Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
tsja, de enige manier waarop ik zelf vietnam ken (nooit geweest overigens), is van de vietnam oorlog, dan wel van de fransen als van/met de amerikanen :)
 
Ik heb het meteen even geprobeerd want ik ben wel nieuwsgierig. Maar het lukte niet. 's Avonds is zowiezo de verbinding vaak slecht en traag. Ik ga het morgenochtend nog een keer proberen. Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Vung Tau

Voor wie wat langer in HCM is en de hitte en drukte wil ontvluchten, is een dagje naar Vung Tau wel aardig. Dit is de badplaats voor HCM.

Het snelste en ook leukste (vind ik) is om bij de haven de hydrofoil (draagvleugelboot) te nemen. Het is een mooie tocht. Kijk bij aankomst eerst hoe laat de boot terug gaat. Daarna is het (meen ik mij vaag te herinneren) een klein halfuurtje lopen naar het strand.

Zie Vung Tau - Wikitravel voor meer gegevens over Vung Tau en een waarschuwing over de boot (die ik zelf nog niet kende).
 
Ik heb –met horten en stoten- de vier filmpjes op YouTube gezien. Ik wil er even over nadenken en zal er morgen op terugkomen (heb ik tenminste weer een onderwerp :) ).
 
Ik heb –met horten en stoten- de vier filmpjes op YouTube gezien. Ik wil er even over nadenken en zal er morgen op terugkomen (heb ik tenminste weer een onderwerp :) ).

Zelfs op de laagste kwaliteit? Ik heb bij mijn schoonouders volgens mij nog wel een verbinding dat ik op youtube filmpjes kan kijken!
 
Het wisselt hier nogal. In het algemeen is het 's morgens redelijk, 's middags en 's avonds matig tot slecht. Vandaar dat ik zaken, die veel download- of uploadtijd vragen, bij voorkeur 's morgens afhandel.
 
Weet waar je mee bezig bent

Een reactie op de YouTube-filmpjes over “Oplichting in Vietnam”. Ik wil met name ingaan op de filmpjes over de boot en de cyclo. Ik heb het dacht ik nog niet expliciet gezegd maar wel diverse hints in die richting gegeven: “weet waar je mee bezig bent”. Daar bedoel ik het volgende mee.

Zorg dat je een globaal idee van prijzen hebt.
Ik heb het al aangegeven toen ik het over flessen water had: zorg dat je globaal op de hoogte bent van prijzen. Wij doen dat ook nog steeds als we iets specifieks willen kopen. Eerst een paar verschillende zaken bezoeken. Je kunt dan wat gemakkelijker inschatten of je belazerd wordt. Of beter gezegd, hoe erg, want belazerd wordt je vaak toch, hoe goed je ook oplet.

Weet waar je iets boekt
Als je zonder meer bij de eerste de beste wildvreemde in een boot stapt is dat natuurlijk niet echt slim. Vraag tevoren wat het kost en zorg dat je weet wat een trip bij een reisbureau kost. En bij heel veel reisbureau’s staan gewoon de prijzen op een bord tegen de muur. Ik hou daarom nogal wat moeite met dergelijke filmpjes en zeker met de hoogte van de bedragen waarmee ze je proberen te tillen. Ik heb het zelf nog nooit zo exorbitant meegemaakt. Fake?

Weet wat je boekt
Hetzelfde geldt voor de cyclo. Zorg dat je weet hoe ver het ongeveer is en bepaal voor jezelf ongeveer een prijs. Dat kan door meerdere mensen te vragen. Ik heb ook globale prijzen van taxi-ritten genoemd. Die kun je als basis gebruiken. Maak afspraken waar precies naar toe en tegen welke prijs. Of maak een afspraak in de geest van “1 uur rondrijden voor VNxxx”.

Weet de prijs van wat je boekt.
In ieder geval ALTIJD tevoren een prijs afspreken. Twijfel je? Op naar de volgende.

Afspraken
Als je vóór vertrek goede en exacte afspraken maakt zijn er vrijwel nooit problemen. Ik heb maar heel zelden meegemaakt dat men bij aankomst terugkwam op eerder gemaakte afspraken.

Xao
Een goed woord bij onderhandelingen is “Xao”. Je spreekt het uit als Sau, het “au” hou je langgerekt aan en zeg het ook op een toon van “Wat maak je me nou...”. Zoiets betekent het in feite ook. Je gebruikt het als je het bedrag, dat genoemd wordt, veel te hoog vindt. Ik gebruik het zelf regelmatig.

En natuurlijk proberen ze het. Ik stond een keer op een plein in Hanoi en wist dat ergens op dat plein een museum moest zijn. Onmiddelijk een cyclo erbij die me voor een niet eens ontzettend hoog bedrag wel wilde brengen. Toen ik hem in mijn gids aanwees waar ik moest zijn en vervolgens op een straatnaambordje wees, grijnsde hij breed en wees naar de overkant. Hij nam zijn verlies in ieder geval sportief.



Het politiefilmpje.
Tja, in mijn ogen een beetje sensatiejournalistiek. Misschien wel fake. Heb ik eigenlijk weinig over te zeggen. Als het geen fake is, is er een grote kans dat ze er nooit meer wat van horen: weg geld. Is eigenlijk een onderwerp waar ik op een openbaar forum niet te veel over wil zeggen.

Moeder en dochter.
Heeft weinig met oplichting te maken, maar is alleen maar in-triest. Loop in Hanoi ’s avonds een keer om het Hoan Kiem lake en grote kans dat je minstens 1-2 keer wordt aangesproken door een moeder, die naar haar dochter wijst. En wie ben ik om daar een oordeel over te vellen? Ik ken hun leefsituatie verder ook niet en veranderen kan ik hem evenmin. Dus loop ik maar door. Struisvogelpolitiek? Tja, misschien wel. Wie een beter idee heeft mag het zeggen.
 
Op een paar km. van ons huis is een klein resort, waar ook een stel oude huizen staan, die je kunt bezichtigen. Je kunt er ook overnachten en er is zelfs een zwembad.

Oude machines voor het bewerken van rijst.

full


full


Een oude waterput. Het bijzondere is, dat deze is gemaakt van ronde stenen.

full
 
Weet de prijs van wat je boekt.
In ieder geval ALTIJD tevoren een prijs afspreken. Twijfel je? Op naar de volgende.
Dat heb je in Europa net zo goed, en heb ik in Italie en Frankrijk ook op de harde manier geleerd... Nooit iets kopen bij tentjes waar geen prijs staat (Italie), zelf rekenen bij het afrekenen zodat ze niet de prijs alsnog verdubbelen (Italie), en vooraf weten wat een camping kost (of beter: vooraf betalen), want in Frankrijk na 2 nachten met een klein tentje in de modder (letterlijk) viel het enorm tegen om een hotelprijs te moeten afrekenen...
 
Mekong

Tussen mijn eerste (1997) en mijn laatste (2007) tocht zit nogal een verschil (en niet alleen in jaren). Beiden gingen naar Can Tho maar daar was dan ook de enige overeenkomst. De eerste was met het reisgezelschap. We gingen op dag 1 met de eigen bus naar Can Tho (nog met 2 veerponten). Het mooie van deze trip was dat we op dag 2 een lange tocht door het binnenland over de kanalen hebben gemaakt en de volgende ochtend (dag 3) een trip naar de drijvende markt in de haven, waarna we weer terugreden naar HCM.

De tweede trip met mijn dochter en kleinzoon viel hard tegen. De trip er naar toe ging sneller want er liggen nu bruggen i.p.v. twee veerponten. We hebben ergens een kort stukje gevaren, zijn bijna omgeslagen (iedereen ging aan 1 kant van de boot zitten waar het droog bleef toen het plotseling begon te hozen) en dat was het. De volgende ochtend (dag 2) hebben de meesten (wij ook) de tocht naar de drijvende markt door het slechte weer maar gelaten voor wat hij was. Waardeloos dus.

Kortom, het loont om wat rond te shoppen en te kijken, welke reisbureau de beste trip aanbiedt. Let er dan vooral op dat er een lange boottocht door de kanalen bij zit. Denkelijk praat je dan over 2 overnachtingen. Als je tijd genoeg hebt: aanbevolen!

Oh ja, vergeet ook niet slang te proberen, dat is in de Mekong de specialiteit. Goed glas rijstwijn erbij......

full


Op veel plaatsen kun je met een slang poseren.

full


full
 
want in Frankrijk na 2 nachten met een klein tentje in de modder (letterlijk) viel het enorm tegen om een hotelprijs te moeten afrekenen...
:) (maar daar dacht jij op dat moment ongetwijfeld "iets" anders over).

Maar het klopt, Vietnam is zeker niet uniek in dit soort zaken.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen dat er in Can Tho meer te doen is. Ik ken het namelijk alleen als veerpont op de route Rach Gia/HCM!

Heb zelf echt te weinig touristen ervaring,.. Dat zal ook dit jaar denk ik nog weinig veranderen! Ben toch weer van plan in de regio Rach Gia te blijven en een paar dagen HCM.. Met als klapper even gokken in Ha Tien (Net over de grens in Cambodja).
 
Man/vrouw-verschillen

Ik ga me nu echt op glad ijs begeven. En alvast op voorhand: ja, ik ben enigszins van de fysieke verschillen op de hoogte.

Ik heb in mijn diverse voorbeelden zowel hij als zij genoemd. Vaak dacht ik dan aan een bepaalde specifieke situatie terug en beschreef die persoon. Om geen verkeerde indruk te wekken wil ik daar nog wel een opmerking over maken. Ik heb bij vrijwel alles wat ik heb beschreven nooit veel verschil tussen mannen en vrouwen kunnen ontdekken: de vrouwen rijden hier bv. allemaal even slecht als de mannen (oeps, wat zeg ik nu weer).

Eén verschil heb ik wel gemerkt: Vrouwen werken in het algemeen (veel) harder dan mannen. Ik heb dat o.a. bij de bouw van ons huis gezien waar een aantal vrouwen rondliepen voor het “simpele” werk als stenen en zand brengen. Die bleven doorgaan, terwijl de mannen op hun gemak zaten te wachten tot er weer stenen op de stelling lagen. Zit ook wel een beetje in de cultuur: de mannen gaan in het weekend naar het koffiehuis en de vrouwen werken door.

Vrouwen zijn denk ik ook vaak fysiek sterker. De meesten zijn klein en kunnen een salto in een TL-buis maken zonder witte ellebogen te krijgen. Maar ik ben bij een zoutwinning geweest, waar dat soort vrouwen (klein en tenger) de hele dag op smalle dijkjes trippelen met 2 manden zout aan een juk. Ik heb dat ook even geprobeerd. Loodzwaar en voor mij amper op een gewone weg mee te lopen, laat staan op een dijkje (om over hele dagen maar te zwijgen). Of vrouwen die met zware klei bezig waren om dakpannen te maken. Een partijtje armworstelen winnen ze moeiteloos van je.

Vrouwen zijn hier ook..... ehhhh....... Nee, kom zelf maar oordelen.


De foto is gemaakt tijdens de bouw van ons huis en toont precies wat ik bedoel. De jongeman 2e van rechts is een hulpje en heeft dus niets te vertellen........ (juist....).

full
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen dat er in Can Tho meer te doen is. Ik ken het namelijk alleen als veerpont op de route Rach Gia/HCM!

Heb zelf echt te weinig touristen ervaring,.. Dat zal ook dit jaar denk ik nog weinig veranderen! Ben toch weer van plan in de regio Rach Gia te blijven en een paar dagen HCM.. Met als klapper even gokken in Ha Tien (Net over de grens in Cambodja).

Als het hoofddoel van de reis familiebezoek is, kom je nauwelijks ergens anders, behalve voor een paar dagen. Zo ging het bij ons ook altijd.

Misschien heb je nog informatie over jouw regio? Ik ben daar nooit geweest.
 
Als het hoofddoel van de reis familiebezoek is, kom je nauwelijks ergens anders, behalve voor een paar dagen. Zo ging het bij ons ook altijd.

Misschien heb je nog informatie over jouw regio? Ik ben daar nooit geweest.

Wat voor info zoek je? Ik denk zelf dat het niet voor niets is dat er geen tourist te vinden is... Behalve de mensen die het eiland Phu Quoc willen bezoeken, Er is alleen een verbinding tussen Phu Quoc en Ha Tien/Rach Gia.

Natuurlijk heb ik veel mooie plekken gezien, maar die zijn overal te vinden!

Als er behoefte naar is wil ik best een stukje platteland in tekst en foto laten zien? Ben er niet zo`n ster in.. Maar kan het altijd proberen!
 
In en voornamelijk om HCMC kun je ook lekker offroad rijden, je moet alleen beetje zoeken.
Leuk topic trouwens.

Motormeuk Filmpje: Offroad Vietnam 2013

Leuk filmpje. Inderdaad ruim voldoende mogelijkheden om offroad te rijden hier. Erger nog, de normale binnenwegen hier in mijn omgeving zijn hele stukken offroad. Wat voor camera heb je gebruikt?

Vandaag was ik nog even met de motor weg en zag weer iets nieuws. Bij slechte stukken weg gooien ze soms stenen erop. Die zijn dan 1-2 cm. groot. Dat gaat nog wel. Vandaag kwam ik langs een stukje waar ze op dat moment bezig waren met stenen van 2-5 cm. Ik voelde de motor alle kanten op gaan. Weer iets waar ik met de racefiets niet meer langs kan (en grote kans dat er ook wat motorbanden sneuvelen (sponsoring van bandenfabrikanten??)) :N
 
Laatst bewerkt:
Wat voor info zoek je? Ik denk zelf dat het niet voor niets is dat er geen tourist te vinden is... Behalve de mensen die het eiland Phu Quoc willen bezoeken, Er is alleen een verbinding tussen Phu Quoc en Ha Tien/Rach Gia.
Als er verder ook niets te doen is heeft het inderdaad niet veel zin. Maar ken je Phu Quoc? Ik niet, en daar is misschien nog wel wat over te vertellen.
 
Het eiland Phu Quoc is groot, heel groot! op de kaart gezien ligt het ook heel dichtbij de kust van Cambodja. Toch zijn de enige manieren om er te komen vanaf 2 steden in Vietnam.

De eerste is de grens stad Ha Tien, Makkelijke overtocht met een snelle boot (als ik me niet vergis rond de 50 km). En de verste overtocht kan vanaf Rach Gia (als ik mij niet vergis 116 km).

Ik durf je te zeggen, het is het waard! Mooi eiland waar de tourisme steeds meer komt kijken.. Dit heeft er ook voor gezorgt dat je ook heel goed moet opletten op je geld.. De eilandse mensen kunnen erg goed rekenen en zijn niet altijd even netjes als het om service/rekening gaat!

Wat krijg je er wel voor terug.. Een eiland waar net als alle andere eilanden de regels minder streng zijn. En in dit geval ook erg veel natuur en vrijheid!

c6mar.jpg


Ja kan lekker over het eiland touren en rustig heel lang niemand tegenkomen! Of je stopt lekker op een rustige plek en je vind gewoon de mooiste witte stranden, waar het heerlijk zwemmen is... Met of zonder badkleding, want je bent echt alleen!

Er is 1 hoofdstad op het eiland, en ook dit heeft weinig weg van een stad... Wel kun je er heerlijk op de straten in alle "luxe" eten. Iedere avond worden er mobiele eettenten geplaatst waar je tegen een nette prijs de beste gerechten op de stoep eet! (Hier kon ik even geen foto van vinden)

Wel een uitzicht over de hoofdstad:
svm53m.jpg


Het eiland heeft in het midden ook een groot stuwmeer, hier moest ik zijn om af te spreken met de familie van mijn partner... :
35aoylc.jpg


Phu Quoc staat eigenlijk bekend om de pepers!! (die van peper en zout, niet de chili) Hier heb ik dan ook nog een dagje mee gemoeten, is dus ook van familie van mijn partner. De peperboeren zitten allemaal verspreid op het eiland, en zorgt er voor dat er een geweldig veel dirt paden te vinden zijn, en deze zijn ook natuurlijk bijna allemaal helemaal verlaten!
j0hf2g.jpg



Phu Quoc, een eiland waar ze een internationale vluchthaven willen bouwen... Waarom dat weet ik niet, er is gelukkig niet niet veel verpest! Veel moois, een aanrader... Maar laat je niet naaien, hier zijn de localen daar veel meer getraint in namelijk!
 
Engelse les

Minh geeft Engelse les aan een aantal kinderen uit de buurt. Van het niveau wordt je niet echt vrolijk. Ze kunnen wat lezen en schrijven, maar luisteren en praten blijft een groot probleem. Heel veel verder dan “Good morning” en “What is your name” komen ze niet. En dan hebben ze toch al een aantal jaren les gehad. Dat praten is iets wat ze domweg niet op school leren. Ik ken in de buurt iemand, die Engelse les geeft op een middelbare school. En als ik met haar praat wordt ik evenmin vrolijk en begrijp ik waarom ook de kinderen zo slecht spreken. Je kind zal er maar op school zitten.

Toen Minh er vorig jaar mee begon, had ze in no time 30 kinderen. Moeders die aan het hek kwamen om te vragen of hun kind ook mee mocht doen. Dat werd te dol en toen is Minh begonnen met elke keer een korte test. Drie keer zakken en het is over en sluiten. Vrij snel bleef er een wat jongere groep van 6-7 kinderen en een wat oudere van 4 kinderen over. Dat is nu al een hele tijd stabiel.

Onze overbuurvrouw is zeer tevreden: haar dochter is voor Engels dank zij Minh’s lessen van “vrij slecht” naar “goed” gegaan. Helaas kwam dat (nog) niet helemaal tot uitdrukking in haar cijfer. Dat werd gedrukt omdat ze geen bijles neemt bij de Engelse leraar van haar school. Tja, hier kan zoiets.

Hier kan nog de opmerking bij gemaakt worden, dat de overbuurvrouw heel goed oplet, dat haar dochter huiswerk maakt. Ook wordt ze vrijgehouden van veel klussen in huis. Maar ik heb de indruk dat ze een uitzondering is. Bv. één van de andere kinderen heeft het veel moeilijker: de vader doet niets, de moeder werkt in de fabriek en de dochter moet het hele huishouden doen, incl. boodschappen en het snijden van gras voor de koe. Dan blijft er weinig tijd over voor het maken van huiswerk. School en opleiding leeft hier ook niet zo bij velen: “ze kunnen toch in de fabriek verderop gaan werken....”. Een mentaliteit waar nauwelijks doorheen is te komen. Erger is nog dat de kinderen dit vaak overnemen. Dat blijkt wel uit het feit dat in zeer korte tijd de groep van 30 kinderen was uitgedund. Gewoon geen zin om extra huiswerk te maken. Ook hier probeert Minh tijdens haar lessen wat aan te doen, bv. door voorzichtig wat te sturen richting een hogere opleiding in plaats van direct te gaan werken. Probleem hierbij is dat er geen hogere scholen in de buurt zijn en ze dus bijna altijd naar Nha Trang moeten: 20-25 km. enkele reis.

In Nha Trang gaat het wat beter. De kinderen zijn ook iets minder verlegen. Ik kom af en toe in een winkeltje (van de tandarts-materialen), waar de dochter van dezelfde leeftijd is als één van Minh’s groepen met de wat oudere leerlingen. Daar kan ik wel een vrij redelijk gesprek mee voeren. Ook hebben de kinderen daar meer keuze voor wat betreft hogere scholen en universiteit.
 
@MarvelousM. Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Ik heb Phu Quoc op mijn toeristische ToDo-lijst gezet.

Nog een kleine aanvulling n.a.v. de opmerking "met of zonder badkleding". Naturisme ben ik in Vietnam nergens tegengekomen. Mogelijk komt het incidenteel voor op hele rustige plaatsen, maar ik heb het in de meer toeristische plaatsen nooit gezien.

Wat je wel ziet is dat de Vietnamese vrouwen ongeveer geheel gekleed de zee ingaan met korte of lange broek en T-shirt. Na afloop even opdrogen in de zon en ze kunnen verder. De mannen? Een paar jaar geleden gingen we naar een stuk strand een kilometer of 20 boven Nha Trang. Toen Minh in bikini de zee in ging zaten er in no-time een mannetje of 12 op een rijtje in het zand te kijken. Tja, ze zijn alleen maar geklede baadsters gewend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan