Vietnam Deel 2

Vietnam traffic police launch nationwide inspection of truck, bus drivers to minimize accidents

Traffic 1.jpg

A traffic police officer pulls over a passenger bus for inspection along a street in Vietnam. Photo: Ministry of Public Security


Vietnamese authorities have kick-started a nationwide inspection of trucks and passenger buses in a bid to prevent serious accidents involving these types of vehicles.

The examination will be conducted in three different phases, from January 14 to 20, from January 21 to 30, and from February 11 to 20, according to the traffic police division under the Ministry of Public Security. Officers will perform the task along local expressways, National Highway 1, and other national highways based on the suggestion of traffic police in each locality.

The inspection targets coaches and passenger buses with eight seats and above, trucks weighing five metric tons and over, semi-trailer trucks, and tanker trucks. Traffic police officers are authorized to pull over such vehicles to check whether the drivers have sufficient documents, namely a vehicle registration certificate, driver’s license, certificate of technical safety and environmental protection inspection, insurance of civil liability of the vehicle owner, as well as other related paperwork such as a permit for transporting dangerous goods.

Traffic 2.jpg

A truck driver undergoes a breath alcohol test in Ho Chi Minh City on January 15, 2019. Photo: Tuoi Tre


They will also penalize those who driver under the influence of alcohol and drugs, carry too many passengers, transport illegal products, or break any traffic regulations. The effort is aimed at preventing and dealing with serious traffic violations, thus minimizing road crashes across the country.

In related news, the traffic police division in Ho Chi Minh City has initiated a large-scale patrol to deal with road users, including motorcyclists and car, truck, and bus drivers who consume alcohol and other types of stimulants on duty. Officers are scheduled to carry out the patrol between 6:00 pm and 2:00 am every day from January 15 to February 15, in a bid to ensure traffic safety during the Lunar New Year holiday.


Bron: Vietnam traffic police launch nationwide inspection of truck, bus drivers to minimize accidents - Tuoi Tre News


Absoluut een goed idee. Het aantal ongelukken met bussen en vrachtauto’s rijst de pan uit. Er moet gewoon wat worden gedaan. En er zullen zeker genoeg misstanden worden aangetroffen.

Alleen zet ik er wat vraagtekens bij of hiermee ook daadwerkelijk het aantal ongelukken zal afnemen. Volgens mij krijgt de gemiddelde bus- en truckchauffeur pas een waas voor zijn ogen zodra de contactsleutel wordt omgedraaid. De meest krankzinnige inhaalmanouvres zijn het gevolg, en die resulteren vaak in ernstige ongelukken

Het lijkt me dat in het kader van het verminderen van het aantal ongelukken met vliegende controles in niet-herkenbare auto’s op aso-weggedrag veel meer te halen valt. Een artikel 5 aan de Vietnamese wegenverkeerswet toevoegen? O-)
 
Vrachtvervoer

Polsstokhoogspringen?
Paaldansen?
Fierljeppen?

Polsstok 1.jpg



De man kwam uit het zijweggetje achter hem. Ik moest stoppen om niet door het voorste deel van de paal van mijn fiets gemept te worden. Toen hij ook stopte om het zaakje weer in de goede richting te laten wijzen kon ik hem nog even staande houden voor een foto.

Hoe het met het verkeer op de doorgaande wegen gaat, die ineens een paal vanachter het huis zien verschijnen…
 
In https://www.motor-forum.nl/threads/...52-koning-winter.420255/page-97#post-28949465 heb ik één van de moodboards geplaatst, die ik hier in de omgeving wil gaan uitwerken. Zie MyModel - Portfolio van fotograaf FredVN uit Nha Trang, Vietnam, ander gebied voor (een aantal van) mijn andere moodboards.

Ik ben op zoek naar een goede app op de iPad voor het maken van een shot list. De apps, die je ziet, zijn meest voor film of heel uitgebreid met belichtingsdiagrammen etc.

De app Picoteka zou dit wel doen en heb ik ook gekocht. Maar een volgorde in de shots aanbrengen ging niet echt goed en aantekeningen bij een foto was evenmin goed mogelijk. Na een prettig email-contact met de Russische programmeur gaf deze uiteindelijk aan er verder geen tijd meer in te willen steken. Inmiddels is de app ook uit de Apple-store verwijderd.

Wat ik zoek is een app die het volgende kan:
  • Meerdere niveaus, bv. Bruiloft en daarbinnen series voor Voorbereiding, Huwelijk en Receptie.
  • Thumbnails op een gewenste volgorde zetten via sort of handmatig. Op deze manier kun je foto’s voor één specifieke locatie groeperen.
  • Uitgebreide notities bij een foto, liefst als popup
  • Foto’s merken als “gemaakt” zonder ze te verwijderen (er kan nog een onverwachte mogelijkheid opduiken voor een betere).
  • Inzoomen op de gehele foto om die zo nodig aan het model te tonen.
Ik heb al een onnoemelijk aantal apps bekeken, maar nog niet echt iets gevonden. En de zoek- en selectiemogelijkheden binnen de iPad zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

Omdat mogelijk geschikte programma’s onder een volstrekt nietszeggende naam kunnen zijn opgenomen (bv. Picoteka) de vraag:

Heeft iemand ervaring met of suggesties voor een dergelijk programma?
 
Vrachtvervoer

Polsstokhoogspringen?
Paaldansen?
Fierljeppen?

Bekijk bijlage 1349116


De man kwam uit het zijweggetje achter hem. Ik moest stoppen om niet door het voorste deel van de paal van mijn fiets gemept te worden. Toen hij ook stopte om het zaakje weer in de goede richting te laten wijzen kon ik hem nog even staande houden voor een foto.

Hoe het met het verkeer op de doorgaande wegen gaat, die ineens een paal vanachter het huis zien verschijnen…

En hier mag je dan blij zijn dat de Vietnamezen alleen maar vooruit kijken en niet opeens zijwaarts... ;-)
(Elk nadeel heeft zo zijn voordeel)
 
In https://www.motor-forum.nl/threads/...52-koning-winter.420255/page-97#post-28949465 heb ik één van de moodboards geplaatst, die ik hier in de omgeving wil gaan uitwerken. Zie MyModel - Portfolio van fotograaf FredVN uit Nha Trang, Vietnam, ander gebied voor (een aantal van) mijn andere moodboards.

Ik ben op zoek naar een goede app op de iPad voor het maken van een shot list. De apps, die je ziet, zijn meest voor film of heel uitgebreid met belichtingsdiagrammen etc.

De app Picoteka zou dit wel doen en heb ik ook gekocht. Maar een volgorde in de shots aanbrengen ging niet echt goed en aantekeningen bij een foto was evenmin goed mogelijk. Na een prettig email-contact met de Russische programmeur gaf deze uiteindelijk aan er verder geen tijd meer in te willen steken. Inmiddels is de app ook uit de Apple-store verwijderd.

Wat ik zoek is een app die het volgende kan:
  • Meerdere niveaus, bv. Bruiloft en daarbinnen series voor Voorbereiding, Huwelijk en Receptie.
  • Thumbnails op een gewenste volgorde zetten via sort of handmatig. Op deze manier kun je foto’s voor één specifieke locatie groeperen.
  • Uitgebreide notities bij een foto, liefst als popup
  • Foto’s merken als “gemaakt” zonder ze te verwijderen (er kan nog een onverwachte mogelijkheid opduiken voor een betere).
  • Inzoomen op de gehele foto om die zo nodig aan het model te tonen.
Ik heb al een onnoemelijk aantal apps bekeken, maar nog niet echt iets gevonden. En de zoek- en selectiemogelijkheden binnen de iPad zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

Omdat mogelijk geschikte programma’s onder een volstrekt nietszeggende naam kunnen zijn opgenomen (bv. Picoteka) de vraag:

Heeft iemand ervaring met of suggesties voor een dergelijk programma?

Misschien zijn de volgende programma's iets voor je :

Xnview Software · Software for reading, organizing and processing images
darktable-org/darktable

Zijn meer programma's dan een app, but whats in a name..
Het ziet er naar uit dat je de meta-data die je bij de foto's maakt moet gaan gebruiken om te kunnen sorteren en filteren.
Uitgebreide notities komen dus (ook) in de meta-data.
Een andere optie zou heel misschien nog kunnen zijn om een Wordpress- website te gebruiken voor zoiets. Het blijft een hoop handwerk.....
 
Misschien zijn de volgende programma's iets voor je :

Xnview Software · Software for reading, organizing and processing images
darktable-org/darktable

Zijn meer programma's dan een app, but whats in a name..
Het ziet er naar uit dat je de meta-data die je bij de foto's maakt moet gaan gebruiken om te kunnen sorteren en filteren.
Uitgebreide notities komen dus (ook) in de meta-data.
Een andere optie zou heel misschien nog kunnen zijn om een Wordpress- website te gebruiken voor zoiets. Het blijft een hoop handwerk.....
Bedankt. Ik ga dit vanavond bekijken.
 
Misschien zijn de volgende programma's iets voor je :

Xnview Software · Software for reading, organizing and processing images
darktable-org/darktable

Zijn meer programma's dan een app, but whats in a name..
Het ziet er naar uit dat je de meta-data die je bij de foto's maakt moet gaan gebruiken om te kunnen sorteren en filteren.
Uitgebreide notities komen dus (ook) in de meta-data.
Een andere optie zou heel misschien nog kunnen zijn om een Wordpress- website te gebruiken voor zoiets. Het blijft een hoop handwerk.....
Nogmaals bedankt.
Gisteravond heb ik gekeken. De belangrijkste programma's zijn voor Windows. Maar ik gebruik al een tijd Lightroom voor aanpassen en managen van foto's.
De op de site genoemde apps zijn vnl. voor het aanpassen van foto's. Ook Wordpress is geen optie: ik zoek echt een app op de iPad omdat ik geen abonnement heb en buiten dus niet op internet kan.

Niettemin, er is wel wat goed nieuws. Door het zoeken gisteravond kwam ik een album-app tegen, die ik jaren geleden had gekocht en weer eraf gegooid vanwege alle bugs en de gebrekkige functionaliteit. Het blijkt dat er behoorlijk wat functionaliteit is toegevoegd. In feite zit er nu op één optie na alles in wat ik zoek: je kunt niet een foto merken als "gemaakt". Maar daar kan ik vrij eenvoudig omheen werken: een afsluitende foto voor de reeks maken met "Done" erop en de gemaakte foto's daar achter vegen.

Ik ga testen.

En mocht iemand toch nog een betere oplossing hebben...
 
Nog even schoppen: dat Apple blijft toch wel een uitermate gebruiksonvriendelijk geheel.
Zoeken op Foto album. Dan krijg je voornamelijk apps om je foto's te editen.
Zoeken op Photo album. Dan zijn het vrijwel uitsluitend apps die een password nodig hebben om in het album te komen.

Snapt iemand deze Apple-logica nog?

Ik heb in ieder geval op deze manier nog geen betere app voor mijn shot list kunnen vinden.
 
ALs je Adobe Lightroom gebruikt, dan zit daar misschien ook Adobe Bridge bij? Dat sorteerd vnl op metadata, wat dan wel essentieel is om toe te voegen aan de foto's... Blijft een lastig verhaal om alles in 1 programma te vinden denk ik.
 
Omgeving 22

Een Vietnamees irrigatiesysteem in de praktijk. Dit zit wat dichter bij de bergen dus hopelijk is de kwaliteit van het water wat beter als dat wat via dezelfde sloten langs mijn huis loopt en –naar ik aanneem- behoorlijk vervuild is op de weg naar hier.

Omgeving 22.jpg
 
Een beetje off-topic voor hier maar vooruit. Misschien kan iemand anders de procedure ook gebruiken. Feel free…

De procedure die mij voor ogen staat.
  1. Verzamelen van foto’s vanaf internet voor een specifiek project.
  2. Naar keuze inlezen in Lightroom of op de iPad
  3. Afhankelijk van het project al dan niet een moodboard maken op het medium van de keuze in stap 2. Dat is voor de pc Lightroom (Printmodule) en voor de iPad “Hay house vision board”
  4. Foto’s + eventueel moodboard verzamelen op de iPad.
  5. Alles inlezen in een app (tot voor kort Picoteka).
Tot zover is dit een werkende procedure.

Deze is o.a. getest met een aantal shoots met mijn dochter voor haar websites. Dit was nog met de oude app Picoteka. Zij had zelf de opmerkingen naast de foto gezet en die zo aan mij aangeleverd. Dit werkte goed.

Pico 1.jpg



Maar, zoals eerder geschreven, een volgorde in de shots aanbrengen ging niet echt goed en aantekeningen bij een foto was evenmin goed mogelijk.

Op dit moment ben ik de app “Photo+Folder” aan het testen. Deze biedt de mogelijkheid om de ingelezen foto’s handmatig op volgorde te zetten. Dat zou ook automatisch kunnen maar dan moet ik elke foto renamen met bv. de geplande plaats voor deze foto. Met de hand gaat (voorlopig) sneller.

Ook kunnen er per foto notities aan worden toegevoegd: voor mij bv. ideeën over plaats, kleding, props, belichting etc. Zie onder.

Pico 2.jpg



Over de lay-out van de app ben ik niet echt tevreden, maar in zijn totaliteit werkt deze een stuk beter en prettiger dan Picoteka. Dus tot er een betere suggestie komt…

Het probleem van de afgewerkte foto’s heb ik heel grondstoffelijk opgelost. Ik heb een foto gemaakt waar ik met grote letters “Done!” op heb gezet. Deze wordt in elke verzameling opgenomen en de gemaakte shots er achter geplaatst.

Suggesties en opmerkingen blijven als altijd welkom.
 
Van dik hout…

In een eerdere post Vietnam Deel 2 vertelde ik mijn ervaringen tijdens een shoot voor mijn e-book “Kleine bedrijven in Vietnam“ ( E-book Kleine bedrijven in Vietnam - Een kijkje van binnenuit ) bij een houtzagerij en de halve zool, die mij met een eind hout achterna kwam.

Welnu, ik kwam er gisteren weer langs.

Hout 1.jpg


Hout 2.jpg



Leeg! :+

Ehhh, hoe was ook al weer dat gezegde over dat kwaad en dat straffen…? O-)
 
Olé, olé…

Nee, nee, ik heb niet even een kort uitstapje naar Spanje gemaakt. Dit is echt Vietnam.

Tja…

Geen flauw idee wat dit moet worden. Woonhuis? Bedrijfspand? Spaans specialiteiten-resaurant hier in the middle of nowhere?

Nog even afwachten maar. Minh gaat ondertussen rondhoren bij de moeders van haar studenten.

Ole 1.jpg
Ole 2.jpg
 
Lachuh...

“Het staat niet in de wet”..

Volgens iedereen hier is deze ongelooflijke dooddoener de ultieme reden om de aso’s met hun pestherrie ongemoeid te laten.

Gisteren schoot ineens in mijn gedachten dat ik een paar jaar geleden een post schreef over jongetjes, die wat aan het knallen waren met de koppen van lucifers. De politie heeft daar toen snel een einde aan gemaakt. Zie Vietnam

Lach 1.jpg



Tijdens het diner maakte ik tegen Minh de wat sarcastische opmerking, dat er dus wel in de wet staat dat kinderen niet met lucifers mogen knallen.

Zeker”, antwoordde “ze: “vuurwerk is verboden”.

Nadat ik bijgekomen was uit mijn lachstuip, de tranen uit mijn ogen had geveegd en Minh met droge ogen had verklaard dat ze bloedserieus was, heb ik nog wat opmerkingen en vergelijkingen gemaakt. Deze zijn zelfs niet geschikt voor het terras, ongeacht de hoeveelheden Dalat-wijn.

Tja, hoe l*l je recht wat ongelooflijk krom is...
 
Scottish woman explores Vietnam on inspiring Honda Cub trip (1)

Scot 1.jpg

Frances is seen in a photo she provided Tuoi Tre News.


Some 3,600 Instagram follows on @so_theadventurebegins spent two months last summer eagerly awaiting new pictures of a young woman traveling through Vietnam on her eye-catching pink Honda Cub motorbike.

The account’s owner, who goes by Frances, did her bucket-list journey last summer as she rode from Saigon to Hanoi. “I decided to challenge myself,” the Scottish woman shared with Tuoi Te News.

Scot 2.jpg

Frances is seen with her pink Honda Cub in a photo she provided Tuoi Tre News.


The bucket-list trip
“I loved driving the motorbike and had driven the length of Vietnam on my bucket list for years,” Frances said.


The 24-year-old woman treated herself to a reconditioned pink Honda Cub just for the trip. “Lots of people, both at home and in Vietnam, told me I was crazy to drive all the way on my own and even crazier to drive across Vietnam on a Honda Cub, but this just made me more determined to do it,” she admitted.

In fact, the journey was not as tough as what people had said, according to Frances. “I drove very slowly so it took me two months to get to Hanoi, but this was great because it meant that I had lots of time to relax and explore each town between the long days of driving!” Frances recalled, excitedly. “I had also been driving motorbikes in Ho Chi Minh City for a number of years, so I'm used to the crazy Vietnamese traffic,” she added.

In one of her posts, the young traveler detailed her feeling about the trip to her followers.

Scot 3.jpg

Frances is seen in a photo she remembered being taken somewhere between Nha Trang and Quy Nhon. Photo: @so_theadventurebegins


“I remember this moment so vividly. I got lost. Intentionally,” Frances wrote. “I don’t really know where this was taken, somewhere between Nha Trang and Quy Nhon.“I’d just left the boys I’d traveled with in the south to spend some time on my own, and it was the first long drive I’d done solo for a few weeks. “And, oh my word it was bliss,” she added. “The sun was scorching but the breeze was refreshing.”

As Frances decided to escape the highway to find a café, she ended up exploring some empty back roads cutting through rice fields. But the most beautiful part, according to her, more than the scenery or freedom of driving solo again, was the interactions with locals. “Every single local waved at me, smiled, and shouted ‘Xin Chao!’ (Hello),” she recalled. “Yes I was lost, but I felt welcome.”

The beauty of Vietnam
Shortly after graduating from university, Frances moved to Vietnam as she wanted to experience life in Asia and to see if the role of a teacher suited her. “It turns out that I love Vietnam and I love teaching, and as a result I’ve been living in Saigon for two and a half years,” Frances shared.


The things that made her love Vietnam, as she says, are the food, the scenery, and the kindness of locals. “Vietnam has become my home,” she said.

Scot 4.jpg

Frances in Hoi An Ancient Town, located in central Vietnam, in a photo she provided Tuoi Tre News



 
Scottish woman explores Vietnam on inspiring Honda Cub trip (2)

Now, after driving across Vietnam, she has discovered so much more. Before moving to the Southeast Asian country, Frances knew nothing about it other than the beautiful photos of famous places like Ha Long Bay and Sa Pa. “To me, the beauty of Vietnam is in driving through the countryside, where you get to see life in small towns and farms, where you get to zigzag through the mountain roads and stop at beautiful empty beaches," Frances said. “Driving through Vietnam allowed me to interact with so many kind-hearted locals, who would help me with directions or push me when my bike ran out of gas, or even just come to practice their English when I took a break along the highway."

The Vietnamese road trip has cemented Vietnam’s place in her heart, Frances insisted.

“This will forever be a special place to me,” she said. Besides posting photos during her journey and information about the places, Frances has also run a blog which shares information about traveling and living in Vietnam at sotheadventurebegins.com.

Scot 5.jpg

Capturing a street food vendor in the Central Highlands city of Da Lat, posted on Instagram handle of @so_theadventurebegins


“By sharing information, I hope that I will inspire people to try new adventure, mostly I want to inspire girls that they can also do badass adventure trips like driving throughout Vietnam,” Frances said. “Most of the people who follow me are either planning to visit Vietnam and looking for advice, or are interested in following the same path and becoming an English teacher in Vietnam."


Below are some photos of Frances in Vietnam posted on her Instagram.

Scot 6.jpg

Frances is seen with her pink Honda Cub.


Scot 7.jpg

Frances in the southern city of Vung Tau


Bron: Scottish woman explores Vietnam on inspiring Honda Cub trip - Tuoi Tre News


Respect!

Tijdens één vakantie met Minh in Nha Trang heb ik de Honda Cub van haar zus moeten gebruiken. Niet vooruit te branden! Je kan echt het Wilhelmus achterstevoren fluiten. Je kan nergens meekomen in het verkeer. En om dan heel Vietnam op zoiets door te trekken…

OK, misschien wel heel relaxed, zeker wanneer je bij de hoofdwegen vandaan blijft.

In het originele artikel staan meer foto’s. O.a. een fraaie opname van het –wat mij betreft- enige dat in Hoi An de moeite waard is: de Japanse brug. O-)
 
DAt is de droom van een Vietnamese loempiaverkoper uit Madrid _O-

Bijna goed. :+

Volgens de moeder van één van Minh's leerlingen is het huis van een jonge vrouw (<30) met een bedrijf in special events in Nha Trang en een rijke vriend en gaat ze daar -voor zover bekend- alleen wonen. O-) ("Alleen"als "in haar eentje" (voor alle zekerheid)).
 
Olé, olé…

Nee, nee, ik heb niet even een kort uitstapje naar Spanje gemaakt. Dit is echt Vietnam.

Tja…

Geen flauw idee wat dit moet worden. Woonhuis? Bedrijfspand? Spaans specialiteiten-resaurant hier in the middle of nowhere?

Nog even afwachten maar. Minh gaat ondertussen rondhoren bij de moeders van haar studenten.

Bekijk bijlage 1350178Bekijk bijlage 1350179
Is inderdaad best wel bombastisch ja!

Een kameraad van mij ook, op de Filipijnen dan, in een nieuwe subdivisie, waar allemaal huisjes staan met afmetingen van 6x6 tot 8x8. Wat doet hij? Hij bouwt er een huis van 15x9! Met twee verdiepen + een zolder erboven! Raar zicht hoor! Alsof die subdivisie een eigen landje is, en dat het paleis van de "koning" is!
En dat terwijl hij en zijn vrouwtje alleen zijn met hun 2 ... tenzij heel haar familie daar mee gaat inwonen natuurlijk ...

Nee, niks voor mij, gewoon lekker klein huisje, niet te veel in de kijker lopen, doe je zo al genoeg als blanke.
En trouwens, ik heb ook helemaal niet het geld om zulk een paleis te bouwen. En als de economie zo blijft groeien aldaar, is het zelfs nog niet zeker of ik er ooit kan bouwen (en naartoe verhuizen). Ons stuk grond is in amper 5 jaar tijd al meer dan verdubbeld in waarde, zo snel gaat het daar.
 
Kerk (1)

Ze hebben tijdens mijn vakantie niet stilgezeten. Het begint al aardig op te schieten. Het ziet er ook, zelfs nu al, een stuk imposanter uit dan de oude.

Kerk 1.jpg
Kerk 2.jpg
 
Kerk (2)

Deze man hijst materialen omhoog.

Kerk 3.jpg



Omdat ik meer oog had of men daar boven de zaak niet los zou laten brak ik prompt bijna mijn nek over het dwars over het pad losliggende elektriciteitssnoer naar de motor. Het snoer was gelukkig voldoende lang dus zowel motor als nek functioneerden nog. We hebben daarna samen het snoer wat netter neergelegd. :+

Kerk 4.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan