Vietnam Deel 2

Brug

Op de derde foto van Vietnam Deel 2 was het begin van de sloop te zien. Inmiddels is men al aardig opgeschoten.

1405495


1405496


1405497


1405498
 
Garmin

Zo’n kleine 1½ jaar geleden heb ik tijdens de feestdagen in NL een Garmin Viviactive 3 smartwach gekocht. Sinds een aantal weken lijkt de batterij slecht. Ik moet hem inmiddels 2 keer/dag opladen i.p.v. 1 keer/1-2 weken. Er moet dus iets gebeuren.

Welnu, lees en huiver…

Minh belt Garmin Vietnam
We willen de batterij vervangen en moeten één dezer dagen toch in HCM zijn voor een bezoek aan de oogarts.
Kan niet. Dat gaat via de computershop die de horloges verkoopt.

Minh belt computershop
Kan niet. Alleen als het horloge daar gekocht is. .

Fred mailt Garmin HQ in Amerika…
…met de vraag of zij ervoor kunnen zorgen dat Garmin Vietnam ervoor kan zorgen dat mijn horloge wordt gerepareerd.

Antwoord van…
…Garmin Europe. Niemand kan zeggen waarom. Mogelijk omdat mijn email op nl eindigt en niemand de moeite neemt om de mail te lezen. De email-uitwisseling zal ik jullie besparen maar heeft al een hoog kastje/muur-gehalte.
Uiteindelijk geven ze de email van Garmin Asia in Singapore.

Mail vanuit Singapore
Heel snel antwoord. Iets als “Vietnam repareert nu wel” en geven meteen de adressen en telefoonnummers mee. Kortom: heel goed.

Minh belt Garmin Vietnam
Nee, helaas, we repareren niet zelf maar sturen het horloge naar Taiwan.

Garmin Asia gemaild.
“We moeten binnenkort het land uit voor de halfjaarlijkse verlenging van ons 5-jarig visum. We kunnen dit keer Taiwan bezoeken. Hebben jullie gegevens wie we kunnen benaderen om de mogelijkheden te bekijken"

Mail vanuit Singapore
“You could contact our Garmin Vietnam customer support toll free number: 120886013 as we could provide you the assistance by Vietnamese. Since that we could provide you the detail information regarding how to send the device to repair in Taiwan.”


Minh belt Garmin Vietnam
Versturen naar Taiwan gaat via een andere afdeling. Dit is het telefoonnummer. Minh gebeld. Geen antwoord. Minh belt opnieuw naar Garmin Vietnam. Ze willen eerst ruggespraak houden.

Minh krijgt email.
Ze moet contact opnemen met… Garmin Asia in Singapore.

Zie je alweer het spanningsveld: hier dat kastje, daar de muur?

En zuchtend…
…maar weer een mail naar Singapore gestuurd.
Dat zuchten bleek ook volledig terecht: “really sorry that we do not have their email address.”

Erger, stijf daaronder staat: “Thank you for contacting Garmin Service Center in Taiwan through e-mail. It will be appreciated if you could take some minutes to complete this ‘Questionnaire about Satisfaction of this time in the access’ “.

Of het ook geapprecieerd is dat “I took some minutes” om een vernietigende recensie te schrijven valt te betwijfelen. Op hulp hoef ik waarschijnlijk niet meer te rekenen.

Wel…
…dat klopte niet helemaal. Minh had haar telefoonnummer (naar Singapore dachten we) gestuurd en ze werd toch gebeld. Toen bleek dat de persoon geen Singaporees was, die vanuit Garmin Asia in Singapore contact opnam, maar een Vietnamees, die in Taiwan werkt, Ja, ja, je kan het zelf niet verzinnen.

Eind goed…
Zijn eerste nieuwe aanbod was 14 dagen tevoren naar hem sturen. Hmmm…
Zijn tweede aanbod: een week eerder. Hmmm…
Uiteindelijk is er na wat heen en weer gemail en getelefoneer tussen hem en Minh een aanvaardbare oplossing gekomen.
We hebben het adres in Taipei en kunnen daar rechtstreeks langs gaan voor reparatie. Dat is in de praktijk vervanging dus ik ben benieuwd.

…al goed…???
Of het ook “al goed” wordt is afwachten. Ik laat het weten.
 
Oogcontrole

We zijn weer een paar dagen weg om mijn ogen te laten controleren en even het land uit voor de halfjaarlijkse verlenging van ons 5-jaars visum. O-)

Minh’s broer komt in die tijd lekker in ons huis vakantie vieren en genieten van de landelijke omgeving. Hij geeft de honden eten en kan zich lekker uitleven door mee te krijsen en jammeren met de karaoke-aso’s. Om daarvoor de stembanden goed te smeren laten we een paar dozen Dalatwijn voor hem achter. :+

Vóór vertrek zijn er al weer de nodige problemen. De terugvlucht van HCM nbaar Nha Trang is gisteren gecancelled. De “service”desk van Vietjet is nauwelijks bereikbaar en bar slecht. Inmiddels is met veel moeite de terugvlucht een dag later gepland. |(

En nee, de twee taxi’s en het hotel kunnen we niet declareren bij het ongeorganiseerde zooitje.

Wederom de waarschuwing voor wie naar Vietnam komt. Plan NOOIT een binnenlandse vlucht en een internationale vlucht kort achter elkaar. De kans dat het fout gaat is levensgroot aanwezig. Altijd een hotelovernachting er tussen, dan heb je een buffer bij vertraging of uitval van de binnenlandse vlucht. En dat is hier meer regel dan uitzondering, zowel bij Vietnam Airlines als VietJet.

Jullie zien vanzelf wel weer een post verschijnen.

Hen Gap Lai
 
Hoe gekker, hoe mooier de verhalen hier op MF, dus ik vindt niet erg, en Fred stiekem ook niet denk ik... ;-)
(De karaokiieeee uitgezonderd vermoed ik).
 
Help!!!

Ik heb een cultuurschok gekregen en ben daar nog niet helemaal overheen!

We zijn de afgelopen week een aantal dagen in Taipei (Taiwan) geweest om ons visum te verlengen. Ik wist eigenlijk niets van Taiwan en verwachtte, de Chinese toeristen in Nha Trang kennende, eigenlijk een soort HCM.

Een gigantische misvatting!

Ik vond het eigenlijk nog het meeste op Japan lijken: gestructureerd, georganiseerd, geciviliseerd. Uiterst vriendelijke en behulpzame mensen.

1407477


Oeps. Niet echt.

Maar deze portier van het Grand hotel wel.

1407478



Ook heeft het wel wat van Engeland weg: men sluit netjes achteraan in de rij aan. Hierdoor ben je bv. in no time door de douane.

1407474



Als je terugvliegt ziet vanuit het vliegtuig Taipei er heel gestructureerd uit.

1407475



HCM heeft dan van bovenaf meer weg van een vuilnisbelt. O-)

En je stort je meteen in de anarchie.

Bij de douane bv. moet je eerst een stuk zigzaggen tussen linten (waar regelmatig Vietnamezen onder door kruipen) en vervolgens zie je 15 rijen van ca. 40-50 personen, waar je een keuze uit kunt maken voor het stempel in je paspoort. Ook hier proberen veel Vietnamezen langs de rij te lopen en quasi onopvallend ergens vooraan te gaan staan.

Buiten, in de rij voor een taxi kruipen ook hele volksstammen onder het hek door. Als ze dat vlak voor mij doen is er geen probleem: een flinke beuk met mijn heup + rugzak als ze gebukt staan en dus uit balans zijn doet ze weer terugdeinzen. Het “Cut Di” (spreek uit als “Koed die”) erbij maakt dat ze het dan maar een paar personen achter mij proberen.

Het spitsverkeer, waar iedereen alles blokkeert, doet je dan weer terugverlangen naar Taipei, waar je bij groen licht probleemloos kunt oversteken, niet van het trottoir wordt gerost etc.

Garmin (vervolg)
En jawel, hier ook “al goed”!

Niets dan lof voor de service van Andy, de Vietnamese man waar Minh de contacten mee had. Voor de prijs van het monteren van een nieuwe batterij heb ik een volledig nieuw horloge gekregen. Ik ben dus zeer in mijn nopjes.

Of in plat Rotterdams: Laat tie fain zain!



Vietjet
Nog even een opsomming van de vertragingen. Goed om voor jezelf te bepalen of je een hotelovernachting boekt tussen een binnenlandse en internationale vlucht, zoals ik altijd aanraad.

Nha Trang – Ho Chi Minh
Krap 1 uur vertraging. Hierin zat ook een bagage check omdat iemand was teruggegaan en men zeker wilde weten dat er geen vreemde bagage was achtergebleven. Goede zaak..

Ho Chi Minh – Taipei
Ruim 1 uur vertraging. De bus, die je naar het vliegtuig rijdt, bleef 10 min. in de brandende zon wachten vóór de deuren opengingen en we het vliegtuig in mochten.
Na de landing bleven we ergens in the middle of nowhere ruim 1 uur wachten vóór er plaats was aan een gate.

Taipei – Ho Chi Minh
Ruim 45 min. vertraging.

Ho Chi Minh – Nha Trang
Ruim 45 min. vertraging.

Later deze week zal ik nog wat meer foto’s van Taipei plaatsen.

@edraket & Badgast
Tja, eigenlijk slaat Badgast de spijker op de kop. Ik wil nog wel eens “selectief” zijn in mijn artikelen en aandikken van feiten. Maar ook daar zit wel een lijn in, gebaseerd op mijn interesses en gevoel voor humor/sarcasme..

Niettemin, ik moet dit keer “wel even wennen” na mijn terugkomst.
 
Laatst bewerkt:
Vietnam verliest dagelijks anderhalf voetbalveld aan land

SERIE WATERLANDERSJeannette den Boer en Stefan Coppers reizen voor de videoserie Waterlanders de wereld over om te ervaren hoe klimaatverandering het dagelijks leven elders op aarde nu al ontregelt. Deze week zijn ze in de Menkongdelta in Vietnam: ,,We verliezen hier anderhalf voetbalveld per dag!’’

De Vietnamese kust ligt er gehavend bij. Verwoeste huisjes lijken hals over kop verlaten te zijn. De was hangt verlaten aan een lijn. Hier en daar slingert een verloren slipper. De zee lijkt verre van woest maar eet desalniettemin als een soort van pac-man stukje voor stukje de kust op, maar liefst anderhalf voetbalveld per dag.

De Mekong rivier is een van de machtigste rivieren op aarde. Hij vindt z’n oorsprong in China en meandert meer dan 4000 km door Azië voor hij in Vietnam de delta bereikt. In de rivier verrijst de een na de andere mega-dam. Dat begon in China en nu ook in Thailand, Laos en Cambodja.

De dammen worden gebouwd om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar stroom, maar inmiddels is de schade die ze aanrichten niet te overzien. Mark Goichot, rivierendeskundige van het Wereldnatuurfonds luidt de noodklok. ,,Als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik ze allemaal afbreken.”

Goichot ligt toe: ,,We zitten hier in de grootste delta ter wereld. Een delta, dat is niks meer dan een lading zand en modder die in de loop der tijd door de rivier hier is neergegooid. Dit zogeheten sediment blijft tegenwoordig achter de dammen stroomopwaarts hangen. Hierdoor zinkt de Mekongdelta, een gebied waar bijna 22 miljoen mensen woont, voor onze ogen.”


1407752

In de rivier verrijst de een na de andere mega-dam. Dat begon in China en nu ook in Thailand, Laos en Cambodja. © Videostill


Langs de afgekalfde kuststrook loopt een man er verloren bij. Hij slentert wat tussen de vervallen huisjes. ,,Niet zo lang geleden was de kust ver weg!’’ Hij wijst naar de horizon. ,,Dit was een dorpje ver van zee.’’ Iets verderop zitten twee oude Vietnamese vrouwen in een noodwoning. Ze mopperen op de zee: ,,De golven worden steeds hoger, elk jaar weer.’’

Goichot: ,,De slachtoffers denken dat de klimaatverandering de boosdoener is; dat het komt door de zeespiegelstijging. Maar dat is alleen maar een katalysator. De reden van de erosie zijn de dammen die letterlijk hun land stelen.’’

Er zijn nog veel meer dammen in de Mekong gepland; tegen 2030 moeten er nog eens 88 zijn gebouwd. Volgens een studie van de Mekong River Commision zal 97 % van de sedimentstroom naar de delta verloren gaan als de geplande bouw doorgaat. Goichot: ,,Korte termijn winst voor een paar en geen toekomst voor de rest. Het is duidelijk een slechte deal.’’



Privacy settings


Zoals in de film te zien is dit geen specifiek Vietnamees probleem. Niettemin past het perfect binnen het totale plaatje hier: problemen worden vaak sec opgelost zonder naar oorzaken, gevolgen en het grotere geheel te kijken.

Pure symptoombestrijding.

Alles is korte-termijn-denken. Mijn standaard opmerking: lange termijn is hier een week. O-)

Een paar zeer lokale voorbeelden.

De muur rond onze tuin, die door het ontbreken van enige vorm van steun door bv. betonijzer gewoon omgeblazen werd door de wind.

Onze buren, die de kinderen van de Engelse les halen zodat ze, als ze dat willen, weer herrie kunnen maken. Dat de kinderen later geen Engels beheersen…

Eén persoon had ooit succes met de “bird-nest-fabrieken” en nu verrijzen ze hier als paddenstoelen uit de grond. Geen idee of er genoeg vogels zijn. Weten ze zelf ook niet.

Sloten worden geblokkeerd om het slootwater over het eigen land te sproeien. Dat het m.i. hevig verontreinigd is, en elders de sloten overstromen met het risico van muggen (malaria, dengue en zika) en verontreiniging van de grond rond de waterputten ter plaatse, ach…
In NL wordt dit probleem tenminste wel onderkend: Privacy settings

Afval wordt gewoon in de berm en in sloten gedumpt. In Vietnam Deel 2 zijn van het grote geheel de resultaten te zien.

Etc., etc., etc…

Voorbeelden van “minder lokaal karakter” wederom terras en Dalat wijn.
 
Laatst bewerkt:
Taipei: straatgebeuren

Ter vergelijking met de chaos hier in Vietnam wat straatbeelden van Taipei. Zoals te zien worden motorfietsen netjes geparkeerd.

1408027



Op dit kruispunt kun je zowel recht als diagonaal oversteken. En in tegenstelling tot Vietnam hoef je niet bang te zijn om platgereden te worden. De rode stoplichten worden perfect opgevolgd.

1408028



Een zeer originele bushalte.

1408029



En je ziet ook mensen lopen met een fan op batterijen om een beetje koel te blijven.

1408030
 
Construction of Vietnam’s ‘costliest road’ to begin later this year

The construction of a road worth VND7.8 trillion (US$335 million) in Hanoi, which was dubbed the ‘planet’s costliest,’ is expected to begin in the third quarter of this year.

[…]

The street will be 2.2 kilometers long and 50 meters wide, …

[…]



Construction of Vietnam’s ‘costliest road’ to begin later this year - Tuoi Tre News


50 meter breed!
Uniek!
Als ze hem in het F1-circuit opnemen kunnen alle 20 wagens naast elkaar op pole position.
En is het gezeur over gebrek aan inhaalmogelijkheden en filerijden ook gelijk over. O-)
 
Taipei: Herdenkingshal van Chiang Kai-shek

Voor wie het mausoleum voor Ho Chi Minh in Hanoi heeft gezien ter vergelijking de herdenkingshal van Chiang Kai-shek. Hij ligt hier overigens niet zelf.

1408505


1408506



Volgens mij zijn dit rekruten die nog wat moeten oefenen: het ging niet bepaald gelijk.

1408507


1408508


1408509


De laatste foto leverde wat problemen op: over het rode koord buigen is zo ongeveer een misdaad. Maar ik had mijn foto. :+
 
We hebben zojuist een sms ontvangen dat er morgen tussen 5:00 en 5:30 geen elektriciteit is. Ervaring heeft geleerd dat dit kan betekenen:
  • Tussen 5:00 en 5:30 AM
  • Tussen 5:00 en 5:30 PM
  • Tussen 5:00 AM en 5:30 PM.
Ik kan dus nog geen garanties voor de dagelijkse post geven.
 
Het verhaal van de fotograaf: Vietnamese stammen door Réhahn

Fotografie is meer dan techniek, Een beeld moet gevoelens en emotie bevatten, om ons in het hart te kunnen raken. In deze serie blogs neemt Erik Keulers ons, door middel van de verhalen van fotografen, mee in hun manier van het vastleggen van emoties in hun beelden. In deze aflevering de reisportretten van fotograaf Réhahn, die in 2011 Frankrijk voor Vietnam verruilde.

1408706

Hmong volk. Foto: Réhahn


Een land in verandering
Onze wereld veranderd snel. Landen in Azië, vaak vol van rijke tradities, ontwikkelen zich snel. Vaak veranderen de culturen in deze landen tegelijkertijd met de economische ontwikkeling. Vietnam is een van deze landen die zich razendsnel ontwikkelen. Fotograaf Réhahn probeert de etnische rijkdom van Vietnam vast te leggen in zijn fotoproject 'Precious Heritage", voordat het te laat is.

1408707

Pa Ko stam. Foto: Réhahn


"Ik woon en reis nu al meer dan vier jaar in en door Vietnam en het valt me op hoe snel het land verandert!", zegt de in Frankrijk geboren fotograaf Réhahn, die om die reden gestart is met zijn project "Precious Heritage". "Vietnam bestaat uit 54 etnische groepen, die ieder hun eigen cultuur hebben, hun eigen taal en hun eigen geloof. Ik ben altijd onderweg met mijn motor en ik heb veel verschillende dorpen gezien in de afgelopen 3 jaar. Toen ik eerder dit jaar in een aantal van deze dorpen terugkeerde zag ik tot mijn verbazing dat hun eigen cultuur was verdwenen! Sommige van de bewoners dragen opeens een Adidas T-shirt of andere internationale merkkleding." Voor Réhahn was dit het teken om haast te maken met het vastleggen van deze etnische groepen en hun manier van leven en hun rituelen. "De Cor stam leeft in Centraal Vietnam en zij vertelden mij dat ze zelf voor hun festivals geen traditionele kostuums meer hadden. Ik wil geen oordeel vellen over deze ontwikkelingen, ik wil wel deze verdwijnende culturen vastleggen op foto."


Een andere manier van leven
Réhahn woont nu zo'n 4 jaar in Vietnam en legt net zo lang het land en zijn bewoners vast in foto's. Het verhaal van deze emigratie startte echter om een heel andere reden. "Eigenlijk kwam ik om een andere reden naar Vietnam. Mijn vrouw en ik sponsorden kinderen in Vietnam en kwamen hier met een Franse hulporganisatie, om te helpen en om onze sponsor-kinderen te zien. Toen we hier waren werden we op slag verliefd op Hoi An, de gele stad. Het is een oude stad, Unesco werelderfgoed. We zijn daarna ieder jaar teruggekomen en uiteindelijk in 2011 definitief verhuisd. Het was tijd om ons leven te veranderen. De druk en de stress in Frankrijk waren niet datgene wat we voor onze zoon wilden."

1408708

Ha Nhi stam. Foto: Réhahn


Met de keuze om het moderne, hectische leven in Frankrijk op te geven voor een rustig leven in Hoi An opende de deur voor Réhahn om zijn fotografiedroom waar te maken. "Ik had veel vrije tijd door het leven dat hier veel langzamer gaat. Ik ging daardoor meer oefenen met fotografie en ik begon het land te verkennen. Ik opende een gallerie en publiceerde mijn eerste boek dat een bestseller bleek in Vietnam. Dat was een goede motivatie om nog harder aan de slag te gaan als fotograaf." Zijn nieuwe leven bevalt de fotograaf erg goed en is behulpzaam in zijn fotografie. "Ik hou van het relaxte leven hier", zegt Réhahn, "Voor een fotograaf is Vietnam een grote openlucht studio, waar iedereen in potentie een model is. Het land is groot en alle etnische groepen samen vormen het tot wat het is. Het is een eindeloze bron van inspiratie."


1408709

Cham minderheid. Foto: Réhahn


[…]


Bron: Het verhaal van de fotograaf: Vietnamese stammen door Réhahn


De fotograaf Rehahn is al eerder ter sprake gekomen in Vietnam Deel 2.

Het complete artikel is een stuk langer en bevat veel fraaie foto’s. Zie de bron voor het hele verhaal.


 
Taipei: Taipei 101 (1)

In Taipei staat ook één van de hoogste gebouwen ter wereld: Taipei 101. Het is hoog dus ik wilde naar boven. :+

1408916



Een vergelijking van de diverse torens.

1408917



De lift is de snelste ter wereld. Je voelt dat overigens nauwelijks.

1408918



Het display in de lift. Hier gingen we naar beneden. Veel sneller gingen we niet. Naar boven haalden we bijna 900 m/min.

1408919
 
Man relieves self on schoolgirl’s back during pleasure session on Hanoi bus

1409152

A man caught masturbating aboard a bus is seen in this photo taken in Hanoi, June 21, 2019. Photo: Tuoi Tre


A Vietnamese man on Friday had to work with police after he pleasured himself aboard a bus in Hanoi in broad daylight, dropping semen on the floor and the back of a schoolgirl he appeared to have deliberately approached to begin his pleasure session.

Police in Hang Ma Ward, Hoan Kiem District said they had booked the man and asked him to refrain from masturbating in the public, adding they are still working on the case as the involved female student, a middle schooler, had yet to give her statements on the incident.

According to police, the man, referred to only as 38-year-old N.D.H., was traveling on the bus No.1 at around Friday noon, when he approached the middle schooler who was sitting on the left row, and began to pleasure himself standing. After a while, the man relieved himself, leaving semen all over the floor of the bus and on the back of the schoolgirl, who was wearing a T-shirt.

After learning what happened, the student immediately shouted for help in shock. The driver stopped the bus at Hang Ma ward police station - the nearest he could find - and quickly reported the incident to officers. Hang Ma police then took both the man and his victim to the station to collect their statements.

Police said the man admitted to his masturbating aboard the bus and leaving semen on the back of the student. “H. said he is married and his medical record shows that he had not been diagnosed with any type of illness,” a police officer said.

Police had allowed the middle schooler to go home as she was too shocked to say anything. Officers will have to collect her statements to decide whether there was molestation involved in the case.

The Hanoi bus route No.1 runs between Yen Nghia Bus Station and Gia Lam Bus Station.



Man relieves self on schoolgirl’s back during pleasure session on Hanoi bus - Tuoi Tre News


Weer iets gevonden om de zondagsrust te verstoren. :+

Ook VND 200.000 (=€4) boete? O-)

Morgen weer de andere toren...
 
Man relieves self on schoolgirl’s back during pleasure session on Hanoi bus

Bekijk bijlage 1409152

A man caught masturbating aboard a bus is seen in this photo taken in Hanoi, June 21, 2019. Photo: Tuoi Tre


A Vietnamese man on Friday had to work with police after he pleasured himself aboard a bus in Hanoi in broad daylight, dropping semen on the floor and the back of a schoolgirl he appeared to have deliberately approached to begin his pleasure session.

Police in Hang Ma Ward, Hoan Kiem District said they had booked the man and asked him to refrain from masturbating in the public, adding they are still working on the case as the involved female student, a middle schooler, had yet to give her statements on the incident.

According to police, the man, referred to only as 38-year-old N.D.H., was traveling on the bus No.1 at around Friday noon, when he approached the middle schooler who was sitting on the left row, and began to pleasure himself standing. After a while, the man relieved himself, leaving semen all over the floor of the bus and on the back of the schoolgirl, who was wearing a T-shirt.

After learning what happened, the student immediately shouted for help in shock. The driver stopped the bus at Hang Ma ward police station - the nearest he could find - and quickly reported the incident to officers. Hang Ma police then took both the man and his victim to the station to collect their statements.

Police said the man admitted to his masturbating aboard the bus and leaving semen on the back of the student. “H. said he is married and his medical record shows that he had not been diagnosed with any type of illness,” a police officer said.

Police had allowed the middle schooler to go home as she was too shocked to say anything. Officers will have to collect her statements to decide whether there was molestation involved in the case.

The Hanoi bus route No.1 runs between Yen Nghia Bus Station and Gia Lam Bus Station.



Man relieves self on schoolgirl’s back during pleasure session on Hanoi bus - Tuoi Tre News


Weer iets gevonden om de zondagsrust te verstoren. :+

Ook VND 200.000 (=€4) boete? O-)

Morgen weer de andere toren...
Wat zijn er toch een idioten op de wereld. Beetje lopen vlokken in de bus op een jonge meid. Hup, van die toren af!
 
Goed idee!

Oh, en vergeet vooral niet om onderweg van het uitzicht te genieten. Dat is fraaier dan dat van de passagiers tijdens jouw busrit...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan