Vietnam Deel 2

Overkill? Debate in Vietnam over necessity of face shields in class

Sheild 1.jpg

Students wear face masks and plastic shields inside a classroom of Tran Quang Khai High School in Ho Chi Minh City on May 4, 2020. Photo: Nhu Hung / Tuoi Tre


As many students in Vietnam returned to school for the first time in three months on Monday morning, a debate has erupted over the rationality of a requirement for them to wear see-through plastic face shields as a precaution against novel coronavirus disease (COVID-19).

For many localities in Vietnam, including such major cities as Hanoi, Ho Chi Minh City, and Da Nang,
May 4 was the back-to-school date after a three-month COVID-19 break. Following the prime minister’s latest directive on the disease prevention and control, schools in Ho Chi Minh City have installed more faucets for hand washing and made students wear face masks as protective measures.

Some schools, including those in Binh Thanh District and District 11, even took an extra precaution by asking students to wear transparent plastic face shields, which are normally used by healthcare workers to protect themselves from respiratory droplets that can carry pathogens. “Our school intends to let the students make their own face shields or tell them to buy the protective equipment for themselves,” a leader of a high school in Binh Thanh District told Tuoi Tre (Youth) newspaper.

The extra precaution, however, has raised concerns from parents.

Nguyen Thanh Tam, a parent residing in District 11 whose child is in ninth grade, told Tuoi Tre that his child said they felt stuffy, short of breath, and awkward to look at the blackboard while wearing the shield. “I felt worried hearing that,” Tam said.

Regarding the issue, Dr. Truong Huu Khanh, head of infectious diseases and neurology at Children’s Hospital 1 in District 10, Ho Chi Minh City, told Tuoi Tre that it is unnecessary and inadvisable for students to wear face shields. “Face shields are only for those who directly take care of patients, or make face-to-face contact with sick people,” Dr. Khanh said. “Meanwhile, [as] students all sit in the same direction [in classrooms], there is no use [in wearing face shields]. “Face shields are only suitable for students when they play [during break time]."

Dr. Khanh warned that wearing face shields for long hours can affect students’ visibility, resulting in unclear vision, eye strain, and potentially causing harm to eyesight. “It is not to mention that the plastic shield may break while the children play, leading to unwanted incidents,” Khanh warned.

Vietnam has confirmed 271 COVID-19 cases so far, with 39 remaining active and no documented death.



Bron: Overkill? Debate in Vietnam over necessity of face shields in class - Tuoi Tre News
 
Gezondheidsrisico

In een mailwisseling met een buitenlandse journalist in Vietnam heb ik de volgende, bewust controversiële opmerking gemaakt over de karaoke-maffia en de geluidsoverlast:
“ Daarom denk ik persoonlijk dat dit [geluidsoverlast] een groter gezondheidsrisico is voor die miljoenen dan het coronavirus op dit moment. Je kunt jezelf beschermen tegen het virus door de regels te volgen. Ik ervaar al vier jaar dat je zelfs niet veilig bent in je eigen huis!”

Hij was niet bepaald overtuigd, gezien zijn “really? “

Mijn antwoord aan hem was:
“Ja, dat is voor 200% mijn vaste overtuiging. Ik heb daar een aantal redenen voor.
Eerst heb ik de situatie van de afgelopen 5 jaar geëxtrapoleerd naar de toekomst en naar heel Vietnam. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen hier, is dat in dit geval valide.
Maar het belangrijkste is dat zowat elke Vietnamees aanhanger is van "als je het niet ziet, is het er niet". Denk aan...

  • Het verkeer. Als een voertuig niet recht voor je zit, is het er niet. Vandaar de 10.000 verkeersdoden per jaar.
  • Het slootwater dat mensen hier over hun tuinen sproeien. Er drijven kadavers in, uitwerpselen van mens en dier, insecticides, afval enz. Maar je ziet er niets in dus het is goed. Er zitten muggen in het stilstaande water. Maar, malaria, dengue? "Nee dat is hier niet” Helaas was er in NT vorig jaar een Dengue-epidemie en één van Minh's studenten had malaria.
  • Het medische systeem met pharmacies. Je krijgt 6 pillen anti-biotica, geen complete kuur. En het probleem is weg na 6 pillen, dus je "ziet het niet meer". Veel mensen zijn al resistent, denk ik.
  • Het corona-vrius, waarover ik voldoende –ook hoog-opgeleide- mensen heb horen zeggen: “we hebben geen klachten, dus hebben we geen corona”. Ehhh… wel het virus maar geen verschijnselen (komt voor)? Incubatietijd van 2-12 dagen? Huh, wat is dat? Dit laatste uit eigen droeve ervaring.
En lawaai dat je “niet kunt zien”, is er niet, dus er is geen gevaar. “

Tja…
Ik doelde met mijn opmerking over de gezondheidsrisico’s meer op de wat langere termijn. Maar in feite heb ik helaas nu al gelijk. Volgens het gisteren geplaatste artikel van Tuoi Tre nieuws: "Vietnam heeft tot nu toe 271 COVID-19 gevallen bevestigd, met 39 actieve en geen gedocumenteerde doden.".

En dat terwijl er minstens één gedocumenteerde dode als gevolg van karaoke is in Nha Trang. Zie Man stabbed to death over karaoke noise in south-central Vietnam - Tuoi Tre News

Statistische gegevens over tinnitus zullen wel niet worden bijgehouden. O-)
 
Verlaten plaatsen in Vietnam (Overdekte markt)

De titel klopt perfect, zoals ook op de foto’s te zien is. Maar dan alleen ’s middags. ’s Morgens zitten hier de dames, die met name groente, fruit, vlees en vis verkopen.

Overdekt 1.jpg



In de wijde omgeving zijn een aantal van dit soort “gebouwen” verschenen. Het lijkt er op dat iedereen, die ergens langs de kant van de weg zat of ergens iets van een kraampje had, verplicht werd om hier te gaan zitten.

Overdekt 2.jpg



Ook Man, die ik als eerste “model” had voor mijn boek “Kleine bedrijven in Vietnam” (zie onder), zag ik hier zitten. Op de foto hieronder op de rechtse van de twee tafels.

Overdekt 3.jpg



Later zag ik haar weer op haar oude vertrouwde plek zitten, dus misschien is dat een soort “tijdelijke opleving” geweest en zitten hier nu alleen nog de mensen, die vroeger ook al een kraampje in de buurt hadden..Hoewel “handhaven” hier vaak ook een onbekend begrip is.

Overdekt 4.jpg



Als het weer wat veiliger is, zal ik een keer ’s morgens wat foto’s maken om ook die drukte te laten zien.
 
Ho Chi Minh City launches AI competition

AI 1.jpg

Nguyen Viet Dung, director of the Ho Chi Minh City Department of Science and Technology (center), and two other officials brief attendants on the HAI 2020 competition at a press conference in Ho Chi Minh City, Vietnam, May 14, 2020. Photo: Trong Nhan / Tuoi Tre


Ho Chi Minh City authorities are holding a major competition with the view of looking for innovation projects that effectively utilize artificial intelligence (AI) in the fields of manufacturing, business, and life.

On Thursday, the municipal Department of Science and Technology announced the launch of Ho Chi Minh City Artificial Intelligence 2020 (HAI 2020), which had been delayed for two months because of the novel coronavirus disease (COVID-19) pandemic.

The contest, which seeks to encourage the development of AI technology and human resources in the southern metropolis, is organized by the science department in collaboration with the municipal Department of Information and Communications, Vietnam National University – Ho Chi Minh City, and the National Agency for Technology Entrepreneurship and Commercialization Development (NATEC).

According to Nguyen Viet Dung, director of the municipal Department of Science and Technology, the competition is open to all individuals, teams, companies, and institutions with projects that apply AI systems in various fields including manufacturing, business, transportation, finance, health, education, and agriculture.

The total prize pool is VND550 million (US$23,600), including three grand prizes of VND100 million ($4,300) each and five consolation prizes worth VND50 million ($2,150) each. On top of that, contestants also have a chance to take part in three months of training activities, mentorship and incubator programs valued at up to VND200 million ($8,600).

Finalists also have the opportunity to present their ideas to top investors to obtain follow-up funding. “In my opinion, [these opportunities] are what individuals and start-ups badly need. They get to work with experts and other parts of the startup ecosystem to make their products or business models more perfect,” Dung said at the press conference announcing the competition on Thursday. “They would meet with investors from all parts of the country,” he added.

Registrations are open until the end of July 31, 2020.

The final round and prize-giving ceremony are scheduled to be held at the 2020 Ho Chi Minh City Innovation, Startup and Entrepreneurship Week (WHISE 2020) in November 2020.



Bron: Ho Chi Minh City launches AI competition - Tuoi Tre News


Nog iemand, die iets in deze richting doet en mee wil doen?
 
Vietnam’s Mu Cang Chai should top 2020 travel list: CNBC

Mu 1.jpg

Rice terraces in Mu Cang Chai District in the northern province of Yen Bai. Photo: Tuoi Tre


The American pay television business news channel CNBC has recently suggested Mu Cang Chai, a mountainous district home to jaw-dropping terraced rice fields in Vietnam’s northern province of Yen Bai, as a must-visit destination on people’s travel list for 2020.

Mu Cang Chai District is located some 300 kilometers from Hanoi and can be reached by train, bus, car, or motorbike. Its famous terraced fields, which cover more than 2,200 hectares of land, were officially recognized as one of the seven special national sites by Vietnamese Prime Minister Nguyen Xuan Phuc just last week. In 2007, the Ministry of Culture, Sports, and Tourism also designated 500 hectares of the rice terraces as a national heritage site.


Mu 2.jpg

Rice terraces in Mu Cang Chai District, located in the northern province of Yen Bai. Photo: Tuoi Tre


In an article published on January 5, CNBC described Mu Cang Chai as a remote gem deep in the valleys forged by waters of the Red River with a series of colorful mountain villages encircled by fields of towering rice terraces. “The fields are agricultural feats of precision — rugged mountains blanketed with emerald stairways that, seemingly, ascend to the heavens above,” the article reads.

The site went on to describe how rice terraces have been grown in Mu Cang Chai, saying the ancestors of northern Vietnam’s local hill tribes centuries ago created this beautiful place for the most basic of reasons — to survive.


Mu 3.jpg

Rice terraces in Mu Cang Chai District, located in the northern province of Yen Bai. Photo: Tuoi Tre


“To grow rice in vertical conditions, hill tribes created a terraced system to control the downward flow of water. Using ingenuity, resourcefulness and sheer grunt work, fertile fields of sustenance and breathtaking beauty were born — and still flourish today,” the article continued.

CNBC particularly suggested that the three villages — La Pan Tan, Che Cu Nha and De Xu Phinh — are must-see spots for any traveler in the region. For what to do in Mu Cang Chai, the U.S.-based news site recommended trekking, cycling, and photography.


Mu 4.jpg

Paragliding above rice terraces in Mu Cang Chai District in the northern province of Yen Bai. Photo: Nam Tran / Tuoi Tre


It added that local festivals attract record numbers of tourists every year as well, including an autumn paragliding festival that is helping to establish Mu Cang Chai as a new destination for adventure travel.

Other popular activities include traversing the breathtaking Khau Pha Pass and exploring the Mo Waterfall and Pu Nhu Waterfall. The site stated there is never a bad season to see Mu Cang Chai, as the rice terraces are beautiful year-round. “In the spring, near-neon shades of green arise as the seedlings sprout from the water. In the warm summer months, brilliant green terraces fill the countryside with bursts of color,” it said.


Mu 5.jpg

Rice terraces in Mu Cang Chai District in the northern province of Yen Bai. Photo: Nguyen Duong / Tuoi Tre


Bron: Vietnam’s Mu Cang Chai should top 2020 travel list: CNBC - Tuoi Tre News

 
Vietnamese students invent ‘life shirt’ to prevent drowning

Shirt 1.jpg

Trinh Bao Ngoc (L) and Nguyen Tieng Lap test their final product. Photo: Trong Nhan / Tuoi Tre


A group of Vietnamese university students have invented a T-shirt that instantly transforms into a life jacket in water-related emergencies, an innovation that could save thousands of lives in a country that averages 16 deaths from drowning each day.

Nguyen Tieng Lap, 21, and his team from the Ho Chi Minh City University of Technology earned the runner-up spot at the 'Creative Idea Contest 2019' (CiC 2019) organized by the Vietnam National University-Ho Chi Minh City thanks to their ‘life shirt’ – a T-shirt that can instantly transform into a personal flotation device.

Judges at the competition praised the ‘life shirt’ for both its comfort and functionality, particularly in the context of the massive number of drownings that occurs each year in Vietnam.

The life shirt is essentially a T-shirt with a flotation device attached to the collar and two small bags of citric acid – a compound found in lemons and other sour foods – and sodium bicarbonate. When the two compounds are combined, they produce carbon dioxide (CO2) which fills the flotation device and causes the shirt to float. “All you need to do is touch your chest and wait about six seconds to see the magic,” Trinh Xuan Tam, 21, who is Tam's teammate, explained. “Citric acid and sodium bicarbonate are widely used in the food industry, so they are completely safe for humans,” said Trinh Bao Ngoc, another co-inventor.

Lap’s team say their next steps are to research the specific amount of each chemical needed to match people’s specific weight, as well as design a 'life belt' which will have the same function as the T-shirt.

Lap first came up with the idea to create a 'life shirt' two years ago after becoming aware of the thousands of children who die from drowning each year in Vietnam, especially in remote areas. Throughout the design process, the team worked with professors from their university to ensure the shirt’s efficacy.

Do Quang Dong, a professor at the Vietnam-Japan Institute of Technology, said that the 'life shirt' idea was brilliant due to its practicability and potential compared to other products on the market. “We liked it that the design helps the body balance itself and can relieve the user from a nervous breakdown when falling into water,” he said.

Lap and Ngoc were the only two in their seven-member team that stuck with the project during the two years of design. The duo now plan to promote it to the domestic market.

Nguyen Thi Mai Huong, the founder of the 'Colour Pencils' online teaching application who served as the project’s mentor, offered the team a lot of useful advice and guaranteed to call for financial support to help them pursue their dream. “Great mentors make great students,” Huong added.

Lap and Ngoc plan to continue promoting the life shirt at 'SV Start-Up 2019' in October – an event organized by the Ministry of Education and Training for students to promote their start-up ideas.



Bron: Vietnamese students invent ‘life shirt’ to prevent drowning - Tuoi Tre News


Zeer origineel en inventief idee. Hoewel ik toch iets meer aandacht voor zwemlessen aanbeveel. Maar dat is tegen dovemansoren vrees ik.
 
Het was gisteravond weer eens prijs.Vlak voor het naar bed gaan viel de elektriciteit uit. Ik had net de eerste contactlens uit mijn oog gehaald. En dan mag de zaklamp wel op ca. 40 cm. afstand staan, zolang ik niet weet aan welke vinger de lens plakt, blijf ik met mijn handen op één plaats. Minh moest erbij komen met haar telefoon om de zaklamp te kunnen pakken en ik verder kon met mijn lenzen.

Na ruim 1½ uur hevig zweten ging de elektriciteit (en het licht :( ) weer aan. Viel mee, ik hield er al rekening mee dat het de gehele nacht zou duren.

 
Vietnam’s Khanh Hoa mulls bridge connection to tourist island

Bridge 1.jpg

The Vinpearl Cable Car system runs between mainland Nha Trang City and Hon Tre Island. Photo: Duy Thanh / Tuoi Tre


Leaders of south-central Vietnam’s Khanh Hoa Province are likely to approve a proposal for a more robust 2025 master plan that includes an over-sea bridge connecting the city’s mainland with a nearby popular tourist island.

Khanh Hoa provincial chairman Nguyen Tan Tuan gave his in-principle approval to several adjustments to the locality’s master plan, according to a source close to Tuoi Tre (Youth) newspaper.

Among the additions to the plan is an over-sea bridge that will connect the city with nearby Hon Tre Island, home to the popular Vinpearl Nha Trang tourist resort. The amended plan also includes the rezoning of large swaths of land for new pathways, junctions, parking lots, and service buildings near both ends of the bridge. The Vinpearl Nha Trang resort complex is owned and operated by Vingroup, Vietnam’s largest conglomerate. Currently, the only physical link between the tourist island and the mainland is a 3.3-kilometer cable car line run by Vinpearl.

The new plan also envisages a bridge connecting An Vien Urban Area to Hon Ro Residential Area – Nguyen Tat Thanh Avenue.

The province also ordered that renovations be made on various roads and public security interests as required by the Ministry of Public Security, as well as inclusions of the new projects in the 1:500-scale detailed construction model of the 2025 master plan.

The new plan also calls on Khanh Hoa to convert several tourism areas into local residential and commercial areas.

The provincial People’s Committee commissioned the Department of Construction for counsel on the updated plan before submitting it for official approval from the central government.

Tourism contributes a substantial amount to Khanh Hoa’s economy, yielding some VND27.1 trillion (US$1.16 billion) in revenue in 2019.



Bron: Vietnam’s Khanh Hoa mulls bridge connection to tourist island - Tuoi Tre News


Bijna zelfde commentaar als gisteren. :X O-)

Zeer origineel en inventief idee. Hoewel ik toch iets meer aandacht voor de omgeving aanbeveel. Maar dat is tegen dovemansoren vrees ik.

Maar ook hier zal vast en zeker weer een briljant business-plan achter zitten met een geweldig verdienmodel, een apart hoofdstuk voor de milieu- en landschappelijke aspecten en een doorwrochte lange-termijnplanning. Ongetwijfeld gekopieerd van de hotels en vakantieparken in het niemandsland bij het vliegveld en de –denkelijk eveneens leegstaande- bird-nest-fabrieken bij mij in de buurt. Maar ach, wat weet ik daar als eenvoudige boerenlul nu eigenlijk vanaf…
 
Aftakeling?

Eergisteren hoorde ik op mijn fietstochtje over een normaal doodstille weg (ok, met uitzondering van de karaoke- en motor-aso’s) plotseling vogelgetjilp.

HELP!!

Begin ik nu echt seniel te worden. Zijn er toch genoeg vogels is de wijde omgeving om het explosief groeiend aantal bird-nest-fabrieken te bevogelen?

Maak ik een kolossale denkfout en hebben al die Vietnamezen met de $$$-tekens in hun ogen gelijk met hun onstuitbare maar vooral blinde expansie-drang?

In principe sluit ik nooit iets uit maar zou ik geestelijk echt al zover van het paadje zijn? Nee, daar geloof ik nog niet in (de rest van mijn buurtgenoten waarschijnlijk wel O-) ).

Dus het eerste de beste zijweggetje in en jawel. Ik ben nog niet aan het aftakelen. Daar werd net de laatste hand gelegd aan een splinternieuwe bird-nest-factory. De speaker-installatie op het dak was al in vol bedrijf.En dat was wat ik hoorde. Een echte vogel zal je hier ook nauwelijks horen. Als ze er al zijn.

Ik moet toegeven, deze lui hebben wel heel goed nagedacht. Dit gebouw staat op wel minstens 400 m. van de dichtstbijzijnde andere. O-)

Alle vogels hier krijgen echt last van keuze-stress. :+

Aftakeling 1.jpg
 
Vietnam mulls limit on students’ part-time working hours as rideshare drivers

Driver 1.jpg

A group of Grab rideshare drivers park their motorbikes on a street. Photo: Tuoi Tre


The Vietnamese government is considering a limit on how many hours college students can work in part-time jobs as concerns mount over students spending more time earning money as rideshare drivers than focusing on their academic performance.

Deputy Prime Minister Truong Hoa Binh recently requested the Ministry of Transport, the Ministry of Education and Training, the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, the Ministry of Natural Resources and Environment, and local agencies to devise regulations on college students’ participation in part-time jobs, especially as rideshare drivers.

According to Deputy PM Binh’s directive, the aforementioned ministries are to encourage operators of ride-hailing services to reduce the working hours of partners who are currently students.

At the same time, tertiary institutions are ordered to come up with ways to regulate their students’ participation in part-time jobs and promote a healthy balance between working and studying.


Driver 2.jpg

A freshman (L) works as an attendant at a convenience store in District 4, Ho Chi Minh City. Photo: Ngoc Phuong / Tuoi Tre


Bui Van Linh, head of the students’ affair department under the Ministry of Education and Training, views the new order as necessary in the current state of student employment to “avoid risks and detriments inherent in students’ part-time jobs,” preventing the issues from affecting the well-being and academic performance of students. “We currently don’t have any fixed limit on students’ weekly working hours,” Linh told Tuoi Tre (Youth) newspaper during an exclusive interview. “In reality, many students are unable to make ends meet, so their need to work outside of school hours is completely reasonable,” he added.

Nguyen Huu Phat, a first-year IT student in Ho Chi Minh City, shared with Tuoi Tre that he has been a rideshare driver for half a year. Phat typically wakes up early and gives rides from 5:30 am to 8:00 am every day. The 19-year-old ceases work to go to class in the morning and continues driving after lunch until 9:00 pm.


Driver 3.jpg

Bui Van Linh, head of the student affairs department under the Ministry of Education and Training, is seen in this file photo


Like Phat, Nguyen Tien Truong, a forestry senior at a university in Ho Chi Minh City, said that he has worked as a rideshare driver since his sophomore year. “Before, I was pretty free so I ‘hunted’ bonuses by driving for eight hours a day,” Truong told Tuoi Tre. “Recently, my school workload has increased so I only work whenever I’m free."

Both Truong and Phat think that it is each student’s responsibility to balance between their part-time jobs and study. According to Phat, many students choose to work for ride-hailing services because the working hours are flexible. “Regulating a fixed number of working hours [for students] will be hard because every major and school year has a different curriculum,” Phat said.



Vietnam mulls limit on students’ part-time working hours as rideshare drivers - Tuoi Tre News


Ja, dat wordt een heel groot probleem voor Looking Forward.

De grote baas roept bij voortduring dat kinderen door hun bijbaantjes kunnen doorstuderen. Ik heb al eens voorgerekend met de door hemzelf aangedragen bedragen hoelang kinderen per dag, 7 dagen per week, moeten werken om het schoolgeld te verdienen:
  • HBO: VND 3.500.000 / 50.000 per dag / 30 dagen = ca. 18 uur/dag.
  • Universiteit: VND 5.500.000 / 50.000 per dag / 30 dagen = ca. 29 uur/dag.
  • Particuliere universiteit: VND 6.500.000 / 50.000 per dag / 30 dagen = ca. 34 uur/dag.
Zelfs met mijn lijfspreuk “een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog” wordt zeker de universiteit toch wel erg krap. O-)

We wachten in spanning af wat er over een paar maanden weer voor briljant verhaal uit het punthoedje getoverd wordt. :+
 
Splash…

Mijn fietstochtje langs de splinternieuwe bird-nest-fabriek voerde mij ook langs de plek waar de schoolkinderen, al dan niet met hun ouders, de nieuwe weg op fietsen. Zie Vietnam Deel 2

Spolash 1.jpg



Ik heb daar even op een meter of 20 afstand (= op de weg naar rechts) staan kijken hoeveel mensen eerst naar het verkeer op de grote weg kijken. Ik was ook nog van plan om een globale onderverdeling te maken van degenen, die rechtsaf aan de goede kant van de weg, linksaf aan de verkeerde kant van de weg of rechtdoor gaan.

Met die onderverdeling ben ik heel snel gestopt.

Een heel globale schatting is dat hooguit 5-10% van de bestuurders van fiets of motor, kind of volwassene, naar links en recht kijkt vóór ze de grote weg op duiken (die op dat moment gelukkig rustig was). De rest knalt onder het welbekende debiele motto “het zit niet recht voor me dus is het er niet” zonder te kijken de weg op. }:O

Dat kunnen nog gouden tijden worden voor de band, die hier bij begrafenissen door de buurt loopt en “seasons in the sun” speelt. Hoe was het ook al weer, ieder nadeel heb z’n voordeel? O-)
 
Paragliding an exciting sport to take up in Vietnam (1)

Para 1.jpg

A player paraglides in the air. Photo: Tuoi Tre


Paragliding, the recreational and competitive adventure sport of flying paragliders, is slowly picking up popularity among thrill-seekers in Vietnam.

According to many young people, paragliding, or parachute gliding, excites them with the flying-like feeling and spectacular views of natural beauty. “This is an interesting sport which helps improve health and release stress,” Cao Ha Tan, a 33-year-old-paragliding instructor, told Tuoi Tre (Youth) newspaper.

Paragliding is said to also help train concentration, precision, and calmness in dealing with issues, because a moment of distraction could end in disaster.


Para 2.jpg

Paragliders scale the Chua Chan Mountain in the southern province of Dong Nai. Photo: Tuoi Tre


Para 3.jpg

A woman practices maneuvers before making a paragliding attempt. Photo: Tuoi Tre


Para 4.jpg

Paragliding instructor Cao Ha Tan (C) reminds players of safety regulations before a ride. Photo: Tuoi Tre
 
Paragliding an exciting sport to take up in Vietnam (2)

Although the sport requires players to strictly follow various rules and the weather sometimes poses challenges for paragliging attempts, players are willing to go to great lengths for the thrilling experience.

However, as the sport is relatively new in Vietnam, especially in the southern region, it is complicated to apply for a paragliding license in the country.

The sport is more popular in the northern region, where nature offers such breathtaking landscapes for paragliders as Khau Pha Pass or Mu Cang Chai Town.

Meanwhile, the closest paragliding destination from Ho Chi Minh City is Chua Chan Mountain in the neighboring province of Dong Nai, 90 kilometers from the southern metropolis.


Para 5.jpg

A man paraglides over Son Tra Peninsula in the central city of Da Nang. Photo: Tuoi Tre


Para 6.jpg

A paraglider takes off. Photo: Tuoi Tre


Para 7.jpg

Paragliders check paragliding equipment before a ride. Photo: Tuoi Tre


Bron: Paragliding an exciting sport to take up in Vietnam - Tuoi Tre News
 
Paragliding an exciting sport to take up in Vietnam (2)

Although the sport requires players to strictly follow various rules and the weather sometimes poses challenges for paragliging attempts, players are willing to go to great lengths for the thrilling experience.

However, as the sport is relatively new in Vietnam, especially in the southern region, it is complicated to apply for a paragliding license in the country.

The sport is more popular in the northern region, where nature offers such breathtaking landscapes for paragliders as Khau Pha Pass or Mu Cang Chai Town.

Meanwhile, the closest paragliding destination from Ho Chi Minh City is Chua Chan Mountain in the neighboring province of Dong Nai, 90 kilometers from the southern metropolis.


Bekijk bijlage 1504369
A man paraglides over Son Tra Peninsula in the central city of Da Nang. Photo: Tuoi Tre


Bekijk bijlage 1504370
A paraglider takes off. Photo: Tuoi Tre


Bekijk bijlage 1504371
Paragliders check paragliding equipment before a ride. Photo: Tuoi Tre


Bron: Paragliding an exciting sport to take up in Vietnam - Tuoi Tre News
Het ziet er waanzinnig mooi uit van boven. Durven is een tweede.
 
Op zich lijkt paragliden in Vietnam me niet extra gevaarlijk... zolang je maar een niet Vietnamese instructeur en materiaal hebt (als ik Fred mag geloven betreffende kwaliteit en veiligheidsbesef). Wel erg mooi inderdaad.

Wat is jouw mening Fred?
 
@leeqnl. Oef, dat is echt een gewetensvraag.

Ik denk / hoop / verwacht, dat men bij een sport als deze iets gewetensvoller te werk zal gaan als bij veel andere zaken. Daarom heb ik b.v. mijn duiken hier ook gemaakt bij een duikschool met een zeer ervaren Franse instucteur: > 10.000 duiken en zeker niet met de Franse slag. Integendeel. Toen een Amerikaanse duiker plotseling zoek was aan het begin van een duik, werd de complete duik afgeblazen door Jean-Pierre. Boven bleek dat de man zonder iets te zeggen terug was gegaan. Hij is en-public zodanig op zijn nummer gezet, dat hij dit echt nooit van zijn leven meer zal durven. Jean-Pierre was bloedlink. En terecht.

Ik denk, dat als ik dit zelf hier een keer zou willen doen, ik eerst een paar uur rondkijk naar de gehele procedure vóór ik meedoe. Dat zelfde had ik met klimmen en vrij duiken in NL. Er waren lui met veel meer ervaring of kunde dan ik, bij wie ik nooit aan een touw of buddylijn zou gaan. En vertrouwen in iemand hierbij hangt zelden af van ervaring of kunde, maar met instelling, concentratie en serieuze benadering. Als ik dat bij het paragliding zie ga ik rustig an zo'n chute hangen. Is echt leuk.
 
Ook een keer in Tsjechie ge-paraglide, spannend in het begin, en leuk tijdens.
(Wel hangend aan een "instructeur", dus niet solo.). Als je eenmaal gaat, dan ga je, en merkte ik niets meer van enige vrees. (Nou ben ik niet zo vrezend...)
 
Hoe het de laatste jaren is weet ik niet, maar vroeger kon je op het strand van Nha Trang ook een duo-vlucht maken achter een speedboot. Zelf nooit gedaan: ik vond het behoorlijk prijzig al weet ik geen bedragen meer. Voor mij voegde het ook niets toe aan ervaringen: kort, niet zo hoog, uitzicht op de hotels aan de boulevard. Ofwel slechte prijs-prestatieverhouding. :+
 
Omgeving 70

Het kan…

Het kan niet…

Het kan niet zo….

Het kan niet zo zijn dat ze echt zo gruwelijk stom zijn…

Hier moet gewoon een grondige, duidelijke, constructieve en briljante reden achter zitten.

Het kan niet anders.

Toch?

Of…

Omgeving 70.jpg
 
Wie het eerst komt die het eerst maalt.

Als ik het zo bekijk stond die mast er als eerste. Aangezien die niet op tekening neergezet was is hij bij het plannen van het betonnen pad over het hoofd gezien. En de tekening is wet en moet aan voldaan worden.

Zo krijg je dit resultaat.
 
Wie het eerst komt die het eerst maalt.

Als ik het zo bekijk stond die mast er als eerste. Aangezien die niet op tekening neergezet was is hij bij het plannen van het betonnen pad over het hoofd gezien. En de tekening is wet en moet aan voldaan worden.

Zo krijg je dit resultaat.

Tekening? Plannen? Wet? Voldoen?

Dat zijn een hoop westerse termen in twee zinnen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan