Vietnam Deel 2

Geschikt model (2)

Deze modellen werken in het resort.

Model 4.jpg
Model 5.jpg
 
Verkeersregels (1)

Vietnamezen kunnen niet rijden: niet technisch en niet tactisch.

Xin Loi, ik sla nu inderdaad wat door. Alle Vietnamezen is natuurlijk iets bezijden de waarheid. OK, 98-99% is een reëlere schatting.

Voor degenen, die binnenkort deze richting opkomen nog even een opfrisser. Oh, en heel graag jullie ervaringen hier in dit topic!

GreenMeanie kwam met de hint om op Youtube eens met de term "Ninja Lead" te zoeken. Ik heb hiervan dankbaar gebruik te maken om mijn verhaal te larderen met toepasselijke voorbeelden.

Regel 1
Alles wat niet recht voor je gebeurt is er niet, gebeurt niet, en hoef je je dus niets van aan te trekken. Dat recht voor je moet je dus ook heel letterlijk nemen. Een praktijkvoorbeeld. Als ik op de grote weg het gas een keer open wil draaien en met een voor hier iets te hoge snelheid een uitrit van een landweggetje nader, dan steekt men rustig over als ik binnen 10 meter van de kruising ben. Ik zit er niet recht voor dus…

En nee, dit is niet gechargeerd maar de harde praktijk. Snelheid schatten is niet bepaald iets wat diezelfde 98-99% beheerst.

Wie denkt dat ik overdrijf, wel, zie voor een paar aanschouwelijke voorbeelden
onder 1, 3 en 5. En wie nog steeds denkt dat dit uitzonderingen zijn, kom gezellig langs en neem een GoPro o.i.d. mee voor op de helm. Kun je dezelfde filmpjes op YouTube zetten.

Wegbelijning
Een lijn in het midden van de weg is precies wat ik zeg: hij geeft het midden van de weg aan. Het maakt niet uit of het een stippellijn, een enkele of een dubbele doorgetrokken lijn is en of de lijn in een volstrekt onoverzichtelijke bocht getrokken is, niemand trekt zich er iets van aan en haalt gewoon blind in.

Erich kwam ooit op een mooie bochtige vierbaansweg (vanuit Nha Trang naar het noorden) met dubbele witte streep in het midden, rijdend op de meest rechtse baan, in zijn baan een tegemoetkomende auto tegen. Hoe dol wil je het maken.

Het enige dat voor inhalen effectief is, zijn de aaneengesloten betonblokken op de weg. Hoewel je dan nog steeds motorrijders tegenkomt, die langs de betonblokken aan de verkeerde kant van de weg rijden totdat er een opening is waar ze naar de goede kant kunnen.

Morgen (veel) meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik schuif het beantwoorden van vragen over deze serie door tot na het laatste artikel. Dat maakt het gemakkelijker om zaken te combineren.

De link over het voedsel op bovengenoemde pagina heeft wel geweldige foto's.
 
Verkeersregels (2)

Knipperlichten
Werkende knipperlichten op een motor of auto geven aan dat deze het ook daadwerkelijk doen. Het is geen enkele indicatie dat de bestuurde van plan is van richting te veranderen. En mocht hij dat al van plan zijn, dan is er geen enkele garantie dat dit in de richting van de knipperlichten is.

Stoplichten
Deze hebben een grote mate van overeenkomst met knipperlichten. Als ze branden is dat een teken dat ze het ook doen. Al moet ik toegeven dat het ten opzichte van jaren geleden al een stuk beter is. Toen reed verkeer per definitie nog een tijdje door rood en begon het kruisende verkeer ruim voor groen alvast te rijden. De politie is daar behoorlijk hard tegen opgetreden en inmiddels stoppen de meesten wel voor rood. Behalve natuurlijk als ze linksaf of rechtsaf moeten. Dan rijden ze gewoon door rood.

Ik stak een keer in HCM bij groen voetgangerslicht over op een zebra en werd er bijna vanaf geveegd door een motorrijder. Op een paar meter afstand stonden een paar motoragenten gewoon te lachen om mijn verontwaardigde gebaar. Zelfs mijn opgestoken middelvinger leverde geen enkele reactie op.

Voorsorteren
Tja, nog zo’n niet in het Vietnamees vertaalde term. Men gaat staan waar op dat moment ruimte is. Daarbij volledig negerend of er naar de andere kant van de weg afgeslagen moet worden. Gewoon vast beginnen met naar de andere kant te rijden als het stoplicht nog op rood staat. Dan zit de rest, die gewoon rechtdoor gaat, niet recht voor je maar naast je en is er dus niet.

Bochten
Qua bochtenwerk rijden Vietnamezen alsof ze op een circuit zitten.

Verkeer 1.jpg


Zie bovenstaande tekening en neem even aan dat dit een tweebaansweg is. Vietnamezen, die van boven naar beneden rijden zullen dus bijna altijd deze getekende lijn rijden. Als je dus als netter westerling netjes rechts van de weg van onderen naar boven rijdt heb je pak weg 80% kans, dat je in de bocht oog in oog met een andere motorrijder staat. Ga er bij het rijden in de praktijk van uit dat die kans hier gewoon 100% is. Al helemaal op landweggetjes.
 
Verkeersregels (3)

Inhalen
Bij het inhalen rossen de meesten zo ongeveer je spiegels eraf. Dat kan, want bij veel anderen ontbreken de spiegels, dus geen angst dat de eigen spiegels eraan gaan. Dat rossen gebeurt dan met lichaamsdelen of bagage.

Als hun voorwiel iets voor dat van jou zit zien ze je niet meer, ben je er dus niet en stuurt men alweer (scherp) naar rechts. Of links, als ze je aan de rechterkant hebben ingehaald, wat hier ook de normaalste zaak van de wereld is.

In Nederland was kort geleden Cookies op AD.nl | AD.nl in het nieuws. Welnu, ook dit is hier aan de orde van de dag. Dat er nier niet meer doden in het verkeer vallen dan de eerder in dit topic genoemde kleine 10.000 per jaar is alleen te danken aan het feit, dat motorfietsen vrij smal zijn en meestal nog net tussen het inhalende voertuig en de berm passen of –god zegene de greep- blind de berm in duiken. Soms te verkiezen boven de spijkerharde muur, die bus of vrachtwagen heet.

LET OP! Die ruimte is er meestal niet als je als motorrijder besluit om een vrachtauto netjes links in te halen en op hetzelfde moment zit er een tegemoetkomende vrachtauto al bijna naast. Een neef van onze overburen is op die manier geplet.

Nog een tweede waarschuwing. Als je als motorrijder op pakweg 10-20 meter achter een auto (of zoals ik achter de grote motor van Erich) rijdt en er zit verder niets achter je, kun je er zeker van zijn dat elke tegenligger, die een voertuig voor zich wil inhalen, dat ook onmiddellijk doet zodra hij het voertuig voor je is gepasseerd. Dat jij daar op korte afstand achter zit is onbelangrijk. Je zit er ook niet recht voor want zijn aandacht is voornamelijk op zijn voorganger gericht.

Keren zonder te kijken
Dit valt in dezelfde categorie als afslaan naar links of rechts. Het overige verkeer zit achter je dus is er niet. Een treffend praktijkvoorbeeld onder 6.

Spiegels
Als ze al op een motor zitten, zijn ze zeker niet afgesteld of zien ze eruit als deze. Uitermate geschikt om een flesje bier op te zetten tijdens een korte stop of je mobieltje even op te leggen als je stopt om een sigaret op te steken. Daarna kun je weer gewoon verder rijden: je hebt twee handen nietwaar? Gewoon links het mobieltje en rechts de sigaret en gas geven.

Verkeer 2.jpg


Ach ja, waarom zou je ook geïnteresseerd zijn wat er achter je gebeurt als alleen vóór je van belang is.
 
Verkeersregels (4)

Mobieltjes
Een groot deel van de bestuurders hier rijdt met het mobieltje in de hand of aan het oor. Zelfs op grote doorgaande wegen kun je auto’s op de snelle baan soms gewoon op de fiets moeiteloos inhalen. Handsfree, weer zo’n woord dat nooit in het Vietnamees vertaald is of –ben ik bang- zal worden. Slingeren doen veel motorrijders, dus dat ligt niet alleen aan het mobieltje.

Uitritten
Tijdens mijn sabbatical heb ik een keer ongeveer 20 minuten buiten bij een uitrit op Minh zitten wachten en de motorrijders bekeken, die van het terrein af kwamen. NIEMAND, maar dan ook echt NIEMAND keek of er voetgangers op het trottoir liepen (sowieso een minderwaardig soort weggebruiker hier) en of er iets op de weg reed, waar ze bij invoegen rekening mee zouden moeten houden.

Buitengebieden
Rij op landweggetjes in de buitengebieden altijd wat meer op het midden van de weg. Dan heb je wat meer speelruimte voor al het ongeregeld, dat blind en zonder te kijken uit uitritten en woonhuizen komt zetten. Dat kan elk soort voertuig, mens of dier zijn. En meestal met een grote boog tot aan de overkant van de weg, waarna rustig aan en meestal zonder te kijken naar de goede kant wordt gestuurd.

Honden
Een speciaal slag van de bovengenoemde soort. De meeste honden scheppen er een sadistisch genoegen in om bij het passeren van een open hek luid blaffend naar buiten te komen en een stukje mee te rennen, met af en toe een sprong naar je been.

Onze dierenarts had ook een aanvaring met een hond. Die kwam uit een poort en zag hem aankomen op de scooter. De dierenarts remde en de hond ging zitten. De dierenarts gaf wat gas bij en de hond stak plotseling over. Bij de val brak de arts zijn sleutelbeen. De eigenaar van de hond weigerde om ook maar iets voor de arts te doen. Zelfs het bieden van geld om een dokter/ambulance te bellen werd niet op gereageerd. Even honds als zijn viervoeter dus maar absoluut tekenend.

Runderen
Voor de oudere jongeren: Pipo, koeien!

Deze kom je regelmatig op buitenwegen tegen. Minder erg dan Vietnamese motorrijders: ze handelen bijna altijd voorspelbaar. Hoewel, ik heb één keer gehad, dat ik op de fiets een kudde inhaalde en toen ik er net een stukje voor zat sloeg het zaakje op hol. Met een behoorlijke inspanning kon ik ze voor blijven en hevig twijfelend over die voorspelbaarheid puffend en hijgend mijn tochtje vervolgen. .

Een tijdje terug moest ik tijdens een fietstochtje een kudde tegemoetkomende koeien passeren Gewoon uiterst rechts blijven rijden (en zonodig even stoppen) en dan gaat het altijd goed. Ik was er al vrij dichtbij toen op zeker 50 m. een miep op een scooter hevig toeterend hard aan kwam rijden. Die verwachte blijkbaar dat ik netjes voor haar zou stoppen, laten passeren en dan verder rijden. Fietsers zijn hier ook een minderwaardig soort weggebruikers: meestal arme lui die geen motor kunnen betalen. Iemand als ik dus. O-)

Als lompe Hollander was wel nieuwsgierig naar haar dapperheid en hoefde maar twee wat snellere trappen bij te geven om te zien wie zou winnen: de scooter of de koeien. Een verontwaardigd claxonneren gaf aan dat de koeien ruimschoots op punten wonnen. Jammer, geen K.O. :+
 
Verkeersregels (5)

Verlichting
Donker
Als het donker is heb je hier globaal twee smaken: geen verlichting of ze halen de vliegtuigen ermee uit de lucht. Dimmen voor een tegenligger? Waarom zou je. Kortom, in het donker zelf rijden is met mijn slechte ogen levensgevaarlijk. Ik heb dat in al die jaren dan ook slechte één keer gedaan.

Overdag
Johan van LF schreef een keer in een reisverslag:
“Als we vertrekken regent het hard en ik denk dat het verstandig is met licht op te rijden. Halverwege de straat stopt Hiep en zegt dat ik mijn brommerverlichting uit moet doen. Bij ons in Nederland gaat veiligheid voor alles, maar in Vietnam gaan blijkbaar de geesten van de overledenen voor alles.”

Mijn antwoord indertijd hierop:
“Wat mij betreft, en alle Vietnamezen, die ik hierover gesproken heb, je reinste flauwekul.
Is ze bang dat de geesten schrikken van het licht? Nou, zeker weten van niet.


Daarnaast doen veel Vietnamezen het licht aan als het harder gaat regenen (en sommigen zelfs als het donker wordt O-) ). Zowel Erich als ikzelf rijden altijd met licht aan, net als vrijwel iedereen in Nederland.

Dus, doe gewoon net als in Nederland het licht van de motor aan. Hopelijk scheelt het.”

Dat levert wel veel wijzende vingers op. Mooi toch, een teken dat ze je hebben gezien.

Bezopen
Zo rijden de meeste Vietnamezen en ze zijn het ook vaak. Na een gezellige familiebijeenkomst of een bruiloft, waar het bier meestal rijkelijk vloeit stapt men doodgemoedereerd op de motor of achter het stuur van de auto. Hier in de omgeving hebben ze dan echt de volledige breedte van de weggetjes nodig.

Rond Tet is het nog veel erger. Daar gaat men naar familie, vrienden of bekenden, drinkt een paar glazen (of “wat” meer O-) ) en op naar de volgende. Die dagen blijf ik zelf bij voorkeur thuis. Er is toch niets open en om continue alert te moeten zijn op bezopen rijgedrag van bezopen Vietnamezen…

Ik heb niet de indruk dat de politie erg veel aan alcoholcontrole doet. Het lijkt me dat dit… ehh, nee!

Sorry, terras en Dalatwijn (zonder alcoholcontrole O-) :+ )
 
Verkeersregels (6)

Ik denk dat ik de afgelopen dagen de meeste situaties van het Russische roulette, dat ze hier “verkeer” noemen, wel heb beschreven. Zoals uit de filmpjes blijkt: “hier is niets te dol”. Vandaar de kleine 10.000 verkeersdoden op jaarbasis.

Nog wat laatste opmerkingen en hints.

Weg
Voor wie er eens goed voor wil gaan zitten om op een leuke bochtige weg wat aan het betere bochtenwerk te doen een waarschuwing. OVERAL, maar dan ook echt OVERAL kun je zaken tegenkomen als:
  • gaten in de weg. Soms heb je mazzel en staat er een grote tak in. Maar meestal zijn die al eruit gereden door telefonerende, appende of gewoon slapende chauffeurs.
  • los zand, grint, stenen, dieren,
  • geparkeerde zaken als auto’s, motorfietsen, kruiwagens, bakstenen, bergen zand
  • bomen en lantaarnpalen
  • overstekende voetgangers zonder enige haast of zelfs kruipende babies op de snelweg
  • blind uit een uitrit, poort of huis komende fietsers, motorrijders, auto’s, loslopende honden, koeien en oude mensjes
  • aan de verkeerde kant van de weg rijdend verkeer
  • kerende voertuigen, ook gewoon in blinde bochten
  • en het klapstuk: vrachtauto’s en autobussen, die op grond van hun grootte werkelijk overal blind inhalen. Vandaar het grote aantal ongelukken met deze voertuigen..
Trottoir
Dat is in steden als HCM bijna overal onbegaanbaar door bomen, lantaarnpalen, kraampjes, lukraak neergezette motorfietsen, werkzaamheden en vooral richels, kuilen, opstaande randen waar je met grote regelmaat je enkels op verzwikt.

Denk niet dat als dat er niet is je als voetganger wel rustig van het trottoir gebruik kunt maken. Want dan is dit het domein van de motorfietsen, die over het trottoir rijdend bij stoplichten een aantal motoren proberen in te halen. Met name in de spits lijkt het wel of er meer motoren op het trottoir “racen” dan op de weg. Ik heb al eens een artikel gepost dat de politie hier tegen optrad. Maar het is dweilen met de brandkraan wijd open.

Hoofdregels.
Tot slot de al eerder geposte hoofdregels waarop het verkeer hier is gebaseerd.
1. Vietnamezen rijden alsof ze alleen op de weg zijn.
2. Alleen recht vooruit in het verkeer is belangrijk. Al het andere is er niet.

Dus:
Rij geconcentreerd!
Rij defensief, maar ook weer niet te. Neem je plaats op de weg duidelijk in.
Rij alsof er achter elke bocht iets stilstaat of op jouw weghelft rijdt. En vaak is dat ook zo.
Rij alsof er uit elke zijstraat iets komt, dat niet oplet. En meestal is dat ook zo.
Rij alsof alle andere weggebruikers er niets van kunnen. En altijd is dat ook zo.
 
Ehhh…

Toen ik gistermorgen de tv aanzette op FoxSport stond daar een melding dat vanwege een begrafenis er het gehele weekend geen uitzending zou zijn.

Geen MotoGP. :( |(

Geen F1. :( |(

Navraag bij Minh leerde dat een ex-partijleider is overleden en dat er daarom geen entertainment-programma's worden uitgezonden.

Ok, klinkt logisch.

Maar mag ik het dan op z'n minst merkwaardig vinden dat alleen FoxSport en één andere buitenlandse zender een dergelijke melding gaven en dat op de Vietnamese zenders de nagesynchroniseerde Chinese soaps en programma's met vrolijke zang en dans gewoon doorgingen? :?

Gelukkig hebben we al een paar jaar met de glasvezelkabel een goede internetverbinding en dankzij F1oday een paar goede links.
 
Vorige keer een Sky sports stream gebruikt aangezien de televisie door de ex was meegenomen.... Met een fatsoenlijke verbinding moet je nu dus al zitten kijken!
 
Veel kijkplezier dan! Net nog even de horror crash van JL gezien... snap nu waarom hij er niet bij is.
We gaan beginnen!!
 
Sleur…

…maar gelukkig geen pleur. Deze dame heeft een marktkraampje naast Mận. Zie mijn boek voor Mận’s foto’s: https://www.professional-support-solutions.com/kleine-bedrijven-in-vietnam/

Na een aantal dagen overvloedige regen is het daar één grote modderpoel. Haar concullega’s (o.a. Mận in de witte broek) helpen een handje om de motor achteruit op de weg te krijgen.

Sleur 1.jpg
Sleur 2.jpg



En met succes.

Sleur 3.jpg
 
Dumbphone

In Moet de smartphone ook in Nederlandse scholen worden verboden? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl iemand waar ik het volledig mee eens ben.

Onderzoek wijst uit dat smartphones dommer maken
Kirschner is zelf heel resoluut in het verbieden van smartphones en laptops tijdens zijn colleges. "Als je in mijn klas zit, kom je om naar mij te luisteren en niet om interactie te hebben met andere mensen op een andere plek. Bovendien leid je met een flikkerend schermpje ook je buurman of buurvrouw af. Dat is bijna net zo irritant als ongewenst gedwongen worden om mee te roken."


Minh is daar ook mee bezig in de groepen maar dat is nog niet tot iedereen doorgedrongen. Regelmatig worden opdrachten van Minh op de smartphone ingeklopt, door Google Translate gehaald en het resultaat werkelijk zonder enige aanpassing in de groep binnensmonds mompelend voorgelezen, starend naar het schermpje. Ik ben ook “uiterst populair” bij een aantal vanwege mijn cynisch commentaar hierop.

In Vietnam varieert de publieke opinie nogal. Er is (nog?) geen officieel standpunt over. Scholen mogen zelf een beslissing nemen. Op dit moment hebben we geen enkel idee hoeveel scholen een ban hebben uitgesproken.

OK, eerst Minh’s studenten…
 
Essay

Assignment for the students of Minh:
  • What do you feel are the right uses of money? What other factors are important for a good life?
  • Write an essay of minimum 250 words.

Essay from TAM, grade 12
People say that the most valuable currency is the smart money, or the greatest value of money is in the way people spend money, not spend much money.

I think we should know the priority of spending money. Prior knowledge recognizes what needs to be bought first, what is bought after or eliminated to save money for things that are more practical than what is needed. I often distinguish and recognize what is needed and what is my own desire. Sometimes I have to accept to give up something that is not necessary, to focus on the things that are worth and need to me. So I will not waste money.

Plus, I used to make money. I will spend my money on small online business. I choose to sell clothes, pants and lipstick. This made me earn extra income. I can pay for my tuition monthly without asking for help from my parents.

However, besides using the right money and earning money, we forget to keep our health. Because health is the most important asset of human beings. Suppose we have a lot of money and a lot of valuable assets but we have cancer. In your opinion, are you happy, or are we feeling anxious in the face of illness?

In summary , in life, in addition to making money and saving them reasonable you need to care about your health.
 
Essay

Assignment for the students of Minh:
  • What do you feel are the right uses of money? What other factors are important for a good life?
  • Write an essay of minimum 250 words.

Essay from NU, grade 11
Money is an essential part of life. I am a person who knows how to think for other people especially for my family. I always use my money to buy the neccessary items in the faminly. I think that is a good use of money and i am happy about that.

Using the right money is use money for what is needed, for certain purpose. Using the right money also saves me money. Because money is due to the efforts of parents make, so when using the right money i feel very happy that i have some help to parents. Although money is a necessity for life. It can helps us sarisfy our shopping, eating, and everything else in life.

But it is not sure that it will bring us happiness. Happiness does not depend on the rich but on ourselves. We must always open our heart, love, help others around, listen to others and improve ourselve. Then, we will feel life meaning and help us love life. We should do the things we life and exercise regularly. It is also a way for us to feel comfotable and have good health. Then, our life will be happy that depends on the money.

Do not let our lives depend too much on money. Let's take our own life and do not let the money make us go wrong
 
Terug
Bovenaan Onderaan