Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het stadium van begrijpen heb ik al laten varen. Verbazen doet het me ook niet meer. Behalve dan dat jij er nog steeds woont.Dank, dank. Absoluut motiverend om door te gaan met het proberen om jullie Vietnam te laten begrijpen. Lukt me zelf vaak niet eens, maar...
Gedrag?
“Ik vraag me weleens af of dat komt door het onderwijssysteem (de leraar heeft altijd gelijk, vooral niet zelf nadenken) of dat mensen gewoon dom worden gehouden (struisvogelgedrag van de beleidsmakers). [Green Meanie]”
Het heeft nogal wat moeite gekost om onderstaand verhaal op een rijtje te krijgen. De vragen an sich beantwoorden was niet moeilijk, het verklaren van mijn antwoorden "binnen de grenzen" des te meer.
Extrapoleren
Wat ik in feite heb gedaan zijn een aantal ervaringen hier uit de landelijke omgeving met leerlingen en regels te extrapoleren naar heel Vietnam. Niet iedereen zal dit een geslaagde handelwijze vinden, de betrokken Vietnamezen al helemaal niet. Ik zal proberen duidelijk te maken waarom ik vind dat het wel kan (o.a. omdat IK het zeg… )
Karaoke
Al heel lang wordt er door iedereen, die er iets van zou moeten weten, geroepen dat er niets over in de wet staat en dat er dus niets aan de pestherrie gedaan kan worden. Na een tip van Erich kwamen we er achter dat er al vele jaren een wetsartikel is met gedetailleerde waardes in dBa met bijbehorende boetebedragen. Zie Vietnam Deel 2.
Eerst maar een bloemlezing uit wat ons de afgelopen jaren zo al is verteld:
Het moge duidelijk zijn: zeer tegenstrijdige opvattingen van de personen, die het toch eigenlijk allemaal zouden moeten weten.
- Het staat niet in de wet.
- We kennen deze wet maar er moet gemeten worden door een officiële instantie en als men die persoon ziet wordt de installatie uitgezet.
- Mensen hebben er geen probleem mee.
- Veel mensen klagen maar we kunnen er niets aan doen.
- Deze mensen zijn asociaal en willen niet luisteren.
- Het valt toch wel mee?
- Het mag alleen overdag, niet tussen 11:30 en 13:30 en niet na 20:30.
Tja, kies zelf maar uit de volgende opties:
Wie het weet mag het zeggen. Zelf kan ik bij gebrek aan bewijs nog geen harde conclusies geven, hoewel ik die voor mijzelf op basis van allerlei losse opmerkingen wel getrokken heb.
- Men kent de wet echt niet
- Men kent de wet wel maar wil/durft niets te doen
- Men is niet geïnteresseerd in de bewoners
- Men is op zich nog wel geïnteresseerd in de bewoners maar die durven niet te zeggen
- Men licht de bewoners niet voor over bestaande wetten
- Etc.
De gevolgen van dit “consistente beleid” zijn wel luid en duidelijk.
Op dit moment is de discussie tussen mij en het dorpshoofd –één van de weinige zeer serieuze figuren op dit gebied- nog aan de gang. We verschillen alleen gigantisch van mening over de oplossing. Hij wil volgens mij niet weten dat er een wet is en denkt dat door praten met de aso’s het probleem opgelost kan worden. Ik denk (of beter gezegd weet) dat het aantal inmiddels daarvoor veel te groot is en dat ze per definitie toch niet willen luisteren. Herrie schoppen wordt volgens mij als een soort van verworven recht cq. cultuur beschouwd. Het karaoke-gekrijs met bijbehorend gebonk van bassen van twee huizen verder terwijl ik dit type -een nieuwe, die ik nog zelden heb gehoord- bewijst (helaas) mijn gelijk.
Het feit dat in Nha Trang kort geleden een karaoke-krijser is doodgestoken geeft aan dat het probleem niet alleen hier in deze landelijke omgeving speelt.
Er moet iets komen op minimaal dorpsniveau (één hoger dan het gehucht waar wij zelf wonen). Bv. voorlichting voor iedereen en strenge handhaving. Of dat haalbaar is??? Ehhh… Goh, wat moet ik daar nu op zeggen…
We wachten nog heel even af. Maar gezien de pestherrie de gehele dag dat ik dit artikel inklop is dat niet echt lang meer.
School
Ook een instituut waar ik grote vraagtekens bij plaats (iemand die iets anders had verwacht? ).
Eigenlijk is dat vreemd, want volgens mij slaagt iedereen, die examen doet. Dan moet het het hele systeem toch top zijn?
Minh’s leerlingen zijn in principe gemotiveerd en halen voor zover mij bekend hogere cijfers voor Engels dan hun klasgenoten. Maar…
Minh probeert primair ze hogere cijfers op school te laten halen en dat lukt. Veel meer kan ze in dat ene uur per week ook niet echt doen. Dat de leerlingen nauwelijks meer in het Engels kunnen zeggen dan hun eigen naam mag dus wat mij betreft volledig op het conto van de school worden geschreven.
- Ik kan nog steeds geen Engels gesprek met ze voeren, zelfs nauwelijks met de studenten die nu naar de universiteit gaan. Zie Vietnam Deel 2
- Met Trung en Thu viel wel een heel volwassen gesprek te voeren –voornamelijk in het Vietnamees- over mijn vragen over seksuele opvoeding. Vietnam Deel 2 Maar of ze dat tegenover anderen ook durven? Ik denk het niet. We hebben in al die jaren geprobeerd om een zodanige sfeer te krijgen, dat ze tegen ons in durven gaan. Eigenlijk merk ik alleen bij de jongste groep, dat ze dat echt durven.
- Op vragen of opmerkingen van mij wordt door praktisch alle overige studenten nauwelijks gereageerd. Begrijpen ze me niet? Durven ze niet? Weten ze het niet? Interesseert het ze niet?
Ook ken ik verhalen over bv. literatuur-lessen. Daar mag men niet zelf een mening over een gedicht of essay hebben, maar die mening is al beschreven en moet blind gevolgd worden. Eén van de redenen dat Minh geen literatuur-bijlessen wil geven.
Dit alles klinkt niet als onderwijzen maar als indoctrineren.
Omslag
De omslag in gedrag, die een aantal leraren volgens Green Meanie voorspellen, zou voor kinderen in de grotere steden misschien kunnen kloppen. Hier op het platteland in the middle of nowhere zie ik dat voorlopig niet gebeuren.
De eerder genoemde jongste groep durft inmiddels wel tegen Minh en mij te zeggen als ze een andere mening hebben, maar thuis of op school…? Daarnaast heb ik het gevoel dat een eigen mening door leraren hier nog heel lang niet op prijs gesteld zal worden.
Ziekten
Voor zover ik me herinner is kennis over malaria, dengue en zika zeker aanwezig bij het hoofd van het medisch centrum hier in de omgeving. En dat zal zeker zo zijn bij het tropische ziekenhuis in Dien Khanh als gespecialiseerde kliniek. Ik ben daar overigens nooit binnen geweest.
Maar bij de bevolking hier? Ze roepen nog steeds over het slootwater dat je niets erin kunt zien en dus goed is. Dat er dode beesten, insecticiden en ander afval in de sloten ligt maakt niet uit: je kunt met dat water rustig de tuin besproeien.
En echt, dat gebeurt volop!
Zolang dit nog de algemeen heersende opvatting is geloof ik niet in enige vorm van medische kennis.
Landelijk
Eén van de redenen waarom ik dit verhaal landelijk durf te trekken is dat je de meest stompzinnige zaken ook elders ziet.
Eén voorbeeld daarvan. Ze wilden bij ons eerst de lampen ophangen, de stopcontacten monteren en daarna zouden de schilders komen. Mijn weigering om deze volstrekt onlogische volgorde aan te houden deed één van de elektriciens besluiten om hevig te protesteren en verder niets uit te voeren. Die heb ik er onmiddellijk uitgeschopt. Exact dezelfde situaties vertelden JD (mijn oogarts) en zijn vrouw over de verbouwing van hun praktijkruimte in HCM.
Conclusie
Tja…
In de ruim acht jaar, dat we nu in deze omgeving wonen, heb ik het in mijn omgeving eigenlijk alleen maar stukken slechter zien worden.
Kortom: wat mij betreft is de hele situatie volstrekt uitzichtloos!
- Het aantal aso’s stijgt onrustbarend.
- Het niveau van de pestherrie ook.
- Het “consistente beleid” op het gebied van geluidsoverlast.
- Het niveau van de meeste kinderen zie ik niet echt stijgen (om het netjes te verwoorden).
- De smartphone is onmisbaar: essay’s vertalen met Google Translate en dat voorlezen, continu selfies maken en op Facebook gooien. “Is er dan nog meer?” zie je Minh’s studenten denken als je er een opmerking over maakt.
1,000 volunteers sought for Vietnam’s first-ever F1 race in 2020
Bekijk bijlage 1424818
A Formula One race car is on display in Hanoi. Photo: Nguyen Khanh / Tuoi Tre
The Vietnam Motorsports Association (VMA) is seeking 1,000 volunteers for the Formula One Vietnam Grand Prix in Hanoi in 2020, the first-ever event of its kind to be hosted by the country.
Vietnam will join the Formula One calendar next year, with a new race named Formula 1 Vietnam Grand Prix 2020 to take place in the Vietnamese capital city on April 5. All Vietnamese and foreign citizens aged 18 and above who are healthy enough to take part in activities related to the organization of the race are welcome to apply to become volunteers, VMA said in a statement on Tuesday.
Volunteers will be assigned one of the 20 different tasks on the race day, including car weighing, track cleaning, emergency response, firefighting, medical assistance, and logistics. All volunteers must commit themselves to adhering to regulations and safety rules set by the International Automobile Federation (FIA) in order to ensure safety for all racers and minimize accidents on the racetrack, VMA said.
Selected volunteers will join two training courses, to be held in Vietnam in November 2019 and March 2020, under the instructions of top experts from the Confederation of Australian Motor Sport. They will be provided with uniforms, necessities, equipment, and passes to enter the race area on the race day. Volunteers will also receive a certificate recognizing their contribution after the race is finished.
Registration is now open at https/vietnammotorsports.rosterfy.co/register?b=386&i=60993jr749f7e .
Formula One will have a record 22 races next season, according to a draft of the 2020 calendar released by the sport’s U.S.-based commercial rights holders Liberty Media. Vietnam will host the third race in the 2020 calendar, with ticket prices ranging VND1.75-96.5 million (US$75-4,155).
Bron: 1,000 volunteers sought for Vietnam’s first-ever F1 race in 2020 - Tuoi Tre News
Altijd al mee willen helpen? Grijp je kans…
Maar als ik de taken zie, die deze vrijwilligers moeten uitvoeren (car weighing, track cleaning, emergency response, firefighting, medical assistance, and logistics), dan ben ik bang, dat dit weer op z’n Vietnamees gaat.
Ik zie het al helemaal voor me.
Een wagen crasht, een paar vrijwilligers sleuren de coureur uit zijn wagen, smijten hem in een cyclo en rijden hem naar een medische post. Dat heb ik op straat ook echt zo zien gebeuren. Hopelijk heeft de coureur geld op zak, want hier doen medici ook niets voordat je ze extra hebt betaald. Zak met dubieuze pillen mee en ze mogen weer verder racen.
Een paar van de straat opgeraapte Grab-chauffeurs staat ondertussen klaar met emmers water om een eventuele brand te blussen.
Van diezelfde straat geplukte straatvegers vegen de brokstukken weg (dit zijn denkelijk de enige professionals, straten hier zien er altijd echt helemaal schoon uit na een veeg-actie).
Omdat ze nu hun kans schoon ziet, wordt iedere wagen, die van achter de safety-car naar binnen komt, gewogen, voordat er banden gewisseld mogen worden.
En men is gewend om drukke straten over te steken dus wordt afval op de baan gewoon tijdens de race verwijderd. De betreffende persoon wandelt rustig over de baan, met de hand bewegingen makend van “rustig, hier loop ik, ik steek over…”, pakt het afval en wandelt rustig verder naar de overkant. Nooit terug, dat doen ze hier ook niet..
En aangezien niemand hier de verkeersregels kent moeten we niet vreemd opkijken als tijdens de race motorfietsen tegen het race-verkeer in, het circuit als kortste weg naar hun bestemming beschouwen. Ongetwijfeld kijken de hiervoor genoemde overstekers eerst even naar links en rechts: dit zijn ze al hun hele leven gewend. Het zou een slechte zaak zijn als zo’n vrijwilliger door een motorfiets wordt aangereden. Toch? Hoewel, dan een safety-car, de wagenwegers zouden het misschien wel toejuichen. Hmmm, zou dit onderdeel wel in het opleidingenprogramma zitten?
Over de logistics in combinatie met de Vietnamese “rijstijl” zullen we het verder maar helemaal niet hebben.
De gehele dag wordt het publiek vermaakt door karaoke-vrijwilligers die vóór, tijdens en na de saaie optocht (het is en blijft een stratencircuit op Vietnamese breedte) alles en iedereen opvrolijken.
En jawel, na afloop ben je officieel gediplomeerd F1-vrijwilliger. Er gaat een wereld aan goedbetaalde banen voor je open met een achtergrond als F1-:
- circuitveger,
- wagenweger,
- afvalopraper,
- coureursleurder,
- ambulancecyclochauffeur en helemaal als
- karaoketribunepubliekentertainer.
Tja, is het nu , . of
In ieder geval verheug ik mij al op de chaos en hoop deze rustig vanaf de bank op de TV te bekijken. Goed glas Dalatwijn erbij…