Vietnam Deel 2

Ik zou het ook jammer vinden als je zou stoppen, de Herrie stop je er ook niet mee.

Hoe gaat het met het hobbie Satelietontvangst? Na het laatste scheefwaaien alles weer recht?
 
Moeizaam. Na een stroomonderbreking weigerde de satelliet-pc alle dienst. Met veel moeite heb ik die kort geleden weer na geruime tijd aan de praat weten te krijgen.
Nu doet de ontvanger moeilijk en ben ik energie aan het verzamelen om naar het probleem te gaan zoeken. Heel moeilijk, want die hoge frequenties is niets voor mij. OK, morgen... O-)
 
Snelweg

In Vietnam Deel 2 gaf ik mijn ideeen over de m.i. sluipweg, die inmiddels op wat details na klaar is. Zoals het aanbrengen van de laatste stukken belijning.

Snelweg 1.jpg



Jawel, ook het stuk uit deel 4 is geasfalteerd..

Hierin sprak ik ook mijn twijfels uit: “Ik snap de reden niet om deze sluipweg door een reeks van dorpen en langs een serie scholen aan te leggen.” Welnu, zolang het niet over pestherrie en karaoke gaat willen ze hier bij de People Committee best naar mij luisteren cq. dit topic lezen. :+

Vorige week waren we voor de fotoshoot van Ngoc in het resort. Terwijl ik aan het fotograferen was heeft Minh een babbeltje gemaakt met Mr. Binh, de manager (en vader van twee van Minh’s oud-studenten).

Hij vertelde dat er mogelijk binnen afzienbare tijd een snelweg gaat komen, die dan een paar meter vóór het resort zal worden aangelegd. Dat betekent dat die op een kleine driehonderd meter parallel komt te liggen aan de weg uit bovenstaande artikelen-serie.

Ze delen blijkbaar toch ook mijn bezorgdheid en zorgen voor een alternatief. O-)

Voor de rest :? :X (D.w.z. zolang ik de plannen niet ken O-) )
 
Vietnam safe to travel around, tourism officials assure

Vietnam safe to travel around, tourism officials assure - VnExpress International geeft bovenstaande mening van de directeur van ‘Vietnam National Tourism Administration (VNAT)’ en in een filmpje –voor wat het waard is- de mening van een aantal toeristen.

Uiteraard is de verantwoordelijkheid voor de uitspraken volledig voor rekening van de betreffende directeur. Zelf ben ik op geen enkele manier in de gelegenheid om te controleren of dit een puur zakelijk praatje is en geef dit alleen maar door ter informatie.
 
Vietnamese-built interactive coronavirus map a hit

A group of five Vietnamese engineers have created an interactive global map of the coronavirus epidemic that uses AI to mitigate misinformation.

Vong Thanh Cuong, the leader of the team that created www.corona.kompa.ai , said the biggest issue when setting up the website was how to connect the data science team in Silicon Valley in the U.S. and the development team in Vietnam.

[...]


Bron: Vietnamese-built interactive coronavirus map a hit - VnExpress International


Ik kwam deze zojuist tegen. Past goed bij de voorgaande post.

Zie bovengenoemde link voor de site. Helaas is in de Engelse vertaling alleen de wereldkaart zichtbaar, niet Vietnam.
 
Bezoek aan Darmstadt 2020

De Werkgroep Kunstmanen organiseert in samenwerking met de Engelse GEO weer een bezoek aan Darmstadt. Om mee te gaan hoef je geen lid van de werkgroep te zijn of te worden. Hoewel dat laatste bij gebleken interesse natuurlijk zeer op prijs zal worden gesteld.

Hieronder het artikel, zoals dat in het laatste verenigingsblad De Kunstmaan heeft gestaan.

Voor meer informatie zie de website Home


Bezoek Darmstadt 2020

Summary
Next year, on July 2nd and 3rd a visit to the headquarters of Eumetsat and ESOC will be organised. This program for this trip is packed with keynotes, tours, meetups and demonstrations. We are currently checking the level of interest for this trip. Please sent an email (without obligation) to the chairman (see website) when you are interested in participating in this event.

Darm 1.jpg



Inleiding
Drie keer eerder brachten we een bezoek aan Eumetsat, namelijk in 2007, 2011 en in 2015. Iedere keer zijn we gastvrij ontvangen en hebben we leuke “achter-de-schermen”rondleidingen gehad. Daarom ben ik verheugd dat we volgend jaar weer naar Darmstadt gaan. Langzaam maar zeker begint het bezoek aan Eumetsat en ESOC in 2020 vorm te krijgen. Noteer in ieder geval 2 en 3 juli 2020 in de agenda.

Darm 2.jpg


Op donderdag 2 juli zijn we op het hoofdkantoor Eumetsat in Darmstadt uitgenodigd. De dag zal gevuld zijn met presentaties en rondleidingen. Het programma voor de vrijdag is nog niet volledig vastgesteld. In de ochtend kunnen we een bezoek aan ESOC brengen, maar als iemand andere suggesties heeft dan horen we dit graag.

Darm 3.jpg



Geo
Het bezoek aan Eumetsat zal ook door de Geo worden gepromoot. Het is leuk om samen met hen naar Eumetsat te gaan. We zullen kijken dat er gelegenheid is om met elkaar te overleggen en ideeën / gedachtes uit te wisselen.

Darm 4.jpg



Naast het samen met de Geo promoten van dit bezoek kijken we ook of we andere radio amateurs enthousiast kunnen krijgen voor de ontvangst van weersatellieten en die ook een bezoek aan Darmstadt willen brengen. Wellicht levert het leuke nieuwe leden op.

Reis en verblijf
Vanuit Nederland is Darmstadt in ongeveer 5 uur aan te rijden. In de praktijk betekent dit dus op de woensdag vertrekken. De reis en verblijf naar Darmstadt zijn de verantwoordelijkheid van de deelnemer. Het betreft hier dus geen georganiseerde reis! Wij zullen wel aanbevelingen geven voor hotels.

Darm 5.jpg


's Avonds is er ook vertier. Van 2 tot 6 juni is er het Heinerfest wat rondom het kasteel plaatsvindt. Voor de wijnliefhebbers is er een wijngaard waar het goed verpozen is en natuurlijk ontbreekt niet een bierhal op de Karolinenplatz. Er zijn veel stands met hapjes, drankjes en levende muziek. Ideaal voor een lang weekend!

Darm 6.jpg



Kortom het wordt een leerzaam en leuke trip. We horen graag z.s.m. of je belangstelling hebt om mee te gaan.
 
Vietnamese try homemade remedies to ward off coronavirus

Home 1.jpg

People in Hanoi wear masks to protect themselves from novel coronavirus. Photo by VnExpress/Luong Huong.


As the death toll from the novel coronavirus continues to mount globally, some Vietnamese are resorting to unusual ways to protect themselves.

Lan Anh, 21, of northern Hung Yen Province woke up from her nap one afternoon coughing and choking due to heavy smoke. She panicked, shouted for help and rushed out only to see her mother was trying to fumigate the house with a homemade concoction.

Thanh, her mother, was boiling water and lebbeck fruit since she had been told this would kill the novel coronavirus (nCoV). She said: "Everyone bought lebbeck this morning at the market. Some people even bought a couple kilos." Anh tried to explain there was no cure or vaccine available at the moment to treat pneumonia caused by the coronavirus yet, and people should wash their hands and follow the protective measures recommended by the Ministry of Health.

But Thanh was determined to fumigate at least the living room before stopping. "For a moment, I thought the neighborhood was on fire since smoke was coming out of every house I passed by," Anh joked.

Minh Trang, 25, of Hanoi's Ha Dong District found herself in a similar situation when her mother made her drink herbal tea from a pack she got from a pagoda, claiming it was great for the immune system. "My mother cooked water with lemongrass and orange zest and made everyone in the family drink this concoction every morning and whenever we returned home from outside. It was very difficult to drink. My mom always stayed near to make sure I completely finished drinking it. "At night my mother would also rub medicated oil on her feet and tell me and my sister to follow suit."


Home 2.jpg

The mixture consists of crushed garlic, lemon juice, saltwater, and alcohol. Photo by VnExpress/Phan Tan.


Phan Ngoc Tan, 32, of Hanoi saw two sanitary workers making "homemade" fumigation solution, with one crushing some garlic and the other concocting the mixture. He said: "The mixture seemed to consist of crushed garlic, lemon juice, saltwater, and alcohol. I don't know how effective it is, but the smell made me crave food."

Word-of-mouth "remedies" have been passing around ever since the first case of nCoV in Vietnam.

Nguyen Vinh, who has a traditional medicine store in central Da Nang City, said a woman came to buy pure cinnabar, which consists mainly of mercury, to disinfect her house. "I don't know who instigated her to do this since cinnabar is extremely toxic. Only some places are even licensed to sell it. When burned, it releases pure mercury and sulfur gas, which are poisons and life threatening."

Last Thursday night Nguyen Thi Van, 42, of Thanh Hoa Province's Quang Xuong District received a call from one of her daughters in Hanoi telling her to boil chicken eggs at night and eat them right away since it would help "combat nCoV." So she turned on a light so that her daughter could climb over a wall to her grandmother's chicken coop and fetch some eggs.

The next morning Van cheerfully went to her neighbor, Hong, to tell her about the recently learned "remedy." Listening to the story, Hong understood why the previous night her husband had boiled eggs and brought them to her bed though she had already slept by then. It turned out that dozens of people in the neighborhood ate eggs that night to fight the disease. But a few days later the police took in and fined a woman who spread the egg cure for spreading false information.

Nguyen Thanh Hoa, 52, of Hanoi drove from her home in Hoai Duc District to Thai Ha Street in Dong Da District, to get face masks believing they would completely keep the virus at bay.

After a few minutes in line she was given three masks. As she tried on one, she heard a passerby say: "It is strange people are worried about nCoV but are willing take free face masks from someone who didn't wear gloves."

The number of confirmed Covid-19 infections in Vietnam has reached 16, the latest being a 50-year-old man in northern Vinh Phuc Province.

The global death toll from the epidemic reached 1,523 on Saturday, with 1,520 dying in mainland China, one in the Philippines, one in Hong Kong and one in Japan.



Bron: Vietnamese try homemade remedies to ward off coronavirus - VnExpress International


Tja…

Ik kijk er niet van op. In de betonnen sloten in de wijde omgeving liggen volgens mij dode beesten, alle vormen van afval, uitwerpselen van dieren, restanten van grote hoeveelheden insecticiden etc.

Maar hier in de omgeving roepen ze ook dat je met het water uit de sloten rustig het land om je huis kunt besproeien.

“Want je ziet er niets in.” :? :X O-)
 
Young Vietnamese bring AI to local medical practices

AI 1.jpg

Hoang Trung Hieu (left) and Ton That Vinh pursue applied artificial intelligence in medical practices. Photo: Q.L. / Tuoi Tre


Artificial Intelligence (AI) is becoming a hot topic for young Vietnamese academics, but two in particular are hoping their research can aid doctors in their ability to diagnose and treat diseases.

Scientific research is a common aspect of education for Vietnamese under- and post-graduates, particularly for those involved in healthcare and medicine. Among those whose research is making waves in the field are Ton That Vinh and Hoang Trung Hieu, two recent graduates of the Ho Chi Minh City University of Science (HCMUS) who are hoping their proposals to apply AI in medical situations can change the way local doctors approach healthcare.

Vinh’s postgraduate background includes an internship in pathology imaging informatics at the University of Illinois in the U.S. In particular, Vinh was working on pathology imaging informatics during his internship at the University of Illinois Urbana-Champaign under the instruction of Professor Do Ngoc Minh.

During his internship, he proposed an idea to use AI for analyzing cell imagery as well as monitoring drug effects and regulating drug use in cancer treatment. His work was ranked 11 out of 40 proposals at MICCAI 2018, an international convention on computer-assisted medical practices. His research was also published alongside those of master's and PhD degree holders in the IEEE Transactions on Medical Imaging Journal when he was just in his third year as an undergraduate.

Hieu, meanwhile, has earned a reputation for his research computer-assisted classification during colonoscopies – techniques meant to assist doctors in screening and detecting common diseases as well as anatomical sites using endoscopic images.

His research earned him first prize at MediaEval 2018, a benchmarking initiative dedicated to developing and evaluating new technologies that deal with human and social aspects of multimedia. Specifically, Hieu’s work argued that endoscopy imaging can be overwhelming, meaning proper diagnoses often require painstaking analysis or result in ineffective image selection. “My research results should aid doctors and analysts in filtering images and I have added extra algorithms for the job,” he said.


AI 2.jpg

Ton That Vinh (right) explains information on a poster at a U.S. computer science conference. Photo: M.Tr. / Tuoi Tre


Potential

According to Associate Professor Dr. Tran Minh Triet, from HCMUS, Vinh and Hieu’s research interests carry a great amount of potential to aid in medical diagnosis and treatment.

Vinh’s latest paper, which he presented at a conference in the U.S. last June, focuses on cell detection in medical imaging.

Meanwhile, Hieu’s research has focused on the creation of an endoscopic capsule that can run along a patient’s intestinal tract, enabling doctors to read live screening results and send automatic reports on abnormalities through effective filtering, relieving them from the tedious and nearly impossible 8-9 hours of sorting through imaging results.

Despite a lack of resources and facilities, both Vinh and Hieu have managed to move closer and closer to turning their medical AI dreams into reality. “Applied AI is a long story. It’s not just the budget and resources. There are also other problems,” Hieu said. “One of the keys is working hand in hand with those in the medical field.”


A cradle of young talent
The IT department at HCMUS is considered a cradle for Vietnam’s new generation of high-flying tech talents. The university’s AILab and SELab are devoted to research and development in AI and software engineering, respectively, and have produced great dozens of young academics who have won prestigious awards at various science fairs and competitions.

Hieu and Vinh are two prime examples of such excellence. The ‘Ho Chi Minh City’s Best Young Citizen’ title was bestowed upon Vinh in 2018, and upon Hieu the year after.

Vinh graduated with the highest honors in 2019, while Hieu was the runner-up.

Of course, both could not have done it without their beloved mentor, Dr. Triet. “He is always open to discussion so we have total freedom to voice our opinions, Vinh said. "Such empathy is our motivation to keep on with our career path.”



Bron: Young Vietnamese bring AI to local medical practices - Tuoi Tre News


Men zal hier in Vietnam een forse inhaalslag moeten maken. Al begin 90’er jaren heb ik wat gespeeld met een dergelijk systeem voor infectieziekten: Gideon. Zie GIDEON Clinical Decision Support System | EBSCO Health | EBSCO Health

En helaas, dertig jaar achterstand loop je niet zomaar in. Zie alleen al het gebrekkige Engels, waarmee veel studenten naar de universiteit gaan. En die taal heb je in dit vakgebied absoluut nodig. Zie ook de post van vorige week vrijdag.

Misschien is de kans op succes nog het grootst als meer Vietnamezen, die in Amerika hebben gestudeerd, terugkomen naar Vietnam en zo het curriculum een forse boost kunnen geven. Maar of dat reëel is? Amerika blijft voor veel Vietnamezen het “beloofde land” en eenmaal daar gesetteld op een goede universiteit…

Persoonlijk geloof ik er niet in.
 
Laatst bewerkt:
En niet te vergeten het belaberde engels waarmee sommige studenten alhier hun PhD halen. Vnl. aziatische personen staan dan een uur hun verdediging te doen, zonder dat ik ook maar 1 woord kan verstaan, de commissie zit te knikken, en ik denk bij mezelf : Hoe is het mogelijk dat iemand een promotie kan doen, zonder eerst een goede cursus Engels Spreken te volgen.... Of mijn MBO engels is heel erg anders dan dat "HBO" "engels" .....
 
Het ergste is, dat je dan soms ook nog aan jezelf gaat twijfelen: "zij verstaan het blijkbaar wel. Ben ik zo aan Oxford-Engels gewend, dat ik 'een beetje dialect' niet meer kan begrijpen?"
 
De foto van de brug is goed gelukt, al zou ik zelf de letters van dat bord wegshoppen.
Overige foto's wel leuk, maar teveel afleiding van je onderwerp, al is dat best lastig in zo'n omgeving om dat te voorkomen.
Misschien wat spelen met je scherptediepte / diafragma, zodat alleen je onderwerp scherp is.
De laatste foto heeft een goed contrast, die zou je kunnen "uitknippen" zodat je alleen de persoon over houd.

Ngoc (vervolg)

Tja, Badgast had (ehh..., misschien min of meer wel een heel klein beetje O-) ) gelijk met zijn opmerkingen over de foto’s. :+

De reden voor de lenskeuze (met als gevolg een grote scherptediepte) had ik al aangegeven. En wat meer oefenen met Lightroom en mogelijk Photoshop stond ook al een tijdje in de planning.

OK, ik ben wat met de onderdelen van die planning aan het schuiven geweest. Ik heb o.a. de Lightroom-onderdelen spot removal, graduated filters, radial filters en adjustment brushes naar voren gehaald in mijn zelf-samengestelde-digitale-fotografie-zelfstudie-cursus-programma. Lightroom is is bij mij ingesteld op de Engelse taal omdat daarin veel meer aan materiaal beschikbaar is dan in het Nederlands, vandaar de Engelse termen. En ben daar een heel stuk van het afgelopen weekend mee aan het spelen geweest (het was toch herrie buiten)..

Daarvoor zijn een aantal foto’s uit de shoot met Ngoc gebruikt. Het is me zelfs min of meer gelukt om het bordje (grotendeels :( ) weg te Lightroomen. Helaas is Photoshoppen nog een brug (met karateka) te ver.

We leren het (misschien ooit) wel… O-)

Hierna wat eerste probeersels.

Ngoc 1.jpg

Foto 1 met zonder bordje (maar wel een wat donkere leuning aan de binnenkant L ). Onderbelicht, zullen we maar zeggen. O-)


Ngoc 2.jpg


Ngoc 3.jpg


Ngoc 4.jpg


De laatste is met opzet wat “overdone”. Gewoon eens kijken wat een beetje "kitsch" doet.
 
Ik ontving zojuist bericht van het Nederlandse Consulaat Generaal in Ho Chi Minh City.
Omdat de inhoud mogelijk voor sommigen ook interessant kan zijn heb ik die hieronder integraal gekopieerd.



Beste Nederlanders in Vietnam,

Graag informeert het Consulaat Generaal (CG) in Ho Chi Minh City u met het volgende.

Praktische informatie voor Nederlanders in Vietnam

+31 247 247 247
Dit is het nummer van het 24/7 Contact Center van het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) in geval van nood. Handig om in uw telefoon te zetten:
Contact met het 24/7 BZ contactcenter

U kunt ook het CG bellen via:
Consulaat-Generaal Ho Chi Minh City: Wie wij zijn (na kantoortijden wordt u doorverbonden met het BZ-24/7 Contact Center)

Via onderstaande weblink kunt u zich registreren indien u tijdelijk in Vietnam verblijft, zodat BZ/het CG weet dat u hier verblijft in het geval van calamiteiten:
Informatieservice Buitenlandse Zaken

Actuele reisadviezen vindt u via onderstaande weblink, of in de Reisapp BZ-reisadviezen:
Reisadvies Buitenlandse Zaken

Het reisadvies voor Vietnam ziet u via:
Reisadvies Vietnam | Ministerie van Buitenlandse Zaken


Communicatiekanalen van de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in Vietnam, en de Dutch Business Association Vietnam (DBAV):

Facebook-pagina ambassade en CG:
Kingdom of the Netherlands in Vietnam

Linkedin-pagina ambassade en CG:
https://www.linkedin.com/company/the-kingdom-of-the-netherlands-in-vietnam

Twitter ambassade en CG:
@NlinVN

Websites ambassade en CG:
www.netherlandsworldwide.nl/countries/vietnam (Engels)
Vietnam (Nederlands)

Dutch Business Association Vietnam (DBAV):
About Us - Dutch Business Association in Vietnam

Met vriendelijke groet,

Team Consulaat Generaal HCMC



From: HCM
Sent: maandag 17 februari 2020 17:27
To: HCM <hcm@minbuza.nl>
Subject: Bericht van het Nederlandse Consulaat Generaal in Ho Chi Minh City over de ontwikkelingen rondom COVID-19
Importance: High

Beste Nederlanders in Vietnam,

Graag schrijven wij u in verband met de impact van het COVID-19 (nieuwe Corona-virus) op Vietnam.

Er is momenteel onduidelijkheid en ongerustheid over de ontwikkelingen rond COVID-19 in Vietnam en de regio en over de maatregelen die genomen worden door de Vietnamese overheid.

De Ambassade in Hanoi en het Consulaat Generaal in HCMC volgen de ontwikkelingen uiteraard nauwlettend.

Ten aanzien van het virus is de informatie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) leidend. Over de Vietnamese maatregelen worden we door de relevante overheidsorganisaties geïnformeerd.

Op dit moment constateren wij dat de lokale overheid veel voorzorgen neemt om verspreiding van het virus te voorkomen, zoals het sluiten van scholen, publieke plaatsen en uitgaansgelegenheden.

De afsluiting (quarantaine) van Son Loi District is zeer gelokaliseerd en beperkt tot een relatief klein gebied.

Op basis van de nu beschikbare kennis en informatie heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken - in overleg met de ambassade - het volgende reisadvies vast gesteld:
Reisadvies Vietnam | Ministerie van Buitenlandse Zaken

Wij raden u aan om ervoor te zorgen dat u updates van het reisadvies ontvangt, en om de ontwikkelingen te blijven volgen in onze nieuwspagina:
Actueel | Vietnam | Nederlandwereldwijd.nl | Ministerie van Buitenlandse Zaken

Verder kunnen wij u aanbevelen om het lokale nieuws te volgen en de informatie van de WHO in Vietnam te bekijken:
Coronavirus

In de bijlage nog een aantal handige websites.

Wij zullen u via dit kanaal zo goed als mogelijk op de hoogte proberen te houden. Ten minste een maal per week of zodra er zich ontwikkelingen voordoen.

U kunt uiteraard altijd bij ons terecht voor vragen. Stuurt u dan een mail naar HCM@minbuza.nl


Met vriendelijke groeten,

Ambassade Hanoi en Consulaat Generaal HCMC
 
Laatst bewerkt:
Stengels

Tijdens één van mijn tripjes zag ik dit langs de kant van de weg liggen.

Bezem 1.jpg


Bezem 2.jpg



Omdat ik geen flauw idee had waar dit voor was, heb ik de standaardwijze maar weer gebruikt: ik bel Minh, leg het probleem uit, geef de telefoon aan de ander en krijg na enige tijd de telefoon weer terug met het antwoord van Minh.

Welnu, dit wordt gebruikt om bezems te maken. Je vindt deze hier in elk huis. Wij hebben er een heel stel staan. Foto is van internet.

Bezem 3.jpg
 
American producers pay Vietnamese musician for song in ‘Vietnam War’ docu-series after free ride

War 1.jpg

A poster of 2017 American documentary series ‘The Vietnam War’


Producers of an American docu-series on the American war in Vietnam have agreed to pay VND700 million (US$30,000) to a Vietnamese musician in royalties for a song used in the documentary, more than two years after its release.

The Vietnam Center for Protection of Music Copyright (VCPMC) said it had helped a Vietnamese musician, who wants to keep their name undisclosed, collect the VND700 million royalty from the production team of ‘The Vietnam War,' a ten-episode American television documentary series about the war in Vietnam.

The series, written by Geoffrey C. Ward and directed by Ken Burns and Lynn Novick, cost around $30 million and took more than ten years to make before its first episode premiered in September 2017.

The documentary is also available for digital download, and can also be watched on American on-demand video streaming platforms Netflix and Kanopy.

VCPMC said it recently found out that ‘The Vietnam War’ features the song ‘Tinh quan dan’ (Military-Civilian Ties) in its soundtrack in different episodes of the series without paying any royalty, according to the So huu tri tue va Sang tao (Intellectual Property and Creativity) Vietnamese magazine. “Because he [the songwriter] is one of our members, we contacted the producers of the American documentary series to further explore the issue,” VCPMC general director Dinh Trung Can told So huu tri tue va Sang tao.

As VCPMC has signed bilateral authorization agreements and cooperation contracts with 76 collective management organizations (CMOs) and publishers in 116 countries and territories around the world, including the U.S., the issue was quickly resolved.

Accordingly, the series’ producers explained that they had used the song in question gratis, mistakenly convinced that the songwriter had passed away for more than 50 years.

The Berne Convention, of which both Vietnam and the U.S. are signatories, states that all works except photographic and cinematographic ones shall be copyrighted for 50 years after the author's death.

After contacted by VCPMC and learning that the song’s author is alive and well, the American producers agreed to pay the royalty to the Vietnamese songwriter. “The producers, after knowing that I am the [song’s] author, paid the due music royalty to me in full,” the songwriter told Tuoi Tre (Youth) newspaper, adding that U.S. side will continue to pay royalties to him for as long as the series remain available for streaming.

He said his song is also used in another American film, the producers of which have agreed to pay royalties.



Bron: American producers pay Vietnamese musician for song in ‘Vietnam War’ docu-series after free ride - Tuoi Tre News


Voor wie geïnteresseerd is…
 
American producers pay Vietnamese musician for song in ‘Vietnam War’ docu-series after free ride

Bekijk bijlage 1467486
A poster of 2017 American documentary series ‘The Vietnam War’


Producers of an American docu-series on the American war in Vietnam have agreed to pay VND700 million (US$30,000) to a Vietnamese musician in royalties for a song used in the documentary, more than two years after its release.

The Vietnam Center for Protection of Music Copyright (VCPMC) said it had helped a Vietnamese musician, who wants to keep their name undisclosed, collect the VND700 million royalty from the production team of ‘The Vietnam War,' a ten-episode American television documentary series about the war in Vietnam.

The series, written by Geoffrey C. Ward and directed by Ken Burns and Lynn Novick, cost around $30 million and took more than ten years to make before its first episode premiered in September 2017.

The documentary is also available for digital download, and can also be watched on American on-demand video streaming platforms Netflix and Kanopy.

VCPMC said it recently found out that ‘The Vietnam War’ features the song ‘Tinh quan dan’ (Military-Civilian Ties) in its soundtrack in different episodes of the series without paying any royalty, according to the So huu tri tue va Sang tao (Intellectual Property and Creativity) Vietnamese magazine. “Because he [the songwriter] is one of our members, we contacted the producers of the American documentary series to further explore the issue,” VCPMC general director Dinh Trung Can told So huu tri tue va Sang tao.

As VCPMC has signed bilateral authorization agreements and cooperation contracts with 76 collective management organizations (CMOs) and publishers in 116 countries and territories around the world, including the U.S., the issue was quickly resolved.

Accordingly, the series’ producers explained that they had used the song in question gratis, mistakenly convinced that the songwriter had passed away for more than 50 years.

The Berne Convention, of which both Vietnam and the U.S. are signatories, states that all works except photographic and cinematographic ones shall be copyrighted for 50 years after the author's death.

After contacted by VCPMC and learning that the song’s author is alive and well, the American producers agreed to pay the royalty to the Vietnamese songwriter. “The producers, after knowing that I am the [song’s] author, paid the due music royalty to me in full,” the songwriter told Tuoi Tre (Youth) newspaper, adding that U.S. side will continue to pay royalties to him for as long as the series remain available for streaming.

He said his song is also used in another American film, the producers of which have agreed to pay royalties.



Bron: American producers pay Vietnamese musician for song in ‘Vietnam War’ docu-series after free ride - Tuoi Tre News


Voor wie geïnteresseerd is…

Hele lange zit (geloof 10x2uur) maar absoluut de moeite waard en eigenlijk een must voor iedereen die in Vietnam woont (inclusief de Vietnamezen zelf...).

Verder nog een leestip voor iedereen die zich afvraagt waarom dingen gaan zoals ze gaan in communistische samenlevingen:
'Mao, het onbekende verhaal' van schrijfster Jung Chang. Dit boek heeft mijn ogen geopend en er vielen enorm veel puzzelstukjes op hun plek. Boek moet je niet in je (hand)bagage hebben als je naar China gaat of daar een overstap hebt...
 
Stoppen?

Zo begon het jaren geleden.

“Bij de start van het eerste topic was het de bedoeling om wat zaken over Vietnam te vertellen, die je niet in reisgidsen vindt en ook niet te weten komt, als je er een keer op vakantie heen gaat. En zelfs niet als je meerdere keren gaat. Ik denk, dat ik voor een groot deel wel in die opzet ben geslaagd.

Inmiddels overweeg ik om maar te stoppen met dit topic.

Achtergronden
De geluidsterreur heeft inmiddels zodanige vormen aangenomen, dat dit een vrijwel doorlopende kwelling is. En omdat ik nog steeds het gevoel heb dat mensen denken dat ik overdrijf, probeer je even het volgende voor te stellen:
  • Dit geluid:
  • Gedreun en gekrijs al op zeker 400-500 m. van het betreffende aso-huis luid en duidelijk hoorbaar (getest tijdens fietstochtjes)
  • Stuk of 7 van deze aso-huizen op slechts ca. 15-80 m. van mijn huis
  • Drie ervan dagelijks gekrijs gedurende vaak vele uren (minstens één leeft van een soort uitkering), de andere wat incidenteler.
  • Geluiden regelmatig door dubbele beglazing, koptelefoon of oordoppen heen!
Persoonlijk vind ik dit voor mij en op dit moment een groter gezondheidsrisico dan het corona-virus. Alleen al de volstrekte machteloosheid dat een handjevol proleten dit ongestraft mag doen…

Om nog een beetje rust te hebben loop ik nu bijna dagelijks met hier op maat gemaakte waterdichte oordoppen in. Die €35 zijn met grote voorsprong de beste investering die ik hier ooit heb gedaan. Dit wordt afgewisseld met een koptelefoon, waar ik een mp3-speler op heb bevestigd.

Mijn eigen geluidsinstallatie is ook een optie, maar die moet al weer (on)behoorlijk hard staan om het gebonk er niet doorheen te horen.

Al weer een paar jaar ben ik met alle vormen van ondersteuning gestopt. Ik was bezig met een projectplan voor een zwembad om kinderen uit de omgeving te leren zwemmen (3500 verdrinkingsgevallen per jaar). Men build three swimming pools for $3,600 in central Vietnam - Tuoi Tre News Onder bepaalde voorwaarden had ik het desnoods zelf ook nog deels gesponsord. Maar het interesseert niemand ene flikker.

Ik weet dus –mede op advies van Minh- ook niets meer van EHBO etc. Want als ik iets verkeerd zou doen zijn de rapen helemaal gaar. Ben ik de schuldige., niet degene die nog een laatste reddingspoging onderneemt.
Dus hartinfarcten, dodelijke bloedingen etc., goh, wat vervelend nou.
Pech gehad.
Volgende keer wat voorzichtiger zijn. O-)

Geloof me, ik ben dus echt heel ver van mijn normale instelling afgeraakt.

Gevolgen
Maar bij deze huidige “kwaliteit van leven” merk ik dat die de keuze en toon van de stukjes op een manier begint te beïnvloeden, die ik eigenlijk niet wil, maar ook niet meer kan tegenhouden. Waardoor ik zelf het gevoel heb dat resultaat en inhoud inmiddels ver af staan van de oorspronkelijke doelstelling.

En ik denk niet, dat veel mensen hierop zitten te wachten.

Voorlopig heb ik nog voor ca. een ruime week voorraad. En morgen kom ik nog met een nieuw fotoproject, waar ik aan ben begonnen en misschien nog wat posts oplevert.

De beslissing is nog niet definitief. Daarvoor heb ik dit te lang en vooral met veel plezier gedaan.

Maar als een groot deel van het woon- en leefplezier wegvalt…

Blijf alsjeblieft schrijven!
 
Ik ontving zojuist bericht van het Nederlandse Consulaat Generaal in Ho Chi Minh City.
Omdat de inhoud mogelijk voor sommigen ook interessant kan zijn heb ik die hieronder integraal gekopieerd
Dank je wel.

Mijn dienstreis naar Vietnam is dus uitgevallen.

Ik zou een Chinese fabriek in de buurt van Hanoi bezoeken met een Chinese kollega.
Deze kollega is dus toch naar Vietnam gevlogen.
Konden de Chinezen in de fabriek niet echt op prijs stellen, hij mocht er twee weken lang niet in als "quarantainemaatregel".

Okee, is voor de gemiddelde Chinees waarschijnlijk niet zo erg, hij zat twee weken lang in een hotel. (da's waarschijnlijk langer als hij normaal vakantie heeft.) _O-
In Vietnam mocht hij zich natuurlijk wel vrij bewegen (alleen niet de fabriek in) O-)
 
Hele lange zit (geloof 10x2uur) maar absoluut de moeite waard en eigenlijk een must voor iedereen die in Vietnam woont (inclusief de Vietnamezen zelf...).

Verder nog een leestip voor iedereen die zich afvraagt waarom dingen gaan zoals ze gaan in communistische samenlevingen:
'Mao, het onbekende verhaal' van schrijfster Jung Chang. Dit boek heeft mijn ogen geopend en er vielen enorm veel puzzelstukjes op hun plek. Boek moet je niet in je (hand)bagage hebben als je naar China gaat of daar een overstap hebt...
Ik heb wel lang geleden "Wilde zwanen" van haar gelezen. Ik zet "Mao" ook op de lijst.
 
Dank je wel.

Mijn dienstreis naar Vietnam is dus uitgevallen.

Ik zou een Chinese fabriek in de buurt van Hanoi bezoeken met een Chinese kollega.
Deze kollega is dus toch naar Vietnam gevlogen.
Konden de Chinezen in de fabriek niet echt op prijs stellen, hij mocht er twee weken lang niet in als "quarantainemaatregel".

Okee, is voor de gemiddelde Chinees waarschijnlijk niet zo erg, hij zat twee weken lang in een hotel. (da's waarschijnlijk langer als hij normaal vakantie heeft.) _O-
In Vietnam mocht hij zich natuurlijk wel vrij bewegen (alleen niet de fabriek in) O-)
Ach ja, consistent beleid. O-)
En hij heeft zich ongetwijfeld kostelijk geamuseerd. :+
 
Zelf-samengestelde-digitale-fotografie-zelfstudie-cursusprogramma

Deze kwam al even ter sprake in de post met aangepaste foto’s van Ngoc. Een toelichting.

Tijdens mijn vorige vakantie heb ik een workshop Modelfotografie bij Frank Doorhof gevolgd. Zie Vietnam Deel 2 De medewerking, die ik bij het boeken van de workshop van zijn vrouw Annewiek (die de hele organisatie doet) heb gehad, was geweldig. Onze plaatsen (van mij en van mijn broer) waren gereserveerd, omdat ik nooit tevoren weet of de reis doorgaat i.v.m. mijn ogen.

Het afgelopen jaar wilde ik een driedaagse opleiding modelfotografie elders doen. Eentje die al een paar jaar op mijn lijstje stond. Erg duur, maar hij was afgelopen jaar wat goedkoper geworden en er was een summer sale. Dat tezamen + de BTW-teruggave maakte dit het overwegen waard. En wederom de twijfel over mijn ogen. Dus alle problemen voorgelegd.

Helaas, binnen de periode van de summer sale betalen en ik zou uit coulance 80% terug krijgen als ik vanwege mijn ogen moest cancellen. Een nota zonder BTW leek op dat moment ook onmogelijk. Bij de douane kan ik niet echt iets laten zien, dus of ik een stempel krijg om de betaalde BTW terug te ontvangen was zeer ongewis.

Tja, vanuit hun standpunt bekeken klopt het zakelijk gezien misschien wel en krijgen ze genoeg cursisten om iemand met zoveel noten op zijn zang geen voorkeursbehandeling te hoeven geven. Maar het contrast met Annewiek Doorhof was toch wel gigantisch.

Voor mij was het financiële risico gewoon veel te groot en heb vrij snel en uiteindelijk zonder veel spijt besloten om niet in te schrijven.

Omdat ik toch wat meer over modelfotografie wilde leren heb ik zelf een soort van zelfstudie-programma opgezet, losjes gebaseerd op het programma van de driedaagse O-) Het bestaat uit een serie boeken en een aantal cursussen / workshops, die ik op video heb. Deze kan ik comfortabel zittend op de bank op de TV bekijken.

Verder heb ik Truus gebouwd, een model met een helaas wat glimmende make-up en afhangend figuur, maar desondanks aantrekkelijk genoeg als oefenmodel. :+ Er zijn wel “oefenmodellen” met een beter figuur (en een ventieltje denk ik), maar die zijn duur en hier niet te koop. D.w.z. op Lazada is niets te vinden. O-) Ook heb ik nog even aan iets als een etalagepop gedacht, maar ik kan me niet herinneren, deze ooit ergens hier gezien te hebben. Dus Truus forever.

Truus 1.jpg


Truus 2.jpg



Maar ik kan nu wel op mijn gemak allerlei in de video’s getoonde belichtingen uitproberen zonder dat het model ongeduldig wordt en met de belichtingsstatieven gaat meppen.

Het geleerde echt in de praktijk brengen is nog steeds lastig omdat het aantal mensen, dat model wil staan, toch wel erg minimaal is. Maar ach, de video’s zijn leerzaam en vaak leuk om te zien…
 
Verlaten plaatsen: Citadel Dien Khanh

Eén van de plaatsen, die ik in gedachten had voor deze shoot, is de citadel in Dien Khanh. Na lang zoeken vond ik nog een opname, die ik lang geleden een keer tijdens het langsrijden had gemaakt.

Citadel 1.jpg



De staat van onderhoud vanaf buiten de muur gezien was toen al zodanig, dat mijn gedachten gerechtvaardigd waren, dat dit wel eens een mooi object voor deze serie zou kunnen zijn.

Dus nog een keer speciaal langsgereden om te zien, of de citadel er nog stond, in welke staat hij verkeerde, kijken of je naar binnen kon en een plan voor een shoot te maken.

Tja...

Citadel 2.jpg



Ik moest onmiddellijk aan de woontoren “Het potlood” op de Blaak in Rotterdam denken. Zie Blaaktoren - Wikipedia Alleen is dit een complete tekendoos.

Blijkbaar is dit ook de nieuwe kleurstelling in de wijde omgeving: de eerder uitgebreid getoonde kerk en veel nieuwe huizen zien er allemaal min of meer hetzelfde uit.
  • Korting van de verffabrikant?
  • Soort verplichting van de regionale schoonheidscommissie?
  • Anders?
Doorhalen wat niet van toepassing is. O-)
 
1 voordeel : Met de huidige zure regen en uitlaatgassen ziet die kerk er over 3 maanden er weer als vanouds uit...
 
@jaap43. Ik hou het maar op optie 3: anders. Toelichting op het terras met Dalatwijn. O-)

@Badgast. Ja, ik ben denkelijk net op tijd geweest voor mijn foto. Al is het op dat punt wel wat rustiger dan vroeger. Toen kwam ik er vaak langs op weg naar huis. Maar toen werd de nieuwe weg gemaakt en kon ik -en met mij veel anderen- de oude weg vermijden. Ook al omdat het tunneltje in die weg berucht was vanwege groepen, die graag je motor wilde hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan