Vietnam Deel 2

Voor wie het interessant vindt: de route die ik van plan ben te rijden.

Hk81F2A.png

TI03q4x.png


Mijn planning:

H7o6Qyc.png

tfZ0En3.png


All in all is het redelijk optimistisch denk ik haha. Ik vind het lastig in te schatten hoeveel km je per dag kan rijden. Maar goed we zien het allemaal wel. Ik heb inmiddels flink wat motorvakantie ervaring en ik kan altijd wat stukken afsnijden (vooral in het tweede deel) door langs de kust te rijden. Verder ga ik iets fatsoenlijks huren en niet een gare (nep) Honda Win kopen die elke drie dagen stuk is.
 
Het zal niet meevallen om in Cao Bang een tandarts te vinden. Er zit hier in Nha Trang wel een goede. O-)

Mijn probleem is dat ik het grootste deel van de route niet ken. Maar gebaseerd op delen van Vietnam, die ik wel ken, is het hier en daar inderdaad wat ambitieus.

Of de kustweg overal even goed is of gewoon standaard tweebaans durf ik niet te zeggen. Het stuk van Nha Trang tot aan Mui Ne/Phan Thiet is vierbaans. Het vervolg weet ik niet. Maar jij gaat richting Dalat dus daar kom je in principe niet. Weg naar Dalat is mooi, een bochtige bergweg over een groot gedeelte.

Een paar opties.
Het rondje in het noorden maken en op basis van die ervaringen kijken of er aanpassingen nodig zijn.
Of het nog mogelijk is weet ik niet (maar denk het wel): de trein. Je zou een deel van de route van Hanoi naar HCM met de trein kunnen doen. De motor wordt dan ingekrat en gaat als bagage mee.

OK, dit vast als eerste.
 
Het zal niet meevallen om in Cao Bang een tandarts te vinden. Er zit hier in Nha Trang wel een goede. O-)

Mijn probleem is dat ik het grootste deel van de route niet ken. Maar gebaseerd op delen van Vietnam, die ik wel ken, is het hier en daar inderdaad wat ambitieus.

Of de kustweg overal even goed is of gewoon standaard tweebaans durf ik niet te zeggen. Het stuk van Nha Trang tot aan Mui Ne/Phan Thiet is vierbaans. Het vervolg weet ik niet. Maar jij gaat richting Dalat dus daar kom je in principe niet. Weg naar Dalat is mooi, een bochtige bergweg over een groot gedeelte.

Een paar opties.
Het rondje in het noorden maken en op basis van die ervaringen kijken of er aanpassingen nodig zijn.
Of het nog mogelijk is weet ik niet (maar denk het wel): de trein. Je zou een deel van de route van Hanoi naar HCM met de trein kunnen doen. De motor wordt dan ingekrat en gaat als bagage mee.

OK, dit vast als eerste.

Haha de tandarts moet ik nog even afbellen.;)

Eerst het rondje in het noorden doen en dan even goed reëvalueren is een slimme!
Trein waren ze volgens mij bij het verhuurbedrijf niet heel enthousiast over. Zie ik verder ook niet heel erg zitten. Gaan er weer allemaal andere mensen aan de motor trekken en wat niet. Heb het liever -voor zover het kan in zo'n land- zelf onder controle.;)

Verder heb jij misschien nog advies over kleding? Hier in Nederland rij ik altijd met een leren jas maar ik zie het niet echt zitten om die mee te nemen. Helm wel overigens.

Ik lees gemiddeld 14 graden in Ha Giang maar de rest van het land is al snel 20 graden plus.

Voor die 14 graden is het wel lekker om een adventure stijl jas te hebben ala:

revit-sand-3-motorjas.jpg


Maar voor de rest van het land is het misschien handiger om in MX jersey met protector vest er onder te rijden...

Wat denk jij?
 
Trein. Tja, als uiterste redmiddel...

Kleding: dat is een moeilijke voor mij.
Ik rij eigenlijk uitsluitend in het vrij tot zeer warme zuiden in het volgende:
  • Hele korte stukjes (paar km.)
  • Willekeurige broek (vaak lichtgewicht)
  • Vaak alleen T-shirt.
Max. ca. 10 km.:
  • Dun windjack, dat ik in NL bij het hardlopen droeg.
  • Broek: bijna altijd kevlar jeans
Meer dan ca. 10 km. :
  • mesh jack met versterking in ellebogen.
  • Broek: altijd kevlar jeans
Altijd, ongeacht de afstand
  • Korte laarsjes, die ik hier op maat heb laten maken.
  • Zomerhandschoenen.
  • Helm (is verplicht maar wordt behoorlijk genegeerd).
Stilstaand is het behoorlijk zweten, maar als je eenmaal rijdt valt het best mee.

In het noorden kan het soms behoorlijk koud zijn, Ik herinner me een vakantie in Hanoi in februari met vaak temperaturen zo tussen 10 en 15 gr. Geweldig om te wandelen. Misschien iets softshell-achtigs voor onder het mesh jack? Dat mx jersey ken ik verder niet.

Iemand meer ervaring voor kleding bruikbaar van noord tot zuid?
 
Brug

Het lijkt erop dat de brugdelen klaar zijn en aan de kopse kanten afgewerkt.

Brug 41a.jpg



Zo van een afstandje lijken ze nog niet door te buigen. Waarschijnlijk pas als er wat vrachtwagens overheen rijden. O-)

Binnenkort kom ik nog op de gevolgen terug. Het idee voor de post en de foto’s zijn klaar, maar ik moet nog wat tekst erbij leuteren.

Brug 42a.jpg



Aan de bruggenhoofden wordt ook hard gewerkt/

Brug 43a.jpg



En hij bewaakt de bouwplaats. :+

Er kwam trouwens een verrassend volume uit dat handjevol hond.

Brug 44.jpg
 
Trein. Tja, als uiterste redmiddel...

Kleding: dat is een moeilijke voor mij.
Ik rij eigenlijk uitsluitend in het vrij tot zeer warme zuiden in het volgende:

Meer dan ca. 10 km. :
  • mesh jack met versterking in ellebogen.
  • Broek: altijd kevlar jeans
Altijd, ongeacht de afstand
  • Korte laarsjes, die ik hier op maat heb laten maken.
  • Zomerhandschoenen.
  • Helm (is verplicht maar wordt behoorlijk genegeerd).
Stilstaand is het behoorlijk zweten, maar als je eenmaal rijdt valt het best mee.

In het noorden kan het soms behoorlijk koud zijn, Ik herinner me een vakantie in Hanoi in februari met vaak temperaturen zo tussen 10 en 15 gr. Geweldig om te wandelen. Misschien iets softshell-achtigs voor onder het mesh jack? Dat mx jersey ken ik verder niet.

Iemand meer ervaring voor kleding bruikbaar van noord tot zuid?

Met MX jersey bedoel ik dit:

3762820-1203-fr_limited-edition-deus-ex-machina-racertech-jersey-web_1.jpg


Plus dit

alpinestars-bionic-action-jacket-protectievest.jpg


Waait wel maximaal door voor het zuiden. En dan in het noorden een regenjasje (en trui) er overheen voor de wind. En dan kevlar jeans en stevige hoge sneakers. De Sidi Crossfire 2 SRS's waar ik in NL mee rij wegen bijna 2,5kg per stuk dus dat is niet echt handig om mee te nemen.:+

Nog even goed over nadenken...
 
De combinatie voor het zuiden lijkt veel op wat ik draag.
Voor het noorden zal je nog iets tegen kou en wind moeten hebben. Wat ik me nog vaag herinner is dat ik voor op de fiets over mijn wielershirt een softshell droeg. Daar kon ik tot behoorlijk lage temperaturen tripjes mee maken. Op de fiets ben je natuurlijk wel in beweging, maar het was ook bejhoorlijk winddicht.
En jawel, een regenpak kan ook geen kwaad. Kun je in VN kopen.
Je hebt nog even om na te denken.
 
Locals concerned over planned month-long vehicle ban around Hanoi’s iconic lake

Lake 1.jpg

A bird’s eye view of a street corner near Hoan Kiem Lake. Photo: Q.Th. / Tuoi Tre


A plan to ban vehicles from entering the streets surrounding Hoan Kiem Lake in Hanoi in order to pilot a proposal that would see the area transformed into a permanent pedestrian zone is stirring concern from local residents over its potential negative impact on their daily lives.

The vehicle ban, expected to be tested in a month, is aimed at expanding the pedestrian area already zoned off to accommodate the growing number of tourists visiting the place, according to the municipal administration.

Hanoi first deemed the area as a vehicle-free zone on weekend nights, from Friday to Sunday, in 2016. Though the area has since become a top destination for tourists visiting the capital city, the municipal administration hopes extending the vehicle ban to weekdays will boost Hoan Kiem’s appeal to visitors.

The municipal Department of Transport is charged with deciding whether the ban should be effective 24/7 or only during certain hours, as well as how to reroute traffic. Assuming the Department of Transport is able to come up with a suitable detour for traffic in the area, anoi authorities will officially extend the current weekend ban to all seven days of the week.


Lake 2.jpg

A hat shop on Dinh Tien Hoang Street near Hoan Kiem Lake, Hanoi. Photo: Q.Th. / Tuoi Tre


Despite still being in the planning stages, locals have already begun voicing their opposition, saying the government’s proposal to force the area’s residents to walk their vehicles in and out of the pedestrian zone will negatively impact their lives.

“If vehicles are banned for a whole month, even just during a certain time frame, our daily lives will be severely affected,” said Nguyen Van Phuong, a government worker residing near Hoan Kiem Lake. “It will be very inconvenient for those of us who commute from our homes to workplaces in other districts.”

Likewise, local business owners fear the vehicle ban will make potential customers think twice about visiting shops in the area. “The current ban has already hurt our business,” said Bui Duc Thang, a 70-year-old souvenir seller on Hang Khay Street near Hoan Kiem Lake.

Thang’s concerns were echoed by H., the owner of a glasses store on Luong Van Can Street. “Our income will definitely decrease,” he said, adding that locals typically prefer to use vehicles when they go shopping. “I think it’d be better to stick with the current three-day ban,” he suggested.



Bron: Locals concerned over planned month-long vehicle ban around Hanoi’s iconic lake - Tuoi Tre News


Op voorhand zeg ik: “Geweldig idee”. Kun je eindelijk eens rustig rond het meer wandelen zonder continu van de sokken te worden gereden.(Mijn kennis hiervan is wel fors verouderd, dus misschien kan Green Meanie mij zo nodig verbeteren of het tegenwoordig wat beter is)..

Daarnaast blijkt uit het artikel ook niet, waar ze de zaak precies gaan afsluiten. Meteen bij het meer of verderop in de zijstraten?

“to force the area’s residents to walk their vehicles in and out of the pedestrian zone will negatively impact their lives.”
Echt??? De gemiddelde Vietnamees pakt al de motor om de winkel op de hoek te bezoeken voor een pakje sigaretten. Wat meer lichaamsbeweging zou helemaal geen kwaad kunnen.

De doorlopende weg vanaf links onder werd vroeger gebruikt om met motorfietsen rond het Hoan Kiem meer te racen. Op een zaterdagnacht ben ik nog een keer bijna in een razzia terecht gekomen. Lopend langs het meer op weg naar mijn hotel zag ik van een afstandje de politie met wapenstokken achter groepen jongeren, al dan niet op motorfietsen, aangaan. Ik ben maar snel een zijstraat ingedoken en via een kleine omweg naar mijn hotel teruggegaan.
 
@ThomPa
Bedacht ik vanmorgen tijdens een boodschappen-ritje naar Nha Trang.
Controleer de claxon van je motor. Als die niet luid genoeg is, laat er meteen eentje (een luidruchtige) bij plaatsen.
Geloof me, die extra onkosten heb je er de eerste dag al uit. O-)
 
Nog even een reactie op de pestherrie.

Uiteraard weet ik dat het in NL inmiddels ook niet allemaal rozeschijn en manegeur is. :+
Het kan natuurlijk zijn dat ik in NL alleen de “betere” buurten bezoek en in verblijf. O-)

Maar geloof me, zoals hier in Vietnam ben ik het in NL echt nooit tegengekomen. Je moet dan denken aan huizen op 50-100 m. afstand, waarvan je het dreunen van de bassen op 400-500 m. hoort (uitgemeten tijdens fietstrips). Dat een groot deel van elke dag en avond en vaak een stuk of wat door elkaar.

En dat inmiddels een jaar of 4 en in alle opzichten steeds meer.

Echt, dat wordt in NL nog niet toegestaan.
 
Famed Vietnamese nude photographer displays works on stones

Phien 1.jpg

One of the nude photos on display at the “Hon da” exhibition. Photo: Tuoi Tre


Vietnamese photographer Thai Phien has launched his second nude exhibition, putting on show 102 photos printed on stones for a whole week in Ho Chi Minh City.

The exhibition, themed “Hon da” (The Soul of Stones), runs from October 19 to 26 at the Ho Chi Minh Fine Arts Association, at 218A Pasteur Street in District 3. Phien’s second exhibition comes more than a year after the first event was held in t he southern metropolis in June 2018. As the title of the exhibition suggests, the artist’s nudes are displayed on an uncommon “canvas” – stones.

Thai Phien told Tuoi Tre (Youth) newspaper that he and his partners went all the way to streams in the Central Highlands province of Lam Dong and the south-central province of Phu Yen to handpick stones for the exhibition.

The stones come in multiple shapes and sizes, measuring 0.4-0.9 meters high and weighing between five and 70 kilograms each.

Chosen stones were then painted black, according to the news site Zing.


Phien 2.jpg



Phien chose 102 nude photos from his published photo books “Mien co tich” (Fairyland) and “Xuan thi” (Young Age) for printing on the selected stones.

Some of the photos on display have never been introduced to the public before, he said.
“The shape of each stone is one-of-a-kind, just like the unique beauty of every woman,” the 59-year-old photographer said.

As each work in the collection is the only one of its kind, Phien’s displayed artworks are offered for sale for up to dozens of million Vietnamese dongs. (US$1 = VND23,256)

Thai Phien, well-known throughout Vietnam, is a member of the International Federation of Photographic Art (FIAP) and listed on the "Who's Who?" of the Photographic Society of America (PSA). He has received 52 prizes, both local and international, over the course of his decades-long career. About 300 of his works have been selected for exhibitions in more than 60 countries around the world.

This is only Phien’s second exhibition in his 27-year career in photography.

Below are some of Thai Phien’s photos on stones featured at the “Hon da” exhibition:


Phien 3.jpg


Phien 4.jpg



Bron: Famed Vietnamese nude photographer displays works on stones - Tuoi Tre News


Zie voor meer fraaie foto’s de bron.

Tja, ik wil zondag en zondig nog wel eens door elkaar husselen. Zal wel aan mijn slechte ogen liggen. O-)

Helaas was HCM net iets te ver weg om de tentoonstelling te bezoeken. Ik heb zijn beide boeken en had graag ook iets meer van het printproces willen weten. Kwestie van “simpel” afdrukken en opplakken?

Ik vond zelf o.a.
Nederlands:
Of in Engels:
En niet echt haalbaar: Hướng dẫn in hình lên Pha lê, Gạch men, Đá tự nhiên

Maar of dit de techniek is die Thai Phien heeft gebruikt…?
Iemand die hier iets meer vanaf weet?

De materialen van de eerste twee video’s zijn in ieder geval in NL te koop toonde Google.

Zie ook zijn website ThaiPhienPhoto.Com
 
Voor wie het interessant vindt: de route die ik van plan ben te rijden.

Hk81F2A.png

TI03q4x.png


Mijn planning:

H7o6Qyc.png

tfZ0En3.png


All in all is het redelijk optimistisch denk ik haha. Ik vind het lastig in te schatten hoeveel km je per dag kan rijden. Maar goed we zien het allemaal wel. Ik heb inmiddels flink wat motorvakantie ervaring en ik kan altijd wat stukken afsnijden (vooral in het tweede deel) door langs de kust te rijden. Verder ga ik iets fatsoenlijks huren en niet een gare (nep) Honda Win kopen die elke drie dagen stuk is.

In het noorden kan het echt koud zijn in die periode.
Wordt (door mijn vrienden en familie) lacherig over gedaan (overdag tussen 10-15 graden en 's nachts 5-10 wordt in NL niet als koud beschouwd) maar door de hoge luchtvochtigheid is het echte 'waterkou'. Dit in combinatie met de slechte bouwkwaliteit van huizen/hotels maakt dat je echt afkoelt tot het bot en dan nergens fatsoenlijk kunt opwarmen.

Nog een algemene tip: Zorg dat je altijd een paar miljoen VND in je zak hebt zodat je die rond kan strooien in het geval van een ongeluk. Weg zijn voordat de politie komt is het devies, als buitenlander ben je immers altijd schuldig in het geval van een ongeluk. Cash komt ook van pas als je wordt aangehouden door diezelfde politie...
 
Niet goedschiks…

Volgens mij heeft Green Meanie het afvalprobleem van zijn fabriek zelf maar opgelost. O-) :+

Bekijk bijlage 1437911


Ik kreeg deze toegestuurd, dus helaas geen bronvermelding.

De kwaliteit van de chips is natuurlijk enorm afhankelijk van de mate van scheiding voor het versnipperen en je weet nu niet hoe goed dat gedaan wordt. Toch bewonder ik het ondernemerschap van deze mensen.
Overigens betalen wij als bedrijf grof voor het afvoeren van ons kunststof afval wat we ook nog eens zeer goed moeten scheiden. Dat de vrachtwagen die het op komt halen alles vervolgens samen in zijn laadbak gooit zie ik dan maar even door de vingers.

Leuk nieuws:

Eén van de 4 eerste 'Interceptors' komt in de Mekong in Vietnam te liggen!
 
Brug

Het lijkt erop dat de brugdelen klaar zijn en aan de kopse kanten afgewerkt.

Bekijk bijlage 1438198


Zo van een afstandje lijken ze nog niet door te buigen. Waarschijnlijk pas als er wat vrachtwagens overheen rijden. O-)

Binnenkort kom ik nog op de gevolgen terug. Het idee voor de post en de foto’s zijn klaar, maar ik moet nog wat tekst erbij leuteren.

Bekijk bijlage 1438199


Aan de bruggenhoofden wordt ook hard gewerkt/

Bekijk bijlage 1438200


En hij bewaakt de bouwplaats. :+

Er kwam trouwens een verrassend volume uit dat handjevol hond.

Bekijk bijlage 1438201

Puppies zijn vaak aanwezig op de bouw ter 'entertainment' voor de bouwvakkers (die vaak on-site wonen). De 'waakhond' bij ons op het bedrijf hebben wij na de bouw geadopteerd en loopt nog steeds rond. Hadden we dit niet gedaan was hij waarschijnlijk aan zijn lot overgelaten of naar een van de lokale restaurants gebracht.
 
Locals concerned over planned month-long vehicle ban around Hanoi’s iconic lake

Bekijk bijlage 1438432

A bird’s eye view of a street corner near Hoan Kiem Lake. Photo: Q.Th. / Tuoi Tre


A plan to ban vehicles from entering the streets surrounding Hoan Kiem Lake in Hanoi in order to pilot a proposal that would see the area transformed into a permanent pedestrian zone is stirring concern from local residents over its potential negative impact on their daily lives.

The vehicle ban, expected to be tested in a month, is aimed at expanding the pedestrian area already zoned off to accommodate the growing number of tourists visiting the place, according to the municipal administration.

Hanoi first deemed the area as a vehicle-free zone on weekend nights, from Friday to Sunday, in 2016. Though the area has since become a top destination for tourists visiting the capital city, the municipal administration hopes extending the vehicle ban to weekdays will boost Hoan Kiem’s appeal to visitors.

The municipal Department of Transport is charged with deciding whether the ban should be effective 24/7 or only during certain hours, as well as how to reroute traffic. Assuming the Department of Transport is able to come up with a suitable detour for traffic in the area, anoi authorities will officially extend the current weekend ban to all seven days of the week.


Bekijk bijlage 1438433
A hat shop on Dinh Tien Hoang Street near Hoan Kiem Lake, Hanoi. Photo: Q.Th. / Tuoi Tre


Despite still being in the planning stages, locals have already begun voicing their opposition, saying the government’s proposal to force the area’s residents to walk their vehicles in and out of the pedestrian zone will negatively impact their lives.

“If vehicles are banned for a whole month, even just during a certain time frame, our daily lives will be severely affected,” said Nguyen Van Phuong, a government worker residing near Hoan Kiem Lake. “It will be very inconvenient for those of us who commute from our homes to workplaces in other districts.”

Likewise, local business owners fear the vehicle ban will make potential customers think twice about visiting shops in the area. “The current ban has already hurt our business,” said Bui Duc Thang, a 70-year-old souvenir seller on Hang Khay Street near Hoan Kiem Lake.

Thang’s concerns were echoed by H., the owner of a glasses store on Luong Van Can Street. “Our income will definitely decrease,” he said, adding that locals typically prefer to use vehicles when they go shopping. “I think it’d be better to stick with the current three-day ban,” he suggested.



Bron: Locals concerned over planned month-long vehicle ban around Hanoi’s iconic lake - Tuoi Tre News


Op voorhand zeg ik: “Geweldig idee”. Kun je eindelijk eens rustig rond het meer wandelen zonder continu van de sokken te worden gereden.(Mijn kennis hiervan is wel fors verouderd, dus misschien kan Green Meanie mij zo nodig verbeteren of het tegenwoordig wat beter is)..

Daarnaast blijkt uit het artikel ook niet, waar ze de zaak precies gaan afsluiten. Meteen bij het meer of verderop in de zijstraten?

“to force the area’s residents to walk their vehicles in and out of the pedestrian zone will negatively impact their lives.”
Echt??? De gemiddelde Vietnamees pakt al de motor om de winkel op de hoek te bezoeken voor een pakje sigaretten. Wat meer lichaamsbeweging zou helemaal geen kwaad kunnen.

De doorlopende weg vanaf links onder werd vroeger gebruikt om met motorfietsen rond het Hoan Kiem meer te racen. Op een zaterdagnacht ben ik nog een keer bijna in een razzia terecht gekomen. Lopend langs het meer op weg naar mijn hotel zag ik van een afstandje de politie met wapenstokken achter groepen jongeren, al dan niet op motorfietsen, aangaan. Ik ben maar snel een zijstraat ingedoken en via een kleine omweg naar mijn hotel teruggegaan.

Wat een topplan!

Ik weet nog dat de weg rondom Hoang Kiem dicht ging voor gemotoriseerd verkeer in de weekenden. In het begin enorme chaos omdat alle chauffeurs 'nieuwe' wegen moesten ontdekken maar het werd echt een leuke plek om te struinen (uiteraard waren de straatverkopers er als de kippen bij om de nieuwe verkoopplekken te claimen).
Ze zullen in het geval van permanente sluiting natuurlijk even moeten nadenken over bevoorrading van winkels en dergelijke (bijvoorbeeld 's nachts) maar ik denk dat uiteindelijk iedereen hiervan profiteert. Voor de luchtkwaliteit kan het ook geen kwaad.
 
Sluip weg kruip weg? (1)

Dat er twee nieuwe bruggen worden gebouwd is hier inmiddels vaak genoeg opgemerkt. Dat daarbij ook de gehele infrastructuur wordt meegenomen, is nog niet ter sprake gekomen. Ja, ja, niet te min over denken, dat doe ik ook niet. O-)

Het klopt. ik ben geen weg- of waterbouwkundige, slechts een simpele boerenl*l, dus wie roept dat ik er de ballen verstand van heb heeft volkomen gelijk. Over de sterkte van constructies etc. weet ik dus absoluut niets te zeggen. En dat de noodbrug bij de eerste de beste zware regenbui instortte heeft in dit verband verder niets te betekenen. Toch?

Maar laat ik eens naar het geheel kijken door de ogen van een oud-ICT-er.

Daarvoor ben ik op de motor gestapt, camera om de nek en begonnen bij het einde, dat aansluit op de grote weg naar Dalat. Dat heeft een reden. Rond dat kruispunt zijn nauwelijks huizen etc., alleen land. Dus geen obstakels. Riante tweebaansweg. En ja, dat gaat ongetwijfeld vrachtwagen- en buschauffeurs lokken: de idioten, die hier gewoon luid toeterend doorrammen, ruimte of geen ruimte, voorrang of geen voorrang, weggebruikers of geen weggebruikers.


Sluip 1.jpg



Een paar honderd meter verderop. Nu nog vrij rustig met een enkele auto en wat motorfietsen. Ruimte genoeg voor een colonne vrachtauto’s en bussen.

Sluip 2.jpg



Je passeert wat dorpjes…

Sluip 3.jpg



…en na een paar kilometer kom je bij één van de twee nieuwe bruggen, die met de noodbrug er naast.

Sluip 4.jpg



Morgen het vervolg.
 

Bijlagen

  • Sluip 4.jpg
    Sluip 4.jpg
    188,2 KB · Weergaven: 5
Sluip weg kruip weg? (2)

Even een kijkje achterom. Zo te zien schiet het al aardig op.

Sluip 5.jpg



In deze richting gaat de weg verder.

Sluip 6.jpg



En komen we bij de nieuwe kerk.

Sluip 7.jpg



Daar rusten we de rest van de dag uit en vervolgen morgen de weg.
 
Sluip weg kruip weg? (3)

Scholen
Ik ken in ieder geval 3 scholen langs de route: de eerste op een paar honderd meter van de weg, de tweede op een kleine honderd meter en deze stijf aan de weg. Ze moeten praktisch allemaal via deze grote weg naar huis. En gezien mijn ervaringen met ouders en kinderen, die absoluut nergens op letten net als de idioten achter het stuur van alles wat langs gaat komen vrees ik met grote vreze. Het dichtstbijzijnde medisch centrum is voor de getoonde school een kilometer of 5 terug.

Sluip 8.jpg



Maar aangezien dit alles blijkbaar niet belangrijk is kachelen we ook door, met een wijde boog om deze slingerende fietser. Het viel me tijdens deze rit trouwens extra op, dat er zoveel heel jonge kinderen al op een elektrische fiets zitten. De economische vooruitgang? Pure luiheid? Tonen dat ze niet arm zijn? Dat soort status is belangrijk. Onze overbuurvrouw vertelde Minh ooit na aanschaf van een nieuwe motor, dat men wel zou denken dat ze arm zijn omdat het geen scooter was.

In de verte bij de auto’s is de lokale markt.

Sluip 9.jpg



En vergeet vooral niet op dit stuk even naar rechts te kijken en weg te dromen.

Sluip 10.jpg



Morgen, als jullie weer wakker zijn, het laatste stukje van de weg.
 
Laatst bewerkt:
Sluip weg kruip weg? (4)

En hier rechts is die lokale markt. Al deze foto’s zijn eind van de ochtend genomen. Het is dan hier al een stuk rustiger. Als je een paar uur vroeger komt, heb je zelfs met een motor problemen om door te rijden.

Op de kruising naar links rijd je naar de A1.

Sluip 11.jpg



Dat is dus de foto hieronder. Blijkbaar zijn ze ook dat stuk aan het verbreden en verbeteren.

Sluip 12.jpg



Door de overvloedige regen van de afgelopen dagen is dit stuk een gigantische modderpoel. Met het oog op mijn camera en de verkeershufters om mij heen ben ik hier omgekeerd en heb ik mijn oorspronkelijke plan, om door te rijden tot de A1 om foto’s te maken, laten varen. Ik probeer dat binnenkort nog wel een keer met mijn kleine camera.

Sluip 13.jpg



Dit pompstation staat midden in een woonwijk. Maar daar heeft het pompstation geen last van zal ongetwijfeld de gedachte vóór de bouw zijn geweest. O-).

Sluip 14.jpg



Morgen het slot met (mijn!) conclusies.
 
Sluip weg kruip weg? (Slot)

Conclusies
Die geheel en al voor mijn rekening komen, niet gehinderd door enige kennis van weg- en waterbouw, bestemmingsplannen, verkeersplannen en wat er mogelijk nog meer voor plannen verzonnen zouden kunnen zijn. Als die er überhaupt al zijn O-). Ik bedoel vrijwel alle huizen hier in de buurt worden gewoon vanaf een fotootje gebouwd.
  • Ik snap de reden niet om deze sluipweg door een reeks van dorpen en langs een serie scholen aan te leggen. De A1 is een grote viebaansweg met betonnen middenberm. Die naar Dalat is tweebaans, maar vanaf de kruising met de A1 tot aan de kruising op de eerste foto maar met maar enkele huizen, slechts twee zijwegen en zeker geen dorpen.
  • Het zal in afstand korter zijn maar als je in alle dorpen rustig moet rijden zal het uiteindelijke tijdsverschil minimaal zijn schat ik.
  • Bij de markt is het ’s morgens altijd vreselijk druk. Gaan ze die dan misschien verplaatsen? Anders is het wachten op hele platte Vietnameesjes en vervoermiddelen.
  • Ik vraag me af hoe lang het duurt voor er bij de zijwegen naar de scholen ongelukken gaan gebeuren. Als vaker gezegd: wat er niet recht voor zit is er niet. Dus rijden ze zonder te kijken door. Dat die vrachtauto daar in fracties van seconden wel zit, tja, dat is zijn probleem is de standaard redenatie. Met nog meer platte Vietnameesjes tot gevolg. Ach, er zijn er toch ruim 90 miljoen zal men denken… O-)

Ik heb de afgelopen jaren niet bepaald de indruk gekregen, dat vooruitdenken, voorspellen, prognoses maken, kortom nadenken over alles dat na een week in de toekomst zou kunnen gebeuren, hier erg ontwikkeld is.
  • Denk aan de waterleiding die we na jaaaaren wachten eindelijk hebben gekregen. De leidingen zijn te dun om het hele gehucht waar ik woon van water te voorzien en de filterinstallatie te krap bemeten, zodat het water regelmatig donker is.
  • Kijk bv. naar het aantal Birdnest-fabrieken, die hier in hoog tempo verschijnen, terwijl ik geen vogel meer zie.
  • Zie het trieste aantal van 10.000 verkeersdoden per jaar.
  • Om over de 3500 verdrinkingsslachtoffers, die er elk jaar zijn, maar te zwijgen.

Dus wat de redenen en prognoses voor deze sluipweg zijn? Ikke niet weten (al moet ik bekennen wel heel nieuwsgierig te zijn).

Wel, ik hoop dat ik als pessimist ongelijk heb.

Maar ik hou mijn hart vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan