Vietnam Deel 2

Nieuwsbrief LF

Na de post over de nieuwsbrief in Vietnam Deel 2 heb ik op de website toch maar een klein “zetje” gegeven. Het hielp, de volgende dag stond de nieuwsbrief erop. O-)

Die nieuwsbrief is zo hier en daar weer redelijk ongenuanceerd.
“Het is in Vietnam (zoals in veel ontwikkelingslanden) heel normaal om op 20-jarige leeftijd te trouwen en binnen een jaar de eerste baby te hebben. Voor de jonge moeders betekent dat een einde aan hun vervolgopleiding.”

Dit klinkt of zo ongeveer iedereen op 20-jarige leeftijd trouwt. Dat is echt niet zo. Het komt op het platteland en bij minorities wel wat vaker voor dan in meer stedelijke gebieden. Ook Minh hoorde van haar studenten zo af en toe dat kinderen na de high school gingen werken en trouwen. Maar het is zeker geen regel.


“Het zou mooi zijn als een meisje eerst haar studie kan/wil voltooien, zodat zij na de zwangerschapsperioden, een zelfstandig inkomen kan hebben. Ons project probeert “onze” leerlingen te motiveren om eerst hun vakgerichte opleiding af te maken voordat ze aan een eigen gezin beginnen.”

Het lijkt erop dat LF dit forum toch leest. Al een poosje worden geen aantallen meer genoemd van leerlingen, die een vervolgopleiding volgen. :+

Niettemin wordt het gepromoot zoals hierboven. En ik kan nog steeds niet begrijpen dat er geen enkel vraagteken wordt gezet als kinderen nu ineens wel het 10-20-voudige van het sponsorgeld per maand kunnen ophoesten voor schoolgeld van HBO of universiteit. Het geneuzel over bijbaantjes of sponsoring door familie om dat te financieren heb ik al eerder met berekeningen naar het rijk der fabelen verwezen.

Over de vaker hier beschreven problemen van het vinden van een baan en vooral het betalen van de vaak forse bijdrage om die baan te krijgen zullen we het nu maar helemaal niet hebben.


“De 85 ondersteunde arme leerlingen in ons project kun je zgn. “druppels op een gloeiende plaat” noemen.
[…]
Elk “druppeltje” is wel een individueel kind in nood met een leven voor zich. Het wil naar school; het wil kansen hebben op een goed leven.”


Het blijft allemaal geweldig en idealistisch klinken. Sponsors smullen er ongetwijfeld van. Hier wordt “goed gedaan”.

De praktijk is hier in de omgeving, waar ook de LF-scholen staan, echt een stuk weerbarstiger. Ik blijf van mening dat er veel betere en vooral eerlijkere manieren zijn om veel meer kinderen tegelijk aan een kans op een betere toekomst te helpen. Van zowel problemen als mogelijke oplossingen heb ik eerder uitgebreid voorbeelden gegeven.

Denk hierbij ook aan de werkwijze van bv. Plan, die projecten steunen en geen individuele kinderen. Maar ja, dat wil LF niet zien.

Ach, gelukkig zijn we allemaal even dom… O-)


Bron: http://www.looking-forward.nl/wp-content/uploads/2011/07/Nieuwsbrief-21-definitief-PDF.pdf
 
Vietnam bans recalled Macbook Pro laptops on flights over fire hazards

Apple 1.jpg

A 15-inch Macbook Pro laptop is seen in this photo illustration. Photo: Apple Inc.


The Civil Aviation Authority of Vietnam (CAAV) has banned select MacBook Pro laptops on flights after Apple Inc. recently said that some units had batteries that posed a fire risk.

The Apple laptops in question are some 15-inch MacBook Pros sold between September 2015 and February 2017.

Apple issued the recall in June, saying it had “determined that, in a limited number of older generation 15-inch MacBook Pro units, the battery may overheat and pose a fire safety risk,” Bloombergreported.

About 432,000 MacBook Pros sold in the U.S. and roughly 26,000 units in Canada were included in the recall, the news site added.

In a statement on Wednesday, CAAV said a total ban on the affected Apple laptops was in effect, which means the recalled devices must not be taken on flights as cargo or in carry-on baggage by passengers.

Passengers found bringing the prohibited laptops on board despite the ban could be denied service and handled pursuant to Vietnamese laws, CAAV said in the statement.

Flight crews must be trained to quickly respond to the discovery of such laptops while the plane is already airborne, the aviation authority said.

Apple said in a June statement it had voluntarily decided to replace affected batteries free of charge. “Customer safety is always Apple’s top priority,” Apple said.

It is unclear whether laptops with replaced batteries are exempted from the CAAV ban.



Vietnam bans recalled Macbook Pro laptops on flights over fire hazards - Tuoi Tre News

Wie koopt er dan ook een Apple??? O-)

Maar hou er rekening mee als je deze kant op komt. Anders verdwijnt hij ook in de bak met halfgevulde waterflesjes. :+
 
Studenten Minh

September komt eraan en sommige van mijn studenten gaan op hun nieuwe pad: studeren aan de universiteit of hogeschool. Dit jaar studeert Tâm bedrijfskunde en rechten aan de Law University in Saigon, Trung en Nhung studeren Toerisme aan de Nha Trang University en Thư English aan de Khanh Hoa University. Duy, mijn online student, studeert Toerisme aan de Van Lang University.

Ik ben blij dat ze allemaal besloten hebben om samen met mij Engels te blijven leren. Een universitair diploma is geen garantie voor een baan, maar een IELTS-certificaat van 6,5 zal hen zeker helpen om een fatsoenlijke baan te krijgen.

Probleem is dat IELTS-cursussen in Engelse centra duur zijn en het vereist veel inspanning van de studenten. Universiteiten vereisen vaak slechts 450 in TOEIC, een examen van alleen luisteren en lezen, voor afgestudeerde studenten. IELTS controleert 4 vaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven) en een score van 6,5 is op het niveau van redelijk vloeiend Engels.

Laten we hopen dat mijn studenten volhardend zullen zijn om hun doel te bereiken. Ze weten dat de jongere studenten naar hen kijken en zullen proberen in hun voetsporen te treden.


Over de studenten
De tijd verstrijkt snel. Ik herinner me nog Trung en Thư als jongen en meisje, ze kwamen 7 jaar geleden bij mijn klas.

Tâm was een klasgenoot van Trung, ze zag de voortgang van Trung in het Engels en had hem gevraagd waar hij studeerde. Ze is hier nu 5 jaar.

Duy is de zoon van mijn goede vriendin, hij neemt nu 3 jaar deel aan de klas via Skype, omdat hij in Saigon woont.

Nhung is speciaal, ze zat in de Karatedo-klas van Tam en haar leraar had ons speciaal uitgenodigd voor een Karatedo-demonstratie alleen om te vragen of ik Nhung kon accepteren. Nhung heeft een speciaal talent voor Engels en houdt van Engels, maar ze heeft nooit eerder de kans gehad om serieus Engels te leren. Nhung heeft een doorzettingsvermogen dat ik bewonder. Ze heeft keiharde tests doorstaan om de Karatedo-kampioen van de provincie te worden.Ze deed haar best in de studie, hoewel haar ouders haar niet zoveel steunden, een nadeel van het geboren zijn in een minority-gezin. Ik was heel blij toen ik hoorde dat haar ouders ermee instemden om naar de universiteit te gaan.

Ze zijn nu allemaal volwassenen en ze zullen stap voor stap geconfronteerd worden met de hardheid van het leven. Wat ik kan doen, is proberen hen aan te moedigen en hen te adviseren als ze erom vragen, en ze zo goed mogelijk Engels te leren. De rest is aan hen of ze een beter leven kunnen opbouwen. Ik hoop het altijd!
 
In Vietnam, parents take children to school defying compulsory helmet rule

Helm 1.jpg

A woman carries three children, who wear no helmet, on one vehicle in Ho Chi Minh City. Photo: Quang Dinh / Tuoi Tre


It is not uncommon to spot parents taking children to school without the kids wearing helmets in Vietnam, despite a 12-year-old stipulation that mandates people traveling by motorbike to use the protective gear.

The compulsory helmet rule, taking effect in 2007, requires that motorbike drivers and the back-seat passengers individually wear a helmet while traveling. The regulation is applicable to people aged six and above, which means children from first grade have to follow the rule. However, many adults can still be seen carrying their children on the two-wheelers without anyone wearing a protective gear for their heads. In other cases, the parents do wear the mandatory helmets for themselves but leave their children’s heads unprotected.


Helm 2.jpg

A woman carries four children, none of whom wears a helmet, on one vehicle in Ho Chi Minh City. Photo: Quang Dinh / Tuoi Tre


Those who defy the compulsory helmet rule will be in great trouble as Vietnam’s National Traffic Safety Committee will kick off a campaign next month to ensure road users follow this specific regulation.

During the campaign, traffic police in many provinces and cities will increase the frequency of patrols on routes near schools to check whether parents wear the head protectors for their children.

Accordingly, adults carrying children on motorbikes and electric bicycles without the kids wearing helmets will face stricter penalties starting September 1.


Helm 3.jpg

Police stop a man for carrying two children without them wearing helmets on Vo Van Kiet Street in District 5, Ho Chi Minh City.


Fatality from traffic accidents involving motorbikes is mostly a result of head injury. Adults who refuse to wear helmet for their children usually make excuse that they are only traveling too short a distance for any accident to happen. Others say the weight of a helmet adds additional stress on the neck.

It is also a common mindset that one should wear a helmet only to avoid being punished by the police, so many will only buy cheap, poor-quality gears that have little use in protecting their heads.

Helm 4.jpg

A man carries his child on a motorbike on Tran Quang Khai Street in Ho Chi Minh City, with helmets being hung on the vehicle instead of being worn by the two. Photo: Quang Dinh / Tuoi Tre



Bron: In Vietnam, parents take children to school defying compulsory helmet rule - Tuoi Tre News


Zie de bron voor veel meer foto’s en dan met name “Parents and children without helmets travel wrong way on a section of National Highway 1 passing through District 12, Ho Chi Minh City. “


“It is not uncommon to spot parents…”

Dit is wel heel politiek correct verwoordt. Beter is: “vrijwel iedere ouder brengt kinderen naar school zonder dat ze helmen dragen.”
Volgens mij draagt trouwens de meerderheid van de Vietnamezen een helm alleen omdat het moet, niet ter bescherming.

Hier in deze landelijke omgeving schat ik het aantal volwassen helmdragers op zo’n 50%. Het aantal kinderen zonder helm, dat op de motor naar school wordt gebracht, is ruw geschat zo’n 80%. Ik zie ze vaak rijden als ze ’s morgens uit school gehaald worden.

Nee, er kan beter een project worden opgezet dat de buitenlanders controleert op verkeersovertredingen. Veel zinvoller nietwaar?. Zie Vietnam Deel 2

Maar goed, je moet toch iets aan de overbevolking doen.
Geen helm, geen zwemles, geen rijles, geen enkele kennis van tropische ziekten, medicijnen en preventies, etc. Alle beetjes helpen… O-)

Nu nog seksuele voorlichting op school…

Tot zover de algemene sarcastische opmerkingen. De rest van mijn rechtstreeks op de man/organisatie gespeelde commentaar maar bij de Dalat-wijn. Binnen, want op het terras is het een pest-herrie.
 
Weg weg…

Hier zijn ze bezig om één van mijn favoriete achteraf-weggetjes op een zeer rustige en rustieke fietsroute te verkloten tot een soort race-circuit voor in het algemeen volstrekt onbekwame motorrijders.

Jawel, ik weet het, de vooruitgang kun je niet tegenhouden en vroeger…

Wegweg 1.jpg


Wegweg 2.jpg



Niettemin…
 
Nee, ik moet nu slalommen om te zorgen dat de motorrijders bij het passeren mijn spiegels er niet afrijden.
En helaas, deze opmerking is bloedserieus.

Toelichting.
Voor de meeste motorrijders is een fiets iets, waar ze geen rekening mee hoeven houden. Dus als je even niet oplet rijden ze letterlijk zo ongeveer je spiegels eraf. Ik kijk op de fiets heel veel in mijn spiegel bij het horen van lawaai achter me. Zie ik een motorrijder met plannen om rakelings te passeren, dan slinger ik een half metertje heen en weer. De meesten maken dan wel een wat grotere bocht om mij heen. En ja, ongeacht de grote bocht probeert vrijwel iedereen met hun achterwiel mijn voorwiel te raken. Ofwel mij af te snijden.

Wraak?
 
Nee, ik moet nu slalommen om te zorgen dat de motorrijders bij het passeren mijn spiegels er niet afrijden.
En helaas, deze opmerking is bloedserieus.

Toelichting.
Voor de meeste motorrijders is een fiets iets, waar ze geen rekening mee hoeven houden. Dus als je even niet oplet rijden ze letterlijk zo ongeveer je spiegels eraf. Ik kijk op de fiets heel veel in mijn spiegel bij het horen van lawaai achter me. Zie ik een motorrijder met plannen om rakelings te passeren, dan slinger ik een half metertje heen en weer. De meesten maken dan wel een wat grotere bocht om mij heen. En ja, ongeacht de grote bocht probeert vrijwel iedereen met hun achterwiel mijn voorwiel te raken. Ofwel mij af te snijden.

Wraak?

Herkenbaar.

Wat dan wel weer grappig is, is dat je de lijn door kan trekken. Zware motors houden geen rekening met lichte, auto's op hun beurt houden geen rekening met tweewielers, vrachtwagens kijken niet naar auto's. Bussen staan bovenaan in de pikorde en houden met helemaal niemand rekening.
 
Om met je eigen woorden te spreken :je moet de overbevolking toch een beetje tot een minimum beperken, dus hoe meer fatale ongelukken des te beter.....
Ik zeg : Dat doen ze gewoon met opzet!

(aan de andere kant houdt je dat wel wakker en heb je geen saaie rit... zoals hier in dat nederlandse...;-) )
 
Maar natuurlijk: de reden voor het buitenlandersproject.
Ze houden buitenlanders aan die geen helm dragen en zorgen zo voor meer veiligheid voor buitenlanders.
In die tijd kunnen ze geen Vietnamezen aanhouden dus doen ze meteen wat aan de overbevolking.

Met mijn kleine snappertje had ik dit dubbele voordeel nog niet meteen door.

Kortom, briljant!

Ik zie een volgend project met spanning tegemoet (misschien iets n.a.v. de volgende post?).. O-)
 
Multidrug-resistant malaria spreading in Southeast Asia, including Vietnam: study

Malaria 1.jpg

Anopheles minimus mosquitoes are pictured at a lab in the Public Health Ministry in Bangkok. Photo: Reuters


LONDON -- A strain of malaria resistant to two key drugs has spread rapidly from Cambodia and has become dominant in Vietnam, Laos and northern Thailand, with a "terrifying prospect" that it could reach Africa, scientists warned on Monday.

Using gnomic surveillance to track the spread of drug-resistant malaria, the scientists found that the strain, known as KEL1/PLA1, had also evolved and picked up new genetic mutations that may make it yet more resistant.

"We discovered (it) had spread aggressively, replacing local malaria parasites, and had become the dominant strain in Vietnam, Laos and northeastern Thailand," said Roberto Amato, who worked with a team from Britain's Wellcome Sanger Institute and Oxford University and Thailand's Mahidol University.

The risk is rising that the new strain could threaten sub-Saharan Africa, where most malaria cases and deaths occur, largely among babies and children.

"This highly successful resistant parasite strain is capable of invading new territories and acquiring new genetic properties, raising the terrifying prospect that it could spread to Africa ... as resistance to chloroquine did in the 1980s, contributing to millions of deaths," said Olivo Miotto of Oxford University, who co-led the work.

Malaria is caused by Plasmodium parasites, which are carried by mosquitoes and spread through their blood-sucking bites. Almost 220 million people were infected with malaria in 2017, according to World Health Organization estimates, and 400,000 succumbed to it.

Malaria can be treated with medicines if caught early enough, but evolving drug-resistance - such as the spread of chloroquine-resistant malaria across Asia to Africa from the late 1950s to the 1980 - has hampered efforts to eliminate it. The first-line treatment in many parts of Asia in the last decade has been a combination of dihydroartemisinin and piperaquine, also known as DHA-PPQ.

Researchers found in previous work that a strain of malaria resistant to this combination had evolved and spread across Cambodia between 2007 and 2013. This latest research, published in the Lancet Infectious Diseases journal, found it had crossed borders and tightened its grip. Miotto said further work was now needed to establish how far this resistance had spread and whether it had evolved further - and eventually to understand which drugs would work against resistant malaria parasites.

"Other drugs may be effective at the moment but the situation is extremely fragile," he said.



Bron: Multidrug-resistant malaria spreading in Southeast Asia, including Vietnam: study - Tuoi Tre News


En volgens mij dringt dit hier nog steeds niet door.
Porties van een paar antibiotica-pillen voor een flauwekul-kwaaltje zijn standaard-recept bij iedere pharmacy.
Sloten blokkeren zodat de muggen een mooie broedplaats hebben.
Malaria? Zika? Dengue? Nooooit van gehoord…

Zullen allemaal wel weer verzinsels van die rare buitenlander zijn…
 
Voortboordurend(t?) (hoe schrijf je dat eigenlijk..;-) ) : Hier de opplossing : Nog meer antibiotica geven aan de Vietnamezen.....
De dokters worden rijker, de patient wordt er niet mee geholpen, en krijgt daarna resistentie, dus nog meer geld voor de dokter....
Ach voorlopig is de mens nog de grootste parasiet op deze aarde. Daar kan geen antibiotica meer tegenop, we zijn resistent tegen onzelf (of is het nou voor onszelf... stommetaal...).
 
Voortboordurend(t?) (hoe schrijf je dat eigenlijk..;-) ) : Hier de opplossing : Nog meer antibiotica geven aan de Vietnamezen.....
De dokters worden rijker, de patient wordt er niet mee geholpen, en krijgt daarna resistentie, dus nog meer geld voor de dokter....
Ach voorlopig is de mens nog de grootste parasiet op deze aarde. Daar kan geen antibiotica meer tegenop, we zijn resistent tegen onzelf (of is het nou voor onszelf... stommetaal...).

"Voortbordurend"

Het vervelende is alleen dat de patiënt niet resistent wordt tegen antibiotica maar de bacterie. Bacteriën houden geen rekening met landsgrenzen dus het raakt 'ons in het westen' net zo hard. Komt niet alleen door de dokters hier maar ook door veehouderij en grootschalige vis (met name zalm) kweek wereldwijd. Daar worden veel grotere hoeveelheden antibiotica preventief gebruikt.

Overigens doet een grote Engelse universiteit onderzoek doet naar de ontwikkelingen op antibioticaresistentie (onderzoekscentra in Hanoi en HCMC) en in China wordt veel geinvesteerd in het ontwikkelen van de 'opvolger' van antibiotica, iets waar we als wereld met zijn allen ook eens wat meer aandacht zouden moeten besteden.
 
Multidrug-resistant malaria spreading in Southeast Asia, including Vietnam: study

Bekijk bijlage 1421923

Anopheles minimus mosquitoes are pictured at a lab in the Public Health Ministry in Bangkok. Photo: Reuters


LONDON -- A strain of malaria resistant to two key drugs has spread rapidly from Cambodia and has become dominant in Vietnam, Laos and northern Thailand, with a "terrifying prospect" that it could reach Africa, scientists warned on Monday.

Using gnomic surveillance to track the spread of drug-resistant malaria, the scientists found that the strain, known as KEL1/PLA1, had also evolved and picked up new genetic mutations that may make it yet more resistant.

"We discovered (it) had spread aggressively, replacing local malaria parasites, and had become the dominant strain in Vietnam, Laos and northeastern Thailand," said Roberto Amato, who worked with a team from Britain's Wellcome Sanger Institute and Oxford University and Thailand's Mahidol University.

The risk is rising that the new strain could threaten sub-Saharan Africa, where most malaria cases and deaths occur, largely among babies and children.

"This highly successful resistant parasite strain is capable of invading new territories and acquiring new genetic properties, raising the terrifying prospect that it could spread to Africa ... as resistance to chloroquine did in the 1980s, contributing to millions of deaths," said Olivo Miotto of Oxford University, who co-led the work.

Malaria is caused by Plasmodium parasites, which are carried by mosquitoes and spread through their blood-sucking bites. Almost 220 million people were infected with malaria in 2017, according to World Health Organization estimates, and 400,000 succumbed to it.

Malaria can be treated with medicines if caught early enough, but evolving drug-resistance - such as the spread of chloroquine-resistant malaria across Asia to Africa from the late 1950s to the 1980 - has hampered efforts to eliminate it. The first-line treatment in many parts of Asia in the last decade has been a combination of dihydroartemisinin and piperaquine, also known as DHA-PPQ.

Researchers found in previous work that a strain of malaria resistant to this combination had evolved and spread across Cambodia between 2007 and 2013. This latest research, published in the Lancet Infectious Diseases journal, found it had crossed borders and tightened its grip. Miotto said further work was now needed to establish how far this resistance had spread and whether it had evolved further - and eventually to understand which drugs would work against resistant malaria parasites.

"Other drugs may be effective at the moment but the situation is extremely fragile," he said.



Bron: Multidrug-resistant malaria spreading in Southeast Asia, including Vietnam: study - Tuoi Tre News


En volgens mij dringt dit hier nog steeds niet door.
Porties van een paar antibiotica-pillen voor een flauwekul-kwaaltje zijn standaard-recept bij iedere pharmacy.
Sloten blokkeren zodat de muggen een mooie broedplaats hebben.
Malaria? Zika? Dengue? Nooooit van gehoord…

Zullen allemaal wel weer verzinsels van die rare buitenlander zijn…

Diezelfde onderzoekscentra doen ook onderzoek naar de ziektes die jij opnoemt (Malaria, Dengue, Zika) dus de kennis is er wel degelijk. Ook zijn er gespecialiseerde ziekenhuizen waar heel veel kennis van deze materie (en behandeling) zit.
Feit blijft echter dat de kennis onder de 'normale bevolking' inderdaad erg klein is.

Ik vraag me weleens af of dat komt door het onderwijssysteem (de leraar heeft altijd gelijk, vooral niet zelf nadenekn) of dat mensen gewoon dom worden gehouden (struisvogelgedrag van de beleidsmakers).
 
@fred (of eigenlijk je vrouw):
Ik heb me weleens verbaasd over bepaalde opvattingen/handelingen van (hoog opgeleide) mensen bij mij in het bedrijf die aantoonbaar onjuist zijn maar waar toch aan vast wordt gehouden omdat de ouders van die personen zeggen dat het zo moet. Dit komt door het respect voor ouderen/leraren wat hier enorm in de cultuur zit. Wanneer je ergens vraagtekens bij plaatst wordt dit gauw gezien als gebrek aan respect.

Nou ken ik ook wat leraren en die geven aan dat zij binnen de huidige generatie een enorme omslag verwachten. Gesteund door het internet (google/wikipedia/social media) durven/kunnen de jongeren nu vraagtekens te plaatsen bij hetgeen door de oudere generatie wordt verteld.

Zien jullie dit gedrag ook terug bij jullie studenten?
 
Wegen

De afgelopen tijd heb ik wat foto’s geplaatst van wegen, die zo te zien volstrekt willekeurig en nutteloos worden aangelegd. Veel daarvan eindigen bv. ergens in de rijstvelden of lopen parallel met bestaande wegen. Het dorpshoofd, dat op bezoek was in verband met de karaoke-pestherrie heeft e.e.a. toegelicht.

Veel boeren in de omgeving zijn lid van een soort coöperatie. Ze betalen daar geld aan. Dat geld, soms met een extra bijdrage, wordt gebruikt om de wegen aan te leggen, zodat de boeren gemakkelijker hun land kunnen bereiken. Vandaar dat ze vaak ook ergens in het niets gewoon ophouden.

Weg Coop.jpg
 
Greenmeanie vroeg naar de invloed van ouders en het onderwijssysteem op de opvattingen en het gedrag van de studenten. Volgens mijn eigen ervaring hebben ze allebei nog steeds grote invloed op de jongere generaties. Onafhankelijk denken wordt niet aangemoedigd in gezinnen en scholen, laat staan onafhankelijke acties. De gemeenschap in het algemeen ondersteunt het ook niet. De studenten durven hun ouders en leraren niet te confronteren omdat ze weten dat ze maar een kleine kans hebben om te winnen. Overbescherming of het onder controle houden van anderen zijn de redenen die deels voortkomen uit de cultuur en deels uit het "systeem".

Internet heeft informatie verstrekt, maar het kan goed of slecht zijn. Mijn studenten weten veel beter met hun smartphones en computers om te gaan dan hun ouders of leraren, maar als hun zoektocht beperkt is tot Facebook en winkelen, hoe kunnen ze dan beter worden?

Mijn antwoord is geconcentreerd op de situatie van mijn studenten. Wat jouw personeel betreft, denk ik dat als een persoon financieel onafhankelijk is, hij in staat moet zijn om onafhankelijk te denken. Zo niet, dan is de persoon niet sterk genoeg om de gewoonte te doorbreken.
 
Ik ben druk bezig met een moeilijke reparatie. Later vandaag antwoord op bovenstaand. Ook van Minh.
De reparatie bleek nog lastiger dan verwacht. Leidingen schots en scheef gemonteerd. Om dit nu in één keer goed te monteren blijkt heel lastig. Ik heb al een paar opties overwogen, uitgeprobeerd en afgekeurd. Toen het ook nog eens hevig begon te regenen en te onweren heb ik alles maar laten liggen.

Morgen verder.

Met de verzuchting: “Ik zou wel eens een echte Vietnamese vakman willen ontmoeten. Wat moet dat een geweldige en unieke ervaring zijn.”. O-)

Mijn commentaar komt één van de komende dagen. De inspiratie is echt volledig weg. Maar gelukkig heeft Minh wel wat ingeklopt.
 
Ik heb een eigen website (en moet daar eigenlijk weer eens wat onderhoud aan plegen :( ). Ik heb er wel eens over gedacht om die te gebruiken, maar echte voordelen zijn er tot op heden niet. Dus blijf ik, zolang het kan, op motor-forum.
 
Ik ook! Ik reageer over het algemeen niet vaak meer, maar het is altijd vaste prik Fred zijn post te lezen in de morgen vlak voor ik naar m'n werk vertrek. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan