Vietnam Deel 2

Waar is dit nu weer voor?

Dit is één van de vele doodlopende weggetjes in de wijde omgeving. Soms eindigen ze bij een boerderij, vaak in het niets bij een weiland of een sloot.

Het bijzondere hier was dat langs de gehele weg op regelmatige afstanden een berg zand lag. Ik heb echt geen enkele toepassing daarvoor kunnen zien of vinden. Binnenkort nog maar een keer langs rijden.

Waar 1.jpg
 
Is dat niet om toekomstige gaten te kunnen dichten? :P
Waar is dit nu weer voor?

Dit is één van de vele doodlopende weggetjes in de wijde omgeving. Soms eindigen ze bij een boerderij, vaak in het niets bij een weiland of een sloot.

Het bijzondere hier was dat langs de gehele weg op regelmatige afstanden een berg zand lag. Ik heb echt geen enkele toepassing daarvoor kunnen zien of vinden. Binnenkort nog maar een keer langs rijden.

Bekijk bijlage 1339627
 
Teachers day

Triest, diep triest.

Roeptoeteren dat je “goed doet” (wat bewijsbaar grotendeels onjuist is), sponsors op basis van die desinformatie (bewust gekozen woord) laten dokken en dan niet eens de moeite nemen om ze zelfs maar een beetje juist voor te lichten.

Zie Teacher’s Day presents | voor weer een schitterend staaltje.

Teachers day is echt op 20 november en niet op de 17e.

Voor de historie van deze dag zie Vietnamese Teacher's Day - Vietnam Track

Minh werd eergisteren o.a. door de moeder van één van haar studenten verrast met een theeservies.
 
Ik weet niet wat voor planten er naast die betonweg staan, maar sommige planten doen het goed op schrale grond. Wellicht is het de bedoeling om het zand tussen de planten te verspreiden en zo de aarde minder 'vet' te maken daar?

Even wat anders, ik zie dat veel mensen die hier naar toe komen om een motortour te maken eindigen met een 'Honda Win' (tussen aanhalingstekens omdat het vaak Chinese kopieën zijn. De expats (en de locals nog veel meer) moeten hier altijd hard om lachen omdat het vaak hokken in erbarmelijke staat (allemaal gereviverfd) voor veel te veel geld zijn ($250-$400) zonder geldige papieren (een 'Blue Card' an sich heeft geen waarde). Een Honda Wave of vergelijkbaar van dat geld brengt je 2 keer op en neer van Hanoi naar HCMC voordat hij weer een beurtje nodig heeft.

Mocht iemand starten in Hanoi en op zoek zijn naar een motor (of gewoon een leuke avond) raad ik 'Caveman Motorcycles' aan (schaamteloze promotie). Deze tent is een maand geleden gestart door een westerling die hier al 5 jaar zit. De monteurs daar zijn van Westers niveau. Zie foto's voor een sfeerimpressie, ze zijn gevestigd in een oud binnenzwembad! En er is ook een bar...



Ps: Mocht je eindigen met je tour in Hanoi op een gereviverfde replica Win -> hij is geen opkoper van oudijzer ;)
 
Dat van de planten zou kunnen. Ik zal eens kijken of ik iemand zie en dan met Minh laten bellen.

Zeer nuttige info over de motoren. Hier weet ik zelf niets van.
 
Laatst bewerkt:
Leuk! Geeft heel goed het rijden door wat meer verlaten gebieden weer, incl. de landweggetjes met kuilen en waterplassen.
Waar was het abseilen?

Ja dat weggetje en dat geniale bruggetje was ongepland, stond niet op de kaart. Net onder Hoi An.
Het abseilen was in Da Lat.
 
Da Lat even in gedachten houden. Het is al weer behoorlijk lang geleden dat ik aan een touw heb gehangen. Vrij bungelend nog veel langer.

Da Lat vond ik een erg gezellig dorpje. Daarnaast, de route Da Lat - Nha Thrang (of andersom) vond ik t leukste in heel Vietnam (naja ben in in t verre noorden geweest helaas). Mooier en veeeel rustiger dan de Hai Van pass dus veel meer te genieten.
 
Food reviewing emerges as new job choice among young Vietnamese (1)

Food 1.jpg

This photo combination shows the most popular Vietnamese food reviewers.


In recent years, food reviewing has become more and more popular among Vietnamese millennials who consider social network platforms such as Instagram and YouTube part of their life.

The popular photo and video-sharing social networking service Instagram has quickly become a ‘food heaven’ for many Vietnamese food reviewers to introduce their works to the world.

‘No-food phobia’
Vu My Linh, a Hanoi-based food reviewer, named her account nofoodphobia, a word she coined to describe her special phobia – the fear of having no food. Linh now has a follower base of 61,300 on her two-year-old account, where she publishes one post a day, a frequency she says is much enough to make her followers “lost” in a land of colorful photos capturing foods from restaurants to streets.

“Being a food reviewer, I have the chance to try different kinds of food, access many different cuisines from Vietnam to China, South Korea and the Europe,” Linh shared in an email interview with Tuoi Tre News.

“The job has also earned me a small income from restaurants which invite me to review their dishes, and I will spend this money on my street food experience, or on delicacies at cool places that I want to recommend for my followers,” she added.

The 22-year-old food reviewer did not hesitate to express her expectation of making her account a professional page for food reviewing with plenty of eye-catching and mouth-watering photos.

Meanwhile, Ho Chi Minh City-based Nguyen Huu Quynh Nhu started her iamfoodtester account around three years ago just because she wanted to have a place to release a huge amount of food photos she had captured before.

“It didn’t look good if I just posted the photos, so I began to mention the places of eating and my reviews for the food in every post,” she recalled the early days of iamfoodtester. Nhu now has over 37,700 followers on her Instagram, which is frequently updated with new reviews. Many of the followers consider Nhu’s account a reference whenever they want to eat something in Saigon.

In the meantime, another Vietnamese food reviewer, Dao Hong Phuong Anh, attracts fans as she provides reviews for not only food in her country but also in the U.S., where she is doing a BA course in programming and completing a master’s degree in business administration. Anh has been running imdatingfood over the past years in both countries with the help from her friends.

Sharing with Tuoi Tre News during her summer break stay in Vietnam, the 21-year-old said she has kept her work as a passion because it makes her happy and feel “useful” when helping people getting to know good places to eat. Her Instagram account has had some 41,400 followers.
 
De afgelopen dagen kwamen er veel meldingen over de tropische storm Usagi, die volgens mijn app HKwarnings inmiddels ter hoogte van HCM aan land is gegaan. Er was veel regen voorspeld. Dat viel wel mee: gisteren krap 40 mm., terwijl mijn weerapp meer dan 80 mm. had voorspeld. Die bui is blijkbaar blijven hangen, want waar mijn app ook voor vandaag ca. 80 mm. voorspelt, zitten we nu (10:30) al op ruim 140 mm.

Ik hoef voorlopig de tuin niet te sproeien. Dat komt goed uit, want de hoofdleiding is ook al weer een aantal dagen stuk. Gelukkig zat de watertank net helemaal vol, dus we kunnen ons nog steeds wassen . O-)

Jawel, gewoon buiten gaan staan is ook een optie... :+
 
We sloten gisteren af met 254 mm. volgens mijn weerstation.
Vandaag valt het mee, pas 14 mm.

Minh hoorde van een bekende, dat in de buurt van haar werk behoorlijk wat schade is door verschuivingen en verzakkingen. Details heb ik (nog) niet.
 
T-shirt

Voor het maandagmorgengevoel…

Eén van de meisjes uit de jongste groep van Minh’s leerlingen (ca. 11 jaar) had gisteren dit T-shirt aan. Toen Minh de betekenis vertelde (in het Vietnamees, dus hoe ze het echt bracht weet ik niet) moest ik hemel en aarde bewegen om een foto te mogen maken.

Nadat ik haar beloofd had dat haar hoofd niet op de foto zou komen (wat ze na afloop ook controleerde) mocht het.

Ik ben benieuwd of we haar vaker in dit shirt zullen zien.

Fuck off.jpg


Lijkt me ook wel geslaagd voor tijdens de Engelse les op school. O-)
 
Food reviewing emerges as new job choice among young Vietnamese (2)

From award to main job
There are also Vietnamese food reviewers, like 24-year-old Vu Trong Ninh, who take their job seriously, rather than a just-for-fun hobby. Ninh started sharing photos about his daily meals, his regular coffee shops and his travel trips on Instagram two years ago, and soon determined to consider this a career.


Ninh was listed among the top four influencers for food in Vietnam at the Influence Asia 2017, an award by the Singapore-based influencer marketing company Gushcloud in honoring individual or group achievements in the social media influence industry across Asia. “It was then that I realized what I have shared does have an impact on young people, and from that point on, I am always aware of what I do and put my heart into it,” Ninh told Tuoi Tre News via email from Hanoi. Since October 2017, Ninh has considered food reviewing his main job.

The 24-year-old now posses a follower base of 73,800 on his Instagram account ninheating, and 128,000 subscribers on his YouTube channel Ninh Tito. “I will pursue this job for long because it took me hard to make up my mind and this is also the job that I am really passionate about,” he confirmed.

According to Ninh, his main income from the job comes from restaurants which invite him to try their dishes and pay him for reviewing. “During the first year, I only used money from my own pocket for the food I reviewed, and currently I have got 30 percent of the expenses sponsored by eateries,” Ninh shared.

But the food reviewer has had to go a long way to reach this point, he admitted. “You have to build up your reputation and reach a certain position in this industry, before you get invited by eateries,” he added.

However, Ninh said he does not only wait for invitations from restaurants, but also has to explore good places to share with people on his own. “Once you consider it your main job, you have to keep it constantly stable and fresh, which requires you to publish new posts every day,” he said.


Bron: Food reviewing emerges as new job choice among young Vietnamese - Tuoi Tre News


Op de foto van een paar dagen geleden vanaf links boven met de klok mee: Linh, Nhu, Ninh en Anh.
 
En wederom een fraai stukje ingenieurswerk…

Al diverse keren heb ik foto’s geplaatst van een brug, die op 10 meter afstand van een bestaande brug ligt. Zie o.a. Vietnam Deel 2

Daarbij regelmatig mijn twijfels uitgesproken over het nut. Wel, die twijfels zijn alleen maar sterker geworden. Gisteren reed ik er langs…

Brug 1.jpg



Ach, gewoon een flinke aanloop nemen.

Brug 2.jpg



Dat ze de waarschuwingsbanner ook nog op z’n kop hebben gehangen viel me helaas thuis pas op. :+

Brug 3.jpg


Ik heb hier nog wel meer uitgesproken ideeën over (oorzaken en gevolgen) maar die fluister ik alleen op het terras en bij de Dalat-wijn.
 
Brug

Gisteren reed ik nogmaals langs de brug en ik had het idee, dat hij al aardig begon te zakken aan de kant waar de stenen zijn weggespoeld. Benieuwd of daar op korte termijn iets aan zal gebeuren. O-)

Begin volgende week nog maar een keer langs rijden. Hij zou dan best eens in een hoek van 30 gr. kunnen hangen

Ik werd toen nieuwsgierig naar de toestand van de andere ingestorte brug. Tot mijn grote verrassing was die gerepareerd. En heeft de afgelopen tropische storm ook nog eens overleefd. O-)

Soms, een enkele keer…

Brug 31.jpg
 
Dierenarts

Gisteren kwam de dierenarts langs om onze honden hun jaarlijkse injectie te geven. Dat betekent dat Minh ze één voor één een muilkorf omdoet en we beiden proberen om ze in bedwang te houden. En dat valt niet mee want ze zijn gruwelijk sterk.

Gelukkig is onze arts heel goed en een moment even stil staan van de hond is voor hem al voldoende om de spuit bijna ongemerkt in het beest te prikken. Wat wel opvalt: Bugi is voor niets en niemand bang, valt slangen etc. gewoon aan. Maar als hij de dierenarts ziet, die hem heeft geopereerd, trilt hij over zijn hele lijf. Die herinnering zit blijkbaar heel diep.

De arts moest na afloop ook nog even stoom afblazen: we kennen elkaar goed. O-)

Vietnamezen dringen altijd voor. Bij hem blijven ze dan met hondje o.i.d. gewoon buiten voor de deur op de motor zitten en schreeuwen naar binnen dat hij moet komen kijken. Meestal krijgt zo iemand dan wel als eerste commentaar van de mensen die binnen op hun beurt zitten te wachten. Niettemin… |(

Een ander, steeds vaker optredend fenomeen is dat mensen naar de praktijk komen, de arts de diagnose laten stellen, vervolgens vertrekken, op internet zoeken welke medicijnen bij een dergelijke klacht zouden kunnen horen en die bij de pharmacie kopen. Het zou mij niets verbazen als ze bij dit alles geen enkel onderscheid maken of iets voor mens of dier is.

Vaak komen ze dan na een kleine week weer terug omdat middelen niet werken. Hij weigert dan altijd het dier te behandelen omdat hij geen flauw idee heeft wat het beest in de tussentijd heeft gekregen en hoe hij/zij daarop heeft gereageerd. Op deze manier kan hij dus ook nooit een goede diagnose meer stellen.
 
Laatst bewerkt:
Hen Gap Lai

Tijd voor vakantie!

Ik ben de komende weken als gewoonlijk weer te vinden in Rotterdam en omgeving bij de grote boeken-, motor-, gereedschap-, elektronica- en fotozaken. En uiteraard de Vietnamese loempiakraam van Thu bij de Oosterhof. Het wordt hier van mijn kant erg rustig. Wie neemt het stokje tijdelijk over?

See you…

Hen Gap Lai 1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan