon soms afspraken met LF liet lopen ten gunste van Quan Am. Maar het zet de beslissing om wegens gezondheidsredenen te stoppen met LF maar wel door te gaan met Quan Am met veel meer kinderen in een heel ander licht.

Het stoppen van de in alle opzichten nutteloze Engelse lessen en de daarmee gepaard gaande vergoeding is gewoon de keiharde reden om te stoppen met LF. Op zich best nog wel begrijpelijk, maar realiseer je je dat als bestuur dan ook!

Maar nee hoor, we zijn niet naief…

Trouwens, twee klaslokaaltjes in het huis? Tegelijk twee lessen geven? Is Hiep een gespleten persoonlijkheid of zo? Ach, natuurlijk, in het kader van minderen van werkzaamheden… O-)


Bron: Dag 5: Welcome to Hung, Thanh, Dat, Vu and Nhi |
 
CBF: Controle op z’n jan Boeren Fluitjes

Naar aanleiding van de post van twee dagen geleden nog even mijn frustraties over het CBF, het Centraal Bureau Fondsenwerving.

Een n.b. gesubsidieerde organisate, die:
• De eigen regels op de website negeert
• Toegezonden argumenten niet leest
• Zelfs niet de beleefdheid heeft om mijn mails te beantwoorden.

“[…}Daarnaast onderzoeken we meldingen over vermeende misstanden… […]”
En dat doen ze door de balans van LF te bekijken, waar de twee belangrijkste posten
• Baten: Donaties en giften
• Lasten: Schoolgeldproject Vietnam
elk gewoon in één bedrag staan en ze concluderen vervolgens op basis van die twee bedragen dat er niets aan de hand is.

Briljant! Ik kan niets anders zeggen. Daarbij, ik heb nooit gezegd dat daar iets mis is. Eerlijk gezegd verwacht ik dat de gehele balans gewoon tot op de cent klopt. Ook als je de afzonderlijke posten bekijkt

Nee, de totaal verkeerde selectie van arme kinderen is het echte probleem. Het sponsorgeld komt bij de verkeerde kinderen terecht. En dat wordt structureel genegeerd.

Maar ja, gezien het voorgaande zal zelfs het torenhoge “wij-van-wc-eend”-gehalte van de post van twee dagen geleden naar verwachting niet tot enige reactie leiden.

Zoals al in de kop aangegeven staat CBF voor mij voor Controle op z’n jan Boeren Fluitjes: “Sorry Fred, mooier kunnen we het echt niet maken.”

Kom dat de echt arme kinderen hier zelf een keer vertellen!

Ok, morgen (en hopelijk ook de dagen erna O-) ) weer leukere dingen.
 
Water

Uit één van de laatste reisverslagen van LF:
“De vader is heel gastvrij en biedt ons een glas water aan. De glazen zijn schoon en het water komt uit een plastic fles.”

Rijkelijk overdreven. Dat water aanbieden is zo ongeveer een standaardhandeling hier. Of je nu bij particulieren of bij een bedrijf komt, het eerste wat er gebeurt is dat er een glas water voor je wordt neergezet. Als Minh bezoek krijgt doet ze precies hetzelfde.

Dat het water uit een plastic fles komt, zegt al helemaal niets. Het water is 100% zeker uit de eigen waterput afkomstig, maar wel vrijwel zeker (hoop ik dan altijd maar O-) ) eerst gekookt.


Toegegeven, als bezoeker, en zeker als toerist, blijft dit vaak een dilemma: wat eet en drink ik wel en wat niet.

Zelf liet ik dat altijd afhangen in welke situatie ik mij bevond en of die enig risico waard was. Vaak vond ik zelf van wel en het is eigenlijk maar heel zelden fout gegaan. Ik denk dat mijn darmstelsel zich ook aardig heeft aangepast. Al jaren neem ik ijs in mijn drankjes en eet allerlei twijfelachtige zaken.

Ach, het zal best wel weer eens een keer fout gaan. Risico van het vak.
 
HCM

Morgen is er geen post. Ik vertrek vrij vroeg naar HCM voor mijn reguliere bezoek aan JD, mijn oogarts. Hij heeft ook een nieuwe receptioniste, Linh, maar is een oude bekende. Ze werkte vroeger bij het America Eye Center, mijn vorige oogarts. Ik ben dus heel nieuwsgierig waarom ze is geswitcht. Ze hadden bij het AEC altijd heel goede receptionistes, vriendelijk, goed Engels sprekend, de meeste hoog-opgeleid. Ik stond ze graag en vooral vaak van hun werk af te houden.

Moeten we dus nog maar even volhouden… :p

Dinsdag vlieg ik terug, dus wie weet, misschien is er dan…
 
Net terug uit HCM na een –als altijd- gezellig bezoekje aan mijn oogarts. Op basis van scans en visueel onderzoek lijkt het erop dat de toestand van beide ogen redelijk stabiel is. Zeker voor mijn slechte linkeroog is dat goed nieuws. Druppels opmaken en over drie maanden terugkomen.

O ja, Linh werkt er nu drie weken tot volle tevredenheid van haarzelf en JD.

En helemaal van mij.
 
Laatst bewerkt:
Geld

Ditmaal een vraag. Wij kunnen en willen hem niet aan LF stellen want daar komt toch geen antwoord op. Uit één van de reisverslagen van de afgelopen dagen:

“Om kwart over twee melden we ons bij financieel manager ms. Thanh in Dien An (11km.). De goedkoopste manier voor goede doelen om geld over te maken naar een ontwikkelingsland is via een Londense financiële instelling (FCStone). Het geld moet dan naar een plaatselijke bankrekening overgemaakt kunnen worden. Thanh heeft op haar naam een rekening geopend bij een Vietnamese bank. Zij moet nu dus steeds het geld dat wij nodig hebben voor ons bij de bank ophalen. Deze keer heeft ze 40 miljoen Dong voor ons klaar liggen.”

Wij begrijpen niet waarom het goedkoper is om het geld via een Londense instelling over te maken. O.i. moeten dan twee keer kosten worden betaald. En je kunt moeiteloos vanuiit Nederland vanuit de eigen bankrekening rechtstreeks geld overmaken naar een Vietnamese bank.

FCStone
“INTL FCStone Ltd (“IFL”) is a wholly owned subsidiary of INTL FCStone Inc. (INTL), a Fortune 500 company that focuses on select international and domestic financial markets.
IFL’s Global Payments team specializes in transferring funds to the developing world. It provides customized foreign exchange and treasury services to customers including international aid and development organizations, UN agencies, government agencies, NGO's, religious entities, multinational corporations, and financial institutions.”


Deze strofe van hun website geeft niet echt veel meer harde info, anders dan wat promotioneel geblaat.

Het enige dat we konden verzinnen is dat het op de één op andere manier belastingtechnisch voordeliger is. Maar zelfs dat…

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?


Bron: Dag 13: De plastic stoeltjes worden voor ons gepoetst |
 
Inderdaad vreemd, misschien dat het voor de overheid makkelijker is om de geldstromen na te gaan en mag je goede-doelen-centen niet zomaar op een prive-rekening zetten. (want dan valt de controle denk ik weg). Ik kan het zomaar heel erg fout hebben...
 
Ik weet niet of ik de enige ben, maar sinds de forum-update krijg ik je foto's niet meer te zien...
Foutmelding : Je hebt geen permissie om deze pagina te bekijken of deze actie uit te voeren (indien ik op je foto-link klik).
 
Ik ben nog niet echt enthousiast over de nieuwe opzet, die zonder waarschuwing over de muur is geflikkerd. Met name allerlei mogelijkheden tot gecomprimeerde overzichten als favorieten mis ik.
Toevallig zijn de laatste foto's van de kerk nog op de ouderwetse manier in de post geplaatst, dus via eerst uploaden naar Media. Dus waarom...???
Ik kan ze bij mij normaal zien.
Tja, ik zou iets over de testprocedure kunnen zeggen maar laat maar.
 
Ik haak af.
In een ander topic ben ik bezig om de foto's over te hevelen van privé naar openbaar. Gisteravond is dat niet meer gelukt.
Ik ga later vandaag nog wel eens kijken.
 
Fiets

Kort geleden heb ik een nieuwe verende voorvork in mijn fiets gemonteerd. Het onderste deel kon je behoorlijk zijwaarts heen en weer bewegen en dat was ook bij het fietsen goed te voelen..En ondanks uitgebreide pogingen kreeg ik hem niet gedemonteerd. Dus even naar mijn vaste fietsenzaak. Die gaf aan dat hij wel een adres wist waar ze hem konden reviseren.Prijzen wist hij niet, ook niet wat een nieuwe zou kosten. Dus de voorvork en Minh’s telefoonnummer achtergelaten.

Die werd later die dag gebeld, dat een nieuwe voorvork ca. VND 300.000 zou kosten. Meteen laten bestellen: voor een dergelijk bedrag ga ik niet aan mijn oude voorvork laten klooien.

Uiteindelijk bleek het geen originele Martin 107 voorvork te zijn. Dat werd er ook netjes bij verteld. Zelf vond ik hem hem er eigenlijk beter uit zien dan het origineel. Maar het betekende wel o.a. wat meer werk:
  • Stukje afslijpen om de ring van het onderste kogellager er omheen te krijgen: een rotklus
  • Nieuw beugeltje maken voor de handremkabel (zat in de oude vork geïntegreerd)
  • Bovenaan een ring weglaten omdat het deel in het balhoofd een paar mm. korter was.
Maar goed, voor de uiteindelijke VND 280.000 ziet het er weer goed uit en werkt het naar behoren.

Tijdens het zoeken naar materialen voor de ombouw kwam ik zowaar ook de originele zijstandaard tegen, die ik er al heel lang geleden vanaf had gegooid. Na ampele overwegingen weer gemonteerd en dat blijkt een goede zet. Als ik nu met mijn grote camera op stap ga kan ik de fiets gemakkelijk even neerzetten in plaats van hem in de berm te moeten gooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan