Vietnam Deel 2

Binnenkort…

…in dit topic: Het maken van wierookstokjes.

Bij toeval kwam ik dit bedrijfje tegen op een plaats, waar ik zelden kom op de fiets. Toeval, omdat ze maar af en toe een dag bezig zijn en ik net op zo’n dag langs fietste en de stokjes in de tuin lagen te drogen.

Ik heb het telefoonnummer en Minh belt een keer om een afspraak te maken. De echte reportage kan dus nog even op zich laten wachten. Maar voor wie veel meer van dit soort bedrijfjes wil zien: E-book Kleine bedrijven in Vietnam - Een kijkje van binnenuit

Nu alvast een voorproefje…

Wierook 1.jpg
Wierook 2.jpg
 
Van dik hout…

…zaagt men ook hier planken maar kwam de eigenaar gelukkig niet met een eind hout achter mij aan zoals bij een ander bedrijf Vietnam Deel 2 Helaas had ik mijn flitser niet bij me dus ik wil nog een keer terug om wat netter belichte foto’s te maken. Dus ook dit binnenkort…

Hout 1.jpg
 
Binnenkort…

…in dit topic: Het maken van wierookstokjes.

Bij toeval kwam ik dit bedrijfje tegen op een plaats, waar ik zelden kom op de fiets. Toeval, omdat ze maar af en toe een dag bezig zijn en ik net op zo’n dag langs fietste en de stokjes in de tuin lagen te drogen.

Ik heb het telefoonnummer en Minh belt een keer om een afspraak te maken. De echte reportage kan dus nog even op zich laten wachten. Maar voor wie veel meer van dit soort bedrijfjes wil zien: E-book Kleine bedrijven in Vietnam - Een kijkje van binnenuit

Nu alvast een voorproefje…

Bekijk bijlage 1334279Bekijk bijlage 1334280
Goh, ik wist niet dat die smerige luchten die mijn bijna-ex stookte, dat die bij jou vandaan kwamen.
 
Kerk in aanbouw (1)

Een poosje terug heb ik wat foto’s geplaatst van een kerk, die met de tyfoon was gesneuveld en nu weer werd opgebouwd. Zie Vietnam Deel 2 Wel, de bouwers hebben niet stilgezeten. Met verbazing en bewondering heb ik staan kijken naar het woud van steigerpijpen. Ik kan me niet herinneren hier in de buurt ooit iets dergelijks gezien te hebben.

Kerk 1.jpg
Kerk 2.jpg
Kerk 3.jpg
 
Elektriciteit

Tja, ook hier moeten we betalen voor elektriciteit. O-)

Vroeger gingen er mensen langs de deur om het geld op te halen. De ambtenaren kregen naast hun salaris hiervoor een vergoeding die, voor zover we weten, afhankelijk is van de hoeveelheid verbruikte energie in het gebied, dat hun was toegewezen.

Al weer een tijdje moet je daarvoor zelf naar een gebouwtje van de overheid. Je geeft je naam op, de ambtenaar zoekt het te betalen bedrag op, je betaalt, krijgt een kwitantie en je bent er weer voor een maand vanaf.

Onder de ambtenaren is daarover een “opstand” ontstaan. Degenen die in een omgeving zitten met weinig verbruik waren jaloers op degenen in een gebied met hoog verbruik en dus met een hoge premie. Men is toen gaan rouleren.

Dit leverde een grote hoeveelheid klachten van de klanten op. Ambtenaren die de situatie niet kennen, daardoor namen en bedragen niet kunnen vinden, lange wachttijden, klagende klanten die werden “afgezeken” en ga zo maar door.

Op dit moment is de situatie weer zoals aan het begin met de vaste ambtenaar die je te woord staat. Ofwel, het eigenlijke probleem is nog steeds niet opgelost.

Mijn persoonlijke oplossing hiervoor?

Simpel De vaste ambtenaren in hun eigen wijk laten en de totale premie verdelen naar rato van het aantal huizen = het aantal klanten. Dat is de hoeveelheid werk, niet de verbruikte hoeveelheid energie

Mijn echte persoonlijke mening en echte oplossing hiervoor?

Helaas, terras en Dalatwijn.

Maar ik heb met Minh afgesproken dat ik de volgende keer ga betalen. :+

Vanzelfsprekend zal ik deze ongetwijfeld unieke ervaring hier op het forum delen.
 
Is dat aflezen van de meter al automagisch zoals dat hier in Nederland plaatsvind, of nog door de meterman " ouderwets" af laten lezen van zo'n draaischijf?
 
Intrigerende vraag, waarop we het antwoord schuldig moeten blijven. Wat weten we wel.

In Nha Trang worden alle elektriciteitsmeters van binnen naar buiten verplaatst. Meteropnemers hoeven dus niet meer de huizen in. Dus zal het niet automagisch gaan, want dan hadden de meters binnen kunnen blijven.

Minh heeft ook niet het idee dat ze in elke paal gaan klimmen om het rijtje meters in het kastje af te lezen.

Maar hoe het dan wel gaat??? We proberen er achter te komen.
 
De meters worden hier in My tho handmatig uitgelezen en op de buitenlokatie's waar meerdere woningen staat is het ook gebruikelijk om meters van verschillende woningen op een paal te plaatsen op ooghoogte.
 
De meters worden hier in My tho handmatig uitgelezen en op de buitenlokatie's waar meerdere woningen staat is het ook gebruikelijk om meters van verschillende woningen op een paal te plaatsen op ooghoogte.
Ik heb er nooit echt in de wijde omgeving op gelet, maar voor het aflezen van de meters op onze paal en een paar in onze nabijheid heb je echt een laddertje nodig. Of een verrekijker... O-)
 
Kerk in aanbouw (1)

Een poosje terug heb ik wat foto’s geplaatst van een kerk, die met de tyfoon was gesneuveld en nu weer werd opgebouwd. Zie Vietnam Deel 2 Wel, de bouwers hebben niet stilgezeten. Met verbazing en bewondering heb ik staan kijken naar het woud van steigerpijpen. Ik kan me niet herinneren hier in de buurt ooit iets dergelijks gezien te hebben.

Bekijk bijlage 1334555Bekijk bijlage 1334556Bekijk bijlage 1334557

Mikado, dat kan haast niet anders of ook dat moet een Vietnamese uitvinding zijn na het zien van die plaatjes!
 
Al die buisjes doet me een beetje aan de fabrieken in Pernis Rotterdam denken.. buisjes en nog meer buisjes. Ben altijd benieuwd geweest hoe dat allemaal werkt en waar het voor dient al die buisjes ;-) In jouw geval niet zo heel moeilijk, maar alleen waarom zoveel... (De verhuurder van stellingen doet daar goede zaken, vast vriendjes met de aannemer..).
 
Waarom zoveel? Waarschijnlijk om de pijpen te steunen, die de pijpen steunen, die de pijpen steunen, die de pijpen steunen die de pilaren steunen. Zonder al die steunpijpen was het waarschijnlijk mikado: je beweegt één pijp aan de voorkant en achteraan valt het om.
Het is hier Vietnam, weet je nog? O-)

De opmerking over de verhuurder en de goede vriendjes zal vast waar zijn. Een andere mogelijkheid (uit eigen ervaring) is dat de aannemer op kosten van de kerk al dat materiaal koopt en op die manier zelf na afloop van de bouw ruim voldoende materiaal heeft voor een aantal bouwwerken tegelijk.
Het is hier Vietnam, weet je nog? O-)
 
HELIOS (1)

Herrie En Lawaai Is Ons Streven, de strijdkreet van een de laatste jaren spectaculair groeiend aantal aso-Vietnamezen.

Met name de laatste twee jaar wordt de herrie van geluidsinstallaties en karaoke steeds luider en frequenter. Van de laatste die erbij is gekomen was een aantal keren tijdens een fietstochtje het gedreun van de bassen op een kleine halve km. te horen.

Inmiddels heb ik sinds kort ook zo’n box om af en toe er tegenin te gaan met blues en rock. Tot op heden heeft hij overigens minder dan 10 keer aangestaan op –toegegeven- vrijwel maximaal volume (300 W volgens de sticker O-) ).

Dat is kort geleden “enigszins” uit de hand gelopen: de overbuurman heeft in de elektriciteitskast, die gewoon buiten hangt, onze hoofdschakelaar uitgezet. Welke dat is was in het donker moeilijk te zien. Na een hoop gezeur, boze woorden en pogingen van anderen heeft de buurman uiteindelijk de zaak weer ingeschakeld.

Verdere wraakacties van hem waren, dat de buurvrouw –die niets te vertellen heeft- onze huissleutel moest teruggeven (ze geeft, ehh gaf de honden eten als we er niet zijn), ze mag geen vlees/vis meer voor de honden kopen en als klap op de vuurpijl mogen de kinderen niet meer naar Engelse les!

Vooral dat laatste deed onze wenkbrauwen omhoog gaan. Huh? Wat denk hij hiermee te bereiken? Denkt hij ons daarmee te straffen? Hoe dan?

Alle kinderen krijgen gratis les. Zijn beide kinderen zijn een eind vooruit gegaan in Engels. Ik denk niet dat er iemand anders in de wijde omgeving (de verste woont op ca. 10 km. en kwam tot voor kort op de fiets naar de lessen) iets dergelijks biedt.
Maar goed, hij zal er vast een briljant klinkende reden voor hebben. O-) Volgens ons zijn hier alleen zijn kinderen de dupe.

Twee dagen later zijn we naar het dorpshoofd gegaan en dat is denkelijk de enige die er wat van durft te zeggen en er ook zelf op tegen is. Zijn eerste voorstel was dat Minh een brief schrijft die hij dan eerst in een “commissie van goede diensten” o.i.d. en vervolgens met Minh en de buurman erbij wil bespreken. Als hier geen resultaat uit komt gaan we kijken wat een volgende stap zou kunnen zijn.

Eerst even wat achtergrond-informatie.

Dorpshoofd
Op geen enkele manier te vergelijken met een burgemeester in Nederland. Ze krijgen een minimale vergoeding. Die van ons is eigenlijk bewaker. Het dorpshoofd zijn is een “bijverdienste”. En voor die schamele beloning moet hij ook zaken regelen, die bv. in Nederland door de politie worden gedaan.

Voor een juist begrip: ik heb heel veel respect voor de man. Hij is uiterst serieus in zijn opvattingen als dorpshoofd. Hij heeft alleen nauwelijks dwangmiddelen, die bv. de politie wel heeft. Niettemin doet hij zijn uiterste best om te helpen. Dat het regelmatig niet zo veel resultaat heeft kun je de man niet kwalijk nemen.

Andere factoren
Er spelen natuurlijk veel zaken omheen: de politie (m.i. type bromsnor) die in de omgeving zelf wonen (locals onder elkaar) en slecht betaald wordt. Het adjunct-hoofd van de politie woont vlakbij en heeft al aangegeven dat hij niets kan doen want er staat niets in de wet (ook geen kapstokartikel blijkbaar). En onze overbuurman, die aannemer is, heeft een paar maanden geleden het nieuwe huis van datzelfde adjunct-hoofd opgeleverd. Hopelijk is dat van betere kwaliteit als onze nieuwe muur om de tuin, die hij ook heeft gedaan. Door al deze dynamiek sta ik niet erg sterk.

Te gek voor woorden
Een buurvrouw, die nog dichterbij de aso van de voorkant woont, kan door de pestherrie haar boeddhistische muziek etc. in haar eigen huis niet eens horen. Ze durft niet te klagen omdat er minder spullen in haar huis staan dan in dat van de aso en ze is bang dan het verwijt van jaloersheid te krijgen. TRIEST EN SCHANDALIG!

Ik denk dat dit een algemene mening is, die bijna niemand durft uit te spreken.


Morgen het vervolg.
 
Dat wordt dus een UPS kopen tegen stroomuitval.. ;-) En de stoppenkast zelf ook onder stroom zetten ;-)
Mooi verhaal weer Fred
 
Stroomuitval is een soort van epidemie hier, dus die UPS staat er al jaren om alle programma's een beetje netjes af te sluiten.
Probleem met de meterkast is, dat die op het terrein van een ander staat. En om als buitenlander (en dus per definitie onbetrouwbaar) met inmiddels een slechte naam ook nog eens ongevraagd op het land van iemand anders te gaan... O-)
 
Laatst bewerkt:
HELIOS (2)

Stand van zaken
We hebben nog dezelfde dag van het gesprek de brief gebracht.

Op moment van schrijven is het iets meer dan een week geleden dan de elektriciteit werd uitgezet.

Het dorpshoofd heeft inmiddels met een paar van de ergste aso’s gepraat. Die hebben volgens hem aangegeven dat ze het een stuk rustiger zullen doen. Een gesprek tussen het dorpshoofd, de overbuurman en Minh is er niet geweest.

De tot voor kort ergste bij ons achter (de man heeft een jaartje geleden diverse buren bedreigd omdat hij dacht dat ze hadden geklaagd. Mis, dat was ik.) heb ik een week nauwelijks gehoord. Helaas, de stilte voor de storm. Zaterdag was het weer raak, OK, één streepje op de versterker zachter.

De inmiddels grootste aso aan de voorkant heeft het volume ook ca. 1 streepje lager gezet. Ofwel nog steeds gebonk in huis maar iets minder hard als eerst. Ik ben bang dat dit het maximale is dat ik eruit kan halen.

De overbuurman heeft te horen gekregen dat hij niet meer in de elektriciteitskast mag komen en zeker van onze schakelaar af moet blijven. Ook moet hij excuses aanbieden. O-)
Wat dat laatste betreft, dat is helemaal een gigantisch gezichtsverlies dus dat zie ik hem niet snel doen.
Zijn beide kinderen komen nog steeds niet naar Engelse les, hoewel ze van Minh gewoon welkom zijn..
Minh en de buurvrouw praten verder normaal met elkaar.


Toekomst.
Op dit moment is gebeurd waar ik een beetje op hoopte toen ik de box kocht. Er is hier en daar wat discussie op gang gekomen en enkelen hebben zich heel voorzichtig tegenover Minh uitgesproken. Of ze dat ook tegenover het dorpshoofd durven…???

Maar ja, hoop is drijfzand. Dus het is nu wel wat rustiger dan de afgelopen twee jaar, maar hoelang dat zo blijft? Ik vrees met grote vreze.

Buiten het dorp blijft het een pestherrie. Tijdens een fietstochtje op zondag gaat gedreun, gegil, gekrijs en ander lawaai vloeiend in elkaar over. Plaatsen om dan nog een beetje rustig te fietsen zijn er nauwelijks meer.

Daar komt bij dat ons dorpshoofd redelijk alleen staat in zijn ideeën over lawaai en overlast. De omringende dorpshoofden interesseert het geen bal hoe hard het karaoke- en cd-lawaai is. Niettemin gaan we hem morgen een presentje brengen omdat hij de enige is die iets gedaan heeft. Wat mij betreft dik verdiend.

In de wet staat niets over dit soort overlast, dus kan er niet tegen worden opgetreden en wordt het genegeerd. Ik blijf deze hele situatie “uiterst merkwaardig” vinden. De politiek iets minder correcte omschrijving bij de Dalatwijn. Maar ook ik vraag me wel eens af: “Ben ik hier nou zo langzamerhand de enige normale nog?” [Gerard Cox]

Voorlopig zal ik dus moeten blijven hopen op blikseminslagen en/of grote hardrijdende vrachtauto’s. Ik draai echt met alle liefde en op elke gewenst en ongewenst volume “Seasons in the sun” op de “Repeat-stand”…
 
Bloembakken

Ook dit bedrijfje, waar ze bloembakken maken, staat nog steeds op de lijst voor een fotoshoot. Een vorige afspraak was gecanceld in verband met familieomstandigheden. Ook met deze binnenkort maar weer eens een afspraak maken.

Bloembak 1.jpg
 
Hier bij My tho is dit gebruikelijk met de stroommeters, hoe ik nu die dubbele foto hier heb gekregen weet ik niet sorry daarvoor.
 
Dat ziet er een stuk “luxer” uit dan die bij ons. Ergens in één van deze twee roestige karkassen zit onze meter. De onderkant van de onderste meterkast zit op –geschat- ruim twee meter.

_7206130.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan