Vietnam Deel 2

Graaien (3)

Ieder jaar moet je voor je pensioenfondsen en AOW een Attestatie de Vita (Bewijs van in leven zijn) invullen. In NL kun je dat bij de gemeente gratis laten stempelen en ondertekenen.

In VN worden alle persoonsgegevens door de politie bijgehouden.

Omdat het adjunct-hoofd van de politie van Suoi Tien één straat verder woonde, was de gemakkelijkste manier om het formulier bij hem af te geven. De volgende avond kon je het dan getekend en gestempeld weer ophalen.

Volgens Minh heeft het adjunct-hoofd nooit om geld gevraagd, maar we betaalden toch een paar honderdduizend per keer. Haar argument was, dat als we nu niet zouden betalen, we het volgend jaar geen stempel zouden krijgen. Naar Dien Khanh gaan, waar Suoi Tien onder valt, was ook geen optie: daar liggen de tarieven nog hoger (grotere stad).

Het adjunct-hoofd woont nu in een groot huis. Het verhaal gaat dat hij dat kan omdat zijn twee zonen goede voetballers zijn en daarom door de overheid gesponsord worden. Tja…

Dat sponsoren zal wel kloppen. De karate-kampioene, die een poosje bij Minh op Engelse les zat, kreeg dat ook. Maar genoeg voor een groot huis…???

Ik ben er heilig van overtuigd dat na mijn overlijden door wie dan ook nog steeds een stempel met handtekening gezet zou worden. Alleen dan wel tegen een fors hogere bijdrage.
 
Een collega van mij is 7 weken op vakantie geweest in Vietnam. Een Honda 150 gehuurd in het noorden en 6000 km kijkplezier rijker in het zuiden heel aangekomen. Hij is uiterst positief over het land Vietnam en de Vietnamees in het algemeen.
 
Geweldig dat het zo goed is bevallen.
Wijs je hem nog op het bestaan van dit topic voor een uitgebreide reisbeschrijving met veel foto's? Hebben we het hier weer eens over toeristische zaken. :+

Ik heb al vaker geschreven dat toeristen over het algemeen weinig zullen merken van wat ik beschrijf. Dat deed zelfs ik niet, terwijl wij bij familie logeerden tijdens onze vakanties in VN. Hooguit soms herrie. maar dan reis je toch vaak de volgende dag verder. En getild wordt je toch wel, ook als je er woont.
 
Laatst bewerkt:
Graaien (4)

Het hoofd van ons gehucht kwam op een gegeven moment langs om geld op te halen om verlichting aan te laten leggen op de weg achter ons. Juist, waar het adjunct-hoofd van de politie en de grootste herrie-proleten wonen. Minh heeft -tegen mijn zin- een redelijk riante bijdrage gegeven.

Daarna 1½ jaar nog geen gloeilampje. Het geld zal i.p.v. straat- wel voor lastenverlichting zijn gebruikt.

Ergens na ca. 1½ - 2 jaar was er dan toch eindelijk verlichting aangebracht: met zonnecellen en een accu. Maar of dat van mijn bijdrage was…???

In een periode met slecht weer was de verlichting na een kwartiertje nog maar een gloeiende spijker.
 
Geweldig dat het zo goed is bevallen.
Wijs je hem nog op het bestaan van dit topic voor een uitgebreide reisbeschrijving met veel foto's? Hebben we het hier weer eens over toeristische zaken. :+

Ik heb al vaker geschreven dat toeristen over het algemeen weinig zullen merken van wat ik beschrijf. Dat deed zelfs ik niet, terwijl wij bij familie logeerden tijdens onze vakanties in VN. Hooguit soms herrie. maar dan reis je toch vaak de volgende dag verder. En getild wordt je toch wel, ook als je er woont.
Dat gaat mijn collega niet doen. Het is nogal een eenling die weinig prijs geeft.
 
Bouwen voor de overheid

Hoe werkt zoiets in Vietnam?

De overheid stelt geld beschikbaar voor bv. de bouw van een brug. Het voortraject heb ik nooit zicht op kunnen krijgen, dus in hoeverre dit soort projecten daadwerkelijk nodig is of alleen voor “de leut” of eigen gewin wordt verzonnen kan ik geen gefundeerde uitspraken over doen. Laten we het erop houden, dat ik bij sommige projecten in de wijde omgeving wat vraagtekens zette.

Allereerst verdwijnt een deel van dat geld in diverse zakken. Van de rest wordt het goedkoopste materiaal gekocht dat te vinden is. Over de bouwvakkers, die in Suoi Tien de veel te hoge brug bouwden kan ik geen uitspraak doen. Maar omdat het naar ik aanneem ook lokale (=goedkope) krachten zijn, mag je niet verwachten dat we het hier over de top uit het vakgebied hebben. Meer het soort klungels, dat ook mijn huis en vooral de muur hebben gebouwd.

Ik heb ooit in korte tijd al twee bruggen zien instorten, eentje doordat het één dag hard regende. . Of de derde is ingestort of voor alle zekerheid opnieuw is gebouwd heb ik niet kunnen achterhalen.

Wat ik mij af blijf vragen is of alle andere bruggen even gammel zijn door dezelfde werkwijze?
 
Graaien (5)

En de overheid is uiterst inventief in hun graaitechnieken en -methoden.

Iemand, die een bijdrage gaf aan een familie in een klein dorp om een bedrijfje op te zetten werd door de lokale overheid benaderd dat hij dat voortaan via de overheid moest doen.
 
Mogge, (of middag) net nieuw op dit forum en mijzelf aangemeld met als voornaamste reden dat ik wat vaker wil gaan rijden en hoop hier wat ritten tegen te gaan komen of leuke vakantie bestemmingen. Jouw deel 2 van Vietnam, 166 pagina's heb ik nog niet gelezen en ook deel 1 nog niet, maar vroeg mij even af of je het clubje vietnammotorcycletours.com kent? De reden dat ik ze volg (op instagram) is dat ze ook de CRF300 als verhuurmotor hebben. Wel staat Vietnam als vakantiebestemming erg hoog op mijn wish list, niet om heel rare enduro capriolen uit te gaan halen, maar meer om met een motor en rugzakje een week of 3-4 er door heen te rijden. Zal op een rustig moment eens je twee posts eens doorlezen.
 
Mogge, (of middag) net nieuw op dit forum en mijzelf aangemeld met als voornaamste reden dat ik wat vaker wil gaan rijden en hoop hier wat ritten tegen te gaan komen of leuke vakantie bestemmingen. Jouw deel 2 van Vietnam, 166 pagina's heb ik nog niet gelezen en ook deel 1 nog niet, maar vroeg mij even af of je het clubje vietnammotorcycletours.com kent? De reden dat ik ze volg (op instagram) is dat ze ook de CRF300 als verhuurmotor hebben. Wel staat Vietnam als vakantiebestemming erg hoog op mijn wish list, niet om heel rare enduro capriolen uit te gaan halen, maar meer om met een motor en rugzakje een week of 3-4 er door heen te rijden. Zal op een rustig moment eens je twee posts eens doorlezen.
 
Xin chao ofwel hallo

Welkom. Je hebt nog een aardig klus voor de boeg als je alles wil lezen. Ik maak van het antwoord maar meteen de dagelijkse post. :+

Helaas, dit soort verhuurbedrijven heb ik geen enkele ervaring mee. Misschien dat er door anderen een reactie kan worden gegeven.

Mijn informatie op het gebied van rijbewijzen is ook niet meer up-to-date. Maar tot voor een paar jaar geleden was een internationaal rijbewijs niet geldig in Vietnam.

Zelf kon ik mijn Nederlandse A-rijbewijs bij de politie alleen omzetten in een A1. En dat zou een maand langer duren dan het aantal dagen dat ik daar nog vakantie had.

Een paar jaar later moest ik wel een Vietnamees A1-rijbewijs halen, omdat de politie extra streng de buitenlanders ging controleren. En domweg de motor in beslag nam. Slordig bij een huurmotor.

Een motorvriendje kon alleen een in Vietnam uitgegeven int. rijbewijs krijgen als hij de nieuwste versie (creditcard-formaat) van zijn Vietnamese motorrijbewijs aanvroeg. Daarvoor had hij weer een introductiebrief nodig van een hooggeplaatste overheidsfunctionaris. Nee, niet gratis. Plus een tolk. Evenmin gratis. En slechts A1. Tot 175 cc.

Hoe de situatie op dit moment is, durf ik niet te zeggen. Het standaard antwoord van de verhuurfirma zal ongetwijfeld zijn dat het geen probleem is. Als je door de politie wordt aangehouden spreken ze maar hoogstzelden Engels. En als je moet betalen weten ze dat toch wel duidelijk te maken.

Hou hier dus rekening mee, ook met je budget. O-)


De komende dagen nog wat meer over politie en rijbewijzen.
 
Glimlach

Wie de situatie in Vietnam een beetje kent en even wil glimlachen / hoofdschudden / luidkeels lachen moet zeker dit artikel lezen:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...genten-mogen-enkel-munten-op-zak-hebben.dhtml

En voor het gemak hier ook maar meteen de tekst:
“In de strijd tegen de corruptie heeft een provinciaal bestuur in Vietnam de politieagenten verboden meer dan omgerekend 3,5 euro op zak te hebben. Wie voor zijn dienst meer geld bij zich heeft, moet zijn chef informeren en het geld in een gesloten briefomslag op zak steken, zei een woordvoerder van de verkeersdienst van de provincie Kon Tum in Centraal-Vietnam.

De politie wordt volgens een bevraging beschouwd als de meest corrupte instelling van het land. Automobilisten worden vaak om ongeloofwaardige redenen tegengehouden en komen er slechts na betaling zonder bekeuring vanaf.

Er worden steeds weer campagnes gehouden om het besmeurde blazoen van vooral de verkeerspolitie enigszins op te poetsen. Zo mogen ze zich niet meer in de schaduw achter een boom verbergen, een zonnebril dragen of tijdens de dienst hun handen in hun zakken steken. De autoriteiten hebben politieagenten met overgewicht ook al eens naar de fitnessclub gestuurd.”



Alsof ze zich daar ook maar iets van aan zullen trekken.
 
Die niet meer werkende links ben ik al meerdere keren tegengekomen. Censuur??? O-)

Net deze was ik vergeten te controleren. Gelukkig stond de Nederlandse tekst er al bij. Vooruitziende blik??? :+
 
Alarm politie

Er schijnt een alarmnummer van de politie in Suoi Tien te zijn. Of daar ook s nachts iemand zit??

Of daar überhaupt iemand zit?

Of u een dergelijk nummer wel echt bestaat?

Ik heb trouwens in die twaalf jaar in mijn woonomgeving nog nooit iemand van de politie zien rijden.
 
Autorijbewijs

Tijdens mijn halfjaar-verblijf heeft Minh haar autorijbewijs gehaald. Dat was een opleiding met examengarantie. O-)

Het theorie-examen bestond toen uit kaarten met vragen. In de vier hoeken van de kaart stonden vier antwoorden.

Als je voor de examengarantie betaalde, vertelden ze je, dat het goede antwoord stond in de hoek, waar het puntje vanaf was.

En vervolgens werd bij het praktijkexamen ook wat “relaxed geëxamineerd”.
 
Motorrijbewijs A2

Een motorvriendje wilde een zwaardere motor en moest dus een A2-rijbewijs hebben. Volgens de rijschoolhouder is dat op de pc in Vietnamees. Hij begon te klagen: “ik spreek geen Vietnamees”. De rijschoolhouder glimlachte: “No problem, sir. Ik sta achter u tijdens het examen met mijn hand op uw schouder. 1 kneepje = A, 2 kneepjes = B en 3 kneepjes = C.
Slagen gegarandeerd”.


Nou, dat laatste bleek tegen te vallen. De agent, die het A2-examen begeleidde, was weg. Misschien inmiddels genoeg verdiend? Hij heeft zijn examen al lang geleden betaald maar rijdt nog steeds met een A1.

Ach, hij wordt toch niet aangehouden. Het niveau van de gemiddelde agent is niet zo hoog, dat daar ook Engels onder valt.
 
Lachuh...

“Het staat niet in de wet”..

Volgens zo ongeveer iedereen in Vietnam is deze ongelooflijke dooddoener de ultieme reden om de aso’s met hun pestherrie ongemoeid te laten.
Ooit heb ik een post geschreven over jongetjes, die wat aan het knallen waren met de koppen van lucifers. De politie heeft daar toen snel een einde aan gemaakt. Zie Vietnam

Lachuh 1.jpg


Jaren later maakte ik tijdens een diner tegen Minh de wat sarcastische opmerking, dat er dus wel in de wet staat dat kinderen niet met lucifers mogen knallen.

Zeker”, antwoordde “ze: “vuurwerk is verboden”.

Nadat ik bijgekomen was uit mijn lachstuip, de tranen uit mijn ogen had geveegd en Minh met droge ogen had verklaard dat ze bloedserieus was, heb ik nog wat opmerkingen en vergelijkingen gemaakt. Zoals o.a. dat die kleine jongetjes de enige zijn tegen wie de politie nog durft op te treden. Voor de aso’s zijn ze te bang.

Tja, hoe l*l je recht wat ongelooflijk krom is...

De overheid blijft een laf zooitje zonder enig gevoel voor recht.
 
Auto en wanbetalers

Deze post is al eerder geplaatst, maar past nog steeds naadloos binnen de huidige mentaliteit in Vietnam. Ik heb de tekst ongewijzigd gelaten.


Dit is misschien een wat warrige post geworden. Warrig zowel qua structuur als inhoud als achtergrond. Maar omdat er toch een aantal voor Vietnam kenmerkende zaken inzitten laat ik hem zo.

Een paar dagen geleden stond Minh met de overbuurvrouw te praten toen een familielid van de naaste buren langs kwam in een auto. Zeker voor deze omgeving is dat een statussymbool eerste klas. Bovendien kent Minh de man. Ze heeft zijn dochter een tijd Engels gegeven tot die op dat tijdstip andere lessen moest volgen. Ze verwachtte dus dat de man zou stoppen en gedag zeggen en zijn wagen zou tonen. Tenslotte hebben noch wij, noch de overburen een auto. Dus wij zijn gewoon arme sloebers, waar tegen hij de bink kan uithangen. Hij stopte bij de buren maar zei niets.

De overbuurvrouw verklaarde zijn handelswijze. Haar man is aannemer en heeft voor de automobilist een klus uitgevoerd. Dat gaat hier meestal zonder contract, gewoon een afspraak: "ik bouw dat en dat voor jou tegen VND xxxxxx". Het bouwwerk is al een hele tijd geleden opgeleverd maar het grootste deel van het bedrag is nog steeds niet betaald, ondanks herhaald vragen. Logisch, daar zal de auto wel mee zijn gefinancierd.

De overburen hebben geen poot om op te staan.
  • Er is geen contract.
  • Als er wel een contract zou zijn heb je in ieder geval toiletpapier want er is hier niet zoiets als een deurwaarder. Dus je krijgt er echt geen geld mee.
Met het contract naar de rechter heeft geen enkele zin:
  • Je weet tevoren niet of je gelijk krijgt (ja, je verzint het zelf niet)
  • Als je onverhoopt toch gelijk krijgt heb je grote kans dat je zelf de kosten van de rechtszaak moet betalen. En die zijn waarschijnlijk een stuk hoger dan de vordering.
Het enige dat ze dus kan doen is regelmatig om hun geld vragen.

Maar al die mensen, die elders op dit forum lopen te klagen dat Nederland vol met regeltjes zit, moeten daarbij bedenken dat die ook een bepaalde bescherming bieden. Een bescherming, die hier totaal afwezig is (zoals ik trouwens ook zelf heb mogen ervaren).

Met bovengenoemde uitwassen als gevolg.

Waar je niets tegen kunt doen.

En waar met name de armere mensen de dupe van worden.
 
Advocaten

Ik heb al vaker opgemerkt -al dan niet in wat bedekte termen- dat Vietnam eigenlijk een wetteloos land is.

O zeker, er zijn wetten. Ik heb het voorbeeld gegeven van de wet tegen de geluidshinder. Die zit wat mij betreft goed in elkaar. Het grote probleem is dat iedereen zijn of haar eigen interpretatie heeft. En met iedereen bedoel ik ook iedereen: particulieren, overheid, politie en niet te vergeten advocaten!

Ik heb zelf meegemaakt dat we advies vroegen aan een advocaat over een geschil dat we hadden. Volgens haar hadden we geen poot om op te staan. Kan, maar haar argumentatie sloeg echt nergens op. Volstrekt onlogisch.

Iemand anders wilde juridisch advies voor een belangrijk probleem. Hij heeft het probleem aan drie verschillende advocaten voorgelegd en hij kreeg drie totaal verschillende antwoorden.

Er lijken me leukere studies dan Recht.
 
Aftreden

Even een kort zakelijk stukje over de politieke structuur. In Vietnam is maar één partij. Dat betekent, dat leden van de regering en het leger etc. allemaal lid zijn van deze partij. Ook het overgrote deel van het parlement is hier lid van. Binnen de partij is er, net als bv. in China, een kleine groep die het beleid bepaald. Vanuit deze groep worden ook de ministers benoemd. Op zich min of meer vergelijkbaar met Nederland, alleen zijn daar meer partijen die het beleid bepalen en die de ministers kiezen.

"Aftreden" is een werkwoord in het Vietnamees woordenboek dat tegenwoordig in Vietnam nauwelijks wordt gebruikt. Dit jaar werd de Minister-President in een vergadering van het Parlement gevraagd, of hij zou aftreden als gevolg van slechte resultaten in de Vietnamese economie. Hij antwoordde dat hij alleen de opdracht van de partij volgde en dus als de partij hem Minister-President blijft noemen, hij zijn werk zal voortzetten.

De grote vraag blijft dus:
O Neemt hij zijn verantwoordelijkheid?!
O Zit het pluche uiterst comfortabel?!
O Anders, nl. ....................... (antwoorden op het terras!) 8-) 8-)


Dit is al eerder geplaatst maar past binnen alle problematiek.
 
Minister-President

Sinds april 2021 is Phạm Minh Chính de Prime minister.

PM.jpg

Hier met de voorzitters van de eerste en tweede kamer.

Tja, sorry hoor, maar ik vind hem de uitstraling hebben van een tweedehandsauto-verkoper, die zijn favoriete volstrekt ondeskundige klant ziet binnenkomen. O-)

Bij een bezoek aan de VS had hij zelfs een tolk nodig. En op de Engelstalige websites heb ik hem eigenlijk voornamelijk open deuren zien intrappen.

Dus wordt je nieuwsgierig.

Zijn biografie Biography of Prime Minister Pham Minh Chinh | Vietnam Embassy in Canada: ONLY OFFICIAL website for visas zegt helaas niets over zijn opleiding. Alleen wat bij- en/of herscholingscursusjes.

Maar elders vond ik uiteindelijk:
“Chinh, 63, who has a doctorate degree in law, has been an associate law professor and is a qualified construction engineer. He has been a member of the Politburo, the Central Party Committee, and the National Assembly.”

OK, helder.

Zie mijn post van twee dagen geleden over advocaten en blader eens terug over de gemiddelde bouwkwaliteit in Vietnam. :+
 
Verkeer

Hier heb ik al vaker stukjes over geplaatst. Nog een paar opmerkingen waarvan ik niet zeker meer weet of ik daar ooit iets over heb geschreven.

Doorrijden na een aanrijding is in Vietnam aan de orde van de dag. Een tweetal redenen:
  • Er is geen goed systeem om doorrijders te achterhalen.
  • Het algemene verantwoordelijkheidsniveau is in VN een stuk lager dan in NL.

Hiermee samenhangend nog een tip.
Als je in Vietnam op vakantie bent en je ziet een ongeluk:
NOOIT STOPPEN EN AL HELEMAAL NIET HELPEN!

Je loopt dan een grote kans dat ze jou voor de veroorzaker aanzien. Zelfs als je net aankomt en het ongeval is al gebeurd.
Helpen idem. In NL wordt je geprezen voor de poging, ook als het niet lukt. In VN is de kans dan groot, dat ze je als schuldige behandelen.

Kortom, het levert geheid heel veel problemen op en kost mogelijk ook veel.
 
Prijzen

Daar ben ik hier nog niet helemaal aan gewend. ☹

Bv.: in Vietnam zijn vleugelmoeren <6 mm. nauwelijks te vinden. Dus had ik bij een aantal bouwsels gewone moertjes gebruikt. Met het idee die in NL te vervangen door vleugelmoeren.

Dat herinnerde ik me weer toen ik een paar dagen geleden een klein filiaal van een landelijke bouwmarkt tegen kwam.

Omdat ik niet zeker wist welke maat ik nodig had, wilde ik in ieder geval 3 en 4 mm. meenemen en misschien ook nog 5 mm.

AU!!!

Doosje M3 kostte iets van €8 voor 10 stuks en €10 voor 10 stuks M4. M5 heb ik toen maar niet meer naar gezocht. Voor €18 kocht ik in Vietnam zo ongeveer een jaarvoorraad bouten en moeren.

Ik laat de moertjes wel zitten.
 
Prijzen

Daar ben ik hier nog niet helemaal aan gewend. ☹

Bv.: in Vietnam zijn vleugelmoeren <6 mm. nauwelijks te vinden. Dus had ik bij een aantal bouwsels gewone moertjes gebruikt. Met het idee die in NL te vervangen door vleugelmoeren.

Dat herinnerde ik me weer toen ik een paar dagen geleden een klein filiaal van een landelijke bouwmarkt tegen kwam.

Omdat ik niet zeker wist welke maat ik nodig had, wilde ik in ieder geval 3 en 4 mm. meenemen en misschien ook nog 5 mm.

AU!!!

Doosje M3 kostte iets van €8 voor 10 stuks en €10 voor 10 stuks M4. M5 heb ik toen maar niet meer naar gezocht. Voor €18 kocht ik in Vietnam zo ongeveer een jaarvoorraad bouten en moeren.

Ik laat de moertjes wel zitten.
Wat voor moertjes, en welke maat heb je nodig dan? Ik kan ze namelijk zo van m'n werk meenemen voor je. Ik ben monteur, dus het is grijpvoorraad.
Stuur ik ze wel op naar je, voor de postzegelkosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan