Vietnam Deel 2

uitgekookt, met de nieuwe GPDRdinges wetgeving mag dat ook niet zomaar meer he Fred ;-)
Ze verstaan mij niet, dus ik kan ze ook niet om toestemming tot plaatsen vragen. O-)

Ik vraag overigens altijd om toestemming om een foto te maken. Het is toch wel opvallend hoeveel mensen hier nee zeggen.
Maar je hebt ergens wel gelijk. Ik zal er nog eens over nadenken. Het beperkt het aantal foto's behoorlijk. O-)
 
Schade

Uit het laatste reisverslag van Looking Forward:
“Ook dat ik een kleine botsing met een taxi heb gehad, hebben we, om het thuisfront niet te verontrusten, niet verteld. Ik wilde met m’n brommer de stoep oprijden, maar het voorwiel gleed weg en zo raakte ik een geparkeerde taxi tegen de achterbumper. De schade leek in eerste instantie best groot, maar de bumper bleek voor een groot deel flink geplamuurd en bijgespoten.

Schade 1.jpg


Op zijn achterlicht zat een kras. De plamuur klapte er makkelijk van af. De taxichauffeur wilde er een goede financiële slag uit slaan, maar omstanders adviseerden om de politie te bellen. Echter niemand van de adviesgevers wilde zelf de politie voor mij bellen. Ik kan dat niet want de politie spreekt geen Engels. Toen heb ik Hoa, de brommerverhuurder gebeld. Hij kwam meteen en ging met de taxichauffeur in verhit debat. Uiteindelijk kwam hij tot een halvering van de door de chauffeur gevraagde schadevergoeding; 150 euro in plaats van 300. Zonde van het geld, maar we waren al lang blij dat we zelf niet gewond zijn geraakt.”


Bron: Dag 22: It’s over; we’re coming home |

Mijn eerste gevoel was, dat ze hem goed belazerd hebben. Dat mede omdat hij een paar jaar geleden schreef, dat hij bij dezelfde toko een motor “met speciale aanbieding” huurde. Kosten (op basis van zijn eigen reisverslag) VND 200.000 per dag, terwijl iedereen bij onze vaste motorverhuurder op dat moment VND 100.000 betaalde en wij als goede klant VND 80.000.

Maar omdat deze kennis voor mijzelf en ook voor anderen nuttig kan zijn heb ik Minh bij één van onze twee vaste taxichauffeurs laten informeren. Die kwam met de volgende bedragen.

Bumper.
Reparatie kost ca. VND 500.000 = ca. € 20

Licht.
Als er een nieuw achterlicht op moet kost dat ca. VND 2,5 - 3 M = ca. € 90 - €110.

Totaal ca. VND 3,5 M = ca. € 130

Hij is dus wat minder belazerd dan ik dacht, vooropgesteld dat er ook echt een nieuw achterlicht op is gezet. En dat zal vrijwel zeker niet. Die kras, die er misschien al een tijdje op zit, krijgt het volgende slachtoffer ongetwijfeld weer voorgeschoteld. O-).

Voor wie ooit in een dergelijke situatie verzeild raakt had Minh’s taxichauffeur nog een hint.

Als je zelf schuldig bent nooit de politie erbij halen. Die gaan meten en schrijven en dan ben je gegarandeerd duurder uit. Zijn advies is iemand erbij roepen die verstand van zaken heeft.

We hebben hem alvast gereserveerd. :+
 
Omgeving 5

Zo af en toe neem ik mijn grote camera mee op een fietstochtje. Hier wilde ik eigenlijk moeders fotograferen, die druk bezig was met het drogen van de rijst. Helaas, ze wilde onder geen beding op de foto, maar bleef wijzen op hun dochter. Vooruit dan maar, naast het huis met een mooie achtergrond.

Pas thuis bij het bewerken viel me de smartphone op. Zucht…


Omgeving 5.jpg
 
Was me niet eens opgevallen. Ik ergerde me mateloos aan die telefoon, die ik over het hoofd had gezien. OK, dat gebeurt me ook niet meer (hoop ik).

Maar een broer is al heel snel groter… O-)
 
Hallo allemaal,

Inmiddels via FredVN vernomen dat een Nederlands internationaal RBW met aanvullende prints moet voldoen om op een lichte motor rond te tuffen in Vietnam.

Ik heb in totaal 4 weken de tijd voor mijn trip. Ik zit eraan te denken om te reizen van Ho Chi Min naar Hanoi of andersom, ahankelijk van de ticketprijs. Weten jullie wat de beste plek is om een motor aan te schaffen? Heb begrepen dat dit beter te doen is dan huren?!
 
De info over het IR komt van een Vietnamese overheidssite. ANWB en Min.BuZa hebben andere ideeën daarover.

In ik denk deel één heeft wel een en ander gestaan over het huren/kopen van een motor. Ik meen vnl. in Hanoi. Ik heb daar zelf geen enkele ervaring mee dus kan daar ook niets over zeggen.
 
Hallo allemaal,

Inmiddels via FredVN vernomen dat een Nederlands internationaal RBW met aanvullende prints moet voldoen om op een lichte motor rond te tuffen in Vietnam.

Ik heb in totaal 4 weken de tijd voor mijn trip. Ik zit eraan te denken om te reizen van Ho Chi Min naar Hanoi of andersom, ahankelijk van de ticketprijs. Weten jullie wat de beste plek is om een motor aan te schaffen? Heb begrepen dat dit beter te doen is dan huren?!

hier ook voornemens een (motor)reis door vietnam te maken volgend jaar. Na al aardig wat zoekwerk ben ik er wel aan uit dat ik ga huren via TigitMotorbikes buy, ride and sell back motorbikes in Vietnam., die doen one way rentals voor een goede prijs en je hebt kwalitatief goed onderhouden materiaal. Plus je kunt meteen vertrekken ipv eerst nog een barrel zien te kopen ergens.
 
We hebben bezoek uit NL, dus ik heb alleen even een snelle blik geworpen op de site. Ziet er goed uit. Ik zal vragen of Minh één van de komende dagen even kan kijken. Ik zag wel dat het verhaal over het int. rijbewijs lijkt op wat ik ook vertel.

Zoals al eerder gezegd, ik heb hier zelf geen enkele ervaring mee.
En zoals ik ook op de site zag, officieel kun je geen motor op je eigen naam kopen.
 
Gezien hier enkele MFers posten die met regelmaat van/naar Vietnam reizen, zijn er nog tips voor het boeken van de vliegreis? Voor zover ik kan zien zijn er geen rechtstreekse vluchten vanaf NL en heb je altijd ergens een tussenstop. Adviezen voor bepaalde routes/maatschappijen of ander tips&tricks?
 
Leegstaande school (3)

Ik heb van deze foto’s plus nog een paar andere en soort e-boekje gemaakt zodat potentiële modellen een idee hebben van de locatie. Datzelfde heb ik gedaan voor het Hai Thái Resort en het Hồ Suối Dầu Lake hier in de omgeving. Ik zal kijken of ik ze ergens op de website van mijn boek kan laten plaatsen.

Nu alleen nog een geschikt model… O-)

School 5.jpg
School 6.jpg
 
Gezien hier enkele MFers posten die met regelmaat van/naar Vietnam reizen, zijn er nog tips voor het boeken van de vliegreis? Voor zover ik kan zien zijn er geen rechtstreekse vluchten vanaf NL en heb je altijd ergens een tussenstop. Adviezen voor bepaalde routes/maatschappijen of ander tips&tricks?
Tja, dat is heel persoonlijk: kosten, plaats tussenstop, kwaliteit maatschappij etc.

Zelf vlieg ik al heel wat jaren naar Holland uitsluitend met Quatar.
Voordelen: zeer goede maatschappij, tussenstop ergens halverwege. Vind ik zelf erg prettig i.p.v. ca. 11 uur naar Singapore of Bangkok.
Nadeel. Lange tussenstop op de vlucht SGN-AMS (ca. 8 uur). AMS-SGN is meestal ca. 3 uur.

De vriend die over is uit Holland en vanmiddag terug vliegt naar HCM is ook al voor de tweede keer met Quatar gekomen en is nog steeds tevreden.

Mijn dochter heeft één keer jaren geleden Vietnam Airlines gekozen. Ze is niet groot maar zelfs zij klaagde over beenruimte. Op de terugvlucht kon ze een upgrade naar een soort tussenklasse boeken en die was wat beter.

Succes en sterkte met de keuze.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan